Ik voel me altijd een grootverbruiker als ik in het tesla topic op tweakers zit. Maar in dit topic ben ik precies nog heel zuinig met een model Y aan een gemiddelde van 170wh/km als ik zo dat gemiddelde verbruik van een i4 zie.
Van de i4 m50
Hier i4 40: vorige maand 16,9 kWh/100km, in juni 15,6 kWh/100km.
De Tesla's zijn quasi niet te kloppen hé naar efficiëntie toe. Die zijn daar echt fantastisch in!
En de i4M50 zit dan net weer aan de andere kant van het spectrum, zit bij de minst efficiënte...
Deels technologie, en deels de "sportieve" kant, met onder andere de banden, die niet geoptimaliseerd zijn voor rolweerstand maar wel voor sportief rijden.
Idem velgen waar niet naar windweerstand is gekeken.
Heeft een hele grote impact en zie je ook goed aan de e40 en e35 waar men veel meer "gulden middenweg" is gegaan en die dan ook minder dramatische verbruiken hebben.
Ik alvast wist dat op voorhand, en verbruik speelde helemaal niet in mijn beslissing om de M50 te nemen (net zoals verbruik waarschijnlijk ook niet zal spelen bij mensen die een M3 of een M5 of bijvoorbeeld een Porsche 911 kopen).
Rijbereik daarentegen wel, reden waarom ik bij de 19" velgen ben gebleven, de impact van de grotere velgen op het rijbereik was te groot en zou het allemaal weer net wat minder praktisch maken.
Gelukkig dat BMW er een een grote batterij heeft in gesmeten zodat het allemaal nog wat doenbaar blijft.
Dagelijks laden tot 80% werkt perfect voor mij, zelfs met een granny charger (aan 16A) thuis. Heb gelukkig een snellaadpaal op 500m van mijn deur, wanneer ik bij aankomst in mijn dorp zie dat ik onder de 30% ga zitten bij thuiskomst, dan stop ik daar even om een 10% of zo bij te steken (is maar enkele minuten), zodanig dat ik weet dat mijn granny charger hem tegen daags nadien 's morgens weer aan 80% kan krijgen.
Gebeurt hoogstens een paar keer per maand.