Elektrische wagens

@Lemme ik heb abrp opgezegd. Kia navi doet het beter. En dan heb je ook de augmented reality in de headup. Ik gebruik de dongle enkel nog om battery temps te checken.
Heb nu eindelijk gevonden in de KIA navigatie hoe ik kan aanduiden welke laders ge wilt gebruiken. Ga de route eens vergelijken met wat ABRP zegt.

Ik zie door het bos de bomen niet meer. Waarom kies je voor die OBD reader en niet voor een goedkopere ( https://www.amazon.com.be/-/nl/OBD2...e28-918e-0007beecaa9a&pd_rd_i=B0B9YPPTLC&th=1) of een duurdere (https://www.amazon.com.be/-/nl/OBD2...e28-918e-0007beecaa9a&pd_rd_i=B0B9YPPTLC&th=1) of gewoon een andere ?

Ik zie door het bos aan opties niet welke er best zou gekozen worden.

Ik heb gekeken naar welke ABRP zelf aanraadt. Daar staat degene in mijn link ook bij. De 'beveiliging' is daar wel minder als bij de duurdere maar geen idee waarom dat belangrijk zou zijn. Je kan (in de KIA) de OBD makkelijk uittrekken.

Ik laad in het buitenland ook steeds met een Ionity abonnement voor de periode dat ik in het buitenland verblijf. In Frankrijk betaal je dan maar 0,33€ per kWh. En de laadpalen werken zo goed als altijd aan topsnelheid ongeacht hoeveel auto's staan te laden.

Ook eerst via ABRP gewerkt, maar ik verkies nu de BMW navigatie met instellen van voorkeursnetwerken. Gaat erg vlot en past zich snel aan aan de verkeerssituatie.

@Foert Heb jij dit wel? Kan je eens nakijken welke software versie jouw EV9 heeft?
Ik zal straks eens kijken, dacht dat ik het kon zien in de mobile app, niet dus. Ik heb vorige week een OTA update ontvangen, maar dat was vooral iets voor de koplampen. min en max bereik heb ik bij mijn weten nooit zien staan, ook niet in één of andere optie. Maar zoals ik zei, ik zal straks es checken.

Ik zal straks eens kijken, dacht dat ik het kon zien in de mobile app, niet dus. Ik heb vorige week een OTA update ontvangen, maar dat was vooral iets voor de koplampen. min en max bereik heb ik bij mijn weten nooit zien staan, ook niet in één of andere optie. Maar zoals ik zei, ik zal straks es checken.
Check anders ff op welke software ge zit. Mijn geeft dit weer:

IMG_8395.jpeg

Het lijkt me dat er inderdaad een EU versie is, en dat deze die min/max (nog) niet heeft.

Ik heb gekeken naar welke ABRP zelf aanraadt. Daar staat degene in mijn link ook bij. De 'beveiliging' is daar wel minder als bij de duurdere maar geen idee waarom dat belangrijk zou zijn. Je kan (in de KIA) de OBD makkelijk uittrekken.
Ik heb even gekeken bij carscanner. Dus die app die we gebruiken, en daar stond bij dat je best alles wat mini vermelde ontweek. Ik ben uiteindelijk dan ook gegaan hiervoor.

Is in principe de copie van https://www.amazon.com.be/-/nl/OBDL...&qid=1735583880&sprefix=obd2+mx,aps,94&sr=8-5

Maar ik ga daar nu echt geen 100+€ aan geven... zonder direct voor de goedkoopste optie te gaan die op de aanbevelingslijst stond.

@Tomski Enig idee of en waar ge kunt instellen dat je ziet met hoeveel % batterij je gaat aankomen op je bestemming in de KIA navigatie?

Ik zie dat staan als ik op mijn finishvlag icoon duw. Batterijpercentage bij aankomst tussenstop als er geladen moet worden. Van hoeveel tot hoeveel % er moet bijgeladen worden en dan het eindpercentage bij thuiskomst.

Alléé over de vraag of Ev rijden nu duurder is dan ICE rijden als je enkel openbaar kan laden …hier mijn bevindingen tot zover dus .

Heb nu 345 km op de Ev staan en zou daarvoor 81,172 kWh voor gebruikt hebben . (Den deze was fout had komma verkeerd gezet ergens en dan ineens factor 10 groter . ;) )
Heb enkel AC geladen dus geen snelladers gebruikt .
Volgens mijne exel heb ik daar nu dus voor betaald : 38,26 euro .
Omgerekend naar mijne oude diesel moest ik daar mee gereden hebben en een gemiddeld verbruik van 6l/100 km aan 1,74 Pompprijs dan zou dit mij voor dezelfde afstand 36,018 euro gekost hebben …dus voordeel voor de ICE

Maar…
Heb de eerste twee keren geladen met een duurdere kaart (kia easy aan 0,55 omdat dit toen de enige kaart beschikbaar was ) en dat waren de grootste laadbeurten .
De twee laatste keer laden heb ik de chargemap kaart gebruikt (wel altijd op dezelfde laadpaal ) en dan kost dit mij €0,33/kWh .
Als ik dat nu omreken dan kom ik voor elektrisch laden op nog maar € 26,78 verbruik ….dus EV in het voordeel .
Dus EV kan goedkoper rijden zijn dan ICE puur in verbruik maar je moet er wel effe moeite voor doen met het zoeken naar de juiste kaart .

