Elektrische wagens

Nee, maar het alternatief wel. Een gascentrale zal veel meer CO2 uitstoten.
Ja, dat zeker wel. Nu, even wat doorrekenen.
Met de huidige energiemix gebruikt mijn iX3 30% minder CO2. Met volledig hernieuwbare energie is dat 60%.
Personenwagens zijn verantwoordelijk voor 12% van de CO2 uitstoot in de EU. Dat wil dus zeggen dat je dat naar 4.8% zou kunnen brengen.
Voor de EU komt dat erop neer dat je door iedereen elektrisch te laten rijden én enkel groene stroom te gebruiken hiervoor, je 310 miljoen ton CO2 kan besparen.
Wereldwijd is de CO2 uitstoot 52.4 gigaton.
Wat je dus uitspaart daarmee is 31/5240000000
?
Lees: géén effect.

bronnen:
https://www.europarl.europa.eu/news...ikasgassen-per-land-en-per-sector-infografiek
https://www.pbl.nl/publicaties/tren...De uitstoot van broeikasgassen in,,0 GtCO2 eq).

Met de huidige energiemix gebruikt mijn iX3 30% minder CO2. Met volledig hernieuwbare energie is dat 60%.
Personenwagens zijn verantwoordelijk voor 12% van de CO2 uitstoot in de EU. Dat wil dus zeggen dat je dat naar 4.8% zou kunnen brengen.
Voor de EU komt dat erop neer dat je door iedereen elektrisch te laten rijden én enkel groene stroom te gebruiken hiervoor, je 310 miljoen ton CO2 kan besparen.
?

bronnen:
https://www.europarl.europa.eu/news...ikasgassen-per-land-en-per-sector-infografiek
https://www.pbl.nl/publicaties/trends-in-mondiale-uitstoot-van-co2-en-alle-broeikasgassen-2020-rapport#:~:text=De uitstoot van broeikasgassen in,,0 GtCO2 eq).

Natuurlijk gaat dat een druppel op een hete plaat zijn, maar waar zijn we als EU anders nog goed voor? Enkel toch de moral high ground behouden en het goeie voorbeeld geven?

Als je China (en de rest van Azië) op EV's kan laten overschakelen (waar ze trouwens mee bezig zijn) dan zal je al meer verschil gaan zien.

Natuurlijk gaat dat een druppel op een hete plaat zijn, maar waar zijn we als EU anders nog goed voor? Enkel toch de moral high ground behouden en het goeie voorbeeld geven?

Als je China (en de rest van Azië) op EV's kan laten overschakelen (waar ze trouwens mee bezig zijn) dan zal je al meer verschil gaan zien.
Niet echt, gezien men in China en vele andere arme landen hun elektriciteit opwekt op manieren die meer vervuilend zijn.
De smogproblematiek in China en de landen daarrond zijn niet te wijten aan het verkeer, wel aan de steenkoolcentrales waarvan ze er blijven bouwen om hun grotere vraag naar elektriciteit te kunnen volgen. Meer EV's zal die vraag nog meer doen groeien.

China's transitie is een economische. Ze hebben immense capaciteit om stroom op te wekken en zouden via deze weg minder afhankelijk worden van import van olie en gas voor hun eigen economie. De planeet kan dat land geen bal schelen, daar is bewijs genoeg van.

China moet trouwens echt het slechtste voorbeeld zijn van waar je als land naartoe wil gaan. Veel propaganda, dat wel, maar de realiteit is vaak anders.
Zoals Zara op de vorige pagina zei, is de EV slechts een kleine schakel in een reeks van andere oplossingen die samen een betere wereld kunnen maken. Maar ons blindstaren op "EV is goed voor het milieu" en de andere facetten negeren is uzelf blaasjes wijsmaken.

De energiesector is verantwoordelijk voor het grootste aandeel broeikasgassen, gevolgd door transport. Kijken we op transport, dan zien we dat personenwagens een belachelijk kleine fractie uitmaken van de totale uitstoot en het bijna lachwekkend is om enkel daarop te focussen, terwijl de grote vervuilers zoals scheepvaart en energieproductie buiten schot blijven.

Dat de ern
Niet echt, gezien men in China en vele andere arme landen hun elektriciteit opwekt op manieren die meer vervuilend zijn.
De smogproblematiek in China en de landen daarrond zijn niet te wijten aan het verkeer, wel aan de steenkoolcentrales waarvan ze er blijven bouwen om hun grotere vraag naar elektriciteit te kunnen volgen. Meer EV's zal die vraag nog meer doen groeien.

