Elektrische wagens

Is dat niet bij elke auto zo?

De eerste i4 was denk ik degelijke auto?
In 2025 dan facelift (lci) met idrive 8.5
Nu gaat men een i4m60 uitbrengen ipv m50 dus batterij (en aandrijving?) van de i5 gok ik. +-16km tot 22km extra rijbereik

Dat maakt de pré lci of de lci toch geen slecht voertuig?
Maar de Taycan en Etron waren - als EV - zodanig slecht dat ze echt te mijden vallen. Zeker de Etron.
Als je ziet wat een gigantische sprongen de facelifts onderhuids hebben gemaakt dan is de waardevermindering van de pre-LCI niet onlogisch.

Een i4 is van bij de start een goeie EV, en de facelift voegt daar weinig aan toe.

Een i4 is van bij de start een goeie EV, en de facelift voegt daar weinig aan toe.
Goh, 'goeie EV' vind ik niet helemaal het correcte woord.
De wagen blinkt nergens in uit als EV. Mogelijks omdat het platform nog steeds gedeeld wordt met fossiele brandstof.
Het is natuurlijk wel een goeie wagen. (De kostprijs laat ik even achterwegen. Ik vind dat je daarvoor 'meer' EV in ruil mag krijgen.)

De wagen blinkt nergens in uit als EV. Mogelijks omdat het platform nog steeds gedeeld wordt met fossiele brandstof.
Het is natuurlijk wel een goeie wagen. (de kostprijs laat ik even achterwegen)
Ok, puur als EV blinkt hij nergens in uit, maar als totaalpakket (als je de ruimte niet nodig hebt) zijn er weinig betere wagens.

Ik las ergens in een vergelijking met de Model 3: "De Tesla is de betere EV, de BMW is de betere auto"

Dat vat het voor mij wel samen.

Ondertussen nog wat gegoogled en ik zie dat de Audi E-tron ook hard gedaald is in prijs? Wat is de (voornaamste) reden achter deze depreciatie?
2 maanden geleden heeft een familielid een goed uitgeruste Audi etron (eerste generatie) met 45.000 km op de teller ingeruild: 26k gaf de Audidealer er nog voor, dat was alles.

Het is natuurlijk wel een goeie wagen. (De kostprijs laat ik even achterwegen. Ik vind dat je daarvoor 'meer' EV in ruil mag krijgen.)

Wel nog een groot verschil met een e-tron van de 1e generatie waarbij je voor een auto van die prijs een realistische range van 365 km kreeg. De i4 was op dat vlak van in het begin al een heel stuk beter. Was ook een stuk beter dan bv. de toenmalige Polestar 2 qua verbruik, range, snelladen.

Waar trekken jullie de grens naar kilometerstand bij een 2dehands aankoop als prive persoon?
Ik filter nu steevast op max 50K maar weet niet of dit al teveel is of niet?

Ah serieus? Ik ga ook rondkijken naar een 2de hands EV, maar ik dacht max 20k qua km's, ik loop achter dus
Aja topictitel niet goed gelezen, ik doelde dus eerder op ICE.
Maar bij EV’s is het imo eenvoudig, is de staat van de auto goed en is de batterij goed (bij sommige merken kan je die achterhalen), dan maakt het aantal km’s weinig uit.
En ik zou voor bv tesla ook al rap een stuk boven de 100k km zoeken.

Aja topictitel niet goed gelezen, ik doelde dus eerder op ICE.
Maar bij EV’s is het imo eenvoudig, is de staat van de auto goed en is de batterij goed (bij sommige merken kan je die achterhalen), dan maakt het aantal km’s weinig uit.
En ik zou voor bv tesla ook al rap een stuk boven de 100k km zoeken.

Hoe zit dit voor een ID.4 en q4 e-tron? Dat zijn momenteel de twee doorgeselecteerde wagens op mijn lijst.

Ook a de accu blijft een dingetje… Hoeveel kw zou ik nemen? Ik heb de mogelijkheid om de wagen tot Max 3 x per week thuis te laden overdag.

Hoe zit dit voor een ID.4 en q4 e-tron? Dat zijn momenteel de twee doorgeselecteerde wagens op mijn lijst.

Ook a de accu blijft een dingetje… Hoeveel kw zou ik nemen? Ik heb de mogelijkheid om de wagen tot Max 3 x per week thuis te laden overdag.
Geen idee hoe je bij die merken de batterij kan checken, maar er zal vast wel een methode zijn.
Let wel op, de id.4 had heel slechte software in het begin. Ik weet niet of dat softwarematig opgelost is, of dat je voor altijd met miserie zit.
De q4 heeft een heel slecht bouwjaar meegemaakt (of meerdere). Latere versies schijnen beter te zijn.

Voor wat betreft de batterij grootte. Check EV-database voor een ruwe schatting van je bereik, zie wel dat je de juiste generatie bekijkt (onderaan de detail pagina kan je navigeren naar oudere generaties dacht ik).
Of simuleer wat ritjes met abrp, waarbij je de settings zo realistisch mogelijk zet. Hou er rekening mee dat je bij dagelijkse ritten niet tot 100% laadt aangezien de batterij dat niet graag heeft. Tenzij het een LFP batterij is, dan valt dat wel mee.
Maar thuis laden betekent in principe dat je elke dag met een 80-100% volle batterij kunt vertrekken. Laadstress is dan niet zo belangrijk meer.

Het ging hier een paar pagina's terug over het gemiddeld verbruik en hoe sommigen dat niet onder de 20kwh/100km kregen.
Vandaag is gekeken in de Enyaq coupé, 16.4kwh/100km. Welliswaar nog maar 7 maand gereden en 6500km.

Voelde ik mij gelijk een bompa op de weg :rofl:

Als je normaal rijd en niets altijd als eerste weg wilt zijn dan ga je daar vrij vlot onder de 20 kWh zitten hoor .
Moet je in de zomer echt geen moeite voor doen .
Volgens de Kia app zit ik nu op 16,6 kWh/100 km en heb 2700km gebold en niet altijd als een bomba hoor (autostrade is het gewoonlijk 125 a 130 en de rest zo snel als kan en wat toegelaten is en af en toe een bekeuring omdat ik toch net ietsje harder reed . ;) )

20.9 op 15.2k km (enkel mijn ritten geteld)

Vanaf april dit jaar zit ik onder de 20, deze maand 17.9bv maar de winter is verschrikkelijk. 24.9 in januari 😅.

Verschil zomer / winter ben ik toch wel serieus van verschoten. Zal ook wel niet helpen dat de wagen buiten staat altijd.

Terug
Bovenaan