Elektrische wagens

Dat zal dan niet zoveel zijn deze week...
Gisteren en vandaag samen (dus 1.5 dagen) is toch goed voor 60.4kWh aan zonne energie en er wordt nog 15kWh verwacht vandaag. Morgen terug 37kWh volgens de verwachting. Ik zal nog niet te snel met een platte batterij vallen in de zomermaanden, ook al is het kak weer.

Daarom laden als het kan en
Dat zal dan niet zoveel zijn deze week...
Daarom laden als het kan, niet als het nodig is. Je kan zo periodes met weinig zon ook overbruggen.

Ik ken eigenlijk zeer weinig mensen die echt tevreden zijn over hun elektrische duitser. Zowat iedereen is extreem teleurgesteld van die range.

Mijn volvo xc40 extended range haalt nu in de zomer toch vlot 400km.

De duitsers moeten het nog leren zeker 🤣

Ben niet ontevreden van de range, dat wist ik op voorhand en rij toch niet veel. Al kijk ik naar de Volvo C40 als opvolger van de iX3, maar hij moet dan maar net op de lijst staan natuurlijk.

Ben vooral teleurgesteld dat een auto van bijna 80k gewoon slechtere systemen heeft dan een Volkswagen van 50k. De lane assist van de Arteon was pakken beter dan die van de iX3. Een systeem dat dan nog enkel werkt als je op ACC rijdt, dat van de Arteon werkte ten minste onder alle omstandigheden, of je nu op ACC, CC, speedlimiter of zonder andere hulpmiddelen reed, sturen deed die zelf. Heb van de week nog eens op ACC + lane assist gereden (aangezien mijn enkelbanden gescheurd zijn) en ge wordt daar kotsmisselijk van, je kan evengoed op een boot gaan zitten als je heen en weer wilt schommelen.
Gewoon beschamend hoe slecht dat is geïmplementeerd. BMW is voor mij toch ook geen premium merk, vooral overpriced imo.

Laatst bewerkt:
Ja ik snap u. Maar ik werk al een hele dag op kantoor (zeer grote ramen) en letterlijk nog geen enkele zon gezien vandaag.

Ik zou daar echt stress van krijgen, omdat ik soms onverwachts naar Antwerpen moet (en misschien nadien nog ergens naartoe als tussenstop) en dus moet ik eigenlijk dagelijks voldoende batterij hebben. Liefst > 200km iedere morgen

Ik zou het kunnen oplossen door op die dagen te gaan snelladen, maar thuis laad ik gratis met terugdraaiende teller en zoals gezegd lukt het mij niet om een laadkaart te krijgen :D

Het nadeel natuurlijk van ofwel helemaal in het westen ofwel helemaal in het oosten te wonen. Sowieso stoppen bij een van de vele snelladers. Keuze genoeg. Ps: ik vraag nu al 2x een shell laadkaart en ze weigeren dus van die op te sturen (7 weken later nu)

Kun je daar naar bellen of geef ik het gewoon op?

Hier ontvangen na een weekje...

Een digitale kaart kon ik dan weer niet aanvragen (interne foutcode - probeer het later nog eens)
En blijkbaar kan ik nu helemaal geen digitale kopie meer krijgen, omdat ik al een fysieke kaart heb?

Ja ik snap u. Maar ik werk al een hele dag op kantoor (zeer grote ramen) en letterlijk nog geen enkele zon gezien vandaag.
U zonnepanelen wekken ook op zonder dat je de "zon" ziet hé.

Het hangt uiteraard van uw installatie af. Maar om u een idee te geven.
Hier laat ik mijn screens werken aan de hand van het vermogen dat de omvormer opwekt. Als de omvormer 4,8kW opwekt, dan laat ik de screens naar beneden.

Waarom 4,8Kw, omdat bij ons dan de zon stralen erdoor komen. Daaronder is het te bewolkt.

De BMW X7 bevindt zich imo toch echt wel in het F-segment, en positioneert zich als een directe concurrent voor de GLS en Range Rover (X7 is ook 10 centimeter langer dan de huidige Range Rover).
Een X7 is gewoon een lange X5 hé, daar is echt niks meer premium aan hoor. De afwerking vanaf de 2e zitrij is… matig.

Als je dan in een Range Rover, zelfs een Sport, gaat zitten dan zie je wel dat dat helemaal niet waar is

Al kijk ik naar de Volvo C40 als opvolger van de iX3, maar hij moet dan maar net op de lijst staan natuurlijk.

dat van de Arteon werkte ten minste onder alle omstandigheden, of je nu op ACC, CC, speedlimiter of zonder andere hulpmiddelen reed, sturen deed BMW is voor mij toch ook geen premium merk, vooral overpriced imo.
Komaan Huske, de Arteon is de gran coupé van de slechts rijdende auto die de afgelopen 15j is gemaakt.

