Elektrische wagens

Ik heb zo'n kaart maar nog nooit moeten gebruiken. Ik laad altijd thuis op. Hoe werkt die kaart als ik vragen mag? Moet je die op voorhand koppelen met je bankkaart? Moet je daarvoor een account aanmaken?
Een bankkaart of kredietkaart koppelen vragen de meesten wel te doen en zonder account werkt dat wel denk ik maar als je een account aanmaakt dan weten ze ook wie je bent aan de hand van die kaart en krijg je een mooi overzicht te zien van hoeveel je laad en uitgegeven hebt .
Soms kan je dan ook extra kortingen krijgen via actie’s (e-flux deed zo overlangs nog een actie dat als je min 5 kWh geladen had tijdens een week-end dat ze dat gingen terug betalen (via een lotterij systeem ) maar had nog geen kaart dus niet mee gedaan . ;)
Soms kan je betalen via overschrijven maar bij e-flux (denk ik toch ) koste dat €6 meer omdat ze dit dan moeten behandelen . ;)

Nu kan ik ook in de auto aangeven welke kaart mijn voorkeur geniet en dan verbinden aan den auto en als je die dan insteekt in een laadpaal (die dat aankan ) begint die te laden en moet je uw kaart nietmeer gebruiken . (Systeem Tesla dus )

Kia charge noemt dat systeem plug en charge en zou dat instelbaarzijn op de kia . Al heb ik dat gelezen, nog niet ingesteld en ook niet direct een idee waar ik dat kan terugvinden. Was ook niet dringend, aangezien ik de keuze voorlopig wil behouden met welke kaart ik laad door het prijsverschil.

Kia charge noemt dat systeem plug en charge en zou dat instelbaarzijn op de kia . Al heb ik dat gelezen, nog niet ingesteld en ook niet direct een idee waar ik dat kan terugvinden. Was ook niet dringend, aangezien ik de keuze voorlopig wil behouden met welke kaart ik laad door het prijsverschil.

Plug & charge is enkel mogelijk op de EV9 en de vernieuwde EV6, niet op onze oude.

Toevallig iemand die een total fleet card van het werk en weet hoe je daarmee split billing kan instellen? Ik ben de eerste met een elektrische wagen bij ons (Wallonië..) en ze zitten er niet te hard achter. Ik heb geen zin om telkens buitenshuis te laden terwijl ik hier alles voorzien heb :p

Van weinig waarde waarschijnlijk, maar HLN is alvast niet enthousiast.
Ik heb het artikel deels gelezen.

Is gewoon een EV hater die mens. Vast en zeker een boomer 😅.

Als je in de eerste helft van het artikel al 2x moet verkondigen dat het normaal is dat Volvo terug moet komen op hun EV beleid.

In bijna elke review komt terug dat het een enorm stille en comfortabel voertuig is.

Wat zegt onze reviewer
Wat kan niet door de beugel?
Het typische zeer van een grote, elektrische SUV: deze Volvo kan zijn twee en een halve ton op de weegschaal niet verstoppen. Vergeet het comfortgevoel dat je toch wel wil hebben van een auto in deze prijsklasse. Nochtans zou het de belangrijkste reden moeten zijn om voor deze EX90 te gaan.

Meer kan ik niet lezen zonder HLN+.

Er zijn wel minpunten (zoals de lidar die niet werkt) en het feit dat de ze chip in reeds elk geleverde wagen nog gaan vervangen en de software maar half bakken werkt. Maar desondanks gaat het sowieso een stille, conformtabele wagen zijn.

