Elektrische wagens

Je had eigenlijk beter een maand geleden (met de Vlaamse premie van €5000) een Tesla Model Y voor €34.500 gekocht. Over 4 jaar verkoop je die tweedehands voor pakweg €24.500, waardoor je 10k hebt uitgegeven op 4 jaar.
Een derdehands e-Niro gaat over 4 jaar nog hoogstens €10.000 waard zijn, dus mag je er vandaag niet meer dan €20.000 voor betalen om goedkoper uit te komen dan een nieuwe Tesla. Vind je e-Niro's zo goedkoop?

Nu ja, hindsight want de premie is afgeschaft. :p
Neen jong, gewoon een KIA ev6 voor 33.5k.

Neen jong, gewoon een KIA ev6 voor 33.5k.
Ja, ik ben ook een veel grotere fan vd ev6 dan de tesla (ik had er ooit 1 als bedrijfswagen) maar dat is ongeveer 10 000 euro meer dan de e-niro die ik op het oog heb en daar kan ik leukere dingen mee doen.

Ok hangt er precies vanaf welke Fastned het is. Bij Fastned Boutersem staat er bij mij in de freshmile app 0.85c en bij die link van @Renegadexxripxx in Hasselt (ik zie wel niet of dat Fastned is) staat er bij mij ook 30c + 30c.
Even zitten zoeken naar een fastned paal (door random te klikken op een paar van 250+). Was er eentje te tielt winge en daar stond de prijs op 0.85 met de freshmile kaart. Kia charge was er goedkoper (en kia charge plus nog beter).

Ik heb gekeken voor een paar palen in de geburen die onderweg liggen voor werk en shizzle (op de autostrade) en daardoor kwam die freshmile app en kaart er gewoon uit als beste prijs kwaliteit. Maar je kan er spijtig gewoon niet van uitgaan dat die altijd de goedkoopste is. Al is het wel het geval in veel gevallen.

Sowieso als ik eens exceptioneel ergens anders moet zijn zal ik dat wel even bekijken :p. De korting is echter wel significant en dit zonder dat je een effectief abonnement moet aangaan... En tesla is niet echt een optie, want daar laad je met een niet tesla aan +/-90kwh.

Freshmile kaart (30cent per kwh en 30cent per min)
En supersnel laden met de EV6.
Volgende keer even proberen te laden met de bankkaart.

Lijkt dat die voor degene die ik potentieel zou nemen aan de colruyt 7 cent goedkoper is dan het freshmile aanbod.
Het abonnement nemen is niet echt nuttig. Daarvoor zou ik er te weinig opladen.

EDIT : dit even dieper gaan bekijken. Al vind ik niet direct een duidelijke prijs terug voor dat CPO tarief... https://www.laadkaarten.be/laadkaart-belgie/

Laatst bewerkt:
Bij de palen van Antwerpen (Total dus ) is het 0,53/kWh+1 maal starttarief van 0,59/kWh
Heb ook kaart van e-flux maar deze werkt niet op die palen blijkbaar (eerst witte lichtjes , nadien rode en auto was niet aan het laden . ;) )

De EV3 staat nu te laden .
Verbruik voor de rit van vandaag voor 270 km zonder regeneratie was 19,92 kWh en 5,16 kWh recuperatie dus geeft die gemiddeld 15, 46 KWh/100 km . (Heb effe de 130 aangetikt per ongeluk . )
(Misschien daarom dat Tesla zo weinig verbruikt . ;) )

Laatst bewerkt:
Bij de palen van Antwerpen (Total dus ) is het 0,53/kWh+1 maal starttarief van 0,59/kWh
Heb ook kaart van e-flux maar deze werkt niet op die palen blijkbaar (eerst witte lichtjes , nadien rode en auto was niet aan het laden . ;) )

De EV3 staat nu te laden .
Verbruik voor de rit van vandaag voor 270 km zonder regeneratie was 19,92 kWh en 5,16 kWh recuperatie dus geeft die gemiddeld 15, 46 KWh/100 km . (Heb effe de 130 aangetikt per ongeluk . )
(Misschien daarom dat Tesla zo weinig verbruikt . ;) )
Ritverbruik reken je toch altijd inclusief recuperatie? Niet enkel Tesla.

Volgende keer even proberen te laden met de bankkaart.
Lijkt dat die voor degene die ik potentieel zou nemen aan de colruyt 7 cent goedkoper is dan het freshmile aanbod.
Het abonnement nemen is niet echt nuttig. Daarvoor zou ik er te weinig opladen.
EDIT : dit even dieper gaan bekijken. Al vind ik niet direct een duidelijke prijs terug voor dat CPO tarief... https://www.laadkaarten.be/laadkaart-belgie/

Even getest. Je kan niet betalen met de kaart te swipen. Er is wel een QR code, en met die code kun je dan uw kaartgegevens ingeven. Maar kostprijs was hiermee wel zeer duidelijk aangegeven. En klopt met de vermelde 0.45€ /kwh. Bij het winkelen dus voor 4.5€ opgeladen.

Laatst bewerkt:
Heb je dan een dats24 kaart gebruikt of een andere ?

Soit , volgens de computer heb ik nu mal in totaal 50,672 kWh moeten laden voor 279 km en gaat mij dat €28,04 kosten …2 keer hier geladen op zo een Total paal in Antwerpen .

Wat zou Q8 vragen voor zijn snelladers ?
Heb gezien dat er hier aan de Q8 op de boomsesteenweg 2 laders staan voor Ev aan dat tankstation naast de gamma ..

Al gevonden .
Kaart aanvragen via de Q8 elektrique app en prijs zou 0,67 KWh zijn

Laatst bewerkt:
Heb je dan een dats24 kaart gebruikt of een andere ?

Geen dats kaart gebruikt noch een andere laadpas deze keer, vorige keer had ik de freshmile kaart daar gebruikt om te laden waardoor ik er aan 0.52€/kwh kon laden (waarom ik dacht om die banccontact optie even te proberen, al dacht ik dat je gewoon via NFC kon pinnen zoals aan een tankstation, maar zo werkte het dus niet). Die laadpas van dats is enkel nuttig, denk ik, als je de intentie hebt om die daar overnacht neer te zetten. Aangezien je dan voor 1.99€ per maand kan laden aan 0,4€ per kwh. Dus als je geen optie hebt om thuis te laden. Anders is thuis laden nog altijd goedkoper in mijn ogen, ook al laad je uw wagen niet op met zonnenergie.

Op die paal staat een QR code op dat scherm. Dat open je gewoon via uw gsm zijn qr codelezer. En dan kom je terecht bij een weblink waar je uw kredietkaartgegevens ingeeft. En dan kan je laden aan 0,45€/kwh. Maar dat geldt enkel voor de AC palen.

Soit , volgens de computer heb ik nu mal in totaal 50,672 kWh moeten laden voor 279 km en gaat mij dat €28,04 kosten …2 keer hier geladen op zo een Total paal in Antwerpen .

Je kan eens checken in de chargeprice app welke kaarten er actief zijn op die paal. Sowieso is DATS niet beter op die paal, aangezien hun tarief met het abonnement 0.6€ is. En je daaronder uitkomt met uw total paal (je zit op +/- 0.55€/kwh). Allez ik ga er vanuit dat je hebt zitten laden aan een snellaadpaal (dus DC charging)

Ik heb even gecheckt wat dit zou geven volgens de chargeprice app voor de Q8 paal die freshmile accepteert in mijn geburen https://www.beyondgaming.be/threads/elektrische-wagens.1047/post-1437943 waar ik met mijn EV6 aan 0.39€ zou laden per kwh (op voorwaarde dat die zijn snelheid haalt en dus deftig voorgewarmd is) vermelde die 0.49€ met de freshmile kaart voor een EV3. Al had ik het voorlopig ingesteld op de EV3 80+kwh wagen van 2025. Geen idee of je die hebt of de 60kwh versie. (en opladen 10 -> 80% niet tot 100%)

Wat zou Q8 vragen voor zijn snelladers ?
Heb gezien dat er hier aan de Q8 op de boomsesteenweg 2 laders staan voor Ev aan dat tankstation naast de gamma ..

Q8 zelf, via hun eigen laadkaart, leek pokkeduur. Er waren maar weinig kaarten die meevielen qua prijs om eerlijk te zijn. Maar de freshmile laadkaart werkt op die Q8 bij mijn in de geburen. Dus check het eens voor die locatie op chargeprice. Ik heb geen idee over welke locatie je het hebt, dus ik kan dat niet voor u checken.

Maar echt veel moeite is het niet om gewoon eens op die chargeprice app (op pc kun je er 8 of zo per dag gratis bekijken, op de app op de gsm is dat onbeperkt) een paar af te gaan en eens te zien bij welke prijs je zou uitkomen. Zolang als er aan de laadpas geen abonnementskost gekoppeld is boeit dat niets om een paar van die kaarten in bezit te hebben liggen in de auto :p.

