Elektrische wagens

En met deze temperaturen is 40km te weinig om de batterij voldoende op te warmen om zeer snel te kunnen laden. Al moet ik eerlijk zijn dat ik toch wel verschoten was, van hetgeen ik erdoor jas. 30kwh /100km.
Mijn range bij 80% is dan iets van een 200km :(. Is wel pijnlijk. Maar bon, het gaat en het is zeer leuk om mee te rijden.

30 is wel héél veel.

In putteke winter met alle toeters en bellen aan van chauffage en co, en veel snelweg kom ik nooit boven de 23 gemiddeld.
Dat is idd heel veel.
Mijne i4 M50, verre van de meest efficiente EV's, zit bij dit weer aan 24 à 25 kWh/100km (19 à 20 in de zomer).
En ik ben een koukleum, en heb een hekel aan met een jas aan te rijden, dus 21.5° in de wagen.

Wel voorgeklimatiseerd terwijl hij aan de lader hangt, indien ik niet voorklimatiseer zijn de eerste paar km ook aan >30 kWh/100km, met de warmtepomp, zetelverwarming etc vollen bak om de vrieskoude uit de wagen te krijgen.

Maar dat is dan ook maar de eerste 5 minuten, dan stabiliseert die terug naar die 24 à 25 kWh/100km.

80% range dikke 300km dus, 100% range 360 à 370 km.

Wel ondervonden/verschoten met eens naar Schiphol te rijden, hoe fel uw verbruik zakt aan 105 km/h ipv 130 km/h, dat is bijkanst 20% meer reange!

30 is wel héél veel.

In putteke winter met alle toeters en bellen aan van chauffage en co, en veel snelweg kom ik nooit boven de 23 gemiddeld.

Beetje te negatief geweest. Volgens de rijinformatie (ook nog consulteerbaar via de app...)van deze rit : 28.74kwh/100km. Maar wel maar 3.28kwh via recuperatie. Ben er nog niet uit of in die 28.74kwh je die 3.28 nog moet bijtellen of die er al vanaf is. Gemiddeld zit ik op dit moment aan een 26.16kwh/100km.

Een 8% dient voor de baterijverzorging. Waar ik mij kan inbeelden dat dit bij u minder is, aangezien je dit in de meeste gevallen niet gebruikt. Aangezien je die bij u thuis aan de stekker hangt. Ik heb geen stekkermogelijkheid op dit moment, noch mogelijkheid om die in de garage te zetten om zo de impact, ten minste op een stuk van het traject, te beperken
20% klimaatregeling. Maar ik heb ook het ontdooien van de voorruit en de achterruit opstaan alsook het voorverwarmen. Wat als je die in de garage hebt staan, niet nodig is en dus een besparing. Wat mogelijks bij u het geval is ? Al heb ik de klimaatregeling eens ik erin zit wel enkel staan op driver only. En ik gebruik de stuurverwarming of de zetelverwarming niet echt, ik verwarm mijn cabine op tot een 21°C. Wat ook nog een reden kan zijn voor het meerverbruik.
3% was de electronica. Ik ga ervan uit dat dit gelijk gaat zijn bij de meesten.

En ik rijd geen 110 op de autostrade. Dat is eerder 120 - 126 met potentieel eens een piek. Al kan je die pieken op 1 hand tellen. Ik moet zeggen dat ik serieus houd van die adaptieve cruise controle.

Laatste paar dagen zit ik hier toch ook aan 27kwh/100. Wagen ook altijd laten opwarmen voor vertrek (en ontdooien want staat buiten).

Donderdagochtend tot 80% geladen, gisteren terug ingestoken op 12%. Wagen 175km gereden sinds donderdagochtend… Dus 70% (bijna 60kwh dus) batterij voor 175km.

Ik blijf onder de 20kWh/100km met mijn model 3 RWD in deze vries temperaturen, maar mijn verbruik is wel 35% hoger als in de zomer. Ik blijf me elke keer verbazen hoe efficiënt die is.

