Elektrische wagens

Ik vind dat je 2 uitgesproken groepen EV chauffeurs hebt: degene die aan 100 km/u op het rechtervak blijven, en degene die als maniakken optrekken aan de lichten en overal minstens 130 rijden :p Dus gewoon nog wat meer uitgesproken dan bij ICE chauffeurs.
Ofwel diegene die zelf hun laadkosten betalen en diegene die een laadpas hebben van het werk.

Ofwel diegene die zelf hun laadkosten betalen en diegene die een laadpas hebben van het werk.

Er zal wel een behoorlijke correlatie tussen zitten. Maar niet al die laagvliegers rijden op kosten van het werk - ze zijn gewoon het EV equivalent van de ICE patsers die in steden aan 90+ dB moeten optrekken tussen 2 rode lichten in :biglaugh:

Ik druk gewoon mijn gaspedaal altijd 3/4e in. Als dat nu met een snelle of trage auto is. Daarna gaat de cruise op 55/75/95/125kmh.
Maakt weinig verschil in verbruik denk ik. Zit nu op 143wh/km na 2 jaar. En op de bandjes zit nog genoeg profiel.

Ik voel me altijd een grootverbruiker als ik in het tesla topic op tweakers zit. Maar in dit topic ben ik precies nog heel zuinig met een model Y aan een gemiddelde van 170wh/km als ik zo dat gemiddelde verbruik van een i4 zie.

Dat is wel héél weinig, en serieus veel onder het gemiddelde.
Ik zit voor juli op 18,6 kWh/100km, en dat is al stevig onder het gemiddelde van 19,9 kWh.
Dat laatste is het gemiddelde van alle i4 M50's die de app gebruiken.

Bij mij waren het nu veel lange ritten, zoveel mogelijk met cc / constante snelheid. (110 - 124)

Ik voel me altijd een grootverbruiker als ik in het tesla topic op tweakers zit. Maar in dit topic ben ik precies nog heel zuinig met een model Y aan een gemiddelde van 170wh/km als ik zo dat gemiddelde verbruik van een i4 zie.
Van de i4 m50 ;)

Hier i4 40: vorige maand 16,9 kWh/100km, in juni 15,6 kWh/100km.

Bij mij waren het nu veel lange ritten, zoveel mogelijk met cc / constante snelheid. (110 - 124)
Het zijn bij mij net die lange autostrade ritten die het verbruik omhoog duwen.
Soms, als ik veel tijd heb, neem ik gewoon secundaire wegen, en verbruik zakt gelijk naar pakweg 16 à 17 kWh/100km, zelfs als ik wat pech heb met verkeerslichten.
Eens ik op een autostrade zit begint dat gelijk omhoog te tikken, toch wanneer ik aan 120 (of net wat sneller) bol.
Aan 100 blijft dat wel laag, maar ik vind dat een ellendige snelheid.
Ofwel 90 tussen de vrachtwagens, zodat je er niet tussenuit moet, ofwel 120 zodat je anderen die gewoon de limiet rijden niet hindert.

Van de i4 m50 ;)

Hier i4 40: vorige maand 16,9 kWh/100km, in juni 15,6 kWh/100km.
De Tesla's zijn quasi niet te kloppen hé naar efficiëntie toe. Die zijn daar echt fantastisch in!
En de i4M50 zit dan net weer aan de andere kant van het spectrum, zit bij de minst efficiënte...

Deels technologie, en deels de "sportieve" kant, met onder andere de banden, die niet geoptimaliseerd zijn voor rolweerstand maar wel voor sportief rijden.
Idem velgen waar niet naar windweerstand is gekeken.
Heeft een hele grote impact en zie je ook goed aan de e40 en e35 waar men veel meer "gulden middenweg" is gegaan en die dan ook minder dramatische verbruiken hebben.

Ik alvast wist dat op voorhand, en verbruik speelde helemaal niet in mijn beslissing om de M50 te nemen (net zoals verbruik waarschijnlijk ook niet zal spelen bij mensen die een M3 of een M5 of bijvoorbeeld een Porsche 911 kopen).
Rijbereik daarentegen wel, reden waarom ik bij de 19" velgen ben gebleven, de impact van de grotere velgen op het rijbereik was te groot en zou het allemaal weer net wat minder praktisch maken.
Gelukkig dat BMW er een een grote batterij heeft in gesmeten zodat het allemaal nog wat doenbaar blijft.

