Alléé over de vraag of Ev rijden nu duurder is dan ICE rijden als je enkel openbaar kan laden …hier mijn bevindingen tot zover dus .
Heb nu 345 km op de Ev staan en zou daarvoor 81,172 kWh voor gebruikt hebben . (Den deze was fout had komma verkeerd gezet ergens en dan ineens factor 10 groter .

)
Heb enkel AC geladen dus geen snelladers gebruikt .
Volgens mijne exel heb ik daar nu dus voor betaald : 38,26 euro .
Omgerekend naar mijne oude diesel moest ik daar mee gereden hebben en een gemiddeld verbruik van 6l/100 km aan 1,74 Pompprijs dan zou dit mij voor dezelfde afstand 36,018 euro gekost hebben …dus voordeel voor de ICE
Maar…
Heb de eerste twee keren geladen met een duurdere kaart (kia easy aan 0,55 omdat dit toen de enige kaart beschikbaar was ) en dat waren de grootste laadbeurten .
De twee laatste keer laden heb ik de chargemap kaart gebruikt (wel altijd op dezelfde laadpaal ) en dan kost dit mij €0,33/kWh .
Als ik dat nu omreken dan kom ik voor elektrisch laden op nog maar € 26,78 verbruik ….dus EV in het voordeel .
Dus EV kan goedkoper rijden zijn dan ICE puur in verbruik maar je moet er wel effe moeite voor doen met het zoeken naar de juiste kaart .
Heb ook nog geen abbonement afgesloten dus het kan in principe nog goedkoper uitkomen als je frequent aan zo een paal gaat laden .

(chargemap geeft dan nog eens 10% korting maar weet niet de prijzen op de snellaad palen , die zullen waarschijnlijk wel hoger liggen .

. )
Zal ter controle de getallen er eens bijzetten :
1 ) geladen 18,873 kWh betaald 10,59 = 0,56
2) geladen 31,799 kWh betaald 17,45= 0,55
3) geladen 14,214 kWh betaald 4,79 maar ze ronden af naar boven dus 15 kWh = 0,33
4) geladen 16,286 kWh betaald 5,43 maar ronden af naar boven dus 17 kWh =0,33
Als ge dan de kW optelt en vermenigvuldigd met 0,33 kom ik 26,78 uit .
(Km stand in de app staat op 347 dus effe omrekenen maar heb al 250 m gereden na laden dus pakken we 345 km gereden )