Plug & charge is enkel mogelijk op de EV9 en de vernieuwde EV6, niet op onze oude.
Pertang gaf de app van fastnet aan dat mijne EV3 dat ook zou kunnen …maar heb het dus ook nog niet geprobeerd omwille van dezelfde reden .
Ben nu kaartjes aan het uitproberen dus zal nog niet voor direct zijn .
In de app kia Connect kan je dat instellen maar het noemt wel kia Carpay . ;)

Pertang gaf de app van fastnet aan dat mijne EV3 dat ook zou kunnen …maar heb het dus ook nog niet geprobeerd omwille van dezelfde reden .
Ben nu kaartjes aan het uitproberen dus zal nog niet voor direct zijn .
In de app kia Connect kan je dat instellen maar het noemt wel kia Carpay . ;)

Ev3 wss ook dan, is ook van de recente generatie.

Als je in de eerste helft van het artikel al 2x moet verkondigen dat het normaal is dat Volvo terug moet komen op hun EV beleid.

In bijna elke review komt terug dat het een enorm stille en comfortabel voertuig is.

Wat zegt onze reviewer

Er zijn wel minpunten (zoals de lidar die niet werkt) en het feit dat de ze chip in reeds elk geleverde wagen nog gaan vervangen en de software maar half bakken werkt. Maar desondanks gaat het sowieso een stille, conformtabele wagen zijn.
Is ook wel echt een non artikel. Ben benieuwd naar andere reviews en een 1 v 1 tegen de EV9.

Wat zegt onze reviewer

Het artikel zelf is genuanceerder.
Hij geeft goede punten voor het design en de binnenafmetingen.
Zijn grootste problemen zijn het rijcomfort. De EX90 is een pak zwaarder dan de XC90. Voor hem is de pneumatisch vering geen optie maar een must. En zelf dat lost het probleem niet op.
2de punt is dat als je de XC90 en EX90 naast elkaar zet dat er een verschil in kwaliteit is terwijl de prijs dat niet verantwoord.
3de punt is de technologie. Alles digitaal is niet comfortabel en bovendien zijn er heel wat functies niet werkend of bugged.

EX90 en Polestar 3 delen al zowat alles maar alhoewel dat de EX90 een volledige andere auto moet zijn dan mijn Polestar 4 zie ik veel hardware terugkomen, en zelfs delen van het interieur zijn soms een regelrechte kopie. De problemen die men signaliseert zijn dezelfde als ik.
Brakke software.
Die Chinese invloed gaat volgens mij toch echt problematisch worden voor Volvo. Tesla kon hier nog mee wegkomen, Volvo/Polestar betwijfel ik.
Ik heb wel meer vertrouwen in SPAx dan in het SEA platform.

Zijn grootste problemen zijn het rijcomfort. De EX90 is een pak zwaarder dan de XC90. Voor hem is de pneumatisch vering geen optie maar een must. En zelf dat lost het probleem niet op.
Hij is wel ver de enige reviewer die er last van heeft ...

De problemen die men signaliseert zijn dezelfde als ik.
Brakke software.
Klopt dat is echt bedroevend en zowel de polestar 3 en EX90 moesten wel verkocht worden voor er nog enkele miljarden verloren gingen. Tesla is deze bedroevende trend gestart en de rest begint vrolijk mee te doen.

De ID4 heeft hier ook nog last van.

Ik heb wel meer vertrouwen in SPAx dan in het SEA platform.
Maar het SPA2 platform moet toch zo goed niet zijn want ze zijn al bezig met SPA 3 (denk ook naar 800v brengen)

Maar om eerlijk te zijn zou ik, met wat ik nu allemaal weet, beter annuleren. Moesten de boetes op bv de financiële renting niet zo hoog zijn.

Laatst bewerkt:
Geen idee wat een paal kost tbh. Mijne is tegen de gevel gevezen, maar moest ik het vandaag opnieuw doen had ik die ook op een paal gezet. Een eventueel volgende laat ik wel op een ALU paal zetten die tegen de gevel rust (en alle huidige gaten bedekt), zodat er geen extra meer gemaakt moeten worden.

Mbt tot omrijden, als je er met de auto aan geraakt, dan moet die een beveiliging hebben tegen omvallen als hij op een paal staat (zoals een Alfen pro bvb). Anders moet er wettelijk gezien een afscherming voor.

Die kabels kunnen hergebruikt worden normaal.
Mijn station heeft ook maar 1 UTP (dus geen rechtstreekse P1 meting). Ik doe de koppeling met de digitale meter via een P1 meter van Homewizard. Mijn paal is 3-fase aangesloten, maar gebruik die monofase omdat de zonnepanelen nooit meer dan 4kW leveren en de minimum laadsterkte op 3-fase 4,6kW is.

Zou me niet teveel zorgen maken, linksom of rechtsom werkt dat wel. Je kan de UTP ook nog splitten in een 4-aderige UTP + 2 aders P1 connectie als dat echt nodig is.

OK - "interessant" traject geweest. De paal staat er en werkt deftig.

Alleen is mobilityplus een beetje EV service van den Aldi, maar bon.
1) Via de ethernet kabel meten ze verbruik op de teller en kun je een max peak instellen. So far, so good. De paal "moet minimum op 6.9kW staan als er 3 fasen zijn". Volgens mij kan die paal op 6A en 230V * 3 fasen is ~4kW. Ik vraag om 5.5kW in te stellen zodat we 's nachts of in de winter nog deftig kunnen laden (dat moeten ze dus remote instellen op je paal...). Dat kan plots - verrassend. "Maar weet dat het beter is om hoger te gaan". Ik steek die gewoon in die laadt propertjes op. Wasmachine aan = stop charging. Kookplaat aan = stop charging. Die batterij was toch vol (65kwh) op 1 dagje met een max peak van 5Kw. :hakkuh:
2) Die app van hen trekt op de hond zijn kloten. Je kunt dus niks zien van je eigen paal. En je kunt niks configureren. En je kunt nergens verbruik of diagnostics of whatever zien. En daar betaal je dan 2500 voor...
3) We hebben geprobeerd om die 2500 naar beneden te krijgen, maar daar was niks aan te doen. De werkgever betaalt die 2500 wel, maar wordt op 5y afgeschreven. Als je uit dienst gaat moet je de restwaarde betalen. Ze hebben dus letterlijk niks moeten doen want alles lag al in de oprit klaar. We hebben zelf de sokkel op een betonvoet gezet (sokkel zelf mogen betalen en betonvoet zelf gegoten). Zelf de bedrading gelegd (want die lag er al). Zelf de p1 splitter mogen kopen en alle aansluitingen in de sokkel klaarleggen. Enige dat zij moesten doen was de charging station op de paal veizen (die alfen kost 1000 euro of zo), de draadjes aansluiten. Aan de andere kant een apart zekeringskastje aan de muur hangen en de draad versteken en een verbinding van 50cm tussen het nieuwe kastje en de bestaande grote kast. 2500, lots of marge. Alleen jammer dat sinds de installatie al de elektriciteit er hier uitvliegt om de 2d met zowel hoofdschakelaar als schakelaar van de paal die eruit ligt... We hebben nu onze eigen elektricer gevraagd om er eens naar te kijken, want is wel zeer verdacht...

Ivm de aanrijdbeveiliging. Er staat een pakketbrievenbus een meter ervoor (op betonvoetje). Vermoed dat dat wel OK zal zijn ?

Btw, de auto is een Volvo EX30. Qua soberheid in het interieur kan dat wel tellen. Daar is nu eens geen halve euro gespendeerd aan de binnenkant van die auto :laugh: Voor de rest rijdt de auto wel goed. Alleen vind ik 20-25kwh/100km wel veel voor zo'n klein autootje. Zowel op de provinciale banen (70-90 per uur) met cruise control of gewoon dagdagelijks stadsverkeer zit die boven de 20kwh/100km. Autostrade aan 120 zelfs 23-25kwh/100km.

OK - "interessant" traject geweest. De paal staat er en werkt deftig.

