Elektrische wagens

Het hangt er ook maar heel hard van af waar je naartoe gaat.
Kom je in een hotel terecht met eigen laadpalen, dan is er niets minder vanzelfsprekends aan.
Je zal er enkel misschien wat langer over doen over de heen en terugreis.
Ik ben gisteren, op de dag met de grootste files ooit in Frankrijk, probleemloos terug gereden naar B vanuit de Provence.
Vorige week tijdens het rijden naar het Zuiden wel enkele keren wat trager geladen wegens te druk aan de supercharger, en af en toe was er maar één laadpaal vrij.
En die superchargers worden gedeeld voor beide rijrichtingen... Naarmate er meer mensen met een EV rijden gaat er natuurlijk wel een probleem ontstaan.

Ik heb geen beeld op de bezetting van het Ionity netwerk. Grootste probleem van dat netwerk is dat het wat overkill is, er staan dan 4 wagens aan laadpalen met 350kW vermogen, maar die laden dan gemiddeld aan 100 kW of zo.Met 350 kW kan je perfect twee wagens tegelijkertijd laden. En ik vrees dat dat netwerk echt nog wel een tandje bij moet zetten met de huidige groei van de verkoop van EV's.

Waarom? Ik heb hier zelfs 25A.

Dat gaat inderdaad perfect. Mijn laadpaal staat op één 32A faze, samen met nog enkele andere apparaten.
Zeker indien je een laadpaal zet die aan loadbalancing doet, is dat meer dan voldoende

Persoonlijk vind ik het te weinig. Je bent constant aan het laden. Doe je 75km per dag dan is het dagelijks 6-7 uur laden. Na de uren terwijl je moet koken en in het slechtste geval in de winter je huis met WP moet verwarmen.
Met de digitale teller en het nachttarief dat verdwijnt lijkt het me echt op maat geschreven van mensen die na 2018 gebouwd hebben.

Persoonlijk vind ik het te weinig. Je bent constant aan het laden. Doe je 75km per dag dan is het dagelijks 6-7 uur laden. Na de uren terwijl je moet koken en in het slechtste geval in de winter je huis met WP moet verwarmen.
Met de digitale teller en het nachttarief dat verdwijnt lijkt het me echt op maat geschreven van mensen die na 2018 gebouwd hebben.
Hij wil een i4 geen grote vierkante doos op vier wielen. Zelfs aan 4kW, perfect haalbaar met een 25A aansluiting, laad je dan 20 km per uur. En iemand met een warmtepomp al wel meer dan een 25 A aansluiting hebben. En die auto staat waarschijnlijk iedere avond en nacht 10 uur op de oprit.

Voor de reizigers die niet gebruik maken van de tesla chargers. Ik veronderstel dat niet elke air in frankrijk de chargecard die jullie in BE gebruiken ondersteunt ter betaling? Of gaat dat met visa langs de grote snelwegen?

Het hangt er ook maar heel hard van af waar je naartoe gaat.
Kom je in een hotel terecht met eigen laadpalen, dan is er niets minder vanzelfsprekends aan.
Je zal er enkel misschien wat langer over doen over de heen en terugreis.
Klopt. Vorig jaar zijn we naar de zee geweest in een vakantiepark zonder laadpaal. Het plan was om ergens een daguitstap te gaan doen om de auto terug vol te laden, maar door Corona ging dat niet. Uiteindelijk heb ik iemand moeten vragen om mee te rijden naar de dichtstbijzijnde laadpaal (pakweg 2 km) om mij mee terug te brengen. De ochtend erna hetzelfde gedaan, en kwam ik volgeladen weer terug. Te voet had ik dat ook nog kunnen doen.
Dat gaat dus allemaal, maar het is soms niet zo simpel als ne naftbak volgooien.

Hij wil een i4 geen grote vierkante doos op vier wielen. Zelfs aan 4kW, perfect haalbaar met een 25A aansluiting, laad je dan 20 km per uur. En iemand met een warmtepomp al wel meer dan een 25 A aansluiting hebben. En die auto staat waarschijnlijk iedere avond en nacht 10 uur op de oprit.
Maar met een luchtwater warmtepomp (die trouwens ook op 230 mono 40A perfect kan) zit je in de winter zuiver elektrisch te verwarmen bij wijze van spreke. Cop van 1.3 - 2 of zoiets? Bij load balancing denk ik gewoon dat je wagen minder opgeladen geraakt.
We zien wel binnen 10 jaar of het problematisch is. Tis nu koffiedik kijken.

Thuis opladen is geen probleem, oprit is groot genoeg, je kan 500 km rijden met een volle batterij, dus enkel opladen in het weekend overdag(digitale teller) zou in principe moeten lukken.
Is als tweede wagen, ikzelf heb een C break (firmawagen) dus op reis is ook geen probleem.
Alfa Romeo Stelvio is nu 3 jaar geweest met 23000km,als ik nog een beetje overname wil moet ik geen jaren meer wachten..
Wagen doet toch maar een 6000 km per jaar (nu ik aan het typen ben realiseer ik me of dat allemaal wel nodig is, zoveel geld )
Eventjes laten berusten denk ik :)

Maar met een luchtwater warmtepomp (die trouwens ook op 230 mono 40A perfect kan) zit je in de winter zuiver elektrisch te verwarmen bij wijze van spreke. Cop van 1.3 - 2 of zoiets? Bij load balancing denk ik gewoon dat je wagen minder opgeladen geraakt.
Uw warmtepomp zit constant aan vol vermogen te draaien?
Ik weet niet hoelang uw wagen stilstaat maar zelfs met een 2,3kw lader top je op 10uurtjes al meer dan 100km rijbereik op.

1.3 - 2?
Een Daikin altherma zit op 5,1...

1.3 - 2?
Een Daikin altherma zit op 5,1...
bij 7°C buiten en 35°C aanvoertemperatuur zit die idd aan 5.1.
Als het -10 buiten is en je hebt san warm water nodig zal het hoogstwss 1.3 zijn.
Denk dat die zelfs nog een 6 of 9kw elektrische verwarming bijheeft. (+ ze pushen die warmtepompen in oude woningen met hoog warmteverlies omdat deze 65°C aankan en goed is voor radiatoren.) Maar we zijn aan het afwijken.
Ik vind 9.2kW nie echt veel om een warmtepomp + auto + koken, verlichting op aan te sluiten en vermoed dat er wel wat mensen gaan zijn die problemen kunnen ondervinden in de winter. Niet dat de zekering gaat afspringen maar als je een slimme laadpaal hebt zouden die smorgens wel eens voor de verrassing komen te staan dat de wagen snachts maar 50-60km opgeladen is ipv de 100-120km. De proof of the pudding is in the eating en we zien wel binnen 5 jaar wanneer VEA nog wat meer mensen naar WP gepushed heeft en de elektrische wagen bij het bredere publiek zijn intrede maakt.

Laatst bewerkt:
Voor de reizigers die niet gebruik maken van de tesla chargers. Ik veronderstel dat niet elke air in frankrijk de chargecard die jullie in BE gebruiken ondersteunt ter betaling? Of gaat dat met visa langs de grote snelwegen?
Neem een Shell/New-Motion kaart mee (gratis) en download de app van Ionity (gratis).
Koppel wel aan zowel de kaart als de app je credit card.

De Ionity paal in Metz was alleen te bedienen met de app van Ionity.

Met die Shell/New Motion card ga je nog wat extra dekking hebben tov je chargecard, en ze is toch gratis, dus who cares...

Mijn woon werk verkeer was 100 km per dag. Wel verwarmen en koken op gas. Geen laadpaal met load balancing maar gewoon stopcontact. Ik wil maar zeggen dat 40A zeker geen must hoeft te zijn. Elke situatie is anders.

Als tweede auto en met 6k kms zou ik nu persoonlijk ook geen 50k uitgeven tenzij ik nu misschien geld met hopen heb.

Als het -10 buiten is en je hebt san warm water nodig zal het hoogstwss 1.3 zijn.
Denk dat die zelfs nog een 6 of 9kw elektrische verwarming bijheeft. (+ ze pushen die warmtepompen in oude woningen met hoog warmteverlies omdat deze 65°C aankan en goed is voor radiatoren.) Maar we zijn aan het afwijken.
Ik vind 9.2kW nie echt veel om een warmtepomp + auto + koken, verlichting op aan te sluiten en vermoed dat er wel wat mensen gaan zijn die problemen kunnen ondervinden in de winter. Niet dat de zekering gaat afspringen maar als je een slimme laadpaal hebt zouden die smorgens wel eens voor de verrassing komen te staan dat de wagen snachts maar 50-60km opgeladen is ipv de 100-120km. De proof of the pudding is in the eating en we zien wel binnen 5 jaar wanneer VEA nog wat meer mensen naar WP gepushed heeft en de elektrische wagen bij het bredere publiek zijn intrede maakt.
Maar allez we gaan eens logisch nadenken.
Oké een warmtepomp en koken op elektriciteit vraagt wel een bepaald piekvermogen, dat klopt. Maar pakt van 6u tot 6u heb je een tijdslot van 12u. Daarin zal je misschien een half uurtje op piekvermogen koken, en zal u warmtepomp ook in pieken wat vermogen vragen. Er is dus nog voldoende tijd in die 12u waar er amper tot geen verbruik is en je vlot aan 7kW of meer kan laden.

Daarbij een warmtepomp plaatsen zonder uw huis deftig te isoleren. Je kan wel goed gek zijn ook.

Pfff. Binnen 5 jaar allemaal een beoveldje in de tuin als 't van het VEA afhangt, dan blijft dienen COP wel goed 🤣🤣

Maar allez we gaan eens logisch nadenken.
Oké een warmtepomp en koken op elektriciteit vraagt wel een bepaald piekvermogen, dat klopt. Maar pakt van 6u tot 6u heb je een tijdslot van 12u. Daarin zal je misschien een half uurtje op piekvermogen koken, en zal u warmtepomp ook in pieken wat vermogen vragen. Er is dus nog voldoende tijd in die 12u waar er amper tot geen verbruik is en je vlot aan 7kW of meer kan laden.

Daarbij een warmtepomp plaatsen zonder uw huis deftig te isoleren. Je kan wel goed gek zijn ook.
Lijkt me vanzelfsprekend dat wanneer je een warmtepomp plaatst je best geen warmteverlies van 15-20kW hebt.

Ik heb net even een weishaupt lucthwater warmtepomp erbij genomen want deze geven wel de cop bij een lagere buitentemperatuur.
De weishaupt warmtepompen zijn de rollce royces onder de warmtepompen.
Knipsel.png

Stel nu dat je een periode hebt van -8°C buiten en je zit met vloerverwarming (aanvoer 40°C) dan heb je ongeveer een cop van 2.3. Als je woning dan een warmteverlies heeft van 9kW zit je toch wel een langere periode aan 3.9kW elektrisch. Als je maar 9.2 kw elektrisch beschikbaar hebt schiet er nog maar 5.3 over. Dan hoeft de balansventilatie nog niet te draaien of de zoon op zijn 3080Ti te gamen. Of gezellig samen voor de buis met wat verlichting aan. Of net wanneer de wekelijkse thermische desinfectie aanspringt van de altherma wp...
Tis ook maar een extremis voorbeeld he. (10 dagen op een jaar?) Wanneer is het nog eens langere periode -8C geweest in Belgie. 2009? Maar het kan natuurlijk wel voorvallen.
En dan ben ik ook wel benieuwd naar de cabine in de straat als +50% van de woningen een warmtepomp en elektrische wagen heeft :D

Laatst bewerkt:
En dan ben ik ook wel benieuwd naar de cabine in de straat als +50% van de woningen een warmtepomp en elektrische wagen heeft :D
Klik klak fluvius die heel uw huis van het net gooit :P
Je gaat nu wel uit van extreme scenario’s. Bijvoorbeeld ook dat je overdag nergens kan laden.

Klik klak fluvius die heel uw huis van het net gooit :p
Je gaat nu wel uit van extreme scenario’s. Bijvoorbeeld ook dat je overdag nergens kan laden.
ja idd. 99% van de tijd zal het wel geen probleem zijn. Buiten die cabines int straat die maar op 30% piek gedimensioneerd zijn. Daar heb ik wel het gevoel dat ze toch wel serieuze investeringen gaan mogen doen om het verhoogde elektriciteitsverbruik op te vangen.
Domme vraag maar kunnen die digitale meters moduleren? Uw afgenomen vermogen limiteren?

edit:
i should have known.... Zo gaat fluvius vermoedelijk zijn netproblematieken oplossen....
Knipsel.png

https://www.fluvius.be/sites/fluvius/files/2020-01/dmk-demo-v2.1-rtc.pdf

Mijn gevoel zegt als de cabine het niet aankan de vermogens naar beneden gehaald worden. Procentueel op basis van het tekort in de cabine.
Ik denk wel dat ze dit vanop afstand kunnen doen en realtime?
Knipsel.png

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan