Elektrische wagens

Mensen blijven graag vasthouden aan oude of foute veronderstellingen.

Ionity biedt abonnementen die de prijs laten zakken per kWh. Rij je naar Frankrijk, dan kost je dat 0,33€/kWh voor het Power-abonnement en 0,39€/kWh voor het standaard abonnement. En dat voor kwalitatieve laadpalen op 800V technologie dat auto's optimaal op zowel 400 als 800V kan laden.

Het kan nog beter. Merken bieden laadpassen waar je het eerste jaar geen abonnement moet betalen, zoals BMW: https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-be/tariffs. Kostprijs Ionity is 0,34€/kWh. Nadien betaal je 5,99€/maand.

Tesla superchargers kosten in dal 0,36 en in piek 0,4 €/kWh. Niet-Tesla's betalen 0,47 tot 0,51 €/kWh. En je krijgt maar 400V maximaal.

Een tabel ter illustratie voor een gemiddeld verbruik van 20 kWh/100km.
km/jaar snelladenIonity Abonnement 5,99 + 0,34 €/kWhIonity Abonnement eerste jaar 0,34€/kWhTesla + SC 0,38€/kWhNon-Tesla + SC 0,49€/kWh
3000276204228294
10000752680760980
200001432136015201960

De vetgedrukte in de tabel zijn de goedkoopste 2.

Daarom is "Tesla is nog steeds gigantisch veel goedkoper dan de concurrentie om te laden" fundamenteel onwaar.

EDIT
Het kan nog goedkoper. Ionity is een maandelijks opzegbaar abonnement. Je betaalt enkel in de maanden dat je snellaadt. De prijs hierboven kan daardoor nog tot 54€ dalen.
Wel dezelfde landen vergelijken he... Tesla superchargers zijn in Frankrijk ook goedkoper dan in Belgie (31cent dal tarief en 34-36cent piek tarief, waarvan het piek tarief maar 4h per dag is)
Ionity kost in België 0,39cent/kWh met het beste abbo van 12euro/maand.

Los daarvan is zo'n abbo altijd interessant als je op vakantie gaat en Ionity heeft wel een goeie dekking voor de meeste reis bestemmingen in Europa.
Moet je trouwens voor zo'n BMW laadpas een BMW wagen hebben? Of kan een KIA eigenaar die ook krijgen?

Ionity biedt abonnementen die de prijs laten zakken per kWh. Rij je naar Frankrijk, dan kost je dat 0,33€/kWh voor het Power-abonnement en 0,39€/kWh voor het standaard abonnement. En dat voor kwalitatieve laadpalen op 800V technologie dat auto's optimaal op zowel 400 als 800V kan laden.

Het kan nog beter. Merken bieden laadpassen waar je het eerste jaar geen abonnement moet betalen, zoals BMW: https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-be/tariffs. Kostprijs Ionity is 0,34€/kWh. Nadien betaal je 5,99€/maand.

Tesla superchargers kosten in dal 0,36 en in piek 0,4 €/kWh. Niet-Tesla's betalen 0,47 tot 0,51 €/kWh. En je krijgt maar 400V maximaal.

Een tabel ter illustratie voor een gemiddeld verbruik van 20 kWh/100km.
km/jaar snelladenIonity Abonnement 5,99 + 0,34 €/kWhIonity Abonnement eerste jaar 0,34€/kWhTesla + SC 0,38€/kWhNon-Tesla + SC 0,49€/kWh
3000276204228294
10000752680760980
200001432136015201960

De vetgedrukte in de tabel zijn de goedkoopste 2.

Daarom is "Tesla is nog steeds gigantisch veel goedkoper dan de concurrentie om te laden" fundamenteel onwaar.

EDIT
Het kan nog goedkoper. Ionity is een maandelijks opzegbaar abonnement. Je betaalt enkel in de maanden dat je snellaadt. De prijs hierboven kan daardoor nog tot 54€ dalen.
Misschien komt die perceptie door de invloed van de VS? Daar is de EV-infra (naar wat men verteld op sociale media) zoals Electrify America, etc. nog altijd niet super (lees: consistent stabiel en eenvoudig in gebruik) en is enkel Tesla dit waarbij ook nog heel wat gebieden enkel Tesla superchargers hebben (als ik kijk op https://chargemap.com/map).

Los daarvan is zo'n abbo altijd interessant als je op vakantie gaat en Ionity heeft wel een goeie dekking voor de meeste reis bestemmingen in Europa.
Moet je trouwens voor zo'n BMW laadpas een BMW wagen hebben? Of kan een KIA eigenaar die ook krijgen?
Enkel BMW...

Misschien komt die perceptie door de invloed van de VS? Daar is de EV-infra (naar wat men verteld op sociale media) zoals Electrify America, etc. nog altijd niet super (lees: consistent stabiel en eenvoudig in gebruik) en is enkel Tesla dit waarbij ook nog heel wat gebieden enkel Tesla superchargers hebben (als ik kijk op https://chargemap.com/map).
Die perceptie komt vooral van de afficheprijs bij fastned volgens mij.
Geen flauw idee hoe het in Amerika zit en ik denk dat weinig mensen naar daar kijken om te kijken hoe duur laadpalen zijn.

