Elektrische wagens

Was het niet zo dat de iX3 (en mss nog andere wagens?) zich ook baseert op de voorligger? Dus als die aan de linkerkant van het vak rijdt, uw BMW die ook min of meer zal volgen.

Ik dacht dat @anders. daar wat van wist.

Zou natuurlijk wel kunnen verklaren dat hij veel meer heen en weer gaat dan een wagen die keurig in het midden blijft
Klopt, BMW gebruikt de camera om zich te "locken" op de voorligger. Je merkt dat enorm bij een wegversmalling, als er iemand voor u rijdt gaat hij die gewoon volgen, rijdt er niemand voor u dan niet.

Ik ben vorige week vanuit Merendree (Gent) vertrokken naar de Loirestreek, onder Orleans, met de iX3. 460km enkel. Volgeladen, vrouw + 2 kinderen mee.

Op reis met een EV? Ik zeg ja!
Ook met de IX3 naar rond Bordeaux getrokken begin juli.

Puur op gevoel heeft het een half uurtje langer geduurd misschien, waar we anders al vertrokken zouden zijn en nu ietsjes langer hebben gewacht.

Klopt, BMW gebruikt de camera om zich te "locken" op de voorligger. Je merkt dat enorm bij een wegversmalling, als er iemand voor u rijdt gaat hij die gewoon volgen, rijdt er niemand voor u dan niet.
Ik vind dit eigenlijk best handig. Hierdoor werkt de lane assist ook op wegen zonder markering. Natuurlijk moet je opletten, maar vooral op steenwegen is dit handig. Ik gebruik de steering & Lane Control Assistant continue.

Ik vind dit eigenlijk best handig. Hierdoor werkt de lane assist ook op wegen zonder markering. Natuurlijk moet je opletten, maar vooral op steenwegen is dit handig. Ik gebruik de steering & Lane Control Assistant continue.
Idem, enige gevaarlijke vind ik als uw voorligger uitwijkt voor een vogel ofzo.
Uw auto doet dat dan ook (compleet onverwacht), die vogel is al lang weg, maar voor hetzelfde geld is er tegen dan wel een tegenligger...

Vandaar de "natuurlijk moet je opletten" :whistle: Ik heb het af en toe voor dat de voorligger wat naar links/rechts zwalpt en dat ik moet tegensturen.

De i4 is er eindelijk door, benieuwd naar de leveringstermijn.
Zéér blij van de keuze tov de scenic, na de testritten was het overduidelijk.
Opties beperkt tot zonnewerend glas en comforttoegang, voor de rest is die eigenlijk zeer goed uitgerust.
Zou niet weten wat ik nog meer nodig had.

Aftellen :thumb:

Opties beperkt tot zonnewerend glas en comforttoegang, voor de rest is die eigenlijk zeer goed uitgerust.

Kon ook die krijgen met enkel business pack, maar dat was toch wel heel mager.
Maar misschien is dat standaard aanbod ondertussen wat uitgebreider?

Kon ook die krijgen met enkel business pack, maar dat was toch wel heel mager.
Maar misschien is dat standaard aanbod ondertussen wat uitgebreider?
Vermoedelijk.
Business pack bestaat zelfs niet meer.
Standaard sensatec verwarmde zetels, pdc, achteruitrijcamera, cruise control, etc

Voor de mijne net de aanvraag tot inschrijving getekend.
Dus plaat zal er begin volgende week zijn :support:

Vermoedelijk.
Business pack bestaat zelfs niet meer.
Standaard sensatec verwarmde zetels, pdc, achteruitrijcamera, cruise control, etc
Hoe bedoelt ge? Geen businesspack meer?
Wat wel klopt is dat ze meer zaken er standaard opzetten zodat ge niet voor het allerminste een pack of optie moet nemen.
Cruisecontrol is ondertussen toch al redelijk lang gewoon standaard.

Maar ge kunt nog altijd los gaan hoor :cool:
Onderstaande op een 2024 facelift (i4 M50), en dat is nog niet alles wat je erop kan krijgen...

O1.jpg

O3.jpg

O2.jpg

Laatst bewerkt:
Het zou nog altijd voor dit jaar zijn denk ik, maar het is vrij stil. Het zal wel niet lang meer duren zeker? Augustus/september?

Ik heb wel degelijk de 2de 'betere' variant op de iX3 en niet enkel lane assist, elke iX3 heeft die variant want je kan niet kiezen.
Lane assist werkt bvb wel zonder gebruik van ACC of speedlimiter, de 'zelfsturende' versie werkt bij de iX3 enkel als ACC aanstaat.

Mss is het idd dat de Arteon wat slomer stuurt en lager is dat je dat daar niet voelde, naar mijn (en mijn vrouw haar gevoel) reed die op lane keeping wel netjes. Met de iX3 is dat niet aangenaam en stuur ik altijd zelf, behalve in een file, dan gebruik ik ACC wel.
Ik heb enkele weken geleden in een 330e half Frankrijk enkel op lane assist gereden, bleef altijd mooi tussen de lijntjes, geen gezwalp of dergelijke. Dat systeem in een iX3 moet dan toch compleet anders werken want dat raar gedrag herken ik niet.