China's transitie is een economische. Ze hebben immense capaciteit om stroom op te wekken en zouden via deze weg minder afhankelijk worden van import van olie en gas voor hun eigen economie. De planeet kan dat land geen bal schelen, daar is bewijs genoeg van.

China moet trouwens echt het slechtste voorbeeld zijn van waar je als land naartoe wil gaan. Veel propaganda, dat wel, maar de realiteit is vaak anders.
Zoals Zara op de vorige pagina zei, is de EV slechts een kleine schakel in een reeks van andere oplossingen die samen een betere wereld kunnen maken. Maar ons blindstaren op "EV is goed voor het milieu" en de andere facetten negeren is uzelf blaasjes wijsmaken.

De energiesector is verantwoordelijk voor het grootste aandeel broeikasgassen, gevolgd door transport. Kijken we op transport, dan zien we dat personenwagens een belachelijk kleine fractie uitmaken van de totale uitstoot en het bijna lachwekkend is om enkel daarop te focussen, terwijl de grote vervuilers zoals scheepvaart en energieproductie buiten schot blijven.
Ik zou toch enige nuance hier willen bijbrengen.
We zitten momenteel in de aziatische markt en we merken wel dat de vraag naar clean energy best wel hoog is. Niet alleen china maar ook de omliggende landen.
China staat momenteel op nr1 wat betreft productie groene energie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_China

Gereden aan 130 km/h waar mogelijk, verbruik van 225- 240 - 235 Wh/km op de eerste drie stroken. Laatste stuk (Vienne tot Provence) was in de accordeonfile rijden, heb ik afgelegd aan 175 Wh/km (gemiddeld 65 km/h). In totaal nog geen 40 eur laadkosten voor 1000 km. Ook in snelheid amper verschil met een ICE wagen.
Laadbeurten iedere 200-300 km, dan is het tijd voor een pauze.
Is dat door het regenereren dat die minder verbruikt in file, want bij een ICE verbruik je in een file toch meer dan op normale snelwegsnelheid?

?

bronnen:
https://www.pbl.nl/publicaties/trends-in-mondiale-uitstoot-van-co2-en-alle-broeikasgassen-2020-rapport#:~:text=De uitstoot van broeikasgassen in,,0 GtCO2 eq).
Tja, als je de uitstoot van een stukje van de wereld gaat afzetten tegenover de totaaluitstoot van de wereld gaat alles een druppel op een hete plaat worden.

Als EV's blijkbaar de CO2 uitstoot van Europa kunnen verminderen met 7% vind ik dat wel een fameuze impact eerlijk gezegd. We kunnen alleen maar hopen dat de andere werelddelen volgen (en dat zullen ze op termijn wel doen).

Los daarvan ben je nog cijfers van CO2 specifiek en broeikasgassen in het algemeen aan het mengen volgens mij, maar dat zal niet heel veel uitmaken voor de conclusie.

Dat de ern

Ik zou toch enige nuance hier willen bijbrengen.
We zitten momenteel in de aziatische markt en we merken wel dat de vraag naar clean energy best wel hoog is. Niet alleen china maar ook de omliggende landen.
China staat momenteel op nr1 wat betreft productie groene energie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_China
Kan goed zijn dat ze nummer 1 zijn, ze zijn ook met een miljard en hebben een gigantische industrie te voeden.
Ze staan ook op nummer 1 wat niet hernieuwbare energieproductie betreft.
Naar pure productie kijken zonder te vergelijken met de rest is maar 1 kant van het verhaal vertellen:

csFFqrU.png

Veel vraag naar alles, is de beste samenvatting voor China. Alleen krijg je in de media vaker te horen hoe mooi hun groene projecten zijn en hoe die aan het stijgen zijn om te vergroenen. De coverage over hun niet hernieuwbare energieproductie hoor je bijna zelden, niet verwonderlijk van een dictatuur die erop gebrand is dmw propaganda een goed beeld bij iedereen te hebben.

Ik stel voor om deze discussie hier verder te zetten, gezien dit niet veel meer met EV's te maken heeft in mijn ogen:

Is dat door het regenereren dat die minder verbruikt in file, want bij een ICE verbruik je in een file toch meer dan op normale snelwegsnelheid?
Een EV gebruikt niks als hij stil staat he. In tegenstelling tot een ICE waar de motor blijft draaien.
Daarnaast kost het ook amper energie om wat te "kruipen" met een EV terwijl een ICE dan nog steeds in redelijk hoge toeren moet draaien om deftig te koppelen...

Tja, als je de uitstoot van een stukje van de wereld gaat afzetten tegenover de totaaluitstoot van de wereld gaat alles een druppel op een hete plaat worden.

