Elektrische wagens

Als ik kijk op de kaarten van verschillende supplyers zie ik vaak laadpalen staan die tegen een gebouw van een bedrijf/winkel staan.
Zijn deze dan niet enkel voor de medewerkers/bezoekers van dit bedrijf/winkel of kan ik mijn wagen er ook zetten zonder ook maar één voet bij hen binnen te zetten?

Mercedes EQC van mijn vrouw (nog geen anderhalf jaar oud) nu binnen bij de garage vanwege een technische storing op de batterij (kon nog maar de helft van de kilometers rijden indien volgeladen). Verdict, moet een nieuwe batterij in...

Zo'n zaken zorgt er toch voor dat ik geen probleem heb om nóg wat langer met mijn benzine van 2017 rond te rijden, ook al moet ik daardoor wat meer geld aan vadertje staat betalen...
Want het is natuurlijk nog nooit voor gekomen dat een benzine auto na anderhalf jaar een nieuwe motor moest krijgen.

Ik vind het een prima beslissing om met uwe auto te blijven rondrijden, maar dat argument lijkt me niet het goede. Dat je daarom geen EQC zou nemen zou ik al beter snappen.

Ik kan het ook anders uitdrukken: ik heb al 2 Audi EV’s gehad, en bij geen van de 2 zijn er serieuze problemen geweest. Audi EV’s zijn dus de meest betrouwbare auto’s die er bestaan. Die redenering is dus onzin (wat niet wil zeggen dat de conclusie noodzakelijk fout zou zijn), want zo’n zaken kan je alleen op grote schaal bekijken.

Want het is natuurlijk nog nooit voor gekomen dat een benzine auto na anderhalf jaar een nieuwe motor moest krijgen.

Ik vind het een prima beslissing om met uwe auto te blijven rondrijden, maar dat argument lijkt me niet het goede. Dat je daarom geen EQC zou nemen zou ik al beter snappen.

Ik kan het ook anders uitdrukken: ik heb al 2 Audi EV’s gehad, en bij geen van de 2 zijn er serieuze problemen geweest. Audi EV’s zijn dus de meest betrouwbare auto’s die er bestaan. Die redenering is dus onzin (wat niet wil zeggen dat de conclusie noodzakelijk fout zou zijn), want zo’n zaken kan je alleen op grote schaal bekijken.
Slechte ervaringen beïnvloeden nu eenmaal beslissingen van mensen, al is dat op belachelijk kleine schaal... Zo zit een mens in elkaar :)

Als ik kijk op de kaarten van verschillende supplyers zie ik vaak laadpalen staan die tegen een gebouw van een bedrijf/winkel staan.
Zijn deze dan niet enkel voor de medewerkers/bezoekers van dit bedrijf/winkel of kan ik mijn wagen er ook zetten zonder ook maar één voet bij hen binnen te zetten?
Ik herinner me nog iets dat ze een regeling hadden voorzien dat als het bedrijf gebruik maakt van subsidies, dat ze na de werkuren deze laadpalen volledig publiek moeten toelaten.
Dus als die winkel gesloten is, zou je in principe daar mogen laden tot de ochtend.
Maar ik weet niet hoe je kan weten of ze die regeling hebben. Mss is het feit dat ze in de kaarten van die suppliers aanwezig zijn, al een bewijs dat het publieke laadpalen zijn?

Ze mogen dan ook wel nog altijd vragen wat ze willen héé . ;)
Hier staan er ook een paar laadpalen zo publiek maar denk niet dat je daar €1/kWh gaat willen laden . ;)

Testrit gedaan, bon getekend

Nog enkele weken wachten en dan ook EV rijder
En nu het topic van de laadkaarten eens bekijken

depends, maar meestal is het zo idd. tenzij er specifiek ter plaatse iets bijstaat van 'enkel voor klanten' ofzo maar dan nog.. kun je in principe gebruik maken ervan. Want je betaald sowieso voor de stroom, hierbij wel opletten, kan soms zijn dat de prijs per kwh vrij duur is.

Kom terug van Tenerife. Wat een verschil... het wagenpark is daar gemiddeld 25 jaar oud ofzo? Krotjes die men hier zou opkopen voor het oud ijzer zijn daar "zo goed als nieuw".

Dan kom je hier terug en zie je op de baan voor u, naast u en achter u bakken van 80k of meer rijden.
Begrijpelijk. Wij kennen daar iemand die full time een klein cafeetje uitbaat. Ondanks dat er daar redelijk veel volk zit altijd, komt dat daar overeen met €1500 netto. Weinig mensen verdienen daar 3k en meer.

Het is ook een beetje belachelijk om daar rond te rijden in een Porsche.

Tenerife kent geen salariswagencultuur zoals België (eigenlijk geen enkel ander land). Maar ook hier zijn er maar weinigen met een gemiddeld loon die privé >80k gaan uitgeven aan een EV vermoed ik.

Ik herinner me nog iets dat ze een regeling hadden voorzien dat als het bedrijf gebruik maakt van subsidies, dat ze na de werkuren deze laadpalen volledig publiek moeten toelaten.
Dus als die winkel gesloten is, zou je in principe daar mogen laden tot de ochtend.
Maar ik weet niet hoe je kan weten of ze die regeling hebben. Mss is het feit dat ze in de kaarten van die suppliers aanwezig zijn, al een bewijs dat het publieke laadpalen zijn?
Dat zijn dan semi-publieke laadpunten. Volgens de definitie van de Vlaamse Overheid is een semi-publiek laadpunt dit:
VSA - Semi-publiek laadpunt
Semi-publieke laadpalen bevinden zich op privéterrein, maar zijn ook toegankelijk voor publiek. Hierbij gaat het om laadpalen op parkeerplaatsen van bedrijven, winkelcentra, appartementsgebouwen, hotels en dergelijke. Ze zijn mogelijk geen 24 op 24 uur bereikbaar voor het publiek, maar wel minstens 10 uur per dag.
Dus nee, je moet niet kunnen laden tot de ochtend. Op veel plekken hier in de buurt, staan die bij bedrijven achter de poort die dicht is buiten sluitingsuren. Inclusief aan supermarkten.
Je vindt deze op de kaart van de MOW, zij maken het onderscheid en tonen welke semi-publiek zijn.

Iemand ervaring met de Audi Q4 etron of VW ID7?

Ik ga binnenkort een EV leasen via het werk. Oog valt momenteel op de Q4 Corporate of de ID7 Pro S Business Premium. Moet dienen als family car voor (voorlopig 1 kind, wie weet ooit 2) en een grote hond.

Heb met beiden een testrit gedaan, weliswaar met andere versies:

ID7:
+ heel ruim
+ rijdt vlot, ondanks zijn 5m
+ deftige zetels
+ boordevol opties, ben grote fan van de ventilatie in de zetels
+ range

- geen fysieke toetsen om bijvoorbeeld airco flox te verplaatsen (gewenning?)
- schakeling (R,N,D,B) aan een pook (gewenning?)
- redelijk kleine knoppen aan stuur?

Q4
+ evenzeer ruim genoeg
+ meer cockpit gevoel naar bestuurder
+ fysieke knoppen
+ schakeling in middenconsole
+ hogere instap en hogere koffer (handig voor de hond)

- range
- cruise control aan pook links (gewenning?)
- verouderde versie?
- cockpit bestuurder op eerste zicht overweldigend. Batterij % vond ik bijv. niet meteen…
- valt volgens mij duurder uit met minder opties

Geen ervaring met deze wagens, maar reviews van de ID7 zijn over het algemeen toch positiever dan die van de Q4.
Versnelling met pook aan het stuur is simpel. Gebruik je toch bijna niet en geeft meer ruimte in de middenconsole.

Iemand ervaring met de Audi Q4 etron of VW ID7?

Ik ga binnenkort een EV leasen via het werk. Oog valt momenteel op de Q4 Corporate of de ID7 Pro S Business Premium. Moet dienen als family car voor (voorlopig 1 kind, wie weet ooit 2) en een grote hond.

Heb met beiden een testrit gedaan, weliswaar met andere versies:

ID7:
+ heel ruim
+ rijdt vlot, ondanks zijn 5m
+ deftige zetels
+ boordevol opties, ben grote fan van de ventilatie in de zetels
+ range

- geen fysieke toetsen om bijvoorbeeld airco flox te verplaatsen (gewenning?)
- schakeling (R,N,D,B) aan een pook (gewenning?)
- redelijk kleine knoppen aan stuur?

Q4
+ evenzeer ruim genoeg
+ meer cockpit gevoel naar bestuurder
+ fysieke knoppen
+ schakeling in middenconsole
+ hogere instap en hogere koffer (handig voor de hond)

- range
- cruise control aan pook links (gewenning?)
- verouderde versie?
- cockpit bestuurder op eerste zicht overweldigend. Batterij % vond ik bijv. niet meteen…
- valt volgens mij duurder uit met minder opties
Rij zelf een paar maanden met een Q4 Etron 40 en ook al een paar keer (mee)gereden met een ID.7 en wat ervaringen gehoord van collega's.

Mijn input:
  • Ruimte: De Q4 lijkt kleiner aan de buitenkant dan hij effectief is. Meerdere mensen waren verbaasd over de grootte als ze er effectief naast stonden of gingen inzitten. Met twee kinderen (10 en 13) is er zeker voldoende ruimte, zowel op de achterbank als in de koffer. De ID.7 heeft wel duidelijk nog meer ruimte bij de achterbank en voelt echt heel groot binnenin. Eén van mijn vrienden met een ID.7 zou graag hebben gehad dat de achterbank wat naar voor zou kunnen om een grotere koffer te hebben zelfs.
  • Rijcomfort: de ID.7 is duidelijk een stuk zachter en gedempter dan de Q4 en trekt een stuk vlotter op (zeker ivm. de Q4 40 die ik heb) maar qua rijplezier vind ik de Q4 wel leuker. Naar mijn mening rijdt de ID.7 typisch als een Passat: comfortable en helemaal niks mis mee maar dat is het ook (niet dat de Q4 nu zo spannend is).
  • Interieur: Dit is uiteraard persoonlijke smaak en persoonlijk ben ik niet zo'n fan van VW's ID-serie interieurs en schermpjes. Voor mij voelt het een beetje te speels aan terwijl dit bij de Q4 wat zakelijker is. Wat je wel duidelijk merkt is dat de Q4 ondertussen wat gedateerd begint aan te voelen. Het kan nog mee maar sommige zaken zijn toch wat verouderd zoals het digitale dashboard of de snelheid van het infotainment systeem in het algemeen. Er zijn best wel wat vervelende zaken of kuren en lag met Android Auto e.d. Alles doet wel wat het moet doen en het ontbreken van "advanced" features kan ook rust brengen.
  • Range en laden. Hier zal volgens mij wel een groot verschil inzitten. In de praktijk haal ik 350km in de zomer op de autosnelweg (100% - 5%). Met de ID.7 moet je in zo'n geval ruim over de 400km kunnen doen en waarschijnlijk kom je zelfs in de buurt van 450km. Opladen gaat wel vlot en 5%-80% in een halfuur is realistisch door de relatief vlakke laadcurve, ondanks de lage piek (zeker bij het 40-model wat ik nog heb). Ondertussen rij ik al enkele jaren elektrisch en zoals zoveel aangehaald is een betere range leuk maar echt veel minder belangrijk in de praktijk eenmaal je boven een minimum gaat.

Schakelen met de pook wen je normaal wel snel aan en zou ik niet als argument gebruiken. Dit had ik op mijn vorige wagen (model Y) en is eigenlijk best wel prettig. Het cruise-control-pookje ben ik minder fan van. Het went wel na een tijdje maar ik heb dit toch liever op het stuur. Anderen zweren hierbij dus dit is ook weer persoonlijk.

Ja, maar hoeveel doe je dat?
Bij mij: 1x R om van mijn oprit af te rijden, dan D. Hele rit kom ik er niet aan. Dan misschien 1 of 2x switchen tussen R en D om te parkeren. Soms niet.
Is niet zoals een handgeschakelde auto.
Dat is ook weer waar.
Tijdens de testrit heb ik ook al wel eens geswitched tussen D en B, maar dat gaat snel blijven staan eens je het gewend ben.

Sinds enkele maanden ben ik ID7 tourer rijder. Nooit met Q4 gereden dus kan ik niets over zeggen.

ID7:
+ heel ruim => correct
+ rijdt vlot, ondanks zijn 5m => Rijdt zeer aangenaam. Ik rijdt 95% op comfort stand en af en toe voor een lange bocht ofzo schakel ik over via spraak naar individual setting die op zijn meest sportief staat. Verschil merk je dan wel dat hij iets strakker ligt maar het is natuurlijk geen sportieve wagen. En 5m lengte is geen issue, wagen heeft heel korte draaicirkel wat best handig is.
+ deftige zetels => Yes, de massage zetels met ventilatie zijn top!
+ boordevol opties, ben grote fan van de ventilatie in de zetels.
+ range => Wat is laadstress? Misschien kan ik het je eind augustus vertellen na onze vakantie naar het zuiden met een aanhanger. Maar heb het gevoel dat het best zal meevallen.

- geen fysieke toetsen om bijvoorbeeld airco flox te verplaatsen (gewenning?) => Dit is voor mij ook een minpunt. Zeker omdat de posities van de blazers zich ook resetten en op auto stand zelf veranderen.
- schakeling (R,N,D,B) aan een pook (gewenning?) => went zeer snel en is top wegens meer plaats in middensconsole.
- redelijk kleine knoppen aan stuur? => niet zozeer klein maar wel enkel touch. Het went wel maar heb toch liever fysiek. Vooral de touchbediening in de deur van de ramen en spiegel is een miskleun.

Geen ervaring met deze wagens, maar reviews van de ID7 zijn over het algemeen toch positiever dan die van de Q4.
Versnelling met pook aan het stuur is simpel. Gebruik je toch bijna niet en geeft meer ruimte in de middenconsole.
+1

Eén van mijn vrienden met een ID.7 zou graag hebben gehad dat de achterbank wat naar voor zou kunnen om een grotere koffer te hebben zelfs.
=> dat zou ik nu niet onmiddelijk wensen. Tieners kunnen de ruimte goed gebruiken :)

Schakelen met de pook wen je normaal wel snel aan en zou ik niet als argument gebruiken. Dit had ik op mijn vorige wagen (model Y) en is eigenlijk best wel prettig. Het cruise-control-pookje ben ik minder fan van. Het went wel na een tijdje maar ik heb dit toch liever op het stuur. Anderen zweren hierbij dus dit is ook weer persoonlijk.
Heb vroeger ook een tijd CC pookje gehad en mijn vorige wagen en de huidige ID7 hebben CC op stuur. Dan is op het stuur toch veel handiger in gebruik.

Ja, maar hoeveel doe je dat?
Bij mij: 1x R om van mijn oprit af te rijden, dan D. Hele rit kom ik er niet aan. Dan misschien 1 of 2x switchen tussen R en D om te parkeren. Soms niet.
Is niet zoals een handgeschakelde auto.
Rij je nooit op de B stand? Heel even wennen in het begin maar ik vindt het zalig rijden. Is quasi one pedal drive vermoed ik? Heb nooit met een andere wagen gereden die OPD heeft dus kan niet vergelijken.

Het is geen 100% OPD in de volkswagen/Skoda wagens. namelijk dat hij niet heel hard remt en tot stilstand komt. voor de rest idd zo goed als hetzelfde.
Heb hier een Skoda Enyaq, dus hetzelfde qua VW qua werking.

Hier nog met een vrij recente Tesla Model 3 gereden, en daar is het echt OPD, daar kom je echt tot stilstand, en remt ook wel veel harder af als je het gaspedaal volledig loslaat.

Terug
Bovenaan