En Volkswagen draagt nog legacy van 50j geleden mee als veel prijs-kwaliteit (mijn moeder ga ik ook niet meer kunnen overtuigen dat ze al 30j met absolute rommel rijdt met haar klote Volkwagens) maar dat is echt het minste wat je per Euro kan vinden op de automarkt.

Jij bent op één of andere manier biased, net zoals ik dat ben. Maar vraag gewoon eens aan een bandencentrale waar ze liefst aan werken. Bij de gemiddelde VW kan je niet eens het toespoor regelen. Uw prioriteiten zijn andere dan die van een “liefhebber”, en dat is prima, maar de slechtst sturende BMW (x1?) stuurt nog altijd pakken beter dan een Arteon. Daarenboven vind ik het ook meer dan logisch dat lane assist niet werkt terwijl je zonder rijhulpsystemen rijdt. Dan kies je voor “analoog” en doe je alles zelf.

Mijn stiefpa, die dezelfde familienaam draagt zonder dat er van geweten incest sprake is, zweerde ook bij zijn Arteon, en bij uitbreiding alle Volkswagens. Tot ik hem liet rijden in mijn mager uitgeruste 316dA leasekutbak. Hij wist niet wat hem overkwam. Een BMW gaat hij nooit kopen, daarvoor heeft hij teveel gebasht op het merk, maar een VW komt er alleszins ook niet meer.

Mijn vrouw is binnen een paar weken ook eindelijk van die Tiguan verlost - zo eentje met een ACC waar jij lyrisch over bent. Ik vind die ACC verschrikkelijk werken, maar het verbleekt met alle andere gebreken van die kar. Een 320e/330e neemt zijn (haar? Hun? plaats in, en we kunnen niet gelukkiger zijn. Dat die klote Tiguan ook bijna 60k moest kosten is voor mij echt mind-blowing. Dat is een Dacia Duster met een minder betrouwbare motor.

Laatst bewerkt:
De 320e is de grootste klotebak waar ik ooit mee gereden heb. Kwaliteit is ok, maar je rijdt met een bulldozer met kleine koffer. Daar wordt je niet gelukkig van. Van gelijk welk merk komt er hier nooit een hybride in.
De gewone 320d reed wel subliem.

De 320e is de grootste klotebak waar ik ooit mee gereden heb. Kwaliteit is ok, maar je rijdt met een bulldozer met kleine koffer. Daar wordt je niet gelukkig van. Van gelijk welk merk komt er hier nooit een hybride in.
De gewone 320d reed wel subliem.
Zo een verschil met de 330e dan?
Heb 2 jaar met ene gereden en vond die toch wel goed bollen.
Kleine koffer? Yup, Inderdaad, bijna idioot klein, maar we zijn maar met 2,dus weing last van gehad...

Zo een verschil met de 330e dan?
Heb 2 jaar met ene gereden en vond die toch wel goed bollen.
Kleine koffer? Yup, Inderdaad, bijna idioot klein, maar we zijn maar met 2,dus weing last van gehad...
De 330e heb ik nooit gereden. De 320d is de diesel uitvoering.
Ik denk niet de 330e veel verschilt van de 320e maar heb ze nog niet naast elkaar gezet.

Laatst bewerkt:
De 330e heb ik nooit gereden. De 320d is de diesel uitvoering.
Ik denk niet de 330e veel verschilt van de 320e maar heb ze nog niet naast elkaar gezet.
Fysiek schillen die niet, maar wel pakweg 100pk extra...
Elektromotor is hetzelfde, maar het stuk benzinemotor is een pak "enthousiaster".

Om eerlijk te zijn was de hybride aandrijflijn even wennen, maar eens je de trucjes kent was die zéér aangenaam.

Komaan Huske, de Arteon is de gran coupé van de slechts rijdende auto die de afgelopen 15j is gemaakt.

En Volkswagen draagt nog legacy van 50j geleden mee als veel prijs-kwaliteit (mijn moeder ga ik ook niet meer kunnen overtuigen dat ze al 30j met absolute rommel rijdt met haar klote Volkwagens) maar dat is echt het minste wat je per Euro kan vinden op de automarkt.

Jij bent op één of andere manier biased, net zoals ik dat ben. Maar vraag gewoon eens aan een bandencentrale waar ze liefst aan werken. Bij de gemiddelde VW kan je niet eens het toespoor regelen. Uw prioriteiten zijn andere dan die van een “liefhebber”, en dat is prima, maar de slechtst sturende BMW (x1?) stuurt nog altijd pakken beter dan een Arteon. Daarenboven vind ik het ook meer dan logisch dat lane assist niet werkt terwijl je zonder rijhulpsystemen rijdt. Dan kies je voor “analoog” en doe je alles zelf.

Mijn stiefpa, die dezelfde familienaam draagt zonder dat er van geweten incest sprake is, zweerde ook bij zijn Arteon, en bij uitbreiding alle Volkswagens. Tot ik hem liet rijden in mijn mager uitgeruste 316dA leasekutbak. Hij wist niet wat hem overkwam. Een BMW gaat hij nooit kopen, daarvoor heeft hij teveel gebasht op het merk, maar een VW komt er alleszins ook niet meer.

Mijn vrouw is binnen een paar weken ook eindelijk van die Tiguan verlost - zo eentje met een ACC waar jij lyrisch over bent. Ik vind die ACC verschrikkelijk werken, maar het verbleekt met alle andere gebreken van die kar. Een 320e/330e neemt zijn (haar? Hun? plaats in, en we kunnen niet gelukkiger zijn. Dat die klote Tiguan ook bijna 60k moest kosten is voor mij echt mind-blowing. Dat is een Dacia Duster met een minder betrouwbare motor.

Ik ben totaal niet biased, de badge op een auto kan me gestolen worden, ik heb al vanalles gereden, de 12 auto’s zijn verdeeld over 7 merken.
Ben overigens niet lyrisch over alle volkswagens, anders had ik wel een ID4/5 gereden, maar dat vond ik helemaal niks. Zelfs de Audi Q4 kon niet bekoren, teveel plastic fantastic.
De enige serieuze tegenhanger was de EQC, maar in zo een lelijk hok wou ik nu ook geen 4 jaar rijden en sturen doet dat echt voor geen meter.

Hoe een auto onderhuids gebouwd is en/of het moeilijk werken eraan is zal mij eveneens een worst wezen, ik pomp mijn banden niet eens zelf op, laat staan dat ik een motorkap open doe of onder een auto ga liggen. Mijn iX3 is ruim 1,5 jaar oud en die heeft nog geen mechanieker gezien (mede omdat ik te lui ben on achter een setje winterbanden te gaan).

Ben overigens niet enthousiast over de ACC, ik gebruikte dat op de Arteon ook niet omdat dat rommel is. Ik rij al 10-15 jaar op speedlimiter, dat bij de iX3 wel beter geregeld is. Ik heb het puur over de lane assist en die is bij de Arteon (niet alle VW modellen heben die implementatie) superieur aan die van de iX3. De Arteon bleef mooi in het midden van zijn vak zonder hevige correcties, de iX3 botst wat rond tussen de lijnen (overdreven, maar het verschil is wel enorm en schokkerig).

Dat een iX3 een betere wegligging, stiller en beter gebouwd is ontken ik dan ook nergens. Maar aan een goede wegligging heb je tegen 120km/h rechtdoor niet veel, aan een goede lane assist wel.
De rijderspositie, ‘cockpit’, stoelen, HUD, infotainment + bediening etc zijn ook allemaal beter in de BMW. Of dat 30k beter is heb ik dan wel mijn twijfels over.

We kunnen dus concluderen dat een iX3 een betere wegligging en scherper stuurgedrag heeft maar moeite heeft met rechtdoor te cruisen als de computer het moet overnemen. Het zal aan het ontbreken van een stuurinrichting zijn dat de Arteon daarin beter is.

Laatst bewerkt:
dat ivm ACC herken ik ook sterk in m'n hyundai, zeker op de autosnelweg, durft die zo continu links/rechts zweven tussen de lijnen. ik voel me precies een zatlap die aan het rijden is.

dat ivm ACC herken ik ook sterk in m'n hyundai, zeker op de autosnelweg, durft die zo continu links/rechts zweven tussen de lijnen. ik voel me precies een zatlap die aan het rijden is.
Er zijn wel 2 aparte zaken hier. Er is een optie die voorkomt dat je over de lijnen rijdt. Lane assist heet dit denk ik.
En er is een optie die voor jou stuurt. Geen idee hoe dit precies heet.
Bij die eerste optie heb je dan inderdaad dat gepingpong tussen de lijnen.

Terug
Bovenaan