Elektrische wagens

Een X7 is gewoon een lange X5 hé, daar is echt niks meer premium aan hoor. De afwerking vanaf de 2e zitrij is… matig.

Als je dan in een Range Rover, zelfs een Sport, gaat zitten dan zie je wel dat dat helemaal niet waar is
Fair enough, ik heb ze zelf nog niet vergeleken. Ik ging eerder uit van de positie waarin BMW de X7 zelf in de markt zet, en daar heb ik de indruk dat ze die meer naast de GLS en Range Rover zetten dan Audi zelf doet met hun Q7/Q8. Maar dat zegt inderdaad niets over de eigenlijke afwerking van de auto.

Akkoord wel, maar met 1 caveat... Ik heb vorige week (Q8 was op onderhoud) in de Q6 gezeten in de garage en ik was minder onder de indruk dan ik gehoopt had.
  • Enerzijds vind ik hem qua afwerking/feel binnenin wel een trapje lager staan dan een Q8 (dus niet de Q8 e-tron, ik vergelijk met de hybride)
  • Anderzijs ben ik niet heel onder de indruk van het ruimte-aanbod. Beenruimte achterin en koffer zijn toch net wat minder dan ik gedacht had.

Als je dan weet dat een Q8 eigenlijk huidige A6 is die wat hoger op de poten staat (die je dus ook kunt nemen met dezelfde afwerking binnenin etc), en dat zo'n Q6 in de showroom afgeladen vol staat en dus ook min of meer is wat je mag verwachten van de A6, dan twijfel ik of die nieuwe A6 de wagen wordt waarop ik gehoopt had.
Nog een opmerking: de Q6 e-tron is wel goedkoper dan wat de A6 e-tron gaat kosten vermoed ik.
Een i5 en een EQE starten van 73.7 k€ en 71.5 k€, de Q6 - etron start vanaf 69.3 k€, en ik dacht dat een afgeleide SUV altijd duurder was dan de berline?
dat ivm ACC herken ik ook sterk in m'n hyundai, zeker op de autosnelweg, durft die zo continu links/rechts zweven tussen de lijnen. ik voel me precies een zatlap die aan het rijden is.
Er zijn wel 2 aparte zaken hier. Er is een optie die voorkomt dat je over de lijnen rijdt. Lane assist heet dit denk ik.
En er is een optie die voor jou stuurt. Geen idee hoe dit precies heet.
Bij die eerste optie heb je dan inderdaad dat gepingpong tussen de lijnen.
Bij tesla heb je dat probleem toch niet zo fel? Wel in vroegere versies van de software, maar ik vind dat nu echt wel OK. Ik vind het wel altijd akelig dat zo'n systeem op een gewone baan stoicijns rechtdoor blijft rijden in 't midden van 't vak, ook wanneer een tegenligger nogal dicht tegen de middenlijn rijdt... En soms in 't midden van een scherpe of lange bocht 'er mee ophoudt". Ik gebruik dat dus zelden tot nooit

Nog een opmerking: de Q6 e-tron is wel goedkoper dan wat de A6 e-tron gaat kosten vermoed ik.
Een i5 en een EQE starten van 73.7 k€ en 71.5 k€, de Q6 - etron start vanaf 69.3 k€, en ik dacht dat een afgeleide SUV altijd duurder was dan de berline?
Is het dan niet eerder zo dat de A6 e-tron goedkoper zou moeten zijn dan de Q6 e-tron is?

Maar daar hoop ik dus inderdaad ergens ook wel op ja. Een S6 e-tron oid zie ik wel als een realistische mogelijkheid hier.

Is het dan niet eerder zo dat de A6 e-tron goedkoper zou moeten zijn dan de Q6 e-tron is?

Maar daar hoop ik dus inderdaad ergens ook wel op ja. Een S6 e-tron oid zie ik wel als een realistische mogelijkheid hier.
De 1000 km test van Bjorn van de Q6 e-tron is wel uitzonderlijk goed: het is de snelste SUV in die test (zo snel mogelijk 1000km afleggen inclusief alle laadtijden). Q6 laadt gewoon 50 kWh op 14 min aan de juiste laadpaal...
Die A6 wordt hier dus ook echt wel een alternatief, ben eens gaan kijken naar die foto's, dat is ook een hatchback...

Waarom denk je dat? De Q5 is toch goedkoper dan de A6 nu? Want de Q6 is gewoon de EV versie van de Q5 hè.

We've been here before he 😀
De Q7 deelt zijn platform met de A6 en is duurder, dus ik vind A6/Q7 een betere parallel voor toekomstige Q6/A6 dan de Q5/A6.
Huidige Q5 is op de A4 gebaseerd (onderstel en interieur).

Dat is nu de duurste kaart die er is...
Welke neem ik dan best? Ik heb de laatste 2 jaar niet opgeladen, dus het zou zéér uitzonderlijk zijn. Maar ik zoek gewoon een kaart die MAKKELIJK in gebruik is samen met een app die mij de dichtsbijzijnde laadstations toont (als dat ooit nodig zou zijn)

De 1000 km test van Bjorn van de Q6 e-tron is wel uitzonderlijk goed: het is de snelste SUV in die test (zo snel mogelijk 1000km afleggen inclusief alle laadtijden). Q6 laadt gewoon 50 kWh op 14 min aan de juiste laadpaal...
Die A6 wordt hier dus ook echt wel een alternatief, ben eens gaan kijken naar die foto's, dat is ook een hatchback...

Interessant, want de A6 zal dan natuurlijk nog efficiënter zijn. In mijn geval zou dat dan wel specifiek de Avant zijn en daar verlies je dus weer wat efficiëntie, maar toch beter dan de SUV.
Struikelblokje is wel het gestel van de vrouw, voor haar is de Q8 nu een zaligheid want heeft veel minder last van heup enzo. Bij onze vorige (A6 dus) was dat meer het geval.

Ik ken eigenlijk zeer weinig mensen die echt tevreden zijn over hun elektrische duitser. Zowat iedereen is extreem teleurgesteld van die range.

Mijn volvo xc40 extended range haalt nu in de zomer toch vlot 400km.

De duitsers moeten het nog leren zeker 🤣
Ik heb dat ook al mogen horen.

Momenteel wacht ik nog de A6 Avant af. Bij een dealer heb toch al deze details mogen zien en ik ben wel serieus geinteresseerd in de 55 met een 713 WLTP.
Moest ik daar een 450km autostrade uit krijgen dan is dat voldoende voor mij.

Welke neem ik dan best? Ik heb de laatste 2 jaar niet opgeladen, dus het zou zéér uitzonderlijk zijn. Maar ik zoek gewoon een kaart die MAKKELIJK in gebruik is samen met een app die mij de dichtsbijzijnde laadstations toont (als dat ooit nodig zou zijn)
Ik heb er een topic voor gemaakt.

E-flux is nu goedkoop voor traag laden en freshmile voor snelladen.

We've been here before he 😀
De Q7 deelt zijn platform met de A6 en is duurder, dus ik vind A6/Q7 een betere parallel voor toekomstige Q6/A6 dan de Q5/A6.
Huidige Q5 is op de A4 gebaseerd (onderstel en interieur).
Maar wacht, de Q6 is een Q5 in een EV jasje. Dus een A4 op hoge poten. En de Q5 is goedkoper dan een A6.
Waarom denk je dan dat de Q6 duurder gaat zijn dan de A6 etron?

Maar wacht, de Q6 is een Q5 in een EV jasje. Dus een A4 op hoge poten. En de Q5 is goedkoper dan een A6.
Waarom denk je dan dat de Q6 duurder gaat zijn dan de A6 etron?

De Q6 is in principe niet meer een A4 op hoge poten. Ze hebben daar een shift in gemaakt. De Q5 deelde onderstel en techniek met de A4 en was per definitie een hogere A4.
Maar de Q6 is nu eerder de A6 e-tron op hoge poten, want deelt daar vooral onderstel en techniek mee in de vorm van het PPE platform.

Ik dacht, maar ben het niet zeker, dat de A4 e-tron niet op PPE zal komen te staan. Kan me daar wel in vergissen. Maar de Q4 e-tron en ook de Q5 e-tron (die bestaat, maar niet hier :D ) gebruikt het MEB platform.

De Q6 e-tron, hoewel korter, maakt eigenlijk ook de Q8 e-tron obsolete.

Echt enorm duidelijk is het niet, want de Q6 is zeker wel korter dan de A6 zal worden, dus misschien gaan we dan eerder naar een gelijkaardige prijs? Geen idee, we gaan het moeten zien.

Ik heb dat ook al mogen horen.

Momenteel wacht ik nog de A6 Avant af. Bij een dealer heb toch al deze details mogen zien en ik ben wel serieus geinteresseerd in de 55 met een 713 WLTP.
Moest ik daar een 450km autostrade uit krijgen dan is dat voldoende voor mij.

