Elektrische wagens

Een hybride nu ook weer niet.
Die heeft een "range extender", dus een benzinemotor doe een generator aandrijft en zo de batterij deels opgeladen kan houden.
Qua onderhoud ergens tussen een hybride en een elektrische wagen in, want die range extender draait op een constant toerental, er is geen versnellingsbak en aandrijflijn, dus veel minder onderhoudsgevoelig.

Maar inderdaad, zal dus nooit als echte elektrische (BEV) wagen bezien worden, dus zou al heel vreemd zijn zou die hier zelfs op de markt verschijnen...

Ja klopt. Was het ondertussen ook tegengekomen dat het daarom EREV noemt. https://topgear.nl/autonieuws/wat-is-een-erev-auto-lees-hier-meer-over-het-hybride-alternatief/

Is een beetje de professionele versie van een aanhangwagen met een dieselgenerator op. Al blijf ik het wel straf vinden dat die dan iets van een 10-20kwh per uur oplaadt.

Is een beetje de professionele versie van een aanhangwagen met een dieselgenerator op. Al blijf ik het wel straf vinden dat die dan iets van een 10-20kwh per uur oplaadt.
Een generator is best wel efficient, ken de nummers niet exact.
Stel dat je voor 20kW elektrisch vermogen 25 kW op de as van de generator moet aanleveren, dat is 33PK.
Daar heb je uiteindelijk maar een kleine benzine motor voor nodig hé. Naar wagen normen en voor moderne motoren is dat piepklein!
En een gewone wagenmotor moet over een heel breed toerental bruikbaar zijn (deftig koppel leveren), dus zal waarschijnlijk over sized zijn om heel die toerental range goed te kunnen doen, een motor om een generator aan te drijven moet maar aan één toerental werken, dus ze kunnen die engineeren dat die optimaal rendement haalt enkel aan dat toerental.

Laatst bewerkt:
Ah dat wist ik niet, ik dacht full electric
Jah, 40kWh batterij en een 1100 km range, dan weet je dat de rekensom niet kan kloppen hé, dat zou een elektrisch verbruik zijn van 3.6 kWh/100km.
Zowat de meeste courante elektrische wagens zitten ergens tussen de 17 en 23 kWh/100 km, met uitschieters naar onder voor de allerkleinste wagens en naar boven voor de mega SUV's!

Een generator is best wel efficient, ken de nummers niet exact.
Stel dat je voor 20kW elektrisch vermogen 25 kW op de as van de generator moet aanleveren, dat is 33PK.
Daar heb je uiteindelijk maar een kleine benzine motor voor nodig hé. Naar wagen normen en voor moderne motoren is dat piepklein!
En een gewone wagenmotor moet over een heel breed toerental bruikbaar zijn (deftig koppel leveren), dus zal waarschijnlijk over sized zijn om heel die toerental range goed te kunnen doen, een motor om een generator aan te drijven moet maar aan één toerental werken, dus ze kunnen die engineeren dat die optimaal rendement haalt enkel aan dat toerental.
Ja, maar ik dacht dat je daarmee maar aan een 8 - 10 kwh zou komen.

Ben geen autoliefhebber en dat merk je, ik beleef enkel frustratie onderweg, van rijplezier is geen sprake - wellicht nog het meest in een Leopard tank ofzo. Ik kijk dan snel naar comfort en praktische eigenschappen. Gemiddelde snelheid is 37 km/h, probeer daar maar eens plezier uit te halen - mss als Miss universe naast me wil komen zitten.

Met een Leopard tank kan ik me wel veel rijplezier voorstellen. De eerste bumperklever of wegpiraat die je de pas afsnijdt eens die 120 mm loop laten uittesten :devilish:

Ok. Een échte Poeperman kan zijn ongelijk toegeven.
Neemt niet weg dat Volkswagens allemaal verschrikkelijk sturen (yes, vanaf morgen eindelijk van die ranzige Poepervrouw Tiguan verlost! :love2: )

Ik vind een grote draaicirkel nu eigenlijk nooit een groot nadeel. Ja, in het manoeuvreren kan dat soms eens een keertje extra vooruit en achteruit zijn, maar om daar nu een issue van te maken...
Alle VW’s sturen slecht?

Nou, die GTI hier op de oprit stuurt thans héérlijk hoor.

Geen idee, ik heb de politie niet meer gehoord.
@poeperman geen idee wat er grappig aan is..

Het was blijkbaar moeilijk om aan de nodige onderdelen te geraken. Er is ook veel in detail nagekeken geweest om te zien of de batterij niet beschadigd werd. Heb hem ook teruggekregen met de lading die er toen nog in zat, dus niet volgeladen. Had een kleine moeite geweest voor hen, en had een mooiere service geweest vind ik.. maar bon.
Ze hebben mij ook de recupereerbare btw op de herstelling laten betalen. Vreemd. Herstelling wordt ten laste genomen van de verzekering, ik betaal de franchise en klaar. Niet dus, ik moest 1020 euro extra betalen (35% recupereerbare btw op de iets meer dan 14000 euro herstellingskosten).
Is dit een gangbare praktijk ?

Het was blijkbaar moeilijk om aan de nodige onderdelen te geraken. Er is ook veel in detail nagekeken geweest om te zien of de batterij niet beschadigd werd. Heb hem ook teruggekregen met de lading die er toen nog in zat, dus niet volgeladen. Had een kleine moeite geweest voor hen, en had een mooiere service geweest vind ik.. maar bon.
Ze hebben mij ook de recupereerbare btw op de herstelling laten betalen. Vreemd. Herstelling wordt ten laste genomen van de verzekering, ik betaal de franchise en klaar. Niet dus, ik moest 1020 euro extra betalen (35% recupereerbare btw op de iets meer dan 14000 euro herstellingskosten).
de draaicirkel is grappig... niet het ongeluk.

Ik had in jouw geval wel liever een perte totale gehad denk ik.

Exact hetzelfde verlopen bij mij, ‘k vond het ook een rare uitleg van de BTW.

Binnen een maand viert dat zijn eerste verjaardag en de verzekering heeft nog niks betaald :) reparatie is gelukkig via franchise verlopen.

Hier ondertussen 2 maand verder met de EX30 twin motor performance. Dit is de 2de elektrische wagen thuis dus had al reeds wat vergelijkingsmateriaal. De andere betreft een Kia Niro EV (laatste generatie).

Zeer fijne wagen voor mensen die niet in de buggy's zitten of gewoon plek nodig hebben voor bagage e.d. Een ruimtewonder is het niet al is de ergonomie vanvoor gewoon top. Ik meet zelf 1m90 en heb een zee van ruimte en de zoon van 10 zit gewoon comfortabel achter mij. Dit is soms slechter bij grotere wagens waar ik met men knieen overal tegenstoot. De koffer echter is klein.

Het simplistische van het multimediascherm (als enige scherm in de wagen trouwens zonder instrumentarium voor u) is echt een groot voordeel, dit was mijn grootste zorg op voorhand. Het werkt zo intuïtief en vlot dat ik al bijna niets meer anders wil. De fysieke knoppen mis ik niet aangezien alles mooi staat weergegeven op logische plekken in volgorde wat je nodig zou hebben.
Enkel de performance knop zit wel heel ver verborgen, straf dat dit een optie is van 8000 euro maar je 4 menu's moet doorgaan om dat telkens opnieuw te activeren.

Die performance slider activeert de tweede motor en laat het vermogen van 270 naar 520pk stijgen. Snelle sprintjes zijn zeer leuk (3,6 naar 100) maar door het ontbreken van een sperdifferentieel of iets van aanpassing op het onderstel is het voornamelijk leuk op de rechte baan, het verschil met een sportwagen is wel degelijk merkbaar in weggedrag. Toch ergens een gemiste kans van Volvo om het iets specialer en sportiever sturend te maken. Het is alsof ze zeggen hier heb je het vermogen, je hebt nu 4wielaandrijving (beperkt systeem) en trek u plan ermee.

Grote nadeel van de wagen is de connectiviteit, dit laat soms wel de wensen over. Ik heb zaken zoals spotify werkelijk al 20 keer opnieuw moeten instellen, soms verbindingdsproblemen media met smartphone e.d. Algoed dat die interface van veel functies op google draait en je altijd zelf internetverbinding hebt. Als het werkt is het zeer vlot, met een grote ALS.

Verder vind ik het materiaalgebruik hier en daar wel wat minder, ze zijn fier op de gerecycleerde materialen maar dit zijn stofmagneten en je moet echt poetsen. Ga er met je vinger over en maakt soms kleine streepjes. Voor de rest voelen ze op vele plekken ook hard aan.

In het begin toch schrikken van het verbruik maar blijkbaar had de Volvo een langere periode van gewenning nodig dan men Kia, begint nu na een 2500 km eindelijk wat te normalisteren qua verbruik al zal het geen zuinigheidswonder worden zoals men Kia maar goed appelen en peren.
De volvo heeft (indien wil) 4 wiel en een pak meer vermogen, al hangt het ervanaf af hoe je het gebruikt natuurlijk.
Volvo ex30 momenteel 19kwh/100km op 2500km tov Kia Niro 15 kwh/100km op 14000km.

Vroeger heb ik vakantiejob bij de post gedaan op de boerebuiten. Dat was nog met met zo'n rood Berlingo'ke. Ik moest ik een smal straatje 4 huizen doen en dan keren want verder waren er alleen maar velden. Naast de weg laag een strook gas. 's morgens lag dat altijd goe nat van de dauw, dus ik reed naast de baan in het gras, trok de handrem aan, deed mijn 180 en ik was terug weg. Daar zaten ook veel mollen in die grasstrook.
Elke dag ging mijn manoeuvre vlotter en vlotter. En elke dag meer zelfvertrouwen en ik voelde me een echte rally piloot. Tot op een dag opeens mijn achterwiel bleef steken achter een molshoop. Mij bestelwagen ging op 2 wielen en op het moment dat ik aan het omslaan was, ging het al door mijn hoofd hoe ik dat uitgelegd ging krijgen op den bureau. Maar wonder boven wonder ben ik net niet ver genoeg gegaan om op m'n zijkant te belanden. Ik bleef even stil staan op 2 wielen en toen viel de auto terug in goeie richting op de 4 wielen. Mijn post was goed door elkaar geschud, maar de opluchting was groot. Voor de rest van mijn vakantiejob heb ik me netjes in 3 steken gekeerd zoals een oude bomma toen ik daar moest zijn :sop:

Terug
Bovenaan