Elektrische wagens

Had die hier geholpen...?

pKrGWPI.jpeg
Jep. Sowieso. Met alles ingeschakeld heb je toch echt dikke miserie om daar weg te geraken… Met uitgeschakelde systemen wellicht ook, maar het levert alleszins spetterende beelden op!

Gisteren in de garage eens gaan kijken naar de Audi Q6. Zwaar teleurgesteld.

Positieve punten: De auto zelf ziet er in het echt beter uit dan op foto. Het raar vierkant stuur valt qua looks irl ook wel mee.

Negatieve punten: Alles voelt enorm goedkoop aan. De knopjes op het stuur is wat je verwacht van een gamecontroller van de action, het "schuifje" in de middenconsole ratelt en maakt echt enorm plastic geluid als je het open doet.

Als je dan zelfs even in een A4 springt, is de kwaliteit echt wel beter. Zonde.

Negatieve punten: Alles voelt enorm goedkoop aan. De knopjes op het stuur is wat je verwacht van een gamecontroller van de action, het "schuifje" in de middenconsole ratelt en maakt echt enorm plastic geluid als je het open doet.

Als je dan zelfs even in een A4 springt, is de kwaliteit echt wel beter. Zonde.
Ik heb zelf heel weinig met Audi. Toen ik 10 geleden een A4 ging proefrijden vond ik dat heel wat minder tof rijden dan een Mazda 6.
Heel persoonlijk, maar het design van Audi vind ik al jaren een drukke zooi, designers met ADHD, die de kunst van het weglaten niet begrijpen, of betaald worden per lijn.

Maar hun interieur materialen zijn toch eigenlijk wat hen 'premium' maakt? Als dat er niet meer is, waarom koop je dan nog een Audi?
Ok, de Porsche zal wel duurder zijn zijn, maar als je de Audi kan betalen ben je al niet om geld verlegen?

Ik heb zelf heel weinig met Audi. Toen ik 10 geleden een A4 ging proefrijden vond ik dat heel wat minder tof rijden dan een Mazda 6.
Heel persoonlijk, maar het design van Audi vind ik al jaren een drukke zooi, designers met ADHD, die de kunst van het weglaten niet begrijpen, of betaald worden per lijn.

Maar hun interieur materialen zijn toch eigenlijk wat hen 'premium' maakt? Als dat er niet meer is, waarom koop je dan nog een Audi?
Ok, de Porsche zal wel duurder zijn zijn, maar als je de Audi kan betalen ben je al niet om geld verlegen?
Een Mazda 6 lijkt me ook eerder in competitie te gaan met de A6, dus ergens wel logisch. Ik ben altijd wel fan geweest, zelfs van de laatste jaren, etron gt etc.

Maar inderdaad, we zullen tegen dat het zo ver is wel zien wat het zal worden, maar de Q6 zou het voor mij momenteel niet zijn.

Dit lijkt me zo’n model wat vaak geleased zal worden. Voor de wat hogere bedienden (of wat lager geplaatste met een riant leasebudget). Een Macan zal dan vaak boven budget gaan. En in lease zijn de premium merken vaak niet veel duurder dan pakweg een Ford of Nissan door de restwaarden, dus waarom zou een leaserijder niet voor de Audi gaan?

Dit lijkt me zo’n model wat vaak geleased zal worden. Voor de wat hogere bedienden (of wat lager geplaatste met een riant leasebudget). Een Macan zal dan vaak boven budget gaan. En in lease zijn de premium merken vaak niet veel duurder dan pakweg een Ford of Nissan door de restwaarden, dus waarom zou een leaserijder niet voor de Audi gaan?
Ik dacht dat de laatste 10-15 jaar de lagere leaseprijs voornamelijk kwam door de gigantische kortingen die premium merken gaven aan leasemaatschappijen.
Fleet manager heeft me toch verteld dat die bij de Duitse 3 opliepen tot 25-30%, terwijl dat bij andere merken slechts 10-15% was.

