Damn, mooie range.Model 3 RWD LR nu verkrijgbaar in BE, vanaf 46K incl BTW voor 702km WLTP... Sterk!
520km WLTP ervaar ik als iets te kort met mijn Polestar 2. Die +100km extra range (effectief) zou echt een groot verschil maken.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Damn, mooie range.Model 3 RWD LR nu verkrijgbaar in BE, vanaf 46K incl BTW voor 702km WLTP... Sterk!
Geen idee wat een paal kost tbh. Mijne is tegen de gevel gevezen, maar moest ik het vandaag opnieuw doen had ik die ook op een paal gezet. Een eventueel volgende laat ik wel op een ALU paal zetten die tegen de gevel rust (en alle huidige gaten bedekt), zodat er geen extra meer gemaakt moeten worden.
Mbt tot omrijden, als je er met de auto aan geraakt, dan moet die een beveiliging hebben tegen omvallen als hij op een paal staat (zoals een Alfen pro bvb). Anders moet er wettelijk gezien een afscherming voor.
Da's nu toch heel veel voor een basic paal? Kost toch bijlange zo veel niet meer?en 2500 over 5y afgeschreven restwaarde moet terugbetalen als ze buiten vliegt/het zelf afstapt.
Het is een max. Afhankelijk van moeilijkheid installation en zo.Da's nu toch heel veel voor een basic paal? Kost toch bijlange zo veel niet meer?
Kan je eens een linkje posten waar dat in staat?Als je het regeerakkoord naleest:
Auto's die dit jaar nog ingeschreven zijn (of besteld?) zijn voor hun levensduur vrijgesteld van BIV, taksen, etc.
Alsook zal je nog kunnen profiteren van de premie.
Wat heb jij mispeuterd? Of heb je al 200k km?Remschijven van BMW IX3 moeten denk ik vervangen worden. Vraag ik een offerte aan Meerschman of Gregoir? Ik heb me laten wijsmaken dat beide echt duur zijn (zeker omdat ik mijn wagen daar niet gekocht heb)
Dan zijn gewoon standaard tarieven die in heel het dealernetwerk dezelfde zijn.Remschijven van BMW IX3 moeten denk ik vervangen worden. Vraag ik een offerte aan Meerschman of Gregoir? Ik heb me laten wijsmaken dat beide echt duur zijn (zeker omdat ik mijn wagen daar niet gekocht heb)
Geen officiële bron maar een interview in de krant met één of andere expert.Kan je eens een linkje posten waar dat in staat?
@Au79 waar vind jij 1/1/2025?
Op de website van van Vlaamse belastingdienst staat enkel dat er nog geen formele beslissingen zijn (uitvoering en termijn)
Ze hebben dus eens getelefoneerd naar Vlaamse belastingdienst die het ook niet weet.Geen officiële bron maar een interview in de krant met één of andere expert.
zit achter een paywall maar ik zal eens wat dingen quoten:
De Vlaamse EV-rijder zal de beslissingen die de Vlaamse regering nam, straks voelen. Er wordt immers getornd aan de voordelen van de elektrische auto. Vlaanderen wil op die manier 400 miljoen euro ophalen. Maar eerst klopt het zichzelf even op de borst, want de elektrificatie loopt als een trein. Daarom is “de ondersteuning van de vergroening van het wagenpark niet meer nodig”. Voor een overzicht legden we ons oor te luisteren bij de Vlaamse Belastingdienst, het Departement Mobiliteit en het kabinet van Ben Weyts (N-VA), de nieuwe Vlaamse minister van Begroting en Financiën.
‘Zo snel mogelijk’ einde van de premie
Het was nog een cadeautje van de vorige mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld): een premie voor particulieren die in Vlaanderen een nieuwe elektrische auto kopen. Tot 5.000 euro voor een nieuwe auto of 3.000 voor een occasie. Die premie loopt in principe nog tot eind dit jaar, maar de nieuwe ploeg wil ervan af. Geen verlenging, zoveel is zeker. Maar er is ook wat onduidelijkheid, want in het regeerakkoord staat te lezen dat de premie ‘zo snel als juridisch mogelijk is’ wordt geschrapt. Lees: als het sneller kan, dan zal het sneller gebeuren.
Verkeersbelasting voor elektrische voertuigen
De grootste verandering: elektrische auto’s moeten straks rijtaks betalen, terwijl ze momenteel vrijgesteld zijn van zowel de jaarlijkse rijtaks als de eenmalige inschrijvingstaks (BIV). Door hun toenemende aantal loopt de regering nu heel wat inkomsten mis. Het lek moet gedicht en dus komt er een eind aan het privilege. Tenminste, ten dele. Een inschrijvingstaks komt er voorlopig nog niet, maar een jaarlijkse verkeersbelasting wordt wel in het leven geroepen.
Als je nu al een elektrische auto hebt, hoef je voorlopig niks te vrezen, want tot nader order blijf je van de gunsttarieven genieten. Na de feiten een inschrijvingstaks heffen is hoe dan ook niet aan de orde, maar je blijft ook vrijgesteld van verkeersbelasting. Tot je je wagen verkoopt, tenminste. Occasies die vanaf 2025 worden ingeschreven, blijven ook vrijgesteld van inschrijvingstaks, maar zullen wel elk jaar rijtaks moeten betalen.
Hoe hoog wordt de rijtaks op elektrische auto’s?
In Wallonië zijn elektrische voertuigen vandaag al onderworpen aan zowel een inschrijvings- als een rijtaks. Maar ze krijgen er eveneens een gunsttarief want beide belastingen zijn beperkt tot het (forfaitaire) minimumbedrag. Daar is dat 61,5 euro inschrijvingstaks en 100,98 euro rijtaks. Vlaanderen kiest voor een ander model. De rijtaks bij ons wordt ‘de helft van die op een normale auto’.
Elektrische auto’s zullen dus ook na 1 januari 2025 een voorkeursbehandeling blijven genieten. Wat het verschil onder de streep zal zijn, is echter nog onduidelijk. De formules voor conventioneel aangedreven auto’s zijn immers erg complex en houden onder meer rekening met het vermogen, de CO2-uitstoot, de euronorm en de brandstofsoort. Alleen de eerste factor is van toepassing op elektrische auto’s. Reden voor de Vlaamse Belastingdienst om te concluderen dat een compleet nieuwe formule nodig is.
Van de gekozen berekeningsmethode hangt veel af. Als het vermogen - de pk’s of kW - een hoofdrol krijgt, kan dat voor sommige auto’s tegenvallen. Elektrische auto’s zijn vaak (veel) krachtiger dan hun tegenhanger met verbrandingsmotor.
Verandert er iets voor leasingauto’s?
Vanaf wanneer geldt de nieuwe belastingregeling
De nieuwe rijtaks moet vanaf 1 januari 2025 realiteit zijn en zal gelden op alle auto’s die vanaf die datum ingeschreven worden. Als de regering vasthoudt aan die regel, dan wordt dat een uitdaging voor wie nog dit jaar een elektrische auto koopt. Je zal je er dan van moeten vergewissen dat de auto nog voor het jaareinde geleverd én ingeschreven geraakt. Er hangt plots veel af van het vermogen om je elektrische auto nog dit jaar op nummerplaat te krijgen. Voor die datum ben je nog tot onbepaalde tijd vrijgesteld van rijtaks, na die datum zal je moeten betalen.
Stormloop op elektrische auto’s?
Voor wie als particulier in Vlaanderen een elektrische auto wil kopen, zat er al wat druk op de ketel. Het was immers al een tijdje duidelijk dat de aankooppremie in 2025 geen vervolg meer zou kennen. Nu wordt de druk verder opgevoerd. Enerzijds omdat je de bestelbon en de registratieprocedure maar beter zo snel mogelijk doorloopt - de premie wordt nu ‘zo snel als juridisch mogelijk’ stopgezet. En nu ligt ook een minder gunstige fiscale behandeling op de loer. Wie het voordeel voor z’n EV wil maximaliseren, handelt dus beter meteen. Auto’s die tegen de jaarwisseling niet op nummerplaat staan, zullen aan rijtaks onderhevig zijn. Wie een EV met lange levertijd in bestelling heeft of koopt, gaat beter even aan de mouw van de garage trekken. Tot nader order houdt de overheid immers - in tegenstelling tot de aankooppremie - geen rekening met de besteldatum.

Ja idd., zolang er geen wetteksten zijn, weten we niets zeker.Ze hebben dus eens getelefoneerd naar Vlaamse belastingdienst die het ook niet weet.
Kunt er wel vanuit gaan, maar zeker weten..![]()

Neen dus, staat ook in de tekst die ik heb gequoot...Is er al geweten wat de bedragen zouden zijn voor verkeersbelasting van een EV? (bvb Model Y AWD)
het zouden de remblokken zijn ipv de remschijven, en aangezien de boordcomputer geen melding geeft is dit niet gevaarlijk (zeggen ze)Hij had ergens iets gepost dat zijn auto trilde als hij hard remt. Maar dat kan evengoed vuil/roest op de remmen zijn omdat ze amper gebruikt worden.
Heb dat soms ook als ik mijn auto/remmen een paar dagen niet gebruikt heb en het heeft geregend. De eerste keer hard remmen trilt dan een beetje. Daarna is het weg. Kun je weinig aan doen...
het is de zetel die trilt (niet het stuur)