Die perceptie komt vooral van de afficheprijs bij fastned volgens mij.
Geen flauw idee hoe het in Amerika zit en ik denk dat weinig mensen naar daar kijken om te kijken hoe duur laadpalen zijn.
Véél kleiner laadnet voor een véél groter land.
De grootste provider, Electrifiy America heeft in heel de USA 1000 laadstations (4000 laadpalen).
Dan een aantal kleinere providers, je hebt ginder ook veel "low power" DC laadpalen, 24kW, 62.5kW enzoverder.

En gerommel met laadkaarten die meer niet dan wel werken, dan weer sukkelen met kredietkaarten, ...

Vlgens mij niet. Wij hebben de KIA charge laadpas. En daar is er ook een abonnement mogelijk. Maar daar wordt enkel vermeld een 20 cent goedkoper.

Maar daar staat duidelijk in dat dit tarief afhankelijk is van laadpaal tot laadpaal. En dus geen vast bedrag is. En daar zie je soms prijzen van 70 - 80 cent passeren... wat dan nog altijd 0.6€ is /kwh als je dat abonnement hebt afgesloten. Goedkoop is dat echt niet.

Alternatief is dat abonnement van Ionity... maar dan is dat niet via de kaart van Kia. En kost het 12€/ maand na de eerste maand (wat toch ook significant is voor mensen die eerder thuis laden).
https://www.ionity.eu/subscriptions (check zeker dat België aangeduid staat).
OPGELET : er staat dat vanaf april de tarieven wijzigen naar 44 cent ipv 39 cent (en dat 53 cent voor dat tarief van 49 cent).

Voorlopig houd ik het op de freshmile kaart en betaal ik tussen de 42 en de 50 cent per kwh zonder abonnement. De reservatie van die 50€ als je betaalt via de kaart lijkt maximaal zo'n week (en een paar dagen) aan te houden, ook al hebben ze het exacte bedrag al gestort gekregen.

De meest voordelige optie is sterk afhankelijk van jouw rijprofiel.

Ga je op reis naar het zuiden, dan kan een Ionity abonnement voor 1 maand wel eens de beste optie zijn als je in België thuis of op het werk laadt. Liggen ook meestal aan autosnelwegen. Ga je maandelijks vaak en veel snelladen, dan is dat ook interessant.

Ga je sporadisch snelladen, dan zou ik ook het station met de goedkoopste prijs per kWh nabij kiezen.

Wederom 'abonnement' hier, abonnement daar, en dan hang je vast en moet je weer opzeggen, weer activeren... Vreselijk irritant, als ik op vakantie ga heb ik geen zin meer om bezig te zijn met zulke zaken...

Ze zouden beter een eerlijke standaardprijs hanteren per kWh (en per regio/land whatever), zoals er een prijs per L is aan de pomp.

Je bent verkeerd, je houdt in je tabel geen rekening met bepaalde (contractuele) parameters, daarnaast zijn dat abonnementen specifiek als je een NIEUWE BMW hebt gekocht, dus al niet van toepassing voor bv. mijzelf.

Niet tegenstaand het zeker attractief is voor mensen die veel snelladen en een nieuwe BMW EV hebben, EN kort tijdens een reis eens moeten snelladen tijdens langere trajecten.

Dat BMW abonnement is 0,49 / kWh voor 4,99 EUR per maand. Als je bijkomend het IONITY-tarief van 0,39 / kWh wilt komt daarbovenop nog eens 5,99 EUR / maand bij! Dus een abonnement van 10,98 EUR / maand.
De 0,39 / kWh is dan enkel voor als je het IONITY netwerk gebruikt, andere snelladers blijven aan 0,49 / kWh.

Enkel interessant om een abonnement aan te gaan voor die enkele keren snelladen per jaar en dus telkens weer opzeggen...
Met 1 x 2400 km voor een reisje naar Frankrijk bv. neem dan dat abonnement voor 1 maand...
In mijn geval dus Tesla voor m'n andere EV.

Bij Tesla zelf, 9,99 EUR / maand en 0,36 EUR / kWh (niet-piekuren), niet-leden: 0,47 EUR / kWh (Tesla SuC Brugge als voorbeeld)
Of indien per jaar 100 EUR, dus 8,33 EUR / maand.
Dus ideaal en 'toch' goedkoper dan IONITY met hun beperkter netwerk.

In Frankrijk dus 0,31 EUR / kWh i.p.v. 0,41, of 0,36 vs 0,47 piek, naargelang de locatie, en dus jawel, afhankelijk van welk abonnement je neemt, goedkoper dan IONITY als je laad tijdens daluren.

Tesla ook dus.

Ga je sporadisch snelladen, dan zou ik ook het station met de goedkoopste prijs per kWh nabij kiezen.

Veel keuze is er momenteel niet.

1) App/laadkaart van het netwerk zelf gebruiken waar je zal laden, is soms goedkoper dan een algemene laadkaart
2) Tijdelijk abonnement Fastned, Ionity of Tesla nemen voor reizen waar je meer dan 200 kWh zal gebruiken aan snelladers. 1 netwerk maar want als je er 2 moet gaan nemen is het al de moeite niet meer...
3) Algemene laadkaart gebruiken zoals PlugSurfing, en telkens de duurste tarieven betalen.

Mocht er een laadkaart uitkomen met abonnement waar ik voor zowel AC als DC laden, op alle netwerken terecht kan, voor een vaste prijs naargelang AC/DC en het land, OK. Maar nu is het echt een wirwarshitshow.

Mocht er een laadkaart uitkomen met abonnement waar ik voor zowel AC als DC laden, op alle netwerken terecht kan, voor een vaste prijs naargelang AC/DC en het land, OK. Maar nu is het echt een wirwarshitshow.

In principe 0.3€/kwh + 0.3€/min dat je laadt.
Enige dat je moet dubbelchecken is of dit klopt voor de paal waar je wil laden. Het is om die reden dat ik hiervoor gekozen heb.

En dit is zonder abonnement. Enkel uw betaalkaart die je moet koppelen of geld dat je naar de kaart moet transfereren.
Enige nadeel is dat het lijkt dat sommige laadpalen dit hebben opgezegd of zelfs de maximale snelheid gereduceerd.

Maar het feit dat het geen abonnement heeft van x€ per maand is voor mij de reden waarom ik deze prefereer boven de kia kaart. Als de KIA kaart vb stelde van 40+cent aan een trage lader en 45 - 50 cent aan een snellader van eender welk merk is de reden voor andere kaarten beperkt. Of voor andere abonnementen.

Maar zo even dat Ionity abonnement aangaan als particulier ga ik nu ook niet doen. Of het moet voor een lange rit zijn of zo. Op voorwaarde dat er voldoende van die palen zijn van die provider.

Dat BMW abonnement is 0,49 / kWh voor 4,99 EUR per maand. Als je bijkomend het IONITY-tarief van 0,39 / kWh wilt komt daarbovenop nog eens 5,99 EUR / maand bij! Dus een abonnement van 10,98 EUR / maand.
De 0,39 / kWh is dan enkel voor als je het IONITY netwerk gebruikt, andere snelladers blijven aan 0,49 / kWh.
Nee, ik heb het flex abonnement van 0 euro. Kan je het Ionity abonnement ook mee combineren.

Ik blijf bij mijn redenering dat het Tesla SC netwerk niet "gigantisch veel goedkoper" is dan alle andere netwerken. Of zou je dat willen tegenspreken?

Vergeet ook niet dat een laadnetwerk dat 800V aankan een groot voordeel heeft voor wagens met die architectuur. 400V wagens worden bij beide even snel geladen.

Laatst bewerkt:
In het BMW abonnement (I know, alleen bij nieuwe BMW), heb je ook nog electra laadpalen aan 0,39€/kWh, alle andere zijn 0,49€/kWh.
Electra vind je vooral op Delhaize parkings, heb er eentje vlakbij.

Maar uiteindelijk is mijn laden bijna 90% thuis, dus die DC prijs heeft maar weinig impact...

Tesla alleszins niet. Die geraakt niet voorbij 190kW op een 800V lader.
Aan hoeveel kWh geraakt die aan een 400V lader?
En tussen welke SOC percentages?
Mijn BMW doet netjes 205 kW zoals in het boekje, maar enkel tussen een SOC van 0% (nog niet geprobeerd, maar wel 6%) en pakweg 35%, dan begint dat al snel te zakken.
Neemt niet weg dat ik het nog steeds totaal praktisch vind.

Aan hoeveel kWh geraakt die aan een 400V lader?
En tussen welke SOC percentages?
Mijn BMW doet netjes 205 kW zoals in het boekje, maar enkel tussen een SOC van 0% (nog niet geprobeerd, maar wel 6%) en pakweg 35%, dan begint dat al snel te zakken.
Neemt niet weg dat ik het nog steeds totaal praktisch vind.

in vergelijking met de mijne :

Onlangs voor het eerst aan een suc (geen idee welk type) geladen met een model Y en ik haalde toch rond de 180 de hele tijd van 40 tem 80%. Heb nog een screenshot van 176kW aan 59%. Volgens die website zou ik daar op 75kW moeten zitten of zie ik iets over het hoofd..

Onlangs voor het eerst aan een suc (geen idee welk type) geladen met een model Y en ik haalde toch rond de 180 de hele tijd van 40 tem 80%. Heb nog een screenshot van 176kW aan 59%. Volgens die website zou ik daar op 75kW moeten zitten of zie ik iets over het hoofd..
Lijkt mij straf. Dat valt in principe niet binnen de specs van de Tesla. Een 800V architectuur wagen kan dat perfect. 400V nope. Tesla met zijn 25 - 28 minuten van 10 - 80% is op basis van die technologie al zeer mooi.

Terug
Bovenaan