Dat kan de Duitse merken wel in de problemen brengen met EV's want ik vermoed dat die minder (of bijna geen) marge hebben op EV's tov ICE.
En restwaarde EV's is ook koffiedik kijken het laatste jaar met de prijzenslag.

Ik dacht dat de laatste 10-15 jaar de lagere leaseprijs voornamelijk kwam door de gigantische kortingen die premium merken gaven aan leasemaatschappijen.
Fleet manager heeft me toch verteld dat die bij de Duitse 3 opliepen tot 25-30%, terwijl dat bij andere merken slechts 10-15% was.

Dat kan de Duitse merken wel in de problemen brengen met EV's want ik vermoed dat die minder (of bijna geen) marge hebben op EV's tov ICE.
En restwaarde EV's is ook koffiedik kijken het laatste jaar met de prijzenslag.
Audi en BMW geven alleszins mooie kortingen op hun EV’s.
Voor zover je het kortingen kunt noemen, want die auto’s blijven gewoon pokkeduur.

Alé, ID7 Tourer 1,5 maand vroeger dan voorzien geleverd: ik kan er vrijdag al achter.
Betekent wel dat ik voor volgende week een laadpas moet hebben om in Bretagne te geraken.
Suggesties?

Ik heb me gratis geregistreerd bij FreshMile, IECharge en Lidl om te laden op bestemming, want Tesla dus Supercharger onderweg.
Ik betwijfel of je nog op tijd RFID kaart geleverd krijgt.
Nog maar enkel IECharge gebruikt, maar dat was wel 2x320kW en 2x160kW in the middle of nowhere. Werkte vlekkeloos en niet aanschuiven.

Iemand hier ervaring met de Lynk & Co 01?
Ik heb er al eens ingezeten in een Dex filiaal maar meer niet. Zeker een mooie wagen (imho) en afwerking is goed.
Onderhuids is het basically een Volvo XC40 recharge. Als ik me niet vergis, moet je voor het onderhoud en zo zelfs naar een Volvo garage.

Iemand hier ervaring met de Lynk & Co 01?
Is wel hybride btw.

Maar ja, een goede vriend van me heeft nu bijna 2 jaar zo eentje.
Eigenlijk heel fijne wagens, Volvo XC40's met een maskertje over eigenlijk. Ze hebben alles wat je wel zou verwachten, maar dan wat cost cutting op plekken waar het eigenlijk niet boeit.

Ik ben fan!

Vandaag eens een snellader getest na gisteren een 300 km gereden te hebben.
Van 28 naar 80% in 10 min. Gestart bij 166kW en geëindigd bij 78 kW.
En meteen de wagen maar eens wassen want vuil...

Dat is wel raar eigenlijk. Dat je van 28 naar 80% bent gegaan in 10 minuten.
Aangezien de laadcurve na de eerste 40% zeer snel ineen zakt.

EDIT : mogelijks invloed van warme temperatuur ? Aangezien 1 van de opmerkingen is dat temperatuur een significante impact heeft op de laadcurve.

Laatst bewerkt:
Dat is wel raar eigenlijk. Dat je van 28 naar 80% bent gegaan in 10 minuten.
Aangezien de laadcurve na de eerste 40% zeer snel ineen zakt.

EDIT : mogelijks invloed van warme temperatuur ? Aangezien 1 van de opmerkingen is dat temperatuur een significante impact heeft op de laadcurve.
oei, had een "2" moeten zijn. Dus een 20 min ipv 10 min.
Maar laden begon ook hoger dan wat de wagen initieel had ingeschat

oei, had een "2" moeten zijn. Dus een 20 min ipv 10 min.
Maar laden begon ook hoger dan wat de wagen initieel had ingeschat
ok, dat is al wat normaler.

Optimale range voor opladen ID7 is 3% - 54% of zo. Dan haal je de grootste oplaadsnelheid. En ben je ook het snelste weg. Je zou even kunnen bekijken hoe dat meevalt voor de rijrange die je dan nog hebt of zo. Als je vindt dat die 20 minuten toch wat veel is. Of om van thuis uit dan de rest te kunnen bijladen. Of gewoon extra stops maar korter te voorzien.

Terug
Bovenaan