Had ik in Brussel gezeten dan was deze https://www.energyvision.be/nl-be/elektrisch-rijden iets wat ik even zou bekijken. Al heeft die buiten Brussel voorlopig geen enkele eigen laadpaal waar die kostprijs van 0.25€ of 0.35€ geldt (en binnen brussel geldt die ook niet, zoals ze op hun disclaimer hebben staan). En bij hun affiliates hangt het er een beetje vanaf, maar is het ook niet echt supergoedkoop. Maar je kan opnieuw even checken hoe dat zou zitten voor degene in uw geburen waar je potentieel zou denken om die in te steken. Sowieso zat ik voor diezelfde Q8 paal van hierboven dan aan 0.73€/kwh met een startprijs van 0,8€ of zo. Waardoor die freshmile kaart voorlopig voor snelladers waar deze compatibel is voor mijn geval het beste lijkt.

EDIT : tejuist even zitten klikken op die chargrprice app voor de boomsesteenweg de Q8 tegengekomen langs dat volvo laadpunt, en daar was dat 0.49€/kwh voor de EV3 en 0.39€/kwh voor de EV6. Die Volvo laadpaal van 425kw werkte die freshmile kaart voorlopig niet, en betaalde je 72cent /kwh.

Laatst bewerkt:
Ga die app eens installeren dan . ;)

Het laden was op AC laders , heb nog geen snelladers gebruikt gehad en heb geladen met de Kia kaart (wel zonder abbo ) .
Zal die freshmile kaart ook nog eens aanvragen dan als die op de Q8 werken dan is het misschien een optie om zo af en toe eens te gaan snelladen (begrenzing is ingesteld op max 90% laden nu )

Ben nog niet gaan laden op een dats24 want de dichtbijzijnste Colruyt ligt hier toch een dikke 3 km verder en kom er normaal nooit maar goed om te weten dat het goedkoper kan gewoon met de bankkaart .

Heb de app nu op de gsm staan maar op de paal van Total is het laden dan wel aan 0,3 KWh maar betaal je ook 0,3 per minuut dat je er staat blijkbaar met de freshmile kaart .(of lees ik dat verkeerd ? Er staat 0,30/kwh+0,30/minuut dat je er staat )
Dat maakt het wel duurder . ;)

Waarom moet dat allemaal zo ingewikkeld zijn …..

Laatst bewerkt:
Ga die app eens installeren dan . ;)

Het laden was op AC laders , heb nog geen snelladers gebruikt gehad en heb geladen met de Kia kaart (wel zonder abbo ) .
Zal die freshmile kaart ook nog eens aanvragen dan als die op de Q8 werken dan is het misschien een optie om zo af en toe eens te gaan snelladen (begrenzing is ingesteld op max 90% laden nu )

Ben nog niet gaan laden op een dats24 want de dichtbijzijnste Colruyt ligt hier toch een dikke 3 km verder en kom er normaal nooit maar goed om te weten dat het goedkoper kan gewoon met de bankkaart .

Heb de app nu op de gsm staan maar op de paal van Total is het laden dan wel aan 0,3 KWh maar betaal je ook 0,3 per minuut dat je er staat blijkbaar met de freshmile kaart .(of lees ik dat verkeerd ? Er staat 0,30/kwh+0,30/minuut dat je er staat )
Dat maakt het wel duurder . ;)

Waarom moet dat allemaal zo ingewikkeld zijn …..

De KIA kaart, zonder abonnement, toen ik verschillende palen heb vergeleken in mijn geburen was altijd aan de duurdere kant. Maar zeker niet de allerduurste.
Het is mijn intentie om gewoon bij het winkelen bij te steken en dan eens naar een snellader te gaan. Toch zolang ik niet kan thuisladen. Je kan ook even kijken op de plaats waar je normaliter gaat winkelen of sporten of er daar dan geen laadpalen zijn. De AC versies dus. En of zij een goedkope optie hebben. Bij mij is de afstand tot de Colruyt 1km of zo. Dus ook niet overdreven ver. Al staan er wel maar 2 laders.

Ja bij freshmile is het 0,3€/kwh + 0,3€ per minuut. Het is daardoor dat het ook zo goedkoop is bij de EV6 aangezien die bij een snellaadpaal normaliter kan laden tegen +/- gemiddeld 195kwh op die 18/19 minuten om de wagen te brengen van 10 -> 80%. En bij u kwam die dan uit bij een gemiddelde van 90kwh op een 31 minuten om die van 10 -> 80% te laden. Wat ook de reden is waarom dat het eindigt bij +/- 0.49€/kwh.

Dat snelle snelladen was onderdeel van mijn keuze voor de EV6 :p. Het is niet moeilijk. Er zijn opties om gewoon te laden, maar dan heb je mogelijks niet de beste deal. Al kan ik begrip opbrengen voor de reden waarom ze ook een component per uur zetten.

In principe is de formule : Opgeladen capaciteit * (0.3 + (aantal minuten geladen / 60 * 0.3)) en dat dan relateren aan de kostprijs voor het laden.

Laatst bewerkt:
Voor de BMW rijders, met de BMW laadkaart kan je weing mis doen.
Vast tarief van 0.4877€/kWh aan snelladers, en 0.347€/kWh aan AC laders.
Abonnement van 4.21€/maand, maar bij mij vrijgesteld voor het eerste jaar.

Tot nog toe nog geen enkele laadpaal gehad die niet werkte met de BMW kaart.

Ik zou de huidige problemen van de EU merken eerder steken op:
- iedereen wil upmarket want daar valt de meeste winst te behalen. Maar particulieren kunnen dat vaak niet betalen. Want alle prijzen zijn veel hoger geworden!
- onduidelijkheid over de fiscaliteit. Restwaarde EV staat onder druk, belastingen voor EV's komen er aan, hoe lang mag ik nog rijden met mijn benzine of diesel?
- betrouwbaarheid van moderne motoren. Stellantis 1.2 Puretech, Ford 1.0 EcoBoost, Renault 1.2 TCe, ...
- wat zijn de voordelen van een nieuwe auto? Wat krijg je nu echt meer? Meer schermpjes, maar rijdt het eigenlijk echt beter of zuiniger?

Daardoor blijven veel particulieren gewoon rijden in hun huidige wagen totdat er meer duidelijkheid is.
Ter staving van mijn post eerder:

De gegevens van Auto5 tonen een geleidelijke maar onmiskenbare erosie. In 2023 bestond slechts 21% van de auto’s uit modellen jonger dan drie jaar, tegenover 27% in 2013. Aan de andere kant van het spectrum neemt het aantal oudere voertuigen flink toe. Het aandeel auto’s ouder dan 15 jaar is gestegen van 7% in 2013 naar 13% in 2023
En het probleem voor de merkgarages?
Waarschijnlijk komt slechts een klein deel van die wagens bij hen langs voor onderhoud.

Op Reddit toch wat hoopgevende berichten.

De ex90 wordt geleverd en niet al teveel bugs zoals bij de polestar3.

Enkel zaken die niet werken.

Hopelijk zit de mijne op de boot in maart en anders zal het eind april zijn.

Kan mij niet registreren bij freshmile …validatie mislukt iedere keer .
Dan geen vreselijke kaart héé …
Ik heb gewoon die kaart aangekocht. En dan betaalt via de bankcontact optie. Die verificatie is dan gebeurd via mijn bankapp. Ging gelijk niets.

Al heb ik bij andere mensen hier gelezen dat het moeilijk was.

Daarna moest je wachten op die kaart, en dan kon je met de serienummer de laatste validatie doen. Dus niet direct een idee welke verificatie je op doelt.

Voor de BMW rijders, met de BMW laadkaart kan je weing mis doen.
Vast tarief van 0.4877€/kWh aan snelladers, en 0.347€/kWh aan AC laders.
Ik heb zo'n kaart maar nog nooit moeten gebruiken. Ik laad altijd thuis op. Hoe werkt die kaart als ik vragen mag? Moet je die op voorhand koppelen met je bankkaart? Moet je daarvoor een account aanmaken?

Ik heb gewoon die kaart aangekocht. En dan betaalt via de bankcontact optie. Die verificatie is dan gebeurd via mijn bankapp. Ging gelijk niets.

Al heb ik bij andere mensen hier gelezen dat het moeilijk was.

Daarna moest je wachten op die kaart, en dan kon je met de serienummer de laatste validatie doen. Dus niet direct een idee welke verificatie je op doelt.
Heb het al gevonden hoor .
Ik probeerde eerst een account aan te maken via de app op de ipad maar je moet blijkbaar op het einde dan een optie aanvinken dat je geen robot bent maar dat gaf de ipad dus niet weer op die app van freshmile . Op telefoon blijkbaar ook niet en dat is een Samsung .
Ben dan gewoon via internet naar de websitebeheerder gegaan van hen op de ipad en dan kreeg ik die optie wel te zien dus .
Aangevinkt en alles ging dan vanzelf .
Heb nu ook de kaart besteld en betaald en ook ineens de kredietkaart verbonden met het account (zou nu normaal geen €50 saldo moeten storten op die kaart ) .
Heb bevestiging gekregen dat bestelling geplaatst was en de kaart ging opgestuurd worden en dat ik die nog moest activeren als ze aankwam . ;)

Is nog al gebeurt dat op de ipad die optie “ik ben geen robot “ niet verscheen …en dan wel via de websitebeheerder zelf . ;)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan