Elektrische wagens

Bepaalde constructeurs mogen toch eens wat aandacht besteden aan draaicirkels:
  • ID4: 10,3m
  • ID7: 10,9m
  • Model 3: 11,7m
  • I4: 12,5m
Een mens zou denken dat dit bij een EV toch makkelijker zou moeten lukken om klein te houden.

Bepaalde constructeurs mogen toch eens wat aandacht besteden aan draaicirkels:
  • ID4: 10,3m
  • ID7: 10,9m
  • Model 3: 11,7m
  • I4: 12,5m
Een mens zou denken dat dit bij een EV toch makkelijker zou moeten lukken om klein te houden.
Hier haal je gelijk een van de (heel) weinige minpunten aan die ik ondervind aan mijn i4.
Inderdaad ridicuul grote draaicirkel, ik vond die van mijn 330e al stevig aan 11.4m.

Alles onder de 11m is eigenlijk "normaal", dus niet zeker waarom je de ID4 en 7 er tussen zet?
Een gewone Golf is ook al 10.9m hoor.
Onder 10m en je moet al naar de allerkleinste klasse van wagen gaan, zoals de Toyota Aygo, Fiat 500, Hyundai i10 enzoverder, de meeste zitten tussen de 9.5 en 10m.

En wat heeft de draaicirkel te maken met precies stuurgedrag?

alles.

Als je met een x-graden stuuruitslag uw wielen y-procent kan doen draaien (hoger = kleinere draaicirkel), ga je bij een hogere Y voor eenzelfde X minder precies kunnen sturen.

Elke beweging in het stuur vertaalt zich dan in een grotere beweging aan de wielen, dus minder precies.

Daarenboven is een grote draaicirkel gewoon inherent aan auto's met een lange wielbasis, die in de regel ook een betere wegligging hebben.

Je kent het variabele sturing nog niet waar draaien van de wielen incrementeel wordt tegenover draaien aan het stuur?

Het is echt een feit dat de i4 een veel te grote draaicirkel heeft, ook in combinatie met de optie variabele sturing. Mijn vorige wagens waren allen langer in wielbasis, even precies bij het rijden, maar konden bij manoeuvreren korter draaien.

Zelfs een 7 serie heeft een kleinere draaicirkel.

alles.

Als je met een x-graden stuuruitslag uw wielen y-procent kan doen draaien (hoger = kleinere draaicirkel), ga je bij een hogere Y voor eenzelfde X minder precies kunnen sturen.

Elke beweging in het stuur vertaalt zich dan in een grotere beweging aan de wielen, dus minder precies.

Daarenboven is een grote draaicirkel gewoon inherent aan auto's met een lange wielbasis, die in de regel ook een betere wegligging hebben.
Draaicirkel =/= stuurverhouding. Deze laatste kan ook variabel zijn. Het is gewoon een feit dat bij een ID7 (met achterwielaandrijving) de voorwielen veel verder kunnen draaien (door meer stuuromslag) dan vergelijkbare wagens met een wielbasis van 3m…
Dus door de lange wielbasis heb je een betere wegligging maar toch zonder de nadelen van een grote draaicirkel.

De draaicirkel van de ID7 is notabene kleiner dan de draaicirkel van mijn Mercedes A-klasse terwijl de wielbasis toch bijna 30cm groter is.

alles.

Oei, dan zal een MX-5 met zijn 10m draaicirkel wel heel onprecies sturen.

Ok. Een échte Poeperman kan zijn ongelijk toegeven.
Neemt niet weg dat Volkswagens allemaal verschrikkelijk sturen (yes, vanaf morgen eindelijk van die ranzige Poepervrouw Tiguan verlost! :love2: )

Ik vind een grote draaicirkel nu eigenlijk nooit een groot nadeel. Ja, in het manoeuvreren kan dat soms eens een keertje extra vooruit en achteruit zijn, maar om daar nu een issue van te maken...

Ik vind een grote draaicirkel nu eigenlijk nooit een groot nadeel. Ja, in het manoeuvreren kan dat soms eens een keertje extra vooruit en achteruit zijn, maar om daar nu een issue van te maken...

