Zelf ook op zoek naar een nieuwe kar voor de volgende jaren.
Taycan buiten budget, i5 idem, Kia wil de madam niet. A6 geen fan van
Dus uitgekomen bij een i4(m50). Heel jong 2e hands bij de dealer (+- 6 maand) dus facelift versie
Nog aan het twijfelen tussen 2 wagens (qua kleur en opties)
Zijn er leden die er eentje hebben? (
@berenod en
@Necre0 dacht ik zeker, nog iemand)
Zicht op reëel verbruik?
Opties die een must zijn of die overroepen zijn?
Nog aan het wachten op overnamebod voor de huidige beemer en offerte verzekering. Deze week de knoop doorhakken
Sorry, late reply, zit in het verre buitenland....
Reëel verbruik zit op jaar basis net onder de 20 Kwh/100Km.
Zoals altijd voor EV's, in de winter hoger en in de zomer lager.
Let op, ik heb de 19" velgen, niettegenstaande mooier (en misschien nog wat baanvaster) hebben de 20" velgen een zware impact op het rijbereik.
Mijn laatste jaar (2de helft '24 en eerste helft '25:
Bovenstaande range aan 100% is wat misleidend, wagen staat op een "valet" parking op Schiphol, waar ze hem laden (tot 100% ingesteld, vertrek na terugkomst nog even naar Duitsland).
Optimistische range is door dat stuk richting Schiphol maar aan 105km/h te mogen rijden, trekt de range snel omhoog ;-)
Praktisch, tot 80% geladen heb ik pakweg 320 à 330 km range, wat perfect overeenkomt met 19,5 kWh/100km en 80% van de 81kWh bruikbare batterijcapaciteit.
Heb hier al redelijk wat gelezen, paar dingen waar ik niet zeker van ben of ze wel kloppen (maar kan mis zijn natuurlijk).
De mijne is quasi full option, niet echt zelf gekozen, was een stock/showroom wagen die mij aanstond, die uiteraard snel leverbaar was, en waar ik wat korting op heb gekregen.
Als ik zou moeten zeggen wat ik zelf niet zou hebben genomen dan zou ik op onderstaande komen:
- De mijne is in Frozen Portimao Blau, is absoluut prachtig, maar om door de 4000€ meer te betalen voor dat kleurtje, weet niet of ik het zou genomen hebben moest ik hem zelf hebben samengesteld!
- Er zitten op de achterkanten van de voorzetels een soort van carbon kappen of, zou ook 1900€ gekost hebben.
- Parking assistant plus, beetje dubbele, ik parkeer altijd zelf, maar die optie kwam wel met de 360° camera die ik dan weer wel nuttig vind soms.
- Verwarmde zetels achteraan, er zit toch quasi nooit iemand!
- Elektrisch schuifdak, zit nu in mijn tweede zomer, en gebruik het eigenlijk zelden, heel soms als het buiten nog wat koel is zet ik het in de kipstand met binnen de zonnewering die dan een 5cm opent.
Ik lees ergens dat de luchtvering rondom rond zou zijn, en dat is alvast bij de mijne niet waar, en heb wat destijds de hoogste optie daarvoor is, namelijk de "adaptieve ophanging M" (mijne is de facelift).
Toen bestond er niets anders, en is dus luchtvering achteraan en vooraan klassieke adaptieve vering.
Het is dan ook nog eens niet luchtvering zoals de meeste kennen (zoals op de X5 bijvoorbeeld) waar je een compressor hebt en je de hoogte van de wagen kan regelen.
Op de i4 is het een "auto leveling air link", waar er dus een systeem wordt gebruikt met lucht om de wagen bij verschillende loads op dezelfde hoogte te houden en horizontaal in bochten.
Neemt niet weg dat het heel goed werkt, enige dat ik kan opmerken is dat hij in sport misschien nog wat harder zou mogen staan.
Er is wel degelijk een merkbaar verschil tussen sport en comfort, maar dit zou best nog wel wat meer uitgesproken mogen zijn.
Hieronder een lijst wat er allemaal op zit op de mijne, alles waar 0€ achter staat zit er op via de "packs", alles waar een bedrag achter staat is waar je buiten de packs om nog moet voor bijbetalen (op thumbnail klikken voor groot formaat).
Ook nog, betreffende die "flexible fast charger", de "flexible" slaat op de afneembare/uitwisselbare 230V kabel.
Komt standaard met een gewone huishoudelijke stekker, waarmee hij slechts aan 10A/2,3 kW laadt.
Je kan dan zelf al naargelang wat je van stekker/stroomnet hebt thuis, een andere kabel kopen waarmee je sneller kan laden.
Ik heb de monofasige CEE stekker (de blauwe) en heb zo een stopcontact geplaatst, dan laadt hij aan 16A/3,6kW op.
Heb je driefasige stroom en plaats je een driefasig (rood) stopcontact, dan kan je met de passende kabel tot 11kW laden met die flexible charger.
Kan mogelijks goedkoper uitkomen dan een laadpaal te zetten, en wanneer je op vakantie vertrekt (of naar buitenverblijf) kan je hem meenemen met de gewone 230V kabel eraan en overal aan een gewoon stopcontact laden.
Dan nog afsluiten met:
Het is echt wel een van de betere wagens waar ik ooit mee heb gereden (als referentie, de vorige was een laatste model 330e).
Je moet een echte motorfreak zijn die graag op de limiet rijdt om er minpunten aan te vinden, die gaan dan vooral het zware gewicht zijn (en het effect ervan op rijgedrag), samen met het "klinische" 4 wielaandrijving rijgedrag.
Voor die reden zijn er echt wel mensen die de enkel achterwiel aangedreven e40 prefereren, ik zie het echter niet, heeft twee pluspunten t.o.v. de 4 wielaandrijving en dat is dat je achterwerk kan "zetten" (met de tractie controle uit), en het niet hebben van koppeleffecten in je stuurwiel (bij plankgas acceleraties).
Vraag me eerlijk gezegd af waar je op de openbare weg plezier kan hebben aan dat "achterwerk" zetten.
Bij de M50 heb je inderdaad best je beide handen aan het stuur wanneer in een flauwe bocht volgas wil gaan in sport boost, maar zou zeggen dat dat veiligheidswijze best wel in elke wagen wordt gedaan die onder de 4 seconden naar 10 kan sprinten, stuurkoppel of niet...