Elektrische wagens

De gevestigde waarden, zijnde westerse automerken, worden technologisch volledig van de kaart geveegd.
Maar aan wie is dit te wijten? Aan de Chinezen of aan de Europese merken die jarenlang een ‘monopoly’ hadden en daardoor lui zijn geworden. Je kan toch niet ontkennen dat je de laatste jaren bij veel Europese merken niet echt waar voor je geld krijgt.

Waarom trouwens direct doomdenken? Er zijn toch ook al jaar en dag Japanse, Koreaanse en Amerikaanse automerken. Laat ons hopen dat het een wake up call is, en dat het nog niet te laat is.

Laatst bewerkt:
Hohja, niet krijgen. Je krijgt andere dingen.

Ik heb nog geen enkele Chinees zien rijden die mij het gevoel geeft dat ik in een 3-reeks krijg hoor.

Ja, snel laden. Woohaa.

Ik geloof ook nooit dat dat na al die jaren iets is van “niet kunnen”. Elke fabrikant kán dat sowieso. Het is een keuze. En daar zullen heel wat zaken in meespelen die wij als gewone sterveling - ik toch zeker niet - niet begrijpen.

Laatst bewerkt:
Als er hier geen jobs meer zijn en het Europese continent failliet is zullen ook chinese elektrische voertuigen hier niet meer gekocht worden.
Ze zullen moeten zien dat we aan de slag kunnen blijven als ze nog een afzetmarkt willen hebben.
Ja, ze zullen zien dat WIJ nog aan de slag kunnen zodat ze nog een afzetmarkt hebben. Aan de arbeidsomstandigheden die we nu hebben? Denk je dat de hogere bediendejobs door onze mensen zullen worden uitgevoerd?:biglaugh:

Ik heb nog geen enkele Chinees zien rijden die mij het gevoel geeft dat ik in een 3-reeks krijg hoor.
Nog niet...

Ik vind dat sowieso een beetje een flauwe vergelijking om 2 redenen:
  • Een 3-reeks is ICE en Chinese merken zetten niet in op ICE wagens in Europa.
    Als men een Model 3 met een BMW 3 vergelijkt en de Tesla wint, dan staan de meeste BMW rijders op hun achterste poten.
  • Een 3-reeks is geen SUV en de markt beweegt (vind ik spijtig) naar meer SUV, Chinese merken dus ook.

Maar aan wie is dit te wijten? Aan de Chinezen of aan de Europese merken die jarenlang een ‘monopoly’ hadden en daardoor lui zijn geworden. Je kan toch niet ontkennen dat je de laatste jaren bij veel Europese merken niet echt waar voor je geld krijgt.
Inderdaad.
In maart was er bij VW nog geen vuiltje aan de lucht: VW werknemers kregen extra hoge bonus voor 2023 van 4.735€.
Een half jaar later moeten er 3 VW fabrieken dicht (bovenop Audi Brussel), tienduizenden werknemers buiten en 10% van het loon er af.
Dat krijg je aan mij niet uitgelegd!
Dat moet je als VW manager toch zien aankomen.
Maar ja, kwartaalwinst gaat voor op lange termijn. Après moi le déluge denken die managers.

En eigenlijk worden er nog helemaal niet zoveel auto's door Chinese merken verkocht in de EU: in 2023 slechts 2,5%, dit jaar 3%.
En ondertussen zijn er importtarieven die de Europese fabrikanten moeten helpen in Europa.
Dus dat het zo slecht gaat bij de Europese fabrikanten ligt momenteel grotendeels NIET aan de Chinese fabrikanten.
Niet dat die geen probleem gaan zijn in de toekomst.

Ik zou de huidige problemen van de EU merken eerder steken op:
- iedereen wil upmarket want daar valt de meeste winst te behalen. Maar particulieren kunnen dat vaak niet betalen. Want alle prijzen zijn veel hoger geworden!
- onduidelijkheid over de fiscaliteit. Restwaarde EV staat onder druk, belastingen voor EV's komen er aan, hoe lang mag ik nog rijden met mijn benzine of diesel?
- betrouwbaarheid van moderne motoren. Stellantis 1.2 Puretech, Ford 1.0 EcoBoost, Renault 1.2 TCe, ...
- wat zijn de voordelen van een nieuwe auto? Wat krijg je nu echt meer? Meer schermpjes, maar rijdt het eigenlijk echt beter of zuiniger?

Daardoor blijven veel particulieren gewoon rijden in hun huidige wagen totdat er meer duidelijkheid is.

Die BYD's zie ik nochtans dagelijks verschillende keren rijden.
3j geleden kon je niet langs de Lynk & Co's kijken op de baan. Nu staan ze achteraan in elke Volvo garage wat stof te happen.
Verwar een aggressieve marketing om u merk in het straatbeeld te krijgen niet met succes.
Succes krijg je wanneer mensen privé u auto beginnen te kopen. Marketing doe je door kortingen te geven voor leasebakken.
En ze bestaan pas sinds 2015.
De klassieke Chinese truc. Ontwikkel een auto (of vul andere tech in) funded door de overheid met bakken publiek geld. Verkoop het design voor een habbekrats aan een inderhaast opgericht bedrijf "in de privé" en je hebt een jong bedrijf uit het niets met plots een top product.
In Europa noemen ze zoiets concurrentievervalsing :).

Toch geen taks op elektrische auto’s: “Nog meer onzekerheid voor twijfelende koper”

Nog minstens 3 maand voor ze eruit zijn over de formule.

Toch geen taks op elektrische auto’s: “Nog meer onzekerheid voor twijfelende koper”

Ik hoop 't want ik moet m'n 2 elektrische bedrijfswagens privé overnemen en dus herinscrhijven...

Hohja, niet krijgen. Je krijgt andere dingen.

Ja, snel laden. Woohaa.

Ik geloof ook nooit dat dat na al die jaren iets is van “niet kunnen”. Elke fabrikant kán dat sowieso. Het is een keuze. En daar zullen heel wat zaken in meespelen die wij als gewone sterveling - ik toch zeker niet - niet begrijpen.
Ik ben naar de BYD Han gaan kijken, en het eerste dat ik dacht was "dit is beter dan mijn X3"

Ik ben naar de BYD Han gaan kijken, en het eerste dat ik dacht was "dit is beter dan mijn X3"
Interieurkwaliteit en afwerking van mijn bestelde BYD Seal liggen ook veel hoger dan wat ge zou verwachten van een auto in die prijsklasse, rekening houdend met het feit dat die ook nog eens beschikt over 530 pk, vierwielaandrijving, WLTP-range van +500 km enz.

Dit lijkt mij wel belangrijk :

De fiscale behandeling laten afhangen van de besteldatum, zoals het geval was voor de aankooppremie, wordt momenteel niet overwogen.

Dit wil zeggen dat je BIV en VB gaat betalen vanaf de invoeringsdatum. En dat als je een levering hebt voorzien in de toekomst dat het dus perfect kan zijn dat je gerekend had om die zaken niet te betalen. Maar als de invoeringsdatum vb 1 maart is. En de leveringsdatum van uw nieuwe elektrische wagen is 2 maart... dan mag je de BIV en VB uit eigen zak betalen.

Al is het wel een goed ding dat men een deftige formule probeert te voorzien waaraan ze niet gaan beginnen morrelen. Al zou ik dan toch eerst even intern gekeken hebben wat de verwachte doorlooptijd zou zijn om dat in te voeren en dan pas zou gecommuniceerd hebben ipv te communiceren voordat ik al wist hoe we het gingen aanpakken. Nadenken voor je spreekt is een goede karaktertrek. Misschien dat politiekers die karaktertrek best terug ter hand nemen...

De regering gaf aan dat de elektrische auto nog steeds een voorkeursbehandeling zou genieten. “Ongeveer de helft van wat op een vergelijkbare gewone auto verschuldigd is”, was het uitgangspunt van een nog uit te werken formule. Maar of daarvoor rekening gehouden zal worden met vermogen, gewicht, catalogusprijs, verbruik of eender welke combinatie van die factoren is nog niet geweten. “Besprekingen over de formule lopen nog.” Een forfaitaire belasting die gelijk is voor alle elektrische auto’s, wordt niet overwogen. “We zoeken een zo intelligent mogelijk systeem”, klinkt het.
+
“Het is de betrachting om in één keer met een omvattende oplossing te komen die zowel voor particuliere kopers als leasewagens duidelijkheid brengt”
Doordat het ook voor leasewagens is moeten ze onder andere overeenstemming vinden met de andere gewesten.

Zeer efficiënt dat opsplitsen van bevoegdheden...

3j geleden kon je niet langs de Lynk & Co's kijken op de baan. Nu staan ze achteraan in elke Volvo garage wat stof te happen.
Verwar een aggressieve marketing om u merk in het straatbeeld te krijgen niet met succes.
Succes krijg je wanneer mensen privé u auto beginnen te kopen. Marketing doe je door kortingen te geven voor leasebakken.

De klassieke Chinese truc. Ontwikkel een auto (of vul andere tech in) funded door de overheid met bakken publiek geld. Verkoop het design voor een habbekrats aan een inderhaast opgericht bedrijf "in de privé" en je hebt een jong bedrijf uit het niets met plots een top product.
In Europa noemen ze zoiets concurrentievervalsing :).

Heb je de afgelopen jaren zo vaak Lynks gezien? Ik zag die eerder in Nederland maar in België heb ik er toch maar weinig zien rijden.
Niet dat ik nu al zoveel BYDs zie trouwens, voorlopig toch nog minder dan bv. elektrische Mercedes / BMW / Volvo, zelfs Polestar 2.

Heb je de afgelopen jaren zo vaak Lynks gezien? Ik zag die eerder in Nederland maar in België heb ik er toch maar weinig zien rijden.
Niet dat ik nu al zoveel BYDs zie trouwens, voorlopig toch nog minder dan bv. elektrische Mercedes / BMW / Volvo, zelfs Polestar 2.
Vroeger zag ik die veel in Antwerpen rijden ja. Ik vermoed allemaal lease bakken van bescheiden zelfstandigen/freelancers.

Heb je de afgelopen jaren zo vaak Lynks gezien?
Nu niet meer, maar naar mijn beleving had je een 3-tal jaar geleden toch een moment dat je die heel frequent in het straatbeeld zag.
Zowel men nonkel als overburen hadden toen zo'n auto die werd gemarket als een tegenhanger voor de XC60 van Volvo.
Dus mogelijks wel een beetje bias'ed zicht.

Nu niet meer, maar naar mijn beleving had je een 3-tal jaar geleden toch een moment dat je die heel frequent in het straatbeeld zag.
Zowel men nonkel als overburen hadden toen zo'n auto die werd gemarket als een tegenhanger voor de XC60 van Volvo.
Dus mogelijks wel een beetje bias'ed zicht.
XC40 bedoel je? Want dat is het in feite, maar met een lync&co badge er op.

Terug
Bovenaan