Ik heb enkele weken geleden in een 330e half Frankrijk enkel op lane assist gereden, bleef altijd mooi tussen de lijntjes, geen gezwalp of dergelijke. Dat systeem in een iX3 moet dan toch compleet anders werken want dat raar gedrag herken ik niet.

Gisteren was ik nog eens op kantoor en 2 collega's die net als ik dezelfde switch Arteon --> iX3 hebben gedaan bevestigen dat de iX3 veel hevigere stuurcorrecties maakt dan de Arteon als je met lane assist rijdt. De collega die uit een Volvo V90 komt beaamt dat overigens ook.
Behalve (maar dat heb ik niet getest) als je een voorganger volgt, dan lijkt die zoals hier eerder aangehaald die voorganger te volgen en dat is dan minder schokkerig.

Vermoed dat een 3-reeks een 3-reeks is qua elektronica, een iX3 is daar niets speciaals in denk ik. Ben het rijden zonder lane assist nu wel al gewoon, enkel in files zet ik dat op (zoals toen ik van zee terug kwam) omdat je dan niets hoeft te doen.

Van de range had ik overigens niet te klagen, heb een ritje naar zee gedaan, 370km heen- en weer, waarvan een groot gedeelte autosnelweg) zonder laden en had nog 28% charge over. Heb voornamelijk 110 km/h gereden ipv 120km/h, maar voor de rest gewoon airco/verwarming gebruikt. Het weer was wel ideaal, geen zon en 18-20 graden.

Grootste reden tot klagen zijn lane assist, het sound systeem (als je moet bijbetalen moet het gewoon beter dan dit) en de beperkte binnenruimte in relatie met de buitenafmetingen. De binnenruimte wist ik op voorhand, maar telkens als ik iets moet laden is het toch even schrikken.

Vermoed dat een 3-reeks een 3-reeks is qua elektronica, een iX3 is daar niets speciaals in denk ik. Ben het rijden zonder lane assist nu wel al gewoon, enkel in files zet ik dat op (zoals toen ik van zee terug kwam) omdat je dan niets hoeft te doen.

Dat kan nog wel eens anders zijn.

Ik had hetzelfde gevoel bij een business trip met een collega in zijn iX3 waar de ingrepen van de lane assist duidelijker waren. In mijn i4 is dat helemaal niet en voelt het veel natuurlijker aan.

Zou iDrive 7 en 8 ook een verschil maken in evolutie van die systemen?

Gisteren was ik nog eens op kantoor en 2 collega's die net als ik dezelfde switch Arteon --> iX3 hebben gedaan bevestigen dat de iX3 veel hevigere stuurcorrecties maakt dan de Arteon als je met lane assist rijdt. De collega die uit een Volvo V90 komt beaamt dat overigens ook.
Behalve (maar dat heb ik niet getest) als je een voorganger volgt, dan lijkt die zoals hier eerder aangehaald die voorganger te volgen en dat is dan minder schokkerig.

Van de range had ik overigens niet te klagen, heb een ritje naar zee gedaan, 370km heen- en weer, waarvan een groot gedeelte autosnelweg) zonder laden en had nog 28% charge over. Heb voornamelijk 110 km/h gereden ipv 120km/h, maar voor de rest gewoon airco/verwarming gebruikt. Het weer was wel ideaal, geen zon en 18-20 graden.

Grootste reden tot klagen zijn lane assist, het sound systeem (als je moet bijbetalen moet het gewoon beter dan dit) en de beperkte binnenruimte in relatie met de buitenafmetingen. De binnenruimte wist ik op voorhand, maar telkens als ik iets moet laden is het toch even schrikken.
De elektronica zal waarschijnlijk hetzelfde zijn maar kalibratie en programmatie erachter zal toch verschillen, wat natuurlijk logisch is want carrosserie is ook anders.

Maar mijn ervaring is dat bij wat meer bochtige wegen die wel eens kan afwijken naar de zijkant van de baan en krijg je een stuurcorrectie maar dit is echt redelijk uitzonderlijk. Ik heb letterlijk al duizenden kilometers autosnelweg met lane assist gereden en de glooiende bochten op zo'n snelweg pakt die eigenlijk altijd zonder problemen. En dit in alle weersomstandigheden, dag en nacht, uitzonderlijk hevige regenval of sneeuw daar gelaten. Wel al gemerkt dat bij weerkaatsingen het systeem soms de mist in gaat, spiegelend wegdek door regen of zon bijvoorbeeld.

Inderdaad, die voorkant valt enorm tegen. Zoals het in de comments staat op je link: It’s giving “wheelchair accessible minivan” vibes.
Achterkant vind ik nog wel OK. Maar wild word ik er niet van...

Terug
Bovenaan