Als EV's blijkbaar de CO2 uitstoot van Europa kunnen verminderen met 7% vind ik dat wel een fameuze impact eerlijk gezegd. We kunnen alleen maar hopen dat de andere werelddelen volgen (en dat zullen ze op termijn wel doen).

Los daarvan ben je nog cijfers van CO2 specifiek en broeikasgassen in het algemeen aan het mengen volgens mij, maar dat zal niet heel veel uitmaken voor de conclusie.
Ja, ik ben ook niet tegen EV's he (ik heb er zelf 1...)
Maar ge moet het een beetje in perspectief zetten dat er (ook binnen EU) wel grotere problemen zijn ook. En die 7% is ook enkel als alle energie groen wordt he. Anders is het 3.6% (als ALLE personenwagens EV's worden).

Het is allemaal een nobel doel etc, maar we gaan er de klimaatopwarming niet mee stoppen.

Maar ge moet het een beetje in perspectief zetten dat er (ook binnen EU) wel grotere problemen zijn ook. En die 7% is ook enkel als alle energie groen wordt he. Anders is het 3.6% (als ALLE personenwagens EV's worden).

Het is allemaal een nobel doel etc, maar we gaan er de klimaatopwarming niet mee stoppen.
zolang er geen kernfusie is en we de middelen niet hebben om de energie deftig op te slaan vrees ik het ergste met het klimaat eerlijk gezegd.

Na 3 uur moeten rusten of je rijdt niet meer veilig lijkt met er ook sterk over...

Ik doe Praag ook in één stuk, met halverwege een pauze van een uurtje (half uurtje eten, half uurtje relaxen).

Ik doe dat wel altijd in een weekend, liefst zondags, veel minder verkeer/stress.

Dit is bijvoorbeeld nog ruim binnen wat een vrachtwagenchauffeur mag rijden, twee keer 4,5 uur met een pauze van 45 minuten (die zal wel minder afstand afgelegd hebben door zijn lagere snelheid).
Er wordt aangeraden (standpunt BIVV uit 2016) om elke 2 uur een pauze te nemen.
Een EV gebruikt niks als hij stil staat he. In tegenstelling tot een ICE waar de motor blijft draaien.
Daarnaast kost het ook amper energie om wat te "kruipen" met een EV terwijl een ICE dan nog steeds in redelijk hoge toeren moet draaien om deftig te koppelen...
Dank je, goede uitleg!

Ik zie vooral voor mezelf en omgeving de toekomstige verbetering van de luchtkwaliteit als de ICE motoren verdwijnen.

daarvoor wacht ik op auto's zonder rubberen banden, gezien slijtage van banden duizend keer meer fijnstof uitstoot dan een verbrandingsmotor.

en ICE auto's verslijten de banden niet?

als ik 's ochtens te voet met de kinderen naar school wandel is het vooral benzine en diesel en roetgeuren die mij de adem benemen, geen rubbergeur.

zolang er geen kernfusie is en we de middelen niet hebben om de energie deftig op te slaan vrees ik het ergste met het klimaat eerlijk gezegd.
Kernfusie hoeft niet persé, kernenergie is in principe genoeg. En als Bill Gates zijn idee van die kernreactor op kernafval ook blijkt te werken zeker.
Dat opslaan, dat is iets anders.
Er wordt aangeraden (standpunt BIVV uit 2016) om elke 2 uur een pauze te nemen.

Dank je, goede uitleg!
Een extra punt voor EV's is ook dat ze recupereren bij het remmen he. In file heb je vaak de situatie dat je optrekt om erna direct terug te remmen. Bij een ICE is dat (meestal) verloren energie, bij een EV gaat dat gewoon terug in de batterij.
Het is ook daar dat Mild Hybrids hun grote voordeel gaan kunnen halen bvb.

En je moet natuurlijk het vrachtverkeer ook elektrifiseren.

Ik ga Björn Nyland es gaan lastig vallen!
Hebben ze in Noorwegen die Seat Born nog niet, jullie krijgen toch altijd die spullen het eerst?

De airco/verwarming van een EV verbruikt evengoed energie, net zoals de radio, lichten, ECU,....
Een ICE die stilstaat verbruikt 0,7l/uur, dat is niet bepaald veel. Tegenwoordig hebben ze overigens start/stop, dan valt de motor ook uit (nu goed, ik druk bij instappen op start en daarna op start/stop uit, die 2 knoppen staan zo goed als naast elkaar).

Om weg te kruipen is het voldoende om de rem los te laten of de koppeling te lossen als je nog met zo een roerbak zit, de motor gaat niet veel hoger draaien. Als je moet revven om weg te kruipen kan je niet met een auto rijden...

Terug
Bovenaan