Nieuwe i4 hier voor de deur en ik zie die batterij echt "smelten".. Sorry maar voor deze prijs van auto vind ik het verbruik van de wagen en de energie die hij "verliest" aan verwarming echt gek. Ik vraag mij serieus af hoe ze dat daar doen in de noordelijke landen? Het is hier ocharme net aan het vriezen.
Dit in samenwerking met de hele lage zonnepanelen opbrengst laat mij toch weer besluiten dat dit op deze manier toch onmogelijk mainstream gaat worden voor piet particulier?
Als we allemaal gaan verwarmen met warmtepompen en elektrisch gaan moeten rijden wil ik niet weten hoeveel investeringen er nog gaan nodig zijn in de infrastructuur.

Nieuwe i4 hier voor de deur en ik zie die batterij echt "smelten".. Sorry maar voor deze prijs van auto vind ik het verbruik van de wagen en de energie die hij "verliest" aan verwarming echt gek. Ik vraag mij serieus af hoe ze dat daar doen in de noordelijke landen? Het is hier ocharme net aan het vriezen.
Dit in samenwerking met de hele lage zonnepanelen opbrengst laat mij toch weer besluiten dat dit op deze manier toch onmogelijk mainstream gaat worden voor piet particulier?
Als we allemaal gaan verwarmen met warmtepompen en elektrisch gaan moeten rijden wil ik niet weten hoeveel investeringen er nog gaan nodig zijn in de infrastructuur.
Het is maar een momentopname maar het vertelt wel iets:
WVcnyob.png

Onze kerncentrales en de Duitse sluiten in de energietransitie was misschien niet het beste plan. We kunnen alle elektriciteit gebruiken. Hoe overvloediger hoe beter.

Met dat er een elektrische wagen aankomt was ik eens aan het kijken voor onze zomerreis naar laadpunten.
De tussenstops in FR zijn geen probleem, ook op de autosnelweg is daar zeer veel laadinfrastructuur, maar in Spanje valt dat precies dik tegen?

Ik blijf onder de 20kWh/100km met mijn model 3 RWD in deze vries temperaturen, maar mijn verbruik is wel 35% hoger als in de zomer. Ik blijf me elke keer verbazen hoe efficiënt die is.

Mja, een SUV type wagen verbruikt nu eenmaal meer. Dat wist ik toen ik de keuze maakte. Ik vind zo'n sedan gewoon minder praktisch. En ik neem daar dan het meerverbruik er gewoon bij. In principe zou het verbruik van de ID7 of de Ioniq6 ook korter bij die van de model 3 komen. Al is er nog wel een verschil. Maar verschil was wel meer en meer dichtgereden met tesla.
Mogelijks in de toekomst met de solid state batterij dat dit nadeel weg is. Aangezien ik las dat die een pak minder beïnvloed wordt door de buitentemperatuur.
Maar bon tegen de tijd dat dat main stream is zijn we ook weer een paar jaartjes verder. En daar wilde ik niet op wachten :p.

Is eigenlijk niet echt gek. Een combustiemotor is nu eenmaal inefficiënt. Je genereert uit uw energie die er in benzine of diesel of... zit maar 20 - 40% of zo (https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_efficiency) voor het rijden. Die andere 50+% gooi je weg aan warmte. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bij dalende temperaturen die 50% die je nu niet meer weggooit nifty is of dat je bij een elektrische motor die bij wijze van spreken 95% efficiënt is (https://ev-database.org/nl/informatie/stroomverbruik-hybride-elektrische-auto) het opwarmen van de wagen een serieuze impact heeft op het energieverbruik.

We zitten nu gewoon in een investeringstraject. Het spreekt voor zich dat zaken die je nieuw moet aanleggen wat meer geld kost dan legacysystemen die gewoon in leven moeten gehouden worden. En in de noordelijke landen hebben ze daar nu eenmaal een voorsprong genomen. Maar dat was ook niet gratis. Zij hadden echter het voordeel dat ze de inkomsten van olie en zo hebben om die kost wat makkelijker draagbaar te maken. Maar het is nu ook niet alsof dat benzine of diesel bij ons spotgoedkoop is. Ik zie dat in de toekomst ook niet veranderen.

Mja, een SUV type wagen verbruikt nu eenmaal meer. Dat wist ik toen ik de keuze maakte. Ik vind zo'n sedan gewoon minder praktisch. En ik neem daar dan het meerverbruik er gewoon bij. In principe zou het verbruik van de ID7 of de Ioniq6 ook korter bij die van de model 3 komen. Al is er nog wel een verschil. Maar verschil was wel meer en meer dichtgereden met tesla.
Mogelijks in de toekomst met de solid state batterij dat dit nadeel weg is. Aangezien ik las dat die een pak minder beïnvloed wordt door de buitentemperatuur.
Maar bon tegen de tijd dat dat main stream is zijn we ook weer een paar jaartjes verder. En daar wilde ik niet op wachten :p.

