Elektrische wagens

Allé, sinds kort behoor ik ook tot deze club. Een 2 tal weken terug mijn ID.4 mogen ophalen van de werkgever.
Eigenlijk wel een hele leuke, ruime wagen en het is eens een ander zicht in het straatbeeld. Natuurlijk ook naar de Enyac iV gekeken maar die zag er net wat te 'normaal' uit afgezien van hun grill. Ik moest er ook allerlei opties aan toevoegen wat er er bij de ID al standaard in zat.
Dit was begin 2021, ondertussen zie ik dat beide modellen hun versies al hebben aangepast op de website.

+ iedere dag gratis kunnen laden op het werk maakt het nog zoveel makkelijker. Al moet ik het maar om de 4 dagen doen of net voor het weekend.

Allé, sinds kort behoor ik ook tot deze club. Een 2 tal weken terug mijn ID.4 mogen ophalen van de werkgever.
Eigenlijk wel een hele leuke, ruime wagen en het is eens een ander zicht in het straatbeeld. Natuurlijk ook naar de Enyac iV gekeken maar die zag er net wat te 'normaal' uit afgezien van hun grill. Ik moest er ook allerlei opties aan toevoegen wat er er bij de ID al standaard in zat.
Dit was begin 2021, ondertussen zie ik dat beide modellen hun versies al hebben aangepast op de website.

+ iedere dag gratis kunnen laden op het werk maakt het nog zoveel makkelijker. Al moet ik het maar om de 4 dagen doen of net voor het weekend.
wanneer besteld? Ik ben nog wachtende. (bestelling maart ongeveer)

Waarom zou het AREI dat eisen? :P
Twee DSI’s met dezelfde waarde achter elkaar zetten zorgt er gewoon voor dat de snelste zal trippen of dat ze gewoon beide zullen trippen. Dat is niet veiliger en ook niet selectief.

Het klopt dat laders die via shuco werken een lekstroombeveiliging hebben. Maar in deze vertrouw ik toch meer mijn eigen gerief in mijn schakelkast.
Zoals Raa reeds aanhaalde... Bij mij thuis is de adsi 30mA en de bijkomende ook en de in mijn ogen gevaarlijke kringen zitten zelfs op een 10mA.Eerst zit je te zeggen het kan niet veilig genoeg zijn en een moment erna zeg je dat het overdreven is. En waarom dubbel dezelfde beveiliging : als de eerste in lijn niet werkt hen je nog altijd de andere die rap zal reageren. De meeste laadpalen die ik keur zijn aangesloten paralell met de adsi met hun eigen adsi type B. Het is veel belangrijker uw laadpaal te beveiligen met een type B (want in bepaalde gevallen is hij blind voor dc foutstromen) dan dat zijn gevoeligheid minsten 30mA zijn omdat hij buiten hangt (en reeds voldoed aan de ip waarde).

Laatst bewerkt:
Zoals Raa reeds aanhaalde... Bij mij thuis is de adsi 30mA en de bijkomende ook en de in mijn ogen gevaarlijke kringen zitten zelfs op een 10mA.Eerst zit je te zeggen het kan niet veilig genoeg zijn en een moment erna zeg je dat het overdreven is. En waarom dubbel dezelfde beveiliging : als de eerste in lijn niet werkt hen je nog altijd de andere die rap zal reageren. De meeste laadpalen die ik keur zijn aangesloten paralell met de adsi met hun eigen adsi type B. Het is veel belangrijker uw laadpaal te beveiligen met een type B (want in bepaalde gevallen is hij blind voor dc foutstromen) dan dat zijn gevoeligheid minsten 30mA zijn omdat hij buiten hangt (en reeds voldoed aan de ip waarde).
Ik had verstaan twee 30mA direct achter elkaar, daarom :p
Uw hoofddiff 30mA kiezen is natuurlijk wel scherp, en de kans dat er bij een fout op uw natte kring alles eruit ligt is groot, maar zeker veilig.
Voor laadpalen heb je verschillende scenario’s waar een diff type B niet altijd vereist is. Ook is het niet zo dat de waarde wel altijd 30mA moet zijn, type A of B. Veel hangt af van de laadpaal in kwestie. Maar het is wel zo dat als je een diff type B plaatst je hoofddiff ook een type B moet worden.