Dagelijks laden tot 80% werkt perfect voor mij, zelfs met een granny charger (aan 16A) thuis. Heb gelukkig een snellaadpaal op 500m van mijn deur, wanneer ik bij aankomst in mijn dorp zie dat ik onder de 30% ga zitten bij thuiskomst, dan stop ik daar even om een 10% of zo bij te steken (is maar enkele minuten), zodanig dat ik weet dat mijn granny charger hem tegen daags nadien 's morgens weer aan 80% kan krijgen.
Gebeurt hoogstens een paar keer per maand.

Laatst bewerkt:
Het zijn bij mij net die lange autostrade ritten die het verbruik omhoog duwen.
Soms, als ik veel tijd heb, neem ik gewoon secundaire wegen, en verbruik zakt gelijk naar pakweg 16 à 17 kWh/100km, zelfs als ik wat pech heb met verkeerslichten.
Eens ik op een autostrade zit begint dat gelijk omhoog te tikken, toch wanneer ik aan 120 (of net wat sneller) bol.
Aan 100 blijft dat wel laag, maar ik vind dat een ellendige snelheid.
Ofwel 90 tussen de vrachtwagens, zodat je er niet tussenuit moet, ofwel 120 zodat je anderen die gewoon de limiet rijden niet hindert.
Bij mij de korte autostrade ritten. Hoe langer de autostrade rit, hoe lager mijn verbruik wordt. Maar ook dan, Tesla schijnt bij de betere te zitten qua verbruik op autosnelwegsnelheden.

Snelweg aan 120km/u (of meer) verhoogt het verbruik inderdaad drastisch.
Met mijn Model Y AWD heb ik over +40.000km 16.7kWh/100km. Maar dat is voornamelijk binnenwegen met af en toe snelweg. En daar rij ik meestal geen 125km/u, want ofwel in NL ofwel naar de file toe.
Rij ik wel 120, dan gaat het toch ook wel richting 18-19kWh/100km.

Ik vind de getallen die ik lees van de i4 M50 helemaal niet hoog in vergelijking met die van mijn collega zijn Audi e-Tron (de eerste)

Snelweg aan 120km/u (of meer) verhoogt het verbruik inderdaad drastisch.
Met mijn Model Y AWD heb ik over +40.000km 16.7kWh/100km. Maar dat is voornamelijk binnenwegen met af en toe snelweg. En daar rij ik meestal geen 125km/u, want ofwel in NL ofwel naar de file toe.
Rij ik wel 120, dan gaat het toch ook wel richting 18-19kWh/100km.

Ik vind de getallen die ik lees van de i4 M50 helemaal niet hoog in vergelijking met die van mijn collega zijn Audi e-Tron (de eerste)
Ja waar vergelijk je ook mee. In vergelijking met de iX3 vind ik dat verbruik dan wel weer hoog.
Ik heb trouwens ook een Y LR en daar zit ik toch zelden boven de 180Wh/km mee op de autosnelweg aan 120km/u, tenzij het winter is. Het is vooral in het begin, wanneer het opwarmen van de batterij nog een groot effect heeft op je totaalverbruik.

Spritmonitor geeft je een goed beeld over het gemiddelde verbruik van een automodel. Daar zie je dat die verschillen al bij al nog meevallen.

Ik blijf het wel grappig vinden dat er bij een benzine of dieselwagen nooit een focus gelegd werd bij het verbruik. Een Ford Focus was een erg zuinige wagen, maar er was niemand die de auto koos omdat de auto 0,4 liter minder verbruikte dan een Golf. En een echte sportwagen verbruikte vanzelfsprekend wat meer. Of meer comfort was ook meer verbruik.

Zelf interesseert het me nog steeds bitter weinig of de auto nu 16 of 17 kWh verbruikt.

Spritmonitor geeft je een goed beeld over het gemiddelde verbruik van een automodel. Daar zie je dat die verschillen al bij al nog meevallen.

