Elektrische wagens

Ja idd, das de juiste vergelijking. Ionity is ook enorm duur en staat enkel op de snelweg dus een perfecte vergelijking.

Wil je normale tarieven vergelijken dan doen we even een vergelijking thuis laden en in het tankstation?
Voor benzinerijders, akkoord, voor diesel rijders niet echt vind ik. En die zijn er ook best veel, te zeggen, nu toch nog...

Met een diesel of benzinewagen kan je natuurlijk ook een afrit nemen om binnen een relatief korte afstand aan wat normalerr te prijzen tanken, een optie die je (vermoedelijk) niet hebt met snelladers.

Eerlijk gezegd een beetje een nutteloze discussie, want die enkele keren dat je zulke laadfaciliteiten gaat gebruiken, gaat maar een zeer kleine impact hebben op je totale brandstofkosten over de levensduur van je wagen ...

Renault Espace met een 1.6 Tce. Gemiddeld zit ik op 10,5 per honderd. Snelweg op cc tegen 130 op teller is 8,5.
Als ik op vakantie ga naar Oostenrijk over de duitse autobahn kom ik meestal tussen de 9-10 uit.

Ah, inderdaad ook al gehoord, die relatief kleine turbogeblazen benzines in relatief grote wagens dorstig kunnen zijn.

Er wordt steevast vergeleken met een diesel die 4l verbruikt...
Ik zou aan 15€/100km zitten als ik puur met ionity zonder abonnement zou laden. Dat is iets meer dan ik met de i30 zou betalen.

Maar, die Ionity laders zijn véél te duur, dat is wel absoluut een feit.
Ik nam nu om snel te rekenen een benzine die 7l verbruikt en 1,5€ per liter brandstof tankt.
Die ionity is goed voor eens sporadisch te laden, maar als je daar veel gebruik van maakt dan tikt dat toch goed aan.

Dan is uw moment dat je voordeliger met een EV wel een hele poos later.

Ik dacht het niet hoor. Mijn moderne benzinestoker haalt op de snelweg tussen de 8-9 liter bij die snelheden.
In mei van thuis (Limburg) tot Brugge centrum gereden. (+-195km) via de E313, Antwerpen en dan de E34.
Gemiddeld 5,8l met de 330i (van 2019). In het terugkomen 6,1l (stukje binnendoor gereden wegens werken en een omweg omdat we iets zijn gaan eten)

Maar wel ver onder de 8-9liter op autostrade hoor

Op zich wel mooi dat er meerdere partijen zijn, kan het netwerk alleen maar ten goede komen. Alleen jammer dat Tesla de Apple toer opgaat en weigert niet Tesla aan hun laadpunten te laten laden.

Dit is niet correct.
Zoals al eerder aangegeven heeft Tesla zich al bereid getoond om zijn laadnetwerk in 2022 open te stellen voor andere wagens. Er zijn wel twee hinderpalen
1. Dat laadnetwerk werkt anders, via communicatie met de wagen. Dus geen kaart of app nodig gewoon wagen aankoppelen en tanken op kosten van de account die gekoppeld is aan de wagen. Voor andere merken moet Tesla zijn laders of laadprocedure aanpassen. Ik snap dat ze daar geen prioriteit van maken.
2. Een deel van de aankoopprijs van mijn wagen is aangewend om laadpalen neer te zetten, want Tesla maakt weinig marge op de verkoop van de elektriciteit. Ik verwacht dat laden voor andere merken dus altijd duurder gaat zijn dan voor Tesla eigenaars.

Nogmaals Ionity is gezet met subsidies van de EU en verkoopt elektriciteit aan woekerprijzen voor andere merken. Fastned , om maar een voorbeeld te nemen, is een flink goedkoper

Laatst bewerkt:
Met de effectieve cijfers erbij:
Model 3 sr+ haalt 296km
Model 3 performance haalt 391km
iX3 haalt 318km

Dus het verschil is 73km, geen 150km. En de long range is enkel getest in winter, maar de test is aan 120km/u continu en dan is het verschil met de performance miniem.

En op de 1000km doet de iX3 het iets beter dan de model 3 performance en Sr+. Namelijk alle 3 op 10:30, maar de gemiddelde temperatuur bij de iX3 lag 3,5 graden lager.
Nog wat effectieve cijfers. Model 3 Long Range is gisteren getest. 9h19 min.
Er is dus nog wel een flink verschil
BMW i4 zal ook wel onder de 10h00 duiken, voor SUV's is dat gewoon moeilijk, vanwege het hoge verbruik en het lange laden. Met de model 3 was er slechts 59 min laden op 1000 km...

10h in een iX3 of 9h in een model 3, ik zou het wel weten. Die range enal is allemaal leuk op papier, maar de Tesla 3 is gewoon een blik op wielen dat er nog eens niet uitziet ook. Daarnaast zit je SUV's te vergelijken met een coupe. Op zich al indrukwekkend hoe BMW en Audi erin slagen met SUV's bijna dezelfde efficientie te behalen als Tesla dat niets anders dan EV's bouwt in coupe modellen.

Reis gepland voor binnen enkele weken naar Zuid-Frankrijk met de iX3. Route zal normaal Reims - Troyes - Dijon - Lyon zijn.
Als alles goed gaat moet ik drie keer stoppen.
Enige waar ik wat mee verveeld zat is het eerste stuk (~300km) waar ik niks deftig kon vinden van laadpalen. Of toch niks waar meerdere deftige palen samen zijn. Ik ben wat huiverig om zo'n punt met één aansluiting op de planning te zetten. Als die bezet is, dan sta je daar mooi.
Afstand is ~850km. Het plan is nu om na ~150km al wat te laden. Heb er hier twee redelijk dicht bij elkaar gevonden van 150kW. Ene op snelwegparking, andere met omweg.
Dan 300km tot de volgende (bijna leeg dus relatief snel laden) en nog eens opladen na een 200km verder. Om dan de laatste 200km tot de bestemming te doen.
Alles Ionity behalve het eerste laadpunt. Heb wel een backup laadpunt voorzien tussen iedere stop (je weet maar nooit).

Waarschijnlijk zullen we, ons gezin kennende, wel meer stoppen dan deze drie keer. Voor mij begint de reis bij het vertrekken thuis dus ik ben meestal wel relaxed en heb er geen probleem mee op 15-20 min te stoppen om de 150km bijvoorbeeld.

10h in een iX3 of 9h in een model 3, ik zou het wel weten. Die range enal is allemaal leuk op papier, maar de Tesla 3 is gewoon een blik op wielen dat er nog eens niet uitziet ook. Daarnaast zit je SUV's te vergelijken met een coupe. Op zich al indrukwekkend hoe BMW en Audi erin slagen met SUV's bijna dezelfde efficientie te behalen als Tesla dat niets anders dan EV's bouwt in coupe modellen.
Net zoals ik dat ook weet. Medewerkers uit mijn huidig team en mijn vorig team hebben XC40 Recharge, een iX3, een EQC en een EQA gekozen. Over mijn lijk dat er hier een SUV op de oprit komt. Ik vind ze allemaal afgrijselijk lelijke gedrochten. Enkele mensen hebben gekozen voor die wagens omdat ze de Model 3 te duur vonden (ja, die is in lease nu éénmaal duurder). Ik vind de model 3 eigenlijk al te groot. Ik ben de vorige keer ook bewust van een 5 Touring naar een 4 GC overgestapt.
Een bmw i4 zou ik echt wel overwogen hebben als alternatief, net zoals ik de Polestar 2 initieel als een alternatief zag. Of de ID.3.
Maar een SUV koop ik me wel wanneer 75 ben of zo.

En dezelfde efficiëntie? Het verschil is 59 minuten laden of 2 uur laden over dezelfde afstand. Ik vind dat toch een aanzienlijk verschil.

Laatst bewerkt:
Reis gepland voor binnen enkele weken naar Zuid-Frankrijk met de iX3. Route zal normaal Reims - Troyes - Dijon - Lyon zijn.
Als alles goed gaat moet ik drie keer stoppen.
Enige waar ik wat mee verveeld zat is het eerste stuk (~300km) waar ik niks deftig kon vinden van laadpalen. Of toch niks waar meerdere deftige palen samen zijn. Ik ben wat huiverig om zo'n punt met één aansluiting op de planning te zetten. Als die bezet is, dan sta je daar mooi.
Afstand is ~850km. Het plan is nu om na ~150km al wat te laden. Heb er hier twee redelijk dicht bij elkaar gevonden van 150kW. Ene op snelwegparking, andere met omweg.
Dan 300km tot de volgende (bijna leeg dus relatief snel laden) en nog eens opladen na een 200km verder. Om dan de laatste 200km tot de bestemming te doen.
Alles Ionity behalve het eerste laadpunt. Heb wel een backup laadpunt voorzien tussen iedere stop (je weet maar nooit).

Waarschijnlijk zullen we, ons gezin kennende, wel meer stoppen dan deze drie keer. Voor mij begint de reis bij het vertrekken thuis dus ik ben meestal wel relaxed en heb er geen probleem mee op 15-20 min te stoppen om de 150km bijvoorbeeld.
Ik zou je van harte aanraden je route eens in te plannen via A Better Routeplanner. Die gaat je, wanneer je alle parameters hebt ingesteld zoals jij dat wil (detailed settings dus) de optimale route aangeven. Waarbij je zelf kan aangeven of je verkiest om sneller te gaan (meer korte stops) of langzamer. En ook enkele alternatieven weergeven. Dat is echt zeer nauwkeurig.

