Elektrische wagens

Dat interieur van de Cupra Born :love2:

cupra-born-interior-view-of-the-central-console-and-infotainment-screen.jpg

jRxoa21.jpg

Nee, net andersom. De iX3 is altijd echt leer, de Q4 kan je enkel leer nemen in de S-line. (combinatie van leer/kunstleer in de andere versies)
Ok zo. Je berichtje was me niet duidelijk op dat vlak.
Inderdaad wel jammer dat nappaleder enkel op s-line beschikbaar is.

Nu dat leder/kunstleder is geen ramp.
De belangrijkste delen blijven echt leder, voor de andere delen houden ze de eco/groene jongens tevreden.

Alcantara zit tegenwoordig ook meer kunststof in. Europa pusht nu constructeurs richting dinamica.

Ah oké, ja, die uitrusting ken ik niet zo volledig. Zou kunnen zijn dat die qua prijs iets wat dichter aansluit bij de Q4 met gelijke opties.

Het blijft voor mij ook gewoon een segment verschil, wat het formaat ook bevestigt.

Een Q4 is een L-segmenter (Lower SUV) en een X3 is een M-segmenter (Upper SUV).
Er zal wellicht wel een iX2 komen op termijn die dichter bij de Q4 aanleunt qua prijs en formaat.

En omdat hij op een technisch meer geavanceerd platform staat. De Max laadsnelheid voor het MEB platform zou tegen het einde van het jaar stijgen naar 170 kW en zou volgend jaar nog verder stijgen. Dat is niet voor iedereen belangrijk wel voor mensen die professioneel veel km malen.
VW kondigde ook bidirectioneel laden aan voor 2022 ik vermoed dat heel wat mensen dan een VW/VAG product gaan kiezen om die als thuisaccu in te zetten.
Dat is verkoopspraat. Indien je een wagen nu moet kiezen vergelijk je de specs nu. Wanneer die updates er komen kan de vergelijking opnieuw gebeuren, maar vandaag is de iX3 van BMW sneller opgeladen en efficienter dan elke EV die volkswagen al op de markt heeft gebracht.

De iX3 is op 31min 80% volgeladen, de iD4 doet dat op 35 minuten. 4 minuten trager dus. Ook op de 1000km challenge doet de iD4 er 20 minuten langer over.

Blijkbaar is er al een EV 3 reeks berline op komst ook :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of de vraag hier al gesteld is maar mag je stroom duurder verkopen dan de marktprijs? Ik lees vaak dat werkgevers tot 24 cent de kwh gaan. Mag je dan je stroom thuis verkopen aan je vennootschap voor het opladen van je bedrijfsvoertuig? Zeker als het stroom is die van de zonnepanelen komt is het wel kassa kassa op die manier.

Of hebben ze dat achterpoortje al dichtgetimmerd?

Geen idee of je je eigen productie nog eens kan facturen, wat wel vaak het geval is, is dat men gewoon 24cent de kwh betaalt ongeacht voor welke prijs je zelf je stroom binnenhaalt. Het verschil is dan inderdaad kassa kassa.

Ik weet niet of de vraag hier al gesteld is maar mag je stroom duurder verkopen dan de marktprijs? Ik lees vaak dat werkgevers tot 24 cent de kwh gaan. Mag je dan je stroom thuis verkopen aan je vennootschap voor het opladen van je bedrijfsvoertuig? Zeker als het stroom is die van de zonnepanelen komt is het wel kassa kassa op die manier.

je mag de stroom verkopen aan je vennootschap, maar dat mag enkel aan de prijs die je zelf betaalt aan de leverancier.
Wij zaten op 0kwh verbruik, dus konden dat getal niet uitrekenen, en hier is het dan 19c/kwh geworden (dat is blijkbaar de gemiddelde kostprijs om thuis te laden).

Nu, 19c/kWh, 19kwh/100km => 3.61€/100km. Als je 25k km rijdt is dat 900€/jaar he. Echt rijk ga je er niet van worden.

je mag de stroom verkopen aan je vennootschap, maar dat mag enkel aan de prijs die je zelf betaalt aan de leverancier.
Wij zaten op 0kwh verbruik, dus konden dat getal niet uitrekenen, en hier is het dan 19c/kwh geworden (dat is blijkbaar de gemiddelde kostprijs om thuis te laden).

Nu, 19c/kWh, 19kwh/100km => 3.61€/100km. Als je 25k km rijdt is dat 900€/jaar he. Echt rijk ga je er niet van worden.

Nee, maar mag je bv omwille van het feit dat je aan een hoge piek zou laden -> capaciteitstarief omhoog en dan die extra kosten doorrekenen?
In dat geval moet je voor thuis al minder privé opletten voor hogere pieken aangezien de toppiek gecovered wordt door de werkgever/vennootschap

Nee, maar mag je bv omwille van het feit dat je aan een hoge piek zou laden -> capaciteitstarief omhoog en dan die extra kosten doorrekenen?
In dat geval moet je voor thuis al minder privé opletten voor hogere pieken aangezien de toppiek gecovered wordt door de werkgever/vennootschap
Dat gaat volgens mij wel mogen (als zelfstandige), om uw werkgever daarmee op te zadelen, dat wordt mogelijk wat moeilijker.

Nu, eens ge een EV hebt, is het sowieso te overwegen om heel uw factuur door de vennootschap te laten betalen. Het VAA voor "gratis elektriciteit" is 1030€, het VAA voor "gratis verwarming" is 2060€ (al is het mij onduidelijk hoe dat werkt in geval van warmtepomp, @beryl, enig idee?).
Dus worst case heb je 3090€ VAA, dat is 1545€ netto. (best case 515€)
De kans zit erin dat uw energiefactuur duurder gaat zijn eens je een EV en warmtepomp hebt. En je kan dan bvb ook gewoon een zwembad verwarmen op kosten van de vennootschap...

Dat is toch geen achterpoortje? Of je die stroom nu koopt van een energieleverancier, of van een eigenaar van zonnepanelen (wat dus jezelf kan zijn als natuurlijke persoon) maakt eigenlijk niet uit. Die eigenaar van de panelen krijgt wel meer voor zijn stroom dan dat ie het terug op het net zet, maar dat is ergens ook logisch omdat je het net dan niet belast.

Wat de prijs betreft mag je die zelf bepalen, maar bij een controle ga je die wel moeten verantwoorden. Je mag dus niet zomaar winst erop nemen. Als je in je berekening het capaciteitstarief meeneemt, kan je dat wel verantwoorden natuurlijk. Zelf heb ik gewoon de totaalfactuur gedeeld door het aantal afgenomen kWh. Daar is niet veel discussieren aan hoop ik.

Dat is toch geen achterpoortje? Of je die stroom nu koopt van een energieleverancier, of van een eigenaar van zonnepanelen (wat dus jezelf kan zijn als natuurlijke persoon) maakt eigenlijk niet uit. Die eigenaar van de panelen krijgt wel meer voor zijn stroom dan dat ie het terug op het net zet, maar dat is ergens ook logisch omdat je het net dan niet belast.

Wat de prijs betreft mag je die zelf bepalen, maar bij een controle ga je die wel moeten verantwoorden. Je mag dus niet zomaar winst erop nemen. Als je in je berekening het capaciteitstarief meeneemt, kan je dat wel verantwoorden natuurlijk. Zelf heb ik gewoon de totaalfactuur gedeeld door het aantal afgenomen kWh. Daar is niet veel discussieren aan hoop ik.
Dat is ook de beste manier. Maar werkt niet als uw totaalfactuur op 0kwh staat...

Van waar heb je die 19 cent? Dat lijkt mij eerder goedkoop dan gemiddeld. Hier is het al 2 jaar 21 cent ongeveer.

Vandaag is op het werk nog volgend in bestelling geplaatst, het begint goed op gang te komen bij ons:
1x ID.3
2x ID.4
2x Enyac
1x Audi e-tron GT

Heel toevallig mijn eerste e-tron GT gespot op weg naar huis, serieuze kar :eek2: Qua looks heel wat mooier dan een Taycan die hier op de parking staat.
Ondertussen is mijn offerte 'verlopen' van de Enyac en zijn we er nog niet uit..., voor een 2de EV gaan of nog 4jaar wachten en nu nog een deftige naft pakken.

Begint goed op gang te komen zo te zien. Maes is op z'n netwerk ook snelladers aan het plaatsen, dus voor pendelverkeer of binnenlands verkeer is een elektrische wagen echt wel te doen mits alle infrastructuur blijft gebouwd worden.

Het blijft voor mij ook gewoon een segment verschil, wat het formaat ook bevestigt.

Een Q4 is een L-segmenter (Lower SUV) en een X3 is een M-segmenter (Upper SUV).
Er zal wellicht wel een iX2 komen op termijn die dichter bij de Q4 aanleunt qua prijs en formaat.
Daar ben ik eigenlijk niet zo meer van overtuigd, tenzij je segmenten puur op exterieurlengte gaat beoordelen.
Want qua interieurruimte wint de Q4 het nipt van de iX3.
Een iX2, als die van nul als EV opgebouwd wordt, zal dan ook qua interieur gewoon in het vaarwater van de iX3 zitten.

Ik denk dat heel het segmenten gedoe gaat moeten herbekeken worden met de EV's.
De Hyundai Ioniq 5 schijnt daar vrij extreem in te zijn, in verhouding interieurruimte vs exterieurformaat.
Dus die puur op exterieurformaat in een bepaalde klasse gooien, zou die auto ook geen recht aandoen imo.

Nu, eens ge een EV hebt, is het sowieso te overwegen om heel uw factuur door de vennootschap te laten betalen.
Ik heb begrepen van iemand die het al jaren doet met een hybride, dat je eigenlijk de EV elektriciteitsverbruik apart moet bijhouden.
Die mag niet zomaar samen met de rest van de elektriciteit gerekend worden.
Beetje zoals rode diesel en gewone diesel, je mag ook je auto niet tanken met de rode diesel die in je stookketel zit.
Als hybride is dat redelijk moeilijk te controleren door de fiscus, aangezien er niet veel bewijs is hoeveel je precies elektrisch rijdt.
Maar bij een EV kan de fiscus op basis van je kilometerstand misschien wel zien of er iets niet klopt.

Begint goed op gang te komen zo te zien. Maes is op z'n netwerk ook snelladers aan het plaatsen, dus voor pendelverkeer of binnenlands verkeer is een elektrische wagen echt wel te doen mits alle infrastructuur blijft gebouwd worden.
Maar aan welke kost...
(ultra) snelladen aan 0.79cent per kwh komt duurder als een diesel uit. Bij ietwat batterij zit je aan 50 euro per laadbeurt en je doet er 300-400km mee.
https://tweakers.net/nieuws/162424/...ische-rijders-bij-gebruik-van-snelladers.html

Terug
Bovenaan