Komaan Huske, de Arteon is de gran coupé van de slechts rijdende auto die de afgelopen 15j is gemaakt.
En Volkswagen draagt nog legacy van 50j geleden mee als veel prijs-kwaliteit (mijn moeder ga ik ook niet meer kunnen overtuigen dat ze al 30j met absolute rommel rijdt met haar klote Volkwagens) maar dat is echt het minste wat je per Euro kan vinden op de automarkt.
Jij bent op één of andere manier biased, net zoals ik dat ben. Maar vraag gewoon eens aan een bandencentrale waar ze liefst aan werken. Bij de gemiddelde VW kan je niet eens het toespoor regelen. Uw prioriteiten zijn andere dan die van een “liefhebber”, en dat is prima, maar de slechtst sturende BMW (x1?) stuurt nog altijd pakken beter dan een Arteon. Daarenboven vind ik het ook meer dan logisch dat lane assist niet werkt terwijl je zonder rijhulpsystemen rijdt. Dan kies je voor “analoog” en doe je alles zelf.
Mijn stiefpa, die dezelfde familienaam draagt zonder dat er van geweten incest sprake is, zweerde ook bij zijn Arteon, en bij uitbreiding alle Volkswagens. Tot ik hem liet rijden in mijn mager uitgeruste 316dA leasekutbak. Hij wist niet wat hem overkwam. Een BMW gaat hij nooit kopen, daarvoor heeft hij teveel gebasht op het merk, maar een VW komt er alleszins ook niet meer.
Mijn vrouw is binnen een paar weken ook eindelijk van die Tiguan verlost - zo eentje met een ACC waar jij lyrisch over bent. Ik vind die ACC verschrikkelijk werken, maar het verbleekt met alle andere gebreken van die kar. Een 320e/330e neemt zijn (haar? Hun? plaats in, en we kunnen niet gelukkiger zijn. Dat die klote Tiguan ook bijna 60k moest kosten is voor mij echt mind-blowing. Dat is een Dacia Duster met een minder betrouwbare motor.
Ik ben totaal niet biased, de badge op een auto kan me gestolen worden, ik heb al vanalles gereden, de 12 auto’s zijn verdeeld over 7 merken.
Ben overigens niet lyrisch over alle volkswagens, anders had ik wel een ID4/5 gereden, maar dat vond ik helemaal niks. Zelfs de Audi Q4 kon niet bekoren, teveel plastic fantastic.
De enige serieuze tegenhanger was de EQC, maar in zo een lelijk hok wou ik nu ook geen 4 jaar rijden en sturen doet dat echt voor geen meter.
Hoe een auto onderhuids gebouwd is en/of het moeilijk werken eraan is zal mij eveneens een worst wezen, ik pomp mijn banden niet eens zelf op, laat staan dat ik een motorkap open doe of onder een auto ga liggen. Mijn iX3 is ruim 1,5 jaar oud en die heeft nog geen mechanieker gezien (mede omdat ik te lui ben on achter een setje winterbanden te gaan).
Ben overigens niet enthousiast over de ACC, ik gebruikte dat op de Arteon ook niet omdat dat rommel is. Ik rij al 10-15 jaar op speedlimiter, dat bij de iX3 wel beter geregeld is. Ik heb het puur over de lane assist en die is bij de Arteon (niet alle VW modellen heben die implementatie) superieur aan die van de iX3. De Arteon bleef mooi in het midden van zijn vak zonder hevige correcties, de iX3 botst wat rond tussen de lijnen (overdreven, maar het verschil is wel enorm en schokkerig).
Dat een iX3 een betere wegligging, stiller en beter gebouwd is ontken ik dan ook nergens. Maar aan een goede wegligging heb je tegen 120km/h rechtdoor niet veel, aan een goede lane assist wel.
De rijderspositie, ‘cockpit’, stoelen, HUD, infotainment + bediening etc zijn ook allemaal beter in de BMW. Of dat 30k beter is heb ik dan wel mijn twijfels over.
We kunnen dus concluderen dat een iX3 een betere wegligging en scherper stuurgedrag heeft maar moeite heeft met rechtdoor te cruisen als de computer het moet overnemen. Het zal aan het ontbreken van een stuurinrichting zijn dat de Arteon daarin beter is.