Is eigenlijk niet echt gek. Een combustiemotor is nu eenmaal inefficiënt. Je genereert uit uw energie die er in benzine of diesel of... zit maar 20 - 40% of zo (https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_efficiency) voor het rijden. Die andere 50+% gooi je weg aan warmte. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bij dalende temperaturen die 50% die je nu niet meer weggooit niet nifty is of dat je bij een elektrische motor die bij wijze van spreken 95% efficiënt is (https://ev-database.org/nl/informatie/stroomverbruik-hybride-elektrische-auto) het opwarmen van de wagen een serieuze impact heeft op het energieverbruik.

We zitten nu gewoon in een investeringstraject. Het spreekt voor zich dat zaken die je nieuw moet aanleggen wat meer geld kost dan legacysystemen die gewoon in leven moeten gehouden worden. En in de noordelijke landen hebben ze daar nu eenmaal een voorsprong genomen. Maar dat was ook niet gratis. Zij hadden echter het voordeel dat ze de inkomsten van olie en zo hebben om die kost wat makkelijker draagbaar te maken. Maar het is nu ook niet alsof dat benzine of diesel bij ons spotgoedkoop is. Ik zie dat in de toekomst ook niet gebeuren.

Een EV6 kan je nu toch moeilijk een SUV noemen hé?
Dat is toch gewoon een hatchback?

Het ziet er niet uit gelijk een jeep
het zit niet hoger
het staat niet hoger

ergo: geen SUV

Een EV6 kan je nu toch moeilijk een SUV noemen hé?
Dat is toch gewoon een hatchback?

Het ziet er niet uit gelijk een jeep
het zit niet hoger
het staat niet hoger

ergo: geen SUV

-> vs-kia-ev6-2021-suv
Ik ben het niet die dat zo noemt hé. Het is gewoon hoger dan een sedan. Het is minder gestroomlijnd als een sedan. Al is dat verschil met de Tesla nog groter : https://www.carsized.com/en/cars/compare/tesla-model-3-2023-sedan-vs-kia-ev6-2021-suv/

Wat de echte boodschap was. Als je het liever hatchback noemt of crossover. Geen probleem. Wilde gewoon zeggen dat het door zijn vorm veel minder gestroomlijnd en dus efficiënt is.

Maar het is dan ook geen KIA EV9 mastodont ;). Wat je als echte SUV zou kunnen claimen zoals ook de door u vermelde jeep.

-> vs-kia-ev6-2021-suv
Ik ben het niet die dat zo noemt hé. Het is gewoon hoger dan een sedan. Het is minder gestroomlijnd als een sedan. Al is dat verschil met de Tesla nog groter : https://www.carsized.com/en/cars/compare/tesla-model-3-2023-sedan-vs-kia-ev6-2021-suv/

Wat de echte boodschap was. Als je het liever hatchback noemt of crossover. Geen probleem. Wilde gewoon zeggen dat het door zijn vorm veel minder gestroomlijnd en dus efficiënt is.

Maar het is dan ook geen KIA EV9 mastodont ;). Wat je als echte SUV zou kunnen claimen zoals ook de door u vermelde jeep.

EV9 is idd een SUV. EV6 niet. Ze zijn allemaal mis!

EV6 is echt geen SUV :')

Ondertussen mag ik een volledige namiddag met de EX90 testrijden :unsure: Best wel leuke wagen maar ik merk al snel dat sommige dingen die ik nu al heb op mijn iX3 (van 2021), NIET aanwezig zijn op deze EX90. Geen lane keep assist zoals ik nu heb, geen wireless Apple Car Play (wtf?), traag systeem als ik bepaalde apps open. En ik mis eigenlijk wel die draaiknop :(

De wagen zelf is best knap en de air suspension, sturing, etc. is ook aangenaam. Maar die software :headshake:

Is natuurlijk geen SUV. Stamt gewoon uit de beginperiode van de EVs dat ze bijna alles een SUV gingen gaan noemen gewoon omdat ze hoger zijn dan ICE wagens vanwege de batterij in de vloer. EV6, ID4, Enyaq, Ioniq5... toch allemaal bezwaarlijk SUVs te noemen.
Een EV6 is maar 5cm hoger dan een i5, en is zelfs een fractie lager dan een ID.7.