Plan nooit, maar dan ook NOOIT een route die gebruik maakt van de Franse laadpalen van Corri-Door. Die zijn onwaarschijnlijk onbetrouwbaar.

Op zich al indrukwekkend hoe BMW en Audi erin slagen met SUV's bijna dezelfde efficientie te behalen als Tesla dat niets anders dan EV's bouwt in coupe modellen.
Op welke modellen doel je precies? Want als ik even de Q4 e-tron, BMW iX3 en Tesla M3 vergelijk in de sheets van Tesla Bjorn, dan zie ik toch wel dat Tesla M3 het een pak beter doet qua efficiëntie.

Nog wat effectieve cijfers. Model 3 Long Range is gisteren getest. 9h19 min.
Er is dus nog wel een flink verschil
BMW i4 zal ook wel onder de 10h00 duiken, voor SUV's is dat gewoon moeilijk, vanwege het hoge verbruik en het lange laden. Met de model 3 was er slechts 59 min laden op 1000 km...
Tof dat hij die tests opnieuw doet als er een fout in zit (ge moet er maar goesting in hebben :D).
Valt me net op dat de iX3 en de EQA quasi hetzelfde verbruik (en range) hebben. Opvallend gezien het verschil in segment en PK. Mercedes heeft nog werk aan de efficiëntie...
Ook de Enyaq en ID4 met +- hetzelfde verbruik. Het klinkt wel een beetje als een dieselgate als je het zo bekijkt :D

https://www.hln.be/auto/groene-mini...he-auto-heimelijk-voor-benzinemodel~af9f6582/

Dat soort artikels storen mij wel enorm.
"Het nieuws komt slecht voor Audi want ze hebben aangekondigd te stoppen met ICE". Ja, in 2026 stoppen ze met nieuwe modellen. Dat wil dus zeggen dat ze stoppen tegen 2034. Ik denk dat ze tegen dan wel vergeten zijn dat er een minister eens een andere wagen heeft genomen.

Ik vermoed dat ze een e-tron 55 ter beschikking heeft, dat is ook geen wagen met een te korte range he. Het probleem is dat er te weinig snelladers zijn. Dat is géén probleem van Audi, maar een probleem van de regering.

Op welke modellen doel je precies? Want als ik even de Q4 e-tron, BMW iX3 en Tesla M3 vergelijk in de sheets van Tesla Bjorn, dan zie ik toch wel dat Tesla M3 het een pak beter doet qua efficiëntie.
Klopt, maar het verschil is niet gigantisch groot (10-15%?). Da's toch opvallend voor SUV modellen vind ik. Kijken we naar de audi etron GT, dat geen SUV is, zien we dat die alle Tesla's achter zich laat. Benieuwd wat de EQS of de coupe EV modellen van BMW zullen geven.

Vandaar dat ik niet geloof dat Tesla gaat doorbreken bij het grote publiek, die rol zal weggelegd zijn voor de klassieke constructeurs die zich al capabel hebben getoond om head to head te gaan met Tesla (en zelfs beter doen).

Ik zou je van harte aanraden je route eens in te plannen via A Better Routeplanner. Die gaat je, wanneer je alle parameters hebt ingesteld zoals jij dat wil (detailed settings dus) de optimale route aangeven. Waarbij je zelf kan aangeven of je verkiest om sneller te gaan (meer korte stops) of langzamer. En ook enkele alternatieven weergeven. Dat is echt zeer nauwkeurig.

Plan nooit, maar dan ook NOOIT een route die gebruik maakt van de Franse laadpalen van Corri-Door. Die zijn onwaarschijnlijk onbetrouwbaar.
Heb deze route deels met ABRP gepland hoor. Alleen worstel ik om de één of andere reden altijd met die interface.
Voor dergelijke trip kijk ik ook wel naar de commentaren op chargemap bijvoorbeeld om de staat van het laadpunt wat in te schatten.

En zoals je zegt heb ik inderdaad ook veel negatieve reviews tegen gekomen over die corri-door :(

Klopt, maar het verschil is niet gigantisch groot (10-15%?). Da's toch opvallend voor SUV modellen vind ik. Kijken we naar de audi etron GT, dat geen SUV is, zien we dat die alle Tesla's achter zich laat. Benieuwd wat de EQS of de coupe EV modellen van BMW zullen geven.

Vandaar dat ik niet geloof dat Tesla gaat doorbreken bij het grote publiek, die rol zal weggelegd zijn voor de klassieke constructeurs die zich al capabel hebben getoond om head to head te gaan met Tesla (en zelfs beter doen).
Is de e-tron GT dan efficiënter?

Gisteren de RS versie gezien bij de audi dealer. Echt wel een heel knappe wagen. De koffer viel wel tegen. Dat lijkt zelfs kleiner dan een A5?

Terug
Bovenaan