Alleen is mobilityplus een beetje EV service van den Aldi, maar bon.
1) Via de ethernet kabel meten ze verbruik op de teller en kun je een max peak instellen. So far, so good. De paal "moet minimum op 6.9kW staan als er 3 fasen zijn". Volgens mij kan die paal op 6A en 230V * 3 fasen is ~4kW. Ik vraag om 5.5kW in te stellen zodat we 's nachts of in de winter nog deftig kunnen laden (dat moeten ze dus remote instellen op je paal...). Dat kan plots - verrassend. "Maar weet dat het beter is om hoger te gaan". Ik steek die gewoon in die laadt propertjes op. Wasmachine aan = stop charging. Kookplaat aan = stop charging. Die batterij was toch vol (65kwh) op 1 dagje met een max peak van 5Kw. :hakkuh:
2) Die app van hen trekt op de hond zijn kloten. Je kunt dus niks zien van je eigen paal. En je kunt niks configureren. En je kunt nergens verbruik of diagnostics of whatever zien. En daar betaal je dan 2500 voor...
3) We hebben geprobeerd om die 2500 naar beneden te krijgen, maar daar was niks aan te doen. De werkgever betaalt die 2500 wel, maar wordt op 5y afgeschreven. Als je uit dienst gaat moet je de restwaarde betalen. Ze hebben dus letterlijk niks moeten doen want alles lag al in de oprit klaar. We hebben zelf de sokkel op een betonvoet gezet (sokkel zelf mogen betalen en betonvoet zelf gegoten). Zelf de bedrading gelegd (want die lag er al). Zelf de p1 splitter mogen kopen en alle aansluitingen in de sokkel klaarleggen. Enige dat zij moesten doen was de charging station op de paal veizen (die alfen kost 1000 euro of zo), de draadjes aansluiten. Aan de andere kant een apart zekeringskastje aan de muur hangen en de draad versteken en een verbinding van 50cm tussen het nieuwe kastje en de bestaande grote kast. 2500, lots of marge. Alleen jammer dat sinds de installatie al de elektriciteit er hier uitvliegt om de 2d met zowel hoofdschakelaar als schakelaar van de paal die eruit ligt... We hebben nu onze eigen elektricer gevraagd om er eens naar te kijken, want is wel zeer verdacht...

Ivm de aanrijdbeveiliging. Er staat een pakketbrievenbus een meter ervoor (op betonvoetje). Vermoed dat dat wel OK zal zijn ?

Btw, de auto is een Volvo EX30. Qua soberheid in het interieur kan dat wel tellen. Daar is nu eens geen halve euro gespendeerd aan de binnenkant van die auto :laugh: Voor de rest rijdt de auto wel goed. Alleen vind ik 20-25kwh/100km wel veel voor zo'n klein autootje. Zowel op de provinciale banen (70-90 per uur) met cruise control of gewoon dagdagelijks stadsverkeer zit die boven de 20kwh/100km. Autostrade aan 120 zelfs 23-25kwh/100km.

Als je een Alfen pro hebt, heb je geen aanrijbeveiliging nodig. De paal is daar tegen beschermd (valt uit dmv tilt-sensor).

Station kan je zelf instellen mits aangesloten op je thuisnetwerk (daarom de 2de UTP).
4,3 kW is idd het minimum op 3 fasen, ik laad as we speak op monofase 3,2kW. Met mijn sub 500km/week meer dan snel genoeg.

In het aansluitkastje zitten 2 zaken, een differentieel en automaat. Bij mij is de aftakking gebeurd voor de differentieel van het huis, rechtstreeks achter de meter dus. 0 problemen mee op meer dan een jaar.
Aansluiting en keuring was 630€ bruto, laadpaal geen idee.

Volvo EX30, geen idee. Mijn iX3 verbruikt nu gemiddeld 20 kWh/100km, 50% autosnelweg, 50% 70/50 km/h. Bij korte ritten verbruikt een EV massief veel ivm verwarming, ook met een warmtepomp.