Ik blijf het wel grappig vinden dat er bij een benzine of dieselwagen nooit een focus gelegd werd bij het verbruik. Een Ford Focus was een erg zuinige wagen, maar er was niemand die de auto koos omdat de auto 0,4 liter minder verbruikte dan een Golf. En een echte sportwagen verbruikte vanzelfsprekend wat meer. Of meer comfort was ook meer verbruik.

Zelf interesseert het me nog steeds bitter weinig of de auto nu 16 of 17 kWh verbruikt.
Zou dat ook niet liggen aan ervaring en range anxiety? Ik zie toch een trend in mijn kenniskring: wie al jaren EV rijdt staat er steeds minder bij stil, wie nu de stap zet lijkt harder te letten op range en verbruik.

Toen ik 4j geleden mijn eerste EV bestelde moest en zou dat eentje met top range zijn dus ik ben toen voor de Model 3 Long Range gegaan. Nu kijk ik stilaan rond voor een nieuwe wagen en range staat al een heel pak lager op mijn lijst met prioriteiten.
Ik ga uiteraard niet voor bv een Dacia Spring met amper range, maar kanshebbers zijn de typische middenklassers en eerlijk gezegd is in die categorie verbruik en range -om het even heel plat te slaan- dit keer zowat het minste van mijn zorgen.

Disclaimer: 25k km/jaar, laadpaal thuis en op kantoor.

Ik zat aan 18.5-19.5wh/km met een Model 3 Performance toen ik hem een weekendje had. Das 33% meer verbruik als mijn RWD. Volgens mij ligt het vooral aan de grotere en bredere velgen, zachtere Pirelli P Zero banden en misschien nog een stukje van de zwaardere drive unit.

Wat er op neer komt dat zo'n Performance met 80kWh evenveel bereik heeft dan een RWD met 60kWh batterij. Volgens mij is road trippen met die Performance zelfs trager want de laadcurve zakt sneller in als de op RWD met LFP batterij. De LFP doet nog 100kW op 60% en de Performance deed maar 85kW meer aan 60%. Fun boven het praktische zeker? :D

Ik zat aan 18.5-19.5wh/km met een Model 3 Performance toen ik hem een weekendje had. Das 33% meer verbruik als mijn RWD. Volgens mij ligt het vooral aan de grotere en bredere velgen, zachtere Pirelli P Zero banden en misschien nog een stukje van de zwaardere drive unit.

Wat er op neer komt dat zo'n Performance met 80kWh evenveel bereik heeft dan een RWD met 60kWh batterij. Volgens mij is road trippen met die Performance zelfs trager want de laadcurve zakt sneller in als de op RWD met LFP batterij. De LFP doet nog 100kW op 60% en de Performance deed maar 85kW meer aan 60%. Fun boven het praktische zeker? :D
Zoals al jaren met praktische wagen vs funcar bij benzine, niets nieuw onder de zon.

En RWD vs AWD. Met mijn LR AWD haal ik ook nooit jouw verbruikscijfers.

En RWD vs AWD. Met mijn LR AWD haal ik ook nooit jouw verbruikscijfers.
Idd. Als je kijkt naar de LR RWD en LR AWD, dan is het enige verschil de front motor. In de WLTP stats zit toch wel een groter verschil dan ik verwachte, want die front motor doet eigenlijk amper mee in normale omstandigheden.
Zoals al jaren met praktische wagen vs funcar bij benzine, niets nieuw onder de zon.
Idd, maar ik vermoed met een paar andere sloffen dat die niet veel moet onderdoen voor een gewone LR.

Beetje rare vergelijking?
Ik denk dat de meesten die privé met een (sportieve, dus geen Spring bv) elektrische wagen rijden, zich niet teveel zullen aantrekken van op het einde van het jaar 300€ meer elektriek te hebben betaald omdat ze wat sportiever hebben gereden...

Ik denk dat er heel weinig chauffeurs zijn van elektrische wagens die zelf hun elektriciteit betalen, zullen dan nog meestal zelfstandigen zijn, en daar is dat "zelf" betalen ook weeral relatief daar het firmageld is dat dan nog eens 100% ingebracht mag worden als onkosten.

Terug
Bovenaan