Elektrische wagens

Mogelijk komt er een coupe versie van de MG Cyberster.

Hopelijk kan ik eindelijk tegen mijn 50 aan op de zaak een leuke wagen kopen.
Met de eindeloze toevoer van SUVs (hatellijk) en de overgang naar EV (niets op tegen) op de zaak, wordt het wel heel moeilijk om een beetje een mid-life crisis te hebben qua auto op de zaak.
MG Cyberster is eigenlijk ook veel te groot en zwaar om leuk te zijn, maar het is wel 10.000 keer beter dan de meeste EVs.

Toen ik vorig jaar mijn EV kocht, dacht ik ook om mijn elektriciteitsinfrastructuur serieus aan te passen:
- hoofdkast klaargemaakt voor aanpassing naar 3-fasen, zodat ik later optimaal kan laden
- zware zekering (32A) naar garage voor de laadpaal.

Wat blijkt?
- de zekering van mijn oude, domme meter slaat direct af bij laden met 25A. 0,0 nut dus van die 32A zekering.
- slaat na 30 minuten af bij 20A.
- ik laad dus maximum met 16A (dat is een gewoon stopcontact!) en meestal met 13A of minder.
Ik plug hem in, start het laden, kijk hoelang dat gaat duren en verlaag de Ampères totdat het uitkomt dat hij de volgende ochtend tegen vertrek op 80% is.
Ik rij zelf 2x week 110km, mijn vrouw iedere dag 50km. In principe zouden we door de week zelfs niet moeten laden met een bereik van 400km op 80%. Maar meestal laden we terug op bij 50%.
Heb de nood naar snel laden ook overschat.
11kw paal is beperkt tot 7kw om het capaciteitstarief te sparen en de wagen is praktisch altijd vol geladen. In uitzonderlijke situaties passeer ik wel 10 minuten langs een snellader.

Interessante test van een model S die net geen 700.000 km heeft gereden. Wagen rijdt nog met originele accu en motors en haalt nog een range van bijna 300 km op de autostrade (waarvan de helft in de regen). De wagen is een taxi die zeer veel gebruik heeft gemaakt van free supercharging.
In de test wordt niet aangegeven welk type S dit is, maar wanneer ik in 't archief van Bjorn kijk, dan zie ik dat een model S raven (long range, 100 kWH accu) bij 120 km/h 439 km ver geraakte nieuw (met zelfde velgen).
Dan krijg je dus een degradatie van 300/439, dus worst case iets meer dan 30% accu capaciteit verloren.

Worst case, want die test van Bjorn was met een wagen van 2020, met een WLTP-range van 390 miles, terwijl de P100D in 2016 maar 315 miles wltp range had...

Geeft toch een andere kijk op accudegradatie van EV's en de bruikbaarheid van een wat oudere EV.

.

Onlangs een ted talk beluisterd over nieuwe technologie, klimaat etc.

Blijkbaar ligt het kantelpunt voor een EV op 14 jaar. Daarna is de tech zoveel geevolueerd dat je de auto beter recycleert en een nieuwe maakt naar de nieuwe normen. Zelfs met alle uitstoot die daarmee gepaard gaat.

Als je kijkt naar de huidige levensduur in belgie:
In 2022 was de gemiddelde leeftijd van auto’s die vernietigd werden in een erkend centrum in België 18,1 jaar.

Blijkbaar ligt het kantelpunt voor een EV op 14 jaar. Daarna is de tech zoveel geevolueerd dat je de auto beter recycleert en een nieuwe maakt naar de nieuwe normen. Zelfs met alle uitstoot die daarmee gepaard gaat.

In 2022 was de gemiddelde leeftijd van auto’s die vernietigd werden in een erkend centrum in België 18,1 jaar.
En dat kantelpunt, op welk rijdersprofiel is dat gebaseerd? Die van een gemiddelde Belg?

Nee was een internationale studie. Gaf ff mee hoe het er in belgie nomenteel uitziet.
Maar dat kan dus gebaseerd zijn op een rijdersprofiel die totaal anders is dan van de Belg, waardoor een EV in België misschien wel 20j mee kan ofzo.
Of is die 14j puur gebaseerd op technologie en niet op hoe de auto gebruikt is?