Of de Q6 etron, die een pak minder aerodynamisch is en dezelfde aandrijflijn heeft, haalt volgens Bjon Nylandt 404 km met de grote accu bij 20°. Die A6 etron gaat dus naar tegen de 500 km gaan denk ik (aan 120 km/h)
ID.7 haalt met de kleine accu (die wagen is ongeveer even groot en heeft dezelfde Cd) iets meer dan 400 km uit een volle accu aan 130 km/h bij goed weer, en die heeft 20% minder accu dan die A6

Laatst bewerkt:
De Q6 is in principe niet meer een A4 op hoge poten. Ze hebben daar een shift in gemaakt. De Q5 deelde onderstel en techniek met de A4 en was per definitie een hogere A4.
Maar de Q6 is nu eerder de A6 e-tron op hoge poten, want deelt daar vooral onderstel en techniek mee in de vorm van het PPE platform.

Ik dacht, maar ben het niet zeker, dat de A4 e-tron niet op PPE zal komen te staan. Kan me daar wel in vergissen. Maar de Q4 e-tron en ook de Q5 e-tron (die bestaat, maar niet hier :D ) gebruikt het MEB platform.

De Q6 e-tron, hoewel korter, maakt eigenlijk ook de Q8 e-tron obsolete.

Echt enorm duidelijk is het niet, want de Q6 is zeker wel korter dan de A6 zal worden, dus misschien gaan we dan eerder naar een gelijkaardige prijs? Geen idee, we gaan het moeten zien.
Ze maken er echt een soep van bij Audi :p
Ik denk dat ik in 2028 een Macan ga bestellen als de Q6 en Macan hun hoge verwachtingen kunnen waarmaken.

Het nadeel natuurlijk van ofwel helemaal in het westen ofwel helemaal in het oosten te wonen. Sowieso stoppen bij een van de vele snelladers. Keuze genoeg. Ps: ik vraag nu al 2x een shell laadkaart en ze weigeren dus van die op te sturen (7 weken later nu)

Kun je daar naar bellen of geef ik het gewoon op?
Met de 1ste aanvraag vorige maand ook niet ontvangen. Dan op 12/7 een 2de keer aangevraagd en vandaag toegekomen. Nog eens proberen zou ik zeggen en anders bellen/mailen/chatten via de site.

Met de 1ste aanvraag vorige maand ook niet ontvangen. Dan op 12/7 een 2de keer aangevraagd en vandaag toegekomen. Nog eens proberen zou ik zeggen en anders bellen/mailen/chatten via de site.
Het zal aan mij liggen maar ik vind nergens een mail adres, een telefoonnummer of een chat functie

Er zijn wel 2 aparte zaken hier. Er is een optie die voorkomt dat je over de lijnen rijdt. Lane assist heet dit denk ik.
En er is een optie die voor jou stuurt. Geen idee hoe dit precies heet.
Bij die eerste optie heb je dan inderdaad dat gepingpong tussen de lijnen.

Ik heb wel degelijk de 2de 'betere' variant op de iX3 en niet enkel lane assist, elke iX3 heeft die variant want je kan niet kiezen.
Lane assist werkt bvb wel zonder gebruik van ACC of speedlimiter, de 'zelfsturende' versie werkt bij de iX3 enkel als ACC aanstaat.

Mss is het idd dat de Arteon wat slomer stuurt en lager is dat je dat daar niet voelde, naar mijn (en mijn vrouw haar gevoel) reed die op lane keeping wel netjes. Met de iX3 is dat niet aangenaam en stuur ik altijd zelf, behalve in een file, dan gebruik ik ACC wel.

Het zal aan mij liggen maar ik vind nergens een mail adres, een telefoonnummer of een chat functie
https://shellrecharge.com/nl-be/solutions/klantenservice/faq/contact

Ik zat blijkbaar eerst op de NL site te kijken waar ook een chat functie is. Voor BE niet maar wie weet dat ze ook kunnen helpen want de brief kwam van NL. (https://shellrecharge.com/nl-nl/klantenservice/contact)

Ik heb wel degelijk de 2de 'betere' variant op de iX3 en niet enkel lane assist, elke iX3 heeft die variant want je kan niet kiezen.
Lane assist werkt bvb wel zonder gebruik van ACC of speedlimiter, de 'zelfsturende' versie werkt bij de iX3 enkel als ACC aanstaat.

Mss is het idd dat de Arteon wat slomer stuurt en lager is dat je dat daar niet voelde, naar mijn (en mijn vrouw haar gevoel) reed die op lane keeping wel netjes. Met de iX3 is dat niet aangenaam en stuur ik altijd zelf, behalve in een file, dan gebruik ik ACC wel.
Was het niet zo dat de iX3 (en mss nog andere wagens?) zich ook baseert op de voorligger? Dus als die aan de linkerkant van het vak rijdt, uw BMW die ook min of meer zal volgen.

Ik dacht dat @anders. daar wat van wist.

Zou natuurlijk wel kunnen verklaren dat hij veel meer heen en weer gaat dan een wagen die keurig in het midden blijft

Terug
Bovenaan