Elektrische wagens

* je ogen switchen constant tussen ver (voor je uit) te focussen, en dichtbij (naar het schermpje). Tegenargument: dit is niet verschillend van regelmatig je snelheid te checken op je dashboard.
Haha, daarom zit er geen dashboard op mijn Tesla!
Slim van (f)Elon!! (/s voor wie het nog niet doorhad)

Maar effe serieus, eigenlijk mis ik de dashboard cluster voor mijn neus niet echt. Snelheid linksboven in het scherm is zeer goed leesbaar. Staat zelfs hoger dan een dashboard tussen mijn stuur zou zijn.

De camera spiegels lijken mij in het algemeen echter een oplossing op zoek naar een probleem. En het is nu ook niet dat de steeltjes buiten de auto echt klein zijn op de Ioniq 6. Vond dat toch ook nog wel vrij groot.

De camera spiegels lijken mij in het algemeen echter een oplossing op zoek naar een probleem.

Goh, je kan toch direct al enkele 'problemen' verzinnen van spiegels buiten:
* Je moet ze bij elke verandering van zitpositie weer juist afstellen (toch best vervelend als je met 2 een wagen deelt - dan is zo een memory-optie ook wel zalig).
* Ze kunnen afgekraakt worden (ok, die camera-steeltjes bij sommige modellen kun je wellicht evenzeer gemakkelijk eraf schoppen).
* Ze kunnen bevriezen of bedampen (geen idee of dat met camera's beter is, ik vermoed van niet eigenlijk).

* Je moet ze bij elke verandering van zitpositie weer juist afstellen (toch best vervelend als je met 2 een wagen deelt - dan is zo een memory-optie ook wel zalig).
* Ze kunnen afgekraakt worden (ok, die camera-steeltjes bij sommige modellen kun je wellicht evenzeer gemakkelijk eraf schoppen).
* Ze kunnen bevriezen of bedampen (geen idee of dat met camera's beter is, ik vermoed van niet eigenlijk).
Zitpositie: op een beetje moderne auto is dat toch allemaal automatisch geregeld? Op mijn Tesla kom ik aan met mijn telefoon en gaat alles (stoel, spiegels, stuur, werknavigatie etc) perfect goed staan.
Afkraken: dat lijkt me geen voordeel voor die camera's. En als ze afbreken zijn ze zeker duurder.
Bevriezen of bedampen: ook geen idee of dat niet kan met camera's, maar ook weer, mijn auto is ontdooid als ik aankom, en anders is het snel geregeld.

Nogmaals, ik zie verscheidene nadelen en geen doorslaggevend voordeel.

Heb de cameraspiegels nog nooit weten bevriezen. Altijd gewoon beeld.
Ook in het donker, waar je vroeger soms last had van grootlichten (ook met dimmende spiegels), past hij hier gewoon het beeld aan.

Valabele opmerking voor mij is inderdaad de positie van de schermen dat wat onwennig voelt, maar dit is puur gewenning en duurt maximum een dag of twee. In mijn vorige en huidige wagen was de hoogte altijd quasi gelijk als het digitaal dashboard.

De BMW garage krijgt volgende week eindelijk hun gefacelifte IX binnen, testrit doen de 19de.
Ik weet dat iedereen dat ne spuuglelijken auto vind maar ik niet :)

De BMW garage krijgt volgende week eindelijk hun gefacelifte IX binnen, testrit doen de 19de.
Ik weet dat iedereen dat ne spuuglelijken auto vind maar ik niet :)
Ik kan het ondertussen ook wel appreciëren. Ik ben vooral benieuwd naar de iX M70. Zeker als we een jaartje verder zijn en er wat jong-tweedehands beschikbaar is. Ik denk ook aan de iX3 Neue Klasse, maar dat gaat ook wat gewenning vragen denk ik :laugh:

Gadver BMW is mij echt helemaal kwijt met al die Elektrische en x modellen.

Zowel van binnen als van buiten trekken die echt op niks

Mij komt dit nogal tesla-esque over.
Lijkt spartaans. Al zal een betere kleurkeuze en motief een verbeterend effect hebben dan die rare motief en kleurkeuze.

De hud die verwerkt zit aan de onderkant van het raam is mogelijks interessanter dan de normale versie. Maar het ontbreekt wel niet zoals bij een tesla. Wat in mijn ogen een goed ding is.

Ze hadden gezegd dat het eindproduct zeer nauw zal aansluiten bij dat design.
Mwah, dat had ik nog al gehoord. Bij de Audi A6 etron bv:

Het lijkt idd niet veel verschil, maar de verschillen zorgen toch echt wel voor een andere indruk. De concept zag er veel beter uit (imo) dan de uiteindelijke productie. vooral de achterlichten en de diffuser.

Bij BMW hoop ik het omgekeerde, dat ze toch wat elementen van de concept aanpassen.