Staat los van rijdersprofiel. Natuurlijk verouderingsproces van batterijen.

Batterijen worden gemaakt voor 2000 laadcyclussen van 300km. Zowat 500 a 600k km rijden maar dat haalt niemand. Dus zoveel km of +- 14 jaar. Daarna verliest de batterij teveel van capaciteit en is het slimmer om te recycleren.

Staat los van rijdersprofiel. Natuurlijk verouderingsproces van batterijen.

Batterijen worden gemaakt voor 2000 laadcyclussen van 300km. Zowat 500 a 600k km rijden maar dat haalt niemand. Dus zoveel km of +- 14 jaar. Daarna verliest de batterij teveel van capaciteit en is het slimmer om te recycleren.
Niet alle accu's zijn het zelfde.
Li-ion accu's halen typisch 500-1000 laadcylci voor er stevige degradatie begint op te treden. Bij de ene wagen is dat dus 150000 km, bij andere wagens kan dat 500 000km zijn. Maar er zijn ondertussen ook al heel wat wagens met een LiFePO4 accu. Die halen met een goed batterymanagement 2000-5000 cycli. Dan spreek je dus over 400 000 tot in theorie 2 000 000km voor degratie een issue wordt.
Dus zo'n algemene bewering slaat echt nergens op.
En voor zover ik op de hoogte ben is recycleren van accu's nog steeds niet evident en sowieso een erg energievretende activiteit. En het produceren van een EV ook, dus ik zou die berekening wel eens willen zien, maar vooral, die algemene regel lijkt me gewoon een erg simplistische weergave.

Laatst bewerkt:
Dochter heeft gisteren ook haar leasewagen vastgelegd. Valt me op hoe agressief VW de ID.3 62kWh in de markt zet.
ID.3 kwam >100€/maand goedkoper uit dan een Megane EVTech, en ook de EX30 was 75€/maand duurder, voor een vergelijkbaar uitrustingsniveau en range.

Is wel vrij koffiedik kijken natuurlijk, 14 jaar.
14 jaar geleden (2010) kwamen de Nissan Leaf (160km bereik) en de Mitsubishi i-MIEV (veredeld 45km/u autootje) uit.
Geen Tesla Model S (2012), geen BMW i3 (2013).

Naast dat zijn de meeste wagens na 14 jaar wel redelijk versleten: interieur, ophanging, lak, ...
Je kan alles opnieuw bekleden, vervangen, verven, ... maar uiteindelijk verlaten de meeste auto's wel het land tegen dat ze 15 jaar oud worden.
Of dat er EV's naar Afrika geëxporteerd gaan worden, dat is nog maar de vraag. Mogelijk zal het materiaal in de batterij meer waard zijn dan export.
Ik vraag me trouwens af hoeveel auto's er vernietigd worden in erkend centrum vs niet erkend centrum (kan dat?) vs export.
Gemiddelde leeftijd zegt ook weinig denk ik in dit geval, mediaan zou interessanter zijn.

Mijn wagen heeft officieel bereik van +500km, dus zelfs al heb ik 50% degradatie, dan haal ik er nog 250km mee.
Genoeg voor bijna een week woon-werk verkeer voor mijn vrouw.
En 50% gaat zeker niet gebeuren de eerste 10 jaar.

Oei en ik maar rijden met een oud dieseltje waarvan blijkbaar de schokdempers zijn versleten , de ophanging is versleten er gaten zitten in de bekleding en er bijna geen verf ophangt …pertang geraakt die zonder enig echte problemen door de jaarlijkse keuring hoor en ik ben dit jaar zelfs niet naar de garage geweest voor nazicht ….denk dat er nog wel meer auto’s rondrijden van 15 jaar en ouder die in prima staat zijn en in prima staat gehouden worden ….

Dochter heeft gisteren ook haar leasewagen vastgelegd. Valt me op hoe agressief VW de ID.3 62kWh in de markt zet.
ID.3 kwam >100€/maand goedkoper uit dan een Megane EVTech, en ook de EX30 was 75€/maