Elektrische wagens

en ICE auto's verslijten de banden niet?

als ik 's ochtens te voet met de kinderen naar school wandel is het vooral benzine en diesel en roetgeuren die mij de adem benemen, geen rubbergeur.
de zaken die je niet kan ruiken zijn doorgaans het schadelijkste, dieselgeur en benzinegeur, dan rijdt iedereen toch met oude karren in uw buurt. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik nog echt een vuile dieselgeur heb geroken van een auto die passeert of voor mij staat.

Bij de nieuwste generatie diesel en benzinemotoren is die vervuiling een heel pak minder. Kijken we naar fijnstof zullen onze EV's slechts marginaal minder fijnstof produceren dus das echt geen argument.

Ik heb de indruk dat sommigen hier echt een te simplistische kijk hebben op de wereld en nooit onderzoek doen. Denken dat je de wereld gaat redden door een EV te kopen, komaan...

Verklaar misschien ook deels waarom de echte vervuilers altijd buitenschot blijven, mensen zijn enorm slecht geïnformeerd zo blijkt.

de zaken die je niet kan ruiken zijn doorgaans het schadelijkste, dieselgeur en benzinegeur, dan rijdt iedereen toch met oude karren in uw buurt. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik nog echt een vuile dieselgeur heb geroken van een auto die passeert of voor mij staat.

Bij de nieuwste generatie diesel en benzinemotoren is die vervuiling een heel pak minder. Kijken we naar fijnstof zullen onze EV's slechts marginaal minder fijnstof produceren dus das echt geen argument.

Ik heb de indruk dat sommigen hier echt een te simplistische kijk hebben op de wereld en nooit onderzoek doen. Denken dat je de wereld gaat redden door een EV te kopen, komaan...

Verklaar misschien ook deels waarom de echte vervuilers altijd buitenschot blijven, mensen zijn enorm slecht geïnformeerd zo blijkt.
Wij hebben dat hier echt vaak dat we moeten zeggen: godverdomme op wat is diene aan het rijden, afgedraaide olie?

De airco/verwarming van een EV verbruikt evengoed energie, net zoals de radio, lichten, ECU,....
Een ICE die stilstaat verbruikt 0,7l/uur, dat is niet bepaald veel. Tegenwoordig hebben ze overigens start/stop, dan valt de motor ook uit (nu goed, ik druk bij instappen op start en daarna op start/stop uit, die 2 knoppen staan zo goed als naast elkaar).

Om weg te kruipen is het voldoende om de rem los te laten of de koppeling te lossen als je nog met zo een roerbak zit, de motor gaat niet veel hoger draaien. Als je moet revven om weg te kruipen kan je niet met een auto rijden...
Maar de airco van een ICE verbruikt even veel (verwarming minder, dat klopt), radio, lichten, ECU, ... ook.
En ze hebben inderdaad start/stop, maar het starten van een motor verbruikt ook weer extra energie. Het bespaart netto een beetje, maar niet te vergelijken met hoe een EV werkt.

En "op de koppeling" rijden is nu niet bepaald een teken van goed kunnen rijden :D

Maar de airco van een ICE verbruikt even veel (verwarming minder, dat klopt), radio, lichten, ECU, ... ook.
En ze hebben inderdaad start/stop, maar het starten van een motor verbruikt ook weer extra energie. Het bespaart netto een beetje, maar niet te vergelijken met hoe een EV werkt.

En "op de koppeling" rijden is nu niet bepaald een teken van goed kunnen rijden :D

En verwarming kan zuiniger met een warmtepomp in de EV

Ik ben daar eerlijk in, in volgorde van belangrijkheid

Fiscaliteit > groen

Maar ik draag wel graag mijn steentje bij aan het goeie voorbeeld.

Waarom niet, als je enkel een beetje vooruit wil kruipen is het zinloos om gas te geven, dat regelt de ECU allemaal wel voor je. Je kan ook 4k revven en dan koppeling laten opkomen maar buiten 70+ jarigen zijn er niet veel die dat doen. Bij een benzine gaat dat wat moeizamer, maar de laatste benzine (vervangwagen) waarmee ik gereden heb, die gaf gas bij als de koppeling opkwam zonder dat je dat zelf moest doen.
Enfin, ik rij met een automaat, schakelen is niet aan mij besteed. Maar ook VW doet dingen mis, als je kruipt aan 5+km/h gooit hij hem al naar 2de, iets wat redelijk onzinnig is.

Als het van mij afhangt is de volgende overigens een EV. Dat is fiscaal het goedkoopst (VAA) en mijn wagen wordt praktisch niet gebruikt, meer als 3 keer laden op een maand zal niet nodig zijn. Moest de school van mijn zoon geen 5km ver zijn, zou zelfs geen wagen meer nemen denk ik. Kan eigenlijk perfect met de trein gaan werken voor die paar dagen dat ik daar moet zijn (post corona).
We zouden met de bedrijfswagen van mijn vriendin perfect toekomen in dat geval.

Laatst bewerkt:
Bij deze discussies is er altijd wel een groep die met het argument afkomt "het is maar een druppel op een hete plaat". Dat deel van de discussie is zo nutteloos...

Dat iedereen voor zichzelf maar uitmaakt: Zijt gij dan liever de druppel of de hete plaat?
De "hete platen" gaan simpelweg nooit akkoord gaan met de "druppels", dus die discussie kunt ge al stoppen.
Degenen die 100% oprecht "hete plaat" zeggen... euh ja carry on zeker, maar blijf dan uit zo een discussies?

@anders. gij waart nu toevallig degene die het boven haalde. Dit is niet speciaal naar u gericht.

Laatst bewerkt:
Dat is waar! Da's de luxe van een ICE

maar warmtepomp kan direct wel warm beginnen blazen, hoef je geen 5km voor gereden te hebben.
Ik zie de luxe echt niet. Een EV is sneller warm dan een ICE het neemt wel wat range weg maar met warmtepomp is dat beperkt. In mijn wagen minder dan 1 kW vermogen bij -12 * C
Het feit dat je range in de winter kleiner is, is vooral een gevolg van de accutechnologie en heeft amper iets te maken met de verwarming van je interieur. Met een EV kan je ook voorverwarmen dus nooit in een koude wagen stappen en nooit krabben.

Hoi,
Wij overwegen heel sterk om een BMW I4 te kopen, dit in plaats van een 430I.
Er is een meerprijs van een kleine 5000€,maar als je de biv en jaarlijkse taks berekend en met dat de brandstofprijzen momenteel heel hoog staan denk ik toch wel interessant...
Wij hebben zonnepanelen op ons dak.
Wat denken jullie?

Hoi,
Er is een meerprijs van een kleine 5000€,maar als je de biv en jaarlijkse taks berekend en met dat de brandstofprijzen momenteel heel hoog staan denk ik toch wel interessant...
Wat denken jullie?
Ik ken amper mensen die een BEV kopen en nadien spijt hebben en toch teruggaan naar een ICE.
Ik vermoed dat die i4 wel OK zal zijn als EV.

Hoi,
Wat denken jullie?
Voor EV’s zijn 2 zaken heel belangrijk vind ik:
- kan je thuis laden? Maar aangezien je het over zonnepanelen hebt vermoed ik van wel.
- vakanties met de auto zijn minder vanzelfsprekend, maar niet onmogelijk.

Hoi,
Wat denken jullie?
Heb je thuis 230V 40A of zwaarder?

- vakanties met de auto zijn minder vanzelfsprekend, maar niet onmogelijk.
Het hangt er ook maar heel hard van af waar je naartoe gaat.
Kom je in een hotel terecht met eigen laadpalen, dan is er niets minder vanzelfsprekends aan.
Je zal er enkel misschien wat langer over doen over de heen en terugreis.

Terug
Bovenaan