Elektrische wagens

Toch handig dat uwen auto regelmatig eens een berichtje stuurt als hem in de garage is .
De zondag 2 weken geleden heeft er iemand zijne trekhaak in mijn zij geduwd van de auto .
Passeerde achterdoor (gewoon mijne weg volgen ) en die reeds plots een stukje achteruit .
Gevolg was plastic aan de onderkant beschadigd vanaf achteraan de chauffeurs kant tot op het achterwiel .
Band had ook een snee gekregen en heb die moeten laten slepen .
Staat in de garage voor herstelling en nu krijg ik dus regelmatig een berichtje dat het contact op staat en dat de deuren open staan …ze zijn er dus blijkbaar al mee begonnen met de herstelling . ;)

(Of ze zijn aan het joyriden met de mijne . )

In praktijk wellcht zeer gelijkaardig hoor. Ik haal zeker niet de aangegeven WLTP ranage met de Buzz.

Vind ik toch wel vervelend dat dit nooit realistisch en tot op enkele 50+ tallen km onnauwkeurig is.
Mocht de nauwkeurigheid rond de 10km variatie zitten noch aan toe...
In de zomer haal ik die WLTP waarden wel op langere ritten.

In de zomer haal ik die WLTP waarden wel op langere ritten.
In de zomer meestal wel natuurlijk, maar van zodra je onder de 15-16°C duikt is het gedaan.
Gelukkig kan ik nog net heen en weer naar Brussel ermee, maar verder dan dat is het sowieso laden op terugweg, of als ik sjans heb, een publieke laadpaal nabij een klant ergens.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Renegadexxripxx @Tomski

Moeten wij ons zorgen beginnen maken?

Shit happens he, de boordlader van mijn Polestar 2 heeft ook al eens de geest gegeven (met een grote knal).
Gelukkig wel in stock en snel gemaakt.

Op een nieuwe deur heb ik dan wel 6 maanden moeten wachten.

@Renegadexxripxx @Tomski

Gekend issue bij de EV6 ja. Voorlopig hout vasthouden bij de mijne. 22000km and so far so good. Is wel preventief binnengeweest voor een ICCU updatesoft.

@Renegadexxripxx @Tomski

Ik was hiervan op de hoogte toen ik hem aankocht. Er zijn een paar recalls geweest, er is een softwareupdate geweest en als onderdeel van 1 recall hebben ze bij een bepaald model van ICCU gewoon de ICCU vernieuwd ongeacht of die upgradebaar was. Waardoor ik ervanuitga dat er ook een hardwarewijziging is gebeurd tussen bepaalde modellen.

Al wil het niet zeggen dat als je die aanpassingen gehad hebt dat het niet opnieuw kan voorkomen.
Maar het zou gaan om 1% van de EV6'en die hier kwetsbaar voor is.

Maar ook bij de EV3, EV9 zijn er gelijkaardige meldingen binnengekomen over dit stuk hardware.

Iets vergelijkbaar met de stellantis charger problemen deze week in het nieuws??

Was op hln dacht ik maar + dus kon het artikel niet lezen

Lijkt me toch steeds duidelijker dat je als privé koper zo'n EV maar best voor het einde van de garantieperiode weer buiten steekt.

Lijkt me toch steeds duidelijker dat je als privé koper zo'n EV maar best voor het einde van de garantieperiode weer buiten steekt.
Goh, tegenwoordig is elke wagen een rijdend stuk high tech, ook in moderne ICE wagens kan je met wat pech stevige problemen hebben, is helemaal niet uniek aan EV wagens.
Kijk maar naar de Stellantis 1.2 3-cylinder pure tech motoren, hoeveel zijn er daar niet van in de vernieling gedraaid, waar dan nog bij veel eigenaars geweigerd werd deze in garantie te herstellen...

Waarom ?
Iedere nieuwe auto heeft toch soms nog “kinderziektes” en ga je die dan iedere keer “buitensmijten” als de garantie periode verlopen is ?

Hoeveel keer roepen ze geen brandstof motor terug omwille van een probleem dat nadien aan de oppervlakte komt ?
Enkel vroeger waren die ingrepen meestal mechanisch te noemen terwijl het tegenwoordig meer de software is . ;)

Soit , als Kia dus woord houd moet ik mijne EV3 dus buitensmijten als hem 10 jaar oud is …(nu nog 7j maar zou sprake zijn van naar 10 j te gaan ) echter moet je ook blijkbaar de kleine lettertjes lezen in u garantie bewijs …blijkbaar zou het multimedia scherm maar 3 jaar garantie hebben …moet ik hem dan weg doen na 3 jaar ?

Voor de gewone wagens ben ik akkoord, maar dit gaat om een wagen die héél veel kost en een gigantische batterij heeft. Dat publiek heeft wel de centen om een 22 kW in hun villa te installeren.

Die Kia PV5 vind ik wel heel cool. Als ze die ook nog eens een nette prijs geven, is het over en uit voor de VW ID Buzz

Voor een 22kW lader moet je geen centen of villa hebben, ik heb een 22kW lader tegen de muur hangen. Om hem dan te beperken tot 4kw max, want ik heb geen centen voor het capaciteitstarief :p.

Je hebt 7 jaar garantie op zo'n KIA. Ik vermoed dat als uw onboard charger na 7 jaar nog geen problemen gehad heeft, dat hij er pas mee zal stoppen als hij echt versleten is. Defecten van probleem onderdelen komen meestal wel vroeger naar boven.

Goh, tegenwoordig is elke wagen een rijdend stuk high tech, ook in moderne ICE wagens kan je met wat pech stevige problemen hebben, is helemaal niet uniek aan EV wagens.
Kijk maar naar de Stellantis 1.2 3-cylinder pure tech motoren, hoeveel zijn er daar niet van in de vernieling gedraaid, waar dan nog bij veel eigenaars geweigerd werd deze in garantie te herstellen...
Heb je helemaal gelijk in, alleen lopen de kosten voor een EV volgens mij (gemiddeld gesproken dan) een stuk hoger op bij een EV dan bij een ICE.
(Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk en ik heb het hier niet over een Ferrari wiens motor buiten garantieperiode de geest geeft.)

Ik neem het voorbeeld van een kennis met zijn Model S, waar onder garantie twee keer een elektromotor (v+a) werd vervangen, een batterijpack, een panoramisch dak en de deurgrepen. Buiten garantie nog eens de deurgrepen en een probleem met de laadpoort waar hij zelf moest voor betalen.
Nieuwe motor en batterijpack dat wil je echt niet zelf bekostigen buiten garantie.

Je hebt 7 jaar garantie op zo'n KIA. Ik vermoed dat als uw onboard charger na 7 jaar nog geen problemen gehad heeft, dat hij er pas mee zal stoppen als hij echt versleten is. Defecten van probleem onderdelen komen meestal wel vroeger naar boven.
Ik weet niet op wat die 7 jaar exact van toepassing is maar het zal zeker niet op alles zijn.
En garantie ok, maar als je EV samen met 10 andere een paar maanden op de dealerparking staat in afwachting van een onderdeel in backorder dan ben je er ook vet mee.

Waarom ?
Iedere nieuwe auto heeft toch soms nog “kinderziektes” en ga je die dan iedere keer “buitensmijten” als de garantie periode verlopen is ?

Hoeveel keer roepen ze geen brandstof motor terug omwille van een probleem dat nadien aan de oppervlakte komt ?
Enkel vroeger waren die ingrepen meestal mechanisch te noemen terwijl het tegenwoordig meer de software is . ;)

Soit , als Kia dus woord houd moet ik mijne EV3 dus buitensmijten als hem 10 jaar oud is …(nu nog 7j maar zou sprake zijn van naar 10 j te gaan ) echter moet je ook blijkbaar de kleine lettertjes lezen in u garantie bewijs …blijkbaar zou het multimedia scherm maar 3 jaar garantie hebben …moet ik hem dan weg doen na 3 jaar ?
Dat moet ieder voor zich uitmaken.
Ik zou zelf zeker geen EV van 4-5j. privé kopen.
En blijkbaar ben ik niet alleen want de tweedehandsmarkt is een ramp (vooral dan het hogere marktsegment) en veel marchands willen zelfs geen EV meer inruilen.
Als het een leasing/bedrijfswagen is (zoals bij de meesten hier) dan moet je daar idd. niet van wakker liggen maar ik heb het hier over privé-aankopen.

Het is nog maar een paar jaar dat EV's echt 'en masse' worden verkocht. Valt nog af te wachten hoe alle onderdelen en rand-aggregaten van die dingen zich op LT betrouwbaar gaan tonen. Er gaan nog wel dingen naar boven komen.

Ik weet niet op wat die 7 jaar exact van toepassing is maar het zal zeker niet op alles zijn.
En garantie ok, maar als je EV samen met 10 andere een paar maanden op de dealerparking staat in afwachting van een onderdeel in backorder dan ben je er ook vet mee.

Lijkt mij sowieso een uitzonderlijke omstandigheid.
Desondanks lijkt mij het hebben van 7 (in nederland 10j) garantie op de wagen een significant voordeel tov de 2 tot 4 jaar bij Duitse modellen of zelfs Tesla.

zeker als je de wagen tweedehands overweegt.
Al is het voordeel van de KIA EV6 tov vb een Tesla dat er geen gigacasting (demonteerbaar onderdelen die kunnen vervangen worden) gebruikt is en dat de batterijen er niet verlijmd zitten waardoor je dan ook niet het volledige pack er MOET uithalen maar gewoon de cellen kan vervangen die negatief beïnvloed zijn.

Ik denk wel dat de duurdere merken daar, verhoogde garantie, toch een voorbeeld mogen aan gaan nemen voor de toekomst.
Al moeten we eerlijk zijn dat het voorzien van garantie ook een verdienmodel is bij elektrische wagens. Aangezien je dan ook (2) jaarlijks langs de garage moet voor dat jaarlijkse / 2 jaarlijkse onderhoud.

Terug
Bovenaan