Maar een type B kost wel wat geld, en een 10mA is ook geen goedkoop prulletje. Dus dat moet je wel afwegen.

Laatst bewerkt:
Erm, laadpalen moeten een type B hebben he. Of laadpaal achter een type B (max 300mA) parallel op uw hoofddiff of alle diffs stroomopwaarts vd laadpaal type B (en dat kan een dure grap worden ja) of laadpaal met eigen(interne) type B lekstroombeveiliging.
Type A's gaan meestal niet reageren op een DC-lekstroom en kunnen daar zelfs door "verzadigd" raken zodat ze totaal niet meer reageren. Ooit een installatie gezien waar L en PE van een stopcontact letterlijk versmolten waren en niks reageerde behalve de PV-omvormer die bleef in fout gaan en zo, door hun eigen gefabriceerde (opt eerste gedacht overkill) beveiligingssysteem de installatie uitschakelde..dat was echt letterlijk levensgevaarlijk

Zonet testrit gedaan met de Polestar 2.
Rijdt zeer aangenaam en zit vooraan ook wel best aangenaam. Het panoramisch dak helpt wel enorm want de cockpit is vrij benepen vind ik, al is dat ook deels kwestie van gewoonte, ik kom van de Passat GTE dus dan is vergelijken lastig.

Kofferruimte en achterbank zijn wel zeer beperkt. Achterbank is voor mij minder van belang maar de koffer is wel een afknapper.

En ja, achterkant van de wagen vind ik nog steeds lelijk 😛

4 april mijn id4 besteld en afgelopen vrijdag bericht gehad van de garage dat hij binnen is. Nu nog wachten op verzekering en nummerplaat van de lease en dan mag ik erom. Serieus verschoten dat die zo snel geleverd is. Mijne vorige was 6 maand wachten...

Zonet testrit gedaan met de Polestar 2.
Rijdt zeer aangenaam en zit vooraan ook wel best aangenaam. Het panoramisch dak helpt wel enorm want de cockpit is vrij benepen vind ik, al is dat ook deels kwestie van gewoonte, ik kom van de Passat GTE dus dan is vergelijken lastig.

Kofferruimte en achterbank zijn wel zeer beperkt. Achterbank is voor mij minder van belang maar de koffer is wel een afknapper.

En ja, achterkant van de wagen vind ik nog steeds lelijk 😛
Vind dat ook.
Hij rijdt zeer goed en zit comfortabel.
Maar als ik dan vergelijk met mijn Arteon is die polestar echt mini op de achterbank en koffer.
Zou beter nen ioniq 5 nemen denk ik 😅.

Vind dat ook.
Hij rijdt zeer goed en zit comfortabel.
Maar als ik dan vergelijk met mijn Arteon is die polestar echt mini op de achterbank en koffer.
Zou beter nen ioniq 5 nemen denk ik 😅.
Is dan ook een formaat hatchback natuurlijk.
Vergelijken met een Passat of Arteon is altijd wat krom. Dat zijn gigantische wagens, freaks of nature.

Is dan ook een formaat hatchback natuurlijk.
Vergelijken met een Passat of Arteon is altijd wat krom. Dat zijn gigantische wagens, freaks of nature.
Maar ge vergelijkt toch altijd met wat je hebt.
Heb de grote koffer niet echt nodig, maar ruimte op de achterbank is wel een must.
Als ik mijn fiets zo in de koffer krijg is dat een plus natuurlijk.
Dat ik ruimte ga inboeten is zo goed als zeker, maar zou dan graag wel in kwaliteit vooruit gaan.

Maar ge vergelijkt toch altijd met wat je hebt.
Heb de grote koffer niet echt nodig, maar ruimte op de achterbank is wel een must.
Als ik mijn fiets zo in de koffer krijg is dat een plus natuurlijk.
Dat ik ruimte ga inboeten is zo goed als zeker, maar zou dan graag wel in kwaliteit vooruit gaan.
Voila, zelfde redenering voor mij.
Ik weet ook wel dat een Polestar en Passat andere segmenten zijn, maar ik kom van een Passat en kijk rond naar iets nieuws dus dan vergelijk ik daar wel naar om te kijken waarop ik vooruit zou gaan, waarop ik moet inboeten en wat mijn noden zijn.
Nu, een trekhaak lost voor mij al veel op (fietsrek en remorque). Maar toch blijf ik de koffer zeer klein vinden.

Nog te bekijken: XC40, Q4 en ID4 (al ben ik van die laatste helemaal geen fan). En dat zal het zowat zijn denk ik. De ruimte van de Skoda Enyaq hoef ik niet, en Hyundai (Ioniq) zal niet mogen.

Voila, zelfde redenering voor mij.
Ik weet ook wel dat een Polestar en Passat andere segmenten zijn, maar ik kom van een Passat en kijk rond naar iets nieuws dus dan vergelijk ik daar wel naar om te kijken waarop ik vooruit zou gaan, waarop ik moet inboeten en wat mijn noden zijn.
Nu, een trekhaak lost voor mij al veel op (fietsrek en remorque). Maar toch blijf ik de koffer zeer klein vinden.

Nog te bekijken: XC40, Q4 en ID4 (al ben ik van die laatste helemaal geen fan). En dat zal het zowat zijn denk ik. De ruimte van de Skoda Enyaq hoef ik niet, en Hyundai (Ioniq) zal niet mogen.
Denk dat de Q4 het beste zal zijn dan. XC40 is ook vrij compact en in elkaar gestoempt.
ID.4, geen fan van.

Snap wel dat je toch niet te veel wilt inboeten qua ruimte. Maar wat je inboet qua ruimte wordt wel fors goed gemaakt door andere dingen. Al was het maar rijgenot, bij een Passat is dat 0,0 natuurlijk. Een boot op wielen.

Denk dat de Q4 het beste zal zijn dan. XC40 is ook vrij compact en in elkaar gestoempt.
ID.4, geen fan van.

Snap wel dat je toch niet te veel wilt inboeten qua ruimte. Maar wat je inboet qua ruimte wordt wel fors goed gemaakt door andere dingen. Al was het maar rijgenot, bij een Passat is dat 0,0 natuurlijk. Een boot op wielen.
Het grote probleem is dat "ruimte" voor iedereen wel ergens een harde limiet heeft. Alle andere eigenschappen van een auto kunnen "jammer" zijn dat ze er niet zijn, maar als de wagen te klein is voor wat je hem nodig hebt, is hij gewoon nutteloos.
En zelfs mensen die zeggen dat ze écht geen ruimte nodig hebben (met pakweg een Alfa Romeo 4C bvb), dan blijkt dat er plots geen 2 helmen in hun "koffer" passen om mee te nemen naar een trackday...
En voor de ene zullen er 2 kinderen van 1.8m op de achterbank moeten kunnen, voor een andere zal er een set golfclubs en bagage voor op reis in moeten, ... Maar iedereen heeft zo wel dingen die écht moeten passen.

ID.4, geen fan van.

Dat de Q4 het beste is geloof ik, maar heb dan altijd moeite met een kale(re) audi vs een goed uitgeruste VW/Skoda.De eerste heb ik altijd laten staan ten voordele van de andere.
Ik zou graag een BMW i4 willen, maar weet niet of dat mogelijk is :).

Tijd om afscheid te nemen van mijn 10 jaar oude bedrijfswagen. Ik ben aan het kijken naar een elektrisch model, vooral één met een grote kofferruimte. De tesla Y lijkt me interessant, maar is pas eind dit jaar of volgend jaar beschikbaar in Europa. Door onvoorziene omstandigheden moet ik misschien mijn zoektocht en aankoop versnellen.
Zijn er hier mensen met ervaringen met de Audi E-tron ? Ik zie heel wat aanbod op de 2dehands markts (bouwjaar , 2019, 2020). (nog steeds tussen de 60-70k)

Terug
Bovenaan