Fastned Erpe Mere is ook gedaan met goedkoop laden via Freshmile.
85 cent per kWh via de kaart.

Denk dat de Freshmile kaart zijn pensioenleeftijd nadert.

Bijkomende ergernis: laatste keer met de freshmile kaart konden ze mijn betaling niet verwerken via de kredietkaart en dus werd mijn laadsessie geweigerd.

Ik heb nu dus op zeker gespeeld en 25 euro op de kaart geladen (met de gedachte dat ik aan 30 cent/kwh + 30 cent/min kon laden)

nu krijg ik een mail:

We would like to inform you that the balance of your account (€25.00) is insufficient to cover the final amount of your recharge. The invoice has been paid by debiting the credit card registered on your account.

Dus dan gaat de kredietkaart wel? En ondertussen gijzelen ze wel mijn 25 euro.

Fastned Erpe Mere is ook gedaan met goedkoop laden via Freshmile.
85 cent per kWh via de kaart.

Denk dat de Freshmile kaart zijn pensioenleeftijd nadert.

Bijkomende ergernis: laatste keer met de freshmile kaart konden ze mijn betaling niet verwerken via de kredietkaart en dus werd mijn laadsessie geweigerd.

Ik heb nu dus op zeker gespeeld en 25 euro op de kaart geladen (met de gedachte dat ik aan 30 cent/kwh + 30 cent/min kon laden)

nu krijg ik een mail:

We would like to inform you that the balance of your account (€25.00) is insufficient to cover the final amount of your recharge. The invoice has been paid by debiting the credit card registered on your account.

Dus dan gaat de kredietkaart wel? En ondertussen gijzelen ze wel mijn 25 euro.
Naar de :

Gabriëls Mere
Oudenaardsesteenweg 442, 9420 Mere, BE

gaan, daar kon je wel nog laden aan 0.39€/kwh :p met uw freshmile kaart.
Al was uw basis kia kaart op uw fastned plaats goedkoper dan de freshmile kaart. +/- 7 € besparing :p op 10 -> 80%.

Naar de :

Gabriëls Mere
Oudenaardsesteenweg 442, 9420 Mere, BE

gaan, daar kon je wel nog laden aan 0.39€/kwh :p met uw freshmile kaart.
Al was uw basis kia kaart op uw fastned plaats goedkoper dan de freshmile kaart. +/- 7 € besparing :p op 10 -> 80%.

Ik ben verschillende keren bij Fastned in mere gaan laden met de freshmile en was altijd de goedkoopste. En opeens is het dus gedaan. Had dus moeten op voorhand checken. Onbetrouwbare kaart qua tariefsetting.

Ik ben verschillende keren bij Fastned in mere gaan laden met de freshmile en was altijd de goedkoopste. En opeens is het dus gedaan. Had dus moeten op voorhand checken. Onbetrouwbare kaart qua tariefsetting.

Om die reden ben ik dan ook een serieuze voorstander om ervoor te zorgen dat de prijs die er aangerekend wordt wordt aangeduid voordat het start, geprefereerd na de scan van de kaart, zodanig dat je juist geïnformeerd bent wat je gaat betalen en het nog kan annuleren.

Maar uiteindelijk zou het onze eerste reflex moeten zijn om te checken wat het kost ipv gewoon mindless te swipen en door.

Om die reden ben ik dan ook een serieuze voorstander om ervoor te zorgen dat de prijs die er aangerekend wordt wordt aangeduid voordat het start, geprefereerd na de scan van de kaart, zodanig dat je juist geïnformeerd bent wat je gaat betalen en het nog kan annuleren.

Maar uiteindelijk zou het onze eerste reflex moeten zijn om te checken wat het kost ipv gewoon mindless te swipen en door.
Ik heb nog geen EV maar ik had toch echt verwacht dat je de prijs weet voordat je begint te tanken. Wat een klucht weer.
Hoe weet je dan de prijs? Eerst één of andere app checken voordat je begint met laden?

Terug
Bovenaan