Elektrische wagens

Waze geeft alle camera's en wegcontroles aan. In Frankijk wordt die app heel actief gebruikt door veel bestuurders en continu geüpdated als er ergens controles staan.
De mobiele niet. Ik ben er eentje tegengekomen die echt mega duidelijk opgesteld stond. Zo'n agent in een auto met daarin een snelheidsmeter om direct achter jou aan te komen als ze zien dat je te snel rijdt.
Zelf ben ik niet gepakt, ik rij ook max 130 in Frankrijk. Maar vrienden van mij zijn wel al gepakt geweest en zij hebben ook altijd waze en coyote opstaan, stond ook niet gemeld.

In Frankrijk hebben ze een wetgeving rond die dingen, want Coyote werkt daar ook niet 100%.

Mijn vrouw is al lastig als ze in BE ergens heen moet waar ze, ik quote, "het niet kent". Dus ja, op reis rij ik letterlijk 100% van de kilometers. Heen, ter plaatse, en terug :)

Los van de discussie, ugar toont natuurlijk wel aan dat het absoluut kan en goed te doen is. Dat vind ik de positieve kant.
Mijn grootste bedenking zit dan ook niet aan die kant, maar eerder: wat gaat het geven binnen 5-10 jaar wanneer we hoe langer hoe meer naar elektrische wagens worden geduwd? De infrastructuur zal moeten volgen, of we gaan wel degelijk routinematig in laadfiles vervallen.
Ja, wat dat gaat geven blijft een groot vraagteken. De infrastructuur moet zéker nog beter, maar de auto's gaan ook meer km op 1 lading kunnen doen natuurlijk. Ik verwacht ook dat het "met de auto op reis" gaan, gaat afnemen (en dat is niet positief voor het milieu he). Je zit daar altijd met de afweging gemak/kostprijs/... en dat gaat met EV's waarschijnlijk wat negatiever uitdraaien waardoor vliegtuig en/of trein een interessanter reismiddel wordt.

De infrastructuur moet zéker nog beter, maar de auto's gaan ook meer km op 1 lading kunnen doen natuurlijk.
Dat verwacht ik nu totaal niet. Zwaardere batterijen is ook weer niet goed voor het milieu en ook totaal niet nuttig.
Buiten de enkele keren dat je op vakantie gaat, heb je zo'n grote batterij ook amper nodig.
Het zal eerder zijn dat de batterijen veel sneller zullen opgeladen kunnen worden dan dat ze groter bereik gaan hebben volgens mij.

Ik zou dit wel willen, ideaal als 2de auto voor boodschapje/occasioneel woon werk verkeer (max 120km op een dag te bollen), fun to drive (schijnt) doenbaar om thuis te laden zonder laadpaal wegens de kleine batterij en opkomend capaciteitstarief / boekhouder happy / ...

B18rqEp.jpg

Ik zou dit wel willen, ideaal als 2de auto voor boodschapje/occasioneel woon werk verkeer (max 120km op een dag te bollen), fun to drive (schijnt) doenbaar om thuis te laden zonder laadpaal wegens de kleine batterij en opkomend capaciteitstarief / boekhouder happy / ...

B18rqEp.jpg
Als je hem uitrust met de nodig opties zit je boven de 40k€. Dat is een redelijke prijs als het uw enige wagen is, maar als 2e wagen is dat gewoon te duur imo...

Bij heel deze discussie gaan jullie er precies allemaal vanuit dat er maar 1 chauffeur is? Zijn jullie echt allemaal de enige chauffeur op vakantie?
Leer uw vrouw es rijden godverdomme :tongue:.

Wij wisselen toch steeds en rijden 50/50, en dan is het toch makkelijk grote stukken in 1 keer (aka enkel stoppen voor switch en pissen) te rijden.
En in dat geval is de impact van een elektrische wagen toch significant hoor...
Zijt ge zot jong :unsure:

Als je hem uitrust met de nodig opties zit je boven de 40k€. Dat is een redelijke prijs als het uw enige wagen is, maar als 2e wagen is dat gewoon te duur imo...

Zou mijn enige wagen op de zaak worden. Privé hebben we nog een Renault Espace voor de ruimte.

Zou mijn enige wagen op de zaak worden. Privé hebben we nog een Renault Espace voor de ruimte.
Ahja oké, dat is al iets anders.
Ik snap wel je argument rond "doenbaar om thuis op te laden door kleine batterij" niet? Of je nu een grote of kleine batterij hebt, je moet even lang opladen he. Je moet namelijk enkel het stuk dat je gereden hebt bijladen... Dan ben je toch nog altijd beter af met een grote batterij, aangezien je dan verder kan rijden?
Hij heeft een wat lager verbruik, maar zo enorm is dat verschil nu ook niet.