Is natuurlijk geen SUV. Stamt gewoon uit de beginperiode van de EVs dat ze bijna alles een SUV gingen gaan noemen gewoon omdat ze hoger zijn dan ICE wagens vanwege de batterij in de vloer. EV6, ID4, Enyaq, Ioniq5... toch allemaal bezwaarlijk SUVs te noemen.
Een EV6 is maar 5cm hoger dan een i5, en is zelfs een fractie lager dan een ID.7.
Ik zou de IONIQ 5 en EV6 inderdaad geen SUV's noemen, maar ze bieden wel een beduidend hogere zit en instap dan "echte" berlines zoals de Tesla Model 3, Lucid Air, BYD Seal,...

ID4 en Enyaq beschouw ik dan weer wel als SUV's, of in ieder geval toch als crossovers (maar eerlijk gezegd, zo goed als alle nieuwe EV's vallen binnen deze categorie, enkele uitzonderingen zoals de modellen die ik in mijn eerste zin opnoem daargelaten).

Er is geen éénduidige definitie van SUV, dus deze discussie gaat nergens heen. Voor de ene definitie zal het er wel onder vallen, bij de andere niet. Je kan blijven strijden of het volgens jouw definitie eronder valt of niet maar dat doet er uiteindelijk niet door.

Het komt er uiteindelijk op neer dat elke fabrikant zijn eigen criteria heeft om van een SUV te spreken. En zelfs daar zijn er rare evoluties (taalkundig) geweest. Mercedes houdt bv vast aan 4x4 als een criterium. Zo zijn al hun SUVs de GL-reeksen. Maar GL staat voor geländewagen. Wat origineel vertaald werd naar terreinwagen en nu door veel woordenboeken naar SUV. Maar SUV en terreinwagen zijn geen synoniemen :P

Maar als we dan naar de overheden kijken, is er ook geen éénduidigheid. Als ik mij niet vergis, is de Parijse "SUV-taks" afhankelijk van gewicht (is hier indertijd ook nog een discussie over geweest dat EVs gemiddeld zwaarder zijn, dus er rapper zullen onder vallen).

Met dat er een elektrische wagen aankomt was ik eens aan het kijken voor onze zomerreis naar laadpunten.
De tussenstops in FR zijn geen probleem, ook op de autosnelweg is daar zeer veel laadinfrastructuur, maar in Spanje valt dat precies dik tegen?
Ik zei van de week nog tegen mijn vriendin.
Als we een elektrische auto hebben, wil ik wel eens met de auto naar Spanje rijden.
Dus laat het dan maar weten. 😃

Ben momenteel nog aan het wachten op de nieuwe elektrische bmw 3 reeks. Dan schat ik de kans wel groot in dat ik die ga kiezen als bedrijfswagen.

Kan er nog altijd niet bij hoe ze de oubollige Scenic bij Renault zo getransformeerd hebben. :love: Wel jammer dat vermogen beetje achterblijft (max 220pk, en alles op de voorwielen, ook jammer) maar desalnietemin: een schot in de roos.

M3pnCkz.png

Ja, die fixatie bij Renault om de EV's voorwielaangedreven te maken snap ik niet.
Je leest het ook bij reviews van de Alpine; moet continu vermogen inhouden bij accelereren.

Ik vind die nieuwe Panda wel echt tof!

Het zijn die kleine touches die een auto leuk maken: de stoelen met het patroon en tekst, autootje in het dashboard, de vorm van het dashboard, de naam achteraan en in de deuren gestanst, de achterlichten, ...

Het moet niet altijd zo stoer mogelijk zijn en met veel vouwen en plooien. Als ze nu met dezelfde filosofie een grotere EV kunnen maken met achterwielaandrijving, dan ben ik verkocht.

Hoewel de Honda 0 saloon ook een grote kanshebber is. Spijtig dat ze de nieuwe Prelude niet volledig elektrisch maken. Gemiste kans!

Terug
Bovenaan