Laatst bewerkt:
Toen ik van m'n bedrijfswagen afgestapt ben en privé iets wou kopen, heb ik alle technieken met elkaar vergelijken.
PHEV draagt de nadelen van zowel brandstof als EV's. Zo'n 12-15kWh accu is ook gruwelijk duur om te vervangen. Tijdens m'n zoektocht kwam ik iemand tegen met een 8 jaar oude Audi A3 hybride. Dikke 10k om daar een nieuwe accu in te zetten. Je hebt zowel de kosten van een brandstofwagen als die van een EV. Dat was voor mij de grootste reden om geen PHEV te kiezen. En je zit 3h te laden om 50km elektrisch te kunnen rijden.

Ik hou het bij een pure brandstofwagen of een EV.

Geen EV maar een PHEV, rij er niet tè lang mee want eens uit garantie...

Beetje het zelfde als https://www.hln.be/mijn-gids/volvo-...aar-waarom-krijgen-we-geen-garantie~ad0bd64c/

shit happens

Toen ik van m'n bedrijfswagen afgestapt ben en privé iets wou kopen, heb ik alle technieken met elkaar vergelijken.
PHEV draagt de nadelen van zowel brandstof als EV's. Zo'n 12-15kWh accu is ook gruwelijk duur om te vervangen. Tijdens m'n zoektocht kwam ik iemand tegen met een 8 jaar oude Audi A3 hybride. Dikke 10k om daar een nieuwe accu in te zetten. Je hebt zowel de kosten van een brandstofwagen als die van een EV. Dat was voor mij de grootste reden om geen PHEV te kiezen. En je zit 3h te laden om 50km elektrisch te kunnen rijden.

Ik hou het bij een pure brandstofwagen of een EV.
Zelfde redenering gedaan.

Maar ik heb gekozen voor een EV aangezien het mij leek dat het in die richting graviteerde. En dat ik geen zin had om binnen dit en 5j vb niet in bepaalde zones binnen te mogen met de pure brandstofwagen. Al is het de intentie om mijn wagen binnen dit en 15 j, allez zo lang mogelijk, nog altijd te gebruiken.

Ik hoop daarnaast ook dat als mijn batterij miserie heeft dat het ofwel voorvalt binnen de garantie (7j) ofwel dat het kan opgelost worden met een paar cellen te veranderen of dat er tegen dan betaalbaardere batterijpacks zijn. Waarbij ik ook hoop dat het dan potentieel mogelijk is om de batterijpack naar een ander type te upgraden. Indien dat betaalbaarder is dan te vervangen met een huidig model.
We zien wel.
Uiteindelijk kan elke techniek zorgen voor hoge kosten. Is niet enkel eigen aan EV's of PHEV's. Maar ik heb het nooit gehad voor brood noch vis versies.

Zoals ik vb ook geen voorstander ben van hybride warmtepompen. Ofwel een normale warmtepomp ofwel een normale gasketel of zo. Maar toch niet allebei...

Kan ook nog erger, 30k voor een RR Sport dieselhybride batterij

Da's een economische perto m.a.w. als je zoiets voor hebt...

Toyota/Lexus slaagt er op een of andere manier wel in om betrouwbare hybrides te maken dus op zich kan het wel.

Zelfde redenering gedaan.

Maar ik heb gekozen voor een EV aangezien het mij leek dat het in die richting graviteerde. En dat ik geen zin had om binnen dit en 5j vb niet in bepaalde zones binnen te mogen met de pure brandstofwagen. Al is het de intentie om mijn wagen binnen dit en 15 j, allez zo lang mogelijk, nog altijd te gebruiken.

Ik hoop daarnaast ook dat als mijn batterij miserie heeft dat het ofwel voorvalt binnen de garantie (7j) ofwel dat het kan opgelost worden met een paar cellen te veranderen of dat er tegen dan betaalbaardere batterijpacks zijn. Waarbij ik ook hoop dat het dan potentieel mogelijk is om de batterijpack naar een ander type te upgraden. Indien dat betaalbaarder is dan te vervangen met een huidig model.
We zien wel.
Uiteindelijk kan elke techniek zorgen voor hoge kosten. Is niet enkel eigen aan EV's of PHEV's. Maar ik heb het nooit gehad voor brood noch vis versies.

Zoals ik vb ook geen voorstander ben van hybride warmtepompen. Ofwel een normale warmtepomp ofwel een normale gasketel of zo. Maar toch niet allebei...
Ik heb ook voor EV gekozen. Tesla Model 3 RWD. 4 jaar garantie op de wagen en 8 jaar op de batterij en motor.
Geen wegentaks of BIV, korting op de verzekering, korting op de lening voor EV's.
7 van de 12 maand rij ik uitsluitend op de zon.

Na 4 jaar ben ik break even met een bedrijfswagen. Elk jaar dat ik er langer mee rij, steek ik 10k in m'n zakken na aftrek van alle kosten.
We zien wel wat de toekomst brengt, maar ik denk er toch zeker 6-8 jaar mee te rijden. Dat zou normaal gezien vrij zorgeloos moeten kunnen.

Terug
Bovenaan