Heb ook nog geen abbonement afgesloten dus het kan in principe nog goedkoper uitkomen als je frequent aan zo een paal gaat laden . ;) (chargemap geeft dan nog eens 10% korting maar weet niet de prijzen op de snellaad palen , die zullen waarschijnlijk wel hoger liggen . ;). )

Zal ter controle de getallen er eens bijzetten :
1 ) geladen 18,873 kWh betaald 10,59 = 0,56
2) geladen 31,799 kWh betaald 17,45= 0,55
3) geladen 14,214 kWh betaald 4,79 maar ze ronden af naar boven dus 15 kWh = 0,33
4) geladen 16,286 kWh betaald 5,43 maar ronden af naar boven dus 17 kWh =0,33

Als ge dan de kW optelt en vermenigvuldigd met 0,33 kom ik 26,78 uit .
(Km stand in de app staat op 347 dus effe omrekenen maar heb al 250 m gereden na laden dus pakken we 345 km gereden )

Laatst bewerkt:
Alléé over de vraag of Ev rijden nu duurder is dan ICE rijden als je enkel openbaar kan laden …hier mijn bevindingen tot zover dus .

Heb nu 338 km op de Ev staan en zou daarvoor 112,582 kWh voor gebruikt hebben .
Heb enkel AC geladen dus geen snelladers gebruikt .
Volgens mijne exel heb ik daar nu dus voor betaald : 38,26 euro .
Omgerekend naar mijne oude diesel moest ik daar mee gereden hebben en een gemiddeld verbruik van 6l/100 km aan 1,74 Pompprijs dan zou dit mij voor dezelfde afstand 35,28 euro gekost hebben …dus voordeel voor de ICE

Maar…
Heb de eerste twee keren geladen met een duurdere kaart (kia easy aan 0,55 omdat dit toen de enige kaart beschikbaar was ) en dat waren de grootste laadbeurten .
De twee laatste keer laden heb ik de chargemap kaart gebruikt (wel altijd op dezelfde laadpaal ) en dan kost dit mij €0,33/kWh .
Als ik dat nu omreken dan kom ik voor elektrisch laden op nog maar € 26,93 verbruik ….dus EV in het voordeel .
Dus EV kan goedkoper rijden zijn dan ICE puur in verbruik maar je moet er wel effe moeite voor doen met het zoeken naar de juiste kaart .

Heb ook nog geen abbonement afgesloten dus het kan in principe nog goedkoper uitkomen als je frequent aan zo een paal gaat laden . ;) (chargemap geeft dan nog eens 10% korting maar weet niet de prijzen op de snellaad palen , die zullen waarschijnlijk wel hoger liggen . ;). )
Er klopt wel echt iets niet met uw verbruik 😅

En het grote verschil is natuurlijk voor mensen met zonnepanelen.

Heb nu 338 km op de Ev staan en zou daarvoor 112,582 kWh voor gebruikt hebben .

Als ik dat nu omreken dan kom ik voor elektrisch laden op nog maar € 26,93 verbruik ….dus EV in het voordeel .
Uw berekening klopt niet:
112.582 kWh x 0.33 €/kWh = 37.15€
Dus voordeel voor de ICE....
Hoe kom je aan 26.93€ ?

Waarom betalen we eigenlijk 21% BTW op elektrisch laden ? Thuis betaal ik maar 6% BTW. Maar op laadpalen is dat 21%.

Nu ik begrijp het wel, als we dat verlagen dan heeft dat een significante impact op de inkomsten van de overheid. Maar het is toch niet echt logisch dat je thuis dan maar 6% zou betalen.
Beter werken met accijnzen zou ik dan zeggen en voor de rest 6% BTW.

Hoe kom je aan 26.93€ ?

Omdat ik gewoon de eerste twee laadbeurten heb omgerekend en dan opgeteld maar blijkbaar klopt er iets niet dan …ga het nog eens doen want moet juist zijn niet . ;) (denk de eerste laadbeurt want vond dat bedrag ook al vrij laag uitkomen . ;) )

Waarom betalen we eigenlijk 21% BTW op elektrisch laden ? Thuis betaal ik maar 6% BTW. Maar op laadpalen is dat 21%.

Nu ik begrijp het wel, als we dat verlagen dan heeft dat een significante impact op de inkomsten van de overheid. Maar het is toch niet echt logisch dat je thuis dan maar 6% zou betalen.
Beter werken met accijnzen zou ik dan zeggen en voor de rest 6% BTW.
Omdat je van laadpalen 100% weet dat deze in de auto’s gaan. Van thuisenergie weten ze dat niet.
Wees er maar gerust op dat ze heel hard zoeken naar manieren om het deel dat in de auto gaat aan 21% belast moet worden.

Dat is meer dan 33 kWh/100km. Klopt dat wel?

Zelfs in de winterperiode is dat heel stevig.

Er klopt wel echt iets niet met uw verbruik 😅

En het grote verschil is natuurlijk voor mensen met zonnepanelen.

Hoe kom je aan 26.93€ ?

Heb het nagekeken en aangepast …zou nu toch juist moeten zijn denk ik . ;)

Omdat je van laadpalen 100% weet dat deze in de auto’s gaan. Van thuisenergie weten ze dat niet.
Wees er maar gerust op dat ze heel hard zoeken naar manieren om het deel dat in de auto gaat aan 21% belast moet worden.
Ik zou beiden gewoon voorlopig (beetje aanmoedigen omslag naar elektriciteit/EV) op 6% zetten. En dan een kilometerheffing introduceren gekoppeld aan de verkeersbelasting (combinatie vaste kost en dan variabel in functie van de afstand die je aflegt op jaarbasis (accijnsgebaseerd)).

Lijkt mij een pak logischer.

Terug
Bovenaan