Elektrische wagens

Naar mijn mening is een EV toch veel eenvoudiger dan een moderne ICE, en kan er dus ook minder kapot gaan.
Motor, turbo, EGR kleppen, AdBlue, versnellingsbak, ...

Maar ik geef je gelijk: ik maak me ook geen zorgen over de batterij of de rest van de aandrijflijn.

Zolang er garantie op de batterij is, zou ik me daar ook niet teveel zorgen over maken. Nadat de 8 jaar of 160000km voorbij zijn, zou ik ietske meer schrik hebben denk ik. Ik heb er nu ene met LFP batterij en dat zou ik theorie lang moeten meegaan dus ben ik benieuwd.

het is nu niet dat een ICE géén software heeft ook hé. De aandrijving is anders, ja, maar een paar bugjes in het motormanagement en je mag ook op een halve cilinder naar huis kachelen
Elke auto zit tegenwoordig vol software eh, maar bij de ene is het al wat complexer als bij de andere. In jouw voorbeeld geraak je nog thuis, maar bij die Tesla was het 'computer says no' en trek verder maar uw plan.

Nah. Het aantal mensen die 1000 kilometer willen rijden zonder te laden is verwaarloosbaar. Enfin, toch als je rekent dat een auto met een grotere batterij altijd een stuk meer zal kosten dan dezelfde versie met een kleinere batterij.

Laadsnelheid gecombineerd met een fijnmazig netwerk aan snelladers zal voor de meeste mensen belangrijker zijn dan autonomie. 10 minuutjes laden, 3 uur rijden. Waarom zou je tien of twintigduizend euro meer betalen om die 10 minuten laden te elimineren?

Ik beweer het tegendeel: letterlijk iedereen (zonder uitzondering) zou graag 1000 (en nog liever 1.000.000) km rijden zonder te laden. Ik ken letterlijk niemand die voor zijn plezier aan aan tankstation, laadstation staat te wachten of zit te sleuren met benzineslangen of natte vuile laadkabels, bijkomend nog eens het risico dat je die vergeet uit te trekken, vergeet mee te nemen ... niemand die voor zijn plezier een laadpaal op zijnen hof gaat zetten, ... het concept wagen en er iets in moeten gieten/injecteren om ermee te kunnen rijden schiet compleet te kort aan de verwachtingen van de consument.

We tolereren het gewoon bij gebrek aan iets anders, een beetje zoals het openbaar vervoer - dat trekt ook op niets maar er is nu eenmaal niets beter.

Inderdaad. Zelfs het opladen thuis ben ik écht kotsbeu. Die kabel uiteenrollen en dan 3m verder in de wagen pluggen, en dat om de 2 dagen. En dan dag nadien dat oprollen 's morgens, zeker als het geregend heeft, vind ik dat geen luxe. Integendeel. Ik ben dat nu al kotsbeu. Vroeger moest ik 2x 2min per maand gaan tanken. En dat was eigenlijk al tegen mijn goesting. ("verdomme ik moet tanken")

En ja, ik weet het. Ik kan rijden tot 4% en dan pas opladen. Maar dat doe ik niet. In mijn leven krijg ik vele telefoontjes waardoor ik onverwacht naar Leuven of Gent moet en dan wil ik daar naartoe kunnen rijden zonder te moeten wachten. Plus ik ben te gierig, want thuis laad ik gratis wegens zonnepanelen & terugdraaiende teller.

Dus ja, elektrisch laden is niet voor iedereen iets plezant. Het elektrisch rijden vind ik na 2 jaar ook al veel minder aangenaam. Ik mis dat optrekken met die versnellingen. Maar ja, wat moet ik doen als zelfstandige? Een benzine van 25k is duurder dan een EV van 50k

Inderdaad. Zelfs het opladen thuis ben ik écht kotsbeu. Die kabel uiteenrollen en dan 3m verder in de wagen pluggen, en dat om de 2 dagen. En dan dag nadien dat oprollen 's morgens, zeker als het geregend heeft, vind ik dat geen luxe. Integendeel. Ik ben dat nu al kotsbeu. Vroeger moest ik 2x 2min per maand gaan tanken. En dat was eigenlijk al tegen mijn goesting. ("verdomme ik moet tanken")

En ja, ik weet het. Ik kan rijden tot 4% en dan pas opladen. Maar dat doe ik niet. In mijn leven krijg ik vele telefoontjes waardoor ik onverwacht naar Leuven of Gent moet en dan wil ik daar naartoe kunnen rijden zonder te moeten wachten. Plus ik ben te gierig, want thuis laad ik gratis wegens zonnepanelen & terugdraaiende teller.

Dus ja, elektrisch laden is niet voor iedereen iets plezant. Het elektrisch rijden vind ik na 2 jaar ook al veel minder aangenaam. Ik mis dat optrekken met die versnellingen. Maar ja, wat moet ik doen als zelfstandige? Een benzine van 25k is duurder dan een EV van 50k
Dan koop je toch een 2e kabel die je permanent in uw laadstation laad zitten en over een houdertje hangt?
Ik haat dat gedoe met de kabel oprollen ook. Maar mijn kabel ligt opgerold in de koffer en haal ik 1x per jaar uit op vakantie. Thuis parkeer ik mij naast het laadstation waar een kabel aan hangt en prik ik die in. Geen gedoe met oprollen en is 5 seconden werk om in en uit te pluggen. Steek die tegenwoordig elke keer in als ik huis kom. Soms 2-3x per dag.

11.30 hetgeen wat je moet voorzien de volgende keer. Ik ga er vanuit dat in de toekomst meerdere wagens zoiets wel zullen voorzien.

Ik zet mij elke dag op den oprit voor mijn garage, met mijn koffer naar de garage.
Laadstation met vaste kabel, dus niks afrollen, laadpoort wagen staat dan op ongeveer 2m van het laadstation, dus exact 10 seconden om hem in te steken of uit te trekken en de kabel terug aan de beugel te hangen, heb er zo eentje tegen de muur gevezen:
e89237454ea44602c06c6ad3b1641ee7.jpg

Dus, stekker in de otto, laptopzak uit de koffer en naar binnen wandelen. Pakweg 20 seconden...
Nooit gene stress, nooit niet moeten naar een tankstation rijden, elke dag met een volle bak (80% batterij) kunnen vertrekken.
Ik vind dat net praktischer en properder dan tanken, zelfs al moet ge maar om de 1500km ne keer naft of diesel tanken, dan vind ik (thuis) laden nog steeds veel gemakkelijker!
Doe ik dat voor mijn plezier? Nope, maar mijn tanden poetsen doe ik ook niet voor mijn plezier, dat moet nu eenmaal, en duurt véél langer dan die stekker 's avonds erin en 's morgens er weer uit.

Die laad "miserie" kan ik wel perfect begrijpen voor mensen die thuis niet kunnen laden, want dan moet ge wel ergens gaan "tanken", en met die relatief kleine range snap ik wel dat dat heel lastig is (en tijdrovend).

Ik beweer het tegendeel: letterlijk iedereen (zonder uitzondering) zou graag 1000 (en nog liever 1.000.000) km rijden zonder te laden.
Ja, ok, ik wil ook wel alles.
Ik wil ook een auto die en super comfortabel is wanneer de weg dat vereist en super sportief wanneer ik dat wil, en met veel binnenruimte en klein van buiten om gemakkelijk te parkeren, en goedkoop en luxe uitgerust, en ...
Feit is dat meer range betekent: meer batterij dus meer gewicht en hogere prijs.
Alles is een compromis! Zeker een EV, maar ook een ICE. Ik ben al best tevreden met mijn EV compromis.

Om eerlijk te zijn: de 1.000km op 1 bak haalde ik ook al niet meer met mijn vorige diesel, Mazda 6 break. Zelfs niet aan netjes 120km/u op weg naar Zuid-Frankrijk. Dikke 800, dat was het. Met de Passat daarvoor haalde ik dat wel. Wat dat door het lager verbruik, of grotere dieseltank, dat weet ik niet. Feit is wel dat de Passat veel hogere (theoretische) CO2 uitstoot had, de Mazda deed een soort naverbranding waardoor mijn verbruik 15-20 minuten met 2-3 liter omhoog ging. Iedere 300km. Dat loopt op.
Het elektrisch rijden vind ik na 2 jaar ook al veel minder aangenaam. Ik mis dat optrekken met die versnellingen.
In Vlaanderen mis ik dat niet: flitspalen, drempels, trajectcontroles, verkeerslichten, lintbebouwing.
In het Zwarte Woud kan ik wel goed genieten van mijn MX-5 NA.
Maar ja, wat moet ik doen als zelfstandige?
Fun car kopen. MX-5 heb je 2dehands vanaf 5.000€, eentje voor 94 kost je slechts 100€ taks per jaar. Een nieuwe 1.5 225€.

Sinds gisteren al het geluid van mijn communicatiesystemen uitgevallen van mijn Volvo C40.
Ook richtingaanwijzers, sensors en dergelijke.

Ik lees dat dat wel eens durft te gebeuren en dat je dan best eens een heropstart van het systeem doet, door de home knop x aantal seconden ingedrukt te houden. (Straks testen als ik vertrek op het werk)
Op zich is dat wel erg gevaarlijk ... Ik hoop dat dat niet te veel voorvalt.

Dan koop je toch een 2e kabel die je permanent in uw laadstation laad zitten en over een houdertje hangt?
Ik haat dat gedoe met de kabel oprollen ook. Maar mijn kabel ligt opgerold in de koffer en haal ik 1x per jaar uit op vakantie. Thuis parkeer ik mij naast het laadstation waar een kabel aan hangt en prik ik die in. Geen gedoe met oprollen en is 5 seconden werk om in en uit te pluggen. Steek die tegenwoordig elke keer in als ik huis kom. Soms 2-3x per dag.
Uiteraard heb ik een tweede kabel die permanent in laadstation zit. Maar die hangt aan mijn voorgevel, er was geen andere optie. Dus ofwel parkeer ik mij in achteruit, wat iets lastiger is want ik heb links en rechts amper 50cm. Ofwel in vooruit (makkelijker) en dan is het verder natuurlijk voor die kabel.

Dat oprollen deze morgen was alweer zoals de kabel van de stofzuigers vroeger. Beetje onhandig met die lussen. Vrijdag opnieuw. Ik zie er al naar uit 😒

Uiteraard heb ik een tweede kabel die permanent in laadstation zit. Maar die hangt aan mijn voorgevel, er was geen andere optie. Dus ofwel parkeer ik mij in achteruit, wat iets lastiger is want ik heb links en rechts amper 50cm. Ofwel in vooruit (makkelijker) en dan is het verder natuurlijk voor die kabel.

Dat oprollen deze morgen was alweer zoals de kabel van de stofzuigers vroeger. Beetje onhandig. Vrijdag opnieuw. Ik zie er al naar uit 😒
Ik rij ook achteruit de oprit op om de kabel aan de goeie kant te hebben. Bijkomend voordeel is dat mijn koffer dan ongeveer aan de achterdeur van de berging uitkomt. Makkelijk om boodschappen uit te laden of gerief in te laden.
Als je dat elke dag doet, gaat dat steeds beter en beter en wordt dat een automatisme hoor. En met achteruitrijcamera is zelfs helemaal niet moeilijk meer.

Geen idee. Ik parkeer altijd vooruit in smalle ondergrondse garages. Maar je hebt gelijk. Het ligt aan mij. Ik zie dat iedereen dat in achteruit doet, omdat dat veel makkelijker is.

Vooral een kwestie van gewoonte denk ik?

En eventueel van hoe goed/slecht de zichtbaarheid in je zijspiegels is. Op 1 van onze werklocaties hebben we bv. parkeervakken waarbij je vanop een meter afstand nauwelijks het kleurverschil ziet tussen het vak en de afbakening, in je achteruitkijkspiegels is dat zeker bij regenweer bijna mission impossible. In zo'n uitzonderlijke gevallen is vooruit inrijden gemakkelijker.

Off-topic want dit gaat niet over een EV, maar jaren geleden moest de garage een Ford Ka vervangwagen komen ophalen. Daarvoor moesten ze achteruit door een doorgang van een 15-tal meter lang, breedte van een standaard garagepoort. Links en rechts dus ruimte zat met een Ford Ka. Nochtans hebben die een kwartier gesukkeld om daar uit te geraken :rolleyes:
Terwijl als je dat dagelijks deed met een bredere auto, was dat doodsimpel, gewoon in het midden staan, stuur recht houden en in een rechte lijn rijden.

Een zeer scherpe bocht voor een vrachtwagen is ook bv beter te nemen in achteruit dan in vooruit, maar dat is een ander voorbeeld.
We gaan deze discussie inderdaad afsluiten. Terug on topic dus.

Terug
Bovenaan