Eens je het gewend bent, zie je dat wel als een nadeel. Dat is hetzelfde als betere koplampen, beter geluid, betere rijhulpsystemen...

Ok. Een échte Poeperman kan zijn ongelijk toegeven.
Neemt niet weg dat Volkswagens allemaal verschrikkelijk sturen (yes, vanaf morgen eindelijk van die ranzige Poepervrouw Tiguan verlost! :love2: )

tot je eens in een krappe ondergrondse garage zit, dan is een kleinere draaicirkel veel comfortabeler.

Ben geen autoliefhebber en dat merk je, ik beleef enkel frustratie onderweg, van rijplezier is geen sprake - wellicht nog het meest in een Leopard tank ofzo. Ik kijk dan snel naar comfort en praktische eigenschappen. Gemiddelde snelheid is 37 km/h, probeer daar maar eens plezier uit te halen - mss als Miss universe naast me wil komen zitten.

Ben geen autoliefhebber en dat merk je, ik beleef enkel frustratie onderweg, van rijplezier is geen sprake - wellicht nog het meest in een Leopard tank ofzo. Ik kijk dan snel naar comfort en praktische eigenschappen. Gemiddelde snelheid is 37 km/h, probeer daar maar eens plezier uit te halen - mss als Miss universe naast me wil komen zitten.
Als je een luxe sloep hebt is dat comfort wel plezierig om mee te rijden.

Ik heb daar een filmpje van gezien vanbinnen, ziet er echt leuk uit (veel features zeg maar)

1100km rijbereik voor 40k dus tweedehands komt dat voor 20k op de markt

Ik kan niet wachten tot iedereen hier met zo’n wagen rijdt
40k is de startprijs in China. De tesla kost een 30-35k daar. https://www.greendrive-accessories....HERndaXjcd25he7YGIH7vMXBEdJ14Sb_V3ouWTNa-EX23

Diezelfde tesla kost bij ons 43k (indien niet de 39k versie). Wat ongeveer de prijs van China is + 21%.
Waarom zou die wagen van 40k in china dan voor 40k in Europa verkocht worden? Dat gaat ook gewoon 50k+ worden.
En voor die prijsdaling mag je dan mogelijks nog 3 - 4 jaar wachten. En zijn we dan ook pas in 2029 of 2030.

Al zie ik niet direct de aantrekkingskracht. Dit is toch gewoon een hybride ? Want anders zie ik niet hoe je 1100km had met een batterij van 40kwh terwijl een tesla al quasi een batterij van 80kwh nodig had voor wat een 600km? En 1100km is voor mij echt niet belangrijk. En ik zie het nut niet in van 2 aandrijflijnen en 2 onderhouden.

Gewoon een VWID2 - ID3 (met mogelijkheid om de achterbank naar achter te schuiven om zo meer voetruimte te hebben terwijl je kofferruimte opoffert) tegen 10 - 25k€ met een snellaadmogelijkheid van 5 - 10 minuten met 300-400km actuele range. En dat gaat als een tierelier gaan.

Anders, en in afwachting hiervan, gewoon deze :https://www.xpeng.com/nl/g6.

Al zie ik niet direct de aantrekkingskracht. Dit is toch gewoon een hybride ? Want anders zie ik niet hoe je 1100km had met een batterij van 40kwh terwijl een tesla al quasi een batterij van 80kwh nodig had voor wat een 600km? En 1100km is voor mij echt niet belangrijk. En ik zie het nut niet in van 2 aandrijflijnen en 2 onderhouden.
Een hybride nu ook weer niet.
Die heeft een "range extender", dus een benzinemotor doe een generator aandrijft en zo de batterij deels opgeladen kan houden.
Qua onderhoud ergens tussen een hybride en een elektrische wagen in, want die range extender draait op een constant toerental, er is geen versnellingsbak en aandrijflijn, dus veel minder onderhoudsgevoelig.

Maar inderdaad, zal dus nooit als echte elektrische (BEV) wagen bezien worden, dus zou al heel vreemd zijn zou die hier zelfs op de markt verschijnen...

Terug
Bovenaan