Elektrische wagens

We hebben een beetje weinig informatie om vanuit te gaan, maar als wat horse zegt klopt, spreken we over een verlies van meer dan 10% op een paar jaar tijd.
Wat zeker niet normaal is. Daar zou meer tijd over moeten gaan.
Dit vooral, als er werkelijk zo'n groot verlies is is dat m.i. niet normaal, dat heb ik nog nooit gezien. Zelfs bij continu snelladen, tot 100% laden, ... ook dan zou dat niet zo snel mogen gaan.

Ik heb eens op de autostrade 80km achter een vrachtwagen gereden en dit aan 90km/u. Thuisgekomen en opnieuw opgeladen. Deze keer gewijzigd naar 100% en ik kom op 425km. Alles lijkt dus terug in orde te zijn (ondanks dat dit meer moet zijn aan 16,5 gemiddeld)

Nadien terug gewijzigd naar 90% opladen natuurlijk.

Ik rij echter nooit 90km/u op het 1e rijvak dus die 425km zal wel opnieuw zakken, maar het probleem lijkt opgelost. Ik heb 3 weken niet gereden en dan 2 weken ALTIJD korte ritten. Ik denk dat dat de oorzaak was.

Ik heb eens op de autostrade 80km achter een vrachtwagen gereden en dit aan 90km/u. Thuisgekomen en opnieuw opgeladen. Deze keer gewijzigd naar 100% en ik kom op 425km. Alles lijkt dus terug in orde te zijn (ondanks dat dit meer moet zijn aan 16,5 gemiddeld)

Nadien terug gewijzigd naar 90% opladen natuurlijk.

Ik rij echter nooit 90km/u op het 1e rijvak dus die 425km zal wel opnieuw zakken, maar het probleem lijkt opgelost. Ik heb 3 weken niet gereden en dan 2 weken ALTIJD korte ritten. Ik denk dat dat de oorzaak was.

Dus het probleem zat hem in de "guess-o'-meter" en niet de werkelijke range bij langere ritten. Gebeurt wel vaker bij BMW - geen idee of dat bij andere merken anders is.

Ik gebruik die range-inschatting gewoon niet want zoals nu weer bewezen, het klopt gewoon niet. Leer je auto kennen en dan weet je met die % voldoende.
Rij je rapper heb je minder range, rij je trager heb je meer range, moeilijker wordt het niet :unsure:

Ik moet mijn mening toch herzien vrees ik. Vertrokken op 425km, 4km gereden, 6u stilgestaan en hij staat nu op 383km 😡

4km rijden en 42km gezakt dus

Elke auto verbruikt veel bij korte ritten.

Rij eens verder dan je dorp? ;)
Tijdens de week rij ik gewoon van mijn woning naar mijn werk, en dan terug naar huis.

Effe gekeken en zoveel verbruikt mijn wagen niet tijdens deze korte ritten. Gemiddeld 15,9kWh en zelfs 14,7kWh verbruik. Waarom zakt deze dan zo snel?

Misschien batterij op temperatuur brengen
Misschien preconditioning
Misschien randverbruik zoals airco dat niet geteld wordt in de kWh/100km meting
Misschien een verborgen cryptominer op jouw energiekosten
...

Kortom: iets heeft extra batterij verbruikt.
Rij eens een lange rit. Dat zal andere resultaten geven.
Of laat een diagnose maken van je batterij bij je favoriete garage.

Ik denk echt niet dat je batterij al versleten is, het is waarschijnlijk de guess-o-meter. Met korte ritten heeft die het moeilijk.

Een voorbeeld van een VW ID.3 die na 160.000km en 4 jaar intensief gebruik nog 91% heeft.
Ook regelmatig geladen tot 100%, weggezet met volle batterij etc. Dus zeker geen ideaal gebruik!

Ik zit nu in Kroatië met de iX3 en hier schommelt dat ook veel hoor.
Op en af, bochten, (te) warm, snel optrekken, etc Het schippert vaak tussen de 16 en 20 kWh/100km. De wagen is van 2022.

Ik had afgelopen maand een gemiddeld verbruik van 17,7 kWh/100 km op 6790 gereden kilometers.
(I4 m50)
Dat is wel héél weinig, en serieus veel onder het gemiddelde.
Ik zit voor juli op 18,6 kWh/100km, en dat is al stevig onder het gemiddelde van 19,9 kWh.
Dat laatste is het gemiddelde van alle i4 M50's die de app gebruiken.

Ik wist niet dat je met een i4 M50 traag kon rijden :D
Goh, ik ben ook niet de sportieve chauffeur...
Het zijn de autosnelweg ritten aan 125 km/h (gps) die dat verbruik de lucht in trekken.
Ik denk dat pakweg 70% van mijn km snelweg zijn (en bol quasi altijd buiten de piekuren, dus weinig file).
Dat verschil is enorm met bv 100 km/h, wanneer ik NL binnenrij heb ik dikwijls bv 300 km range, en 50 km verder heb ik 350 km range 😄
Elke km dat ik bol krijg ik een extra km bereik, spijtig genoeg blijft dat niet duren 😅

Na een km of 70 is dat allemaal herberekend en begint dat bereik terug te zakken met een km per effectief gereden km...
Groffe schatting, aan 125 pakweg 370/380km volle batterij reibereik (dikke 21kwh/100km), aan 105 km/h gaat dat richting 500 km (schommelt wat tussen 15 en 17 kWh/100 km).

Ik vind dat je dat ziet op de autostrade. Heel veel mensen rijden nu rustiger 110km/u

Ik vind dat je 2 uitgesproken groepen EV chauffeurs hebt: degene die aan 100 km/u op het rechtervak blijven, en degene die als maniakken optrekken aan de lichten en overal minstens 130 rijden :p Dus gewoon nog wat meer uitgesproken dan bij ICE chauffeurs.

Terug
Bovenaan