Ik heb nog geen enkele Chinees zien rijden die mij het gevoel geeft dat ik in een 3-reeks krijg hoor.
Nog niet...
Ik vind dat sowieso een beetje een flauwe vergelijking om 2 redenen:
- Een 3-reeks is ICE en Chinese merken zetten niet in op ICE wagens in Europa.
Als men een Model 3 met een BMW 3 vergelijkt en de Tesla wint, dan staan de meeste BMW rijders op hun achterste poten.
- Een 3-reeks is geen SUV en de markt beweegt (vind ik spijtig) naar meer SUV, Chinese merken dus ook.
Maar aan wie is dit te wijten? Aan de Chinezen of aan de Europese merken die jarenlang een ‘monopoly’ hadden en daardoor lui zijn geworden. Je kan toch niet ontkennen dat je de laatste jaren bij veel Europese merken niet echt waar voor je geld krijgt.
Inderdaad.
In maart was er bij VW nog geen vuiltje aan de lucht:
VW werknemers kregen extra hoge bonus voor 2023 van 4.735€.
Een half jaar later
moeten er 3 VW fabrieken dicht (bovenop Audi Brussel), tienduizenden werknemers buiten en 10% van het loon er af.
Dat krijg je aan mij niet uitgelegd!
Dat moet je als VW manager toch zien aankomen.
Maar ja, kwartaalwinst gaat voor op lange termijn. Après moi le déluge denken die managers.
En eigenlijk worden er nog helemaal niet zoveel auto's door Chinese merken verkocht in de EU: in 2023 slechts 2,5%, dit jaar 3%.
En ondertussen zijn er importtarieven die de Europese fabrikanten moeten helpen in Europa.
Dus dat het zo slecht gaat bij de Europese fabrikanten ligt momenteel grotendeels NIET aan de Chinese fabrikanten.
Niet dat die geen probleem gaan zijn in de toekomst.
Ik zou de huidige problemen van de EU merken eerder steken op:
- iedereen wil upmarket want daar valt de meeste winst te behalen. Maar particulieren kunnen dat vaak niet betalen. Want alle prijzen zijn veel hoger geworden!
- onduidelijkheid over de fiscaliteit. Restwaarde EV staat onder druk, belastingen voor EV's komen er aan, hoe lang mag ik nog rijden met mijn benzine of diesel?
- betrouwbaarheid van moderne motoren.
Stellantis 1.2 Puretech, Ford 1.0 EcoBoost,
Renault 1.2 TCe, ...
- wat zijn de voordelen van een nieuwe auto? Wat krijg je nu echt meer? Meer schermpjes, maar rijdt het eigenlijk echt beter of zuiniger?
Daardoor blijven veel particulieren gewoon rijden in hun huidige wagen totdat er meer duidelijkheid is.