Wat je eigenlijk zegt is "ik wil een wagen met een kleine benzinetank, dan is ze rapper volgetankt".

Ahja oké, dat is al iets anders.
Ik snap wel je argument rond "doenbaar om thuis op te laden door kleine batterij" niet? Of je nu een grote of kleine batterij hebt, je moet even lang opladen he. Je moet namelijk enkel het stuk dat je gereden hebt bijladen... Dan ben je toch nog altijd beter af met een grote batterij, aangezien je dan verder kan rijden?
Hij heeft een wat lager verbruik, maar zo enorm is dat verschil nu ook niet.

Da's waar wat je zegt. Maar verder rijden is niet nodig, daarvoor hebben we onze andere auto nog.
En de kleine batterij heeft natuurlijk wel een voordeel in het gewicht en bijhorend verbruik. Amper 1300 kg, da's een EV lichtgewicht.

Waze geeft alle camera's en wegcontroles aan. In Frankijk wordt die app heel actief gebruikt door veel bestuurders en continu geüpdated als er ergens controles staan.
Daar flitsen ze best veel vanuit rijdende anonieme wagens, daar gaat Waze niets aan helpen hoor...

De mobiele niet. Ik ben er eentje tegengekomen die echt mega duidelijk opgesteld stond. Zo'n agent in een auto met daarin een snelheidsmeter om direct achter jou aan te komen als ze zien dat je te snel rijdt.
Zelf ben ik niet gepakt, ik rij ook max 130 in Frankrijk. Maar vrienden van mij zijn wel al gepakt geweest en zij hebben ook altijd waze en coyote opstaan, stond ook niet gemeld.

In Frankrijk hebben ze een wetgeving rond die dingen, want Coyote werkt daar ook niet 100%.
Wetgeving is veranderd, mocht vroeger niet, maar nu werkt Waze net zoals hier, dus ook met mobiele flitsers erop van zodra de "community" ze gerapporteerd heeft.

Daar flitsen ze best veel vanuit rijdende anonieme wagens, daar gaat Waze niets aan helpen hoor...
Ik heb daar vorig jaar (tijdens mijn weekje verlof in FR) toch niets van gemerkt hoor, Waze gaf nochtans veel controles aan waarvan de meesten bleken te kloppen. Mocht er veel anoniem geflitst zijn was ik er normaal wel bij geweest.

Ik heb daar vorig jaar (tijdens mijn weekje verlof in FR) toch niets van gemerkt hoor, Waze gaf nochtans veel controles aan waarvan de meesten bleken te kloppen. Mocht er veel anoniem geflitst zijn was ik er normaal wel bij geweest.
Ze zijn er hoor.
En dan nog eens privé bedrijven, die zijn echt wel gemotiveerd, beetje zoals de parkeerbedrijven hier met hun retributies...

https://m.standaard.be/cnt/dmf20190810_04553815

Wetgeving is veranderd, mocht vroeger niet, maar nu werkt Waze net zoals hier, dus ook met mobiele flitsers erop van zodra de "community" ze gerapporteerd heeft.
Enkel na rapportering ja, als niemand de moeite doet zal het inderdaad nooit te zien zijn.
Mobiele anonieme wagens zijn soms wel herkenbaar, en die kan je ook rapporteren zodat mensen minstens gewaarschuwd zijn, maar veelal worden ze niet opgemerkt...

Zo eens geflitst geweest kort nadat de flitser opgesteld was, was nog niet geraporteerd, dus waterdicht is het inderdaad NOOIT.

Maar volgens mij is er toch nog iets anders, want al die vaste flitspalen stonden (vorige week nog) aangeduid als mobiel.

Iedereen zit aan de iD3 en 4 als ik de baan zo bekijk. De hoeveelheid van deze wagens die ik zie rijden tegenwoordig is echt wel groter en groter aan het worden, zie ze zelfs vaker dan Tesla's.

Iedereen zit aan de iD3 en 4 als ik de baan zo bekijk. De hoeveelheid van deze wagens die ik zie rijden tegenwoordig is echt wel groter en groter aan het worden, zie ze zelfs vaker dan Tesla's.
Zijn dan ook wel net iets betaalbaarder dan een Tesla.

Ik zou wel de Cupra Born nemen boven de ID3. Ziet er toch iets sportiever uit, en heeft niet die lelijke zwarte plaat bovenop de motorkap.

60ad14d4c8553.jpg

ik heb er nu echt nog geen enen tegengekomen. zowel de ID3 als 4.

Tussen Antwerpen en Brussel zie ik er toch heel veel rijden. Die wagen gaat de Volvo V40 als werksleur vervangen in Belgie, zoveel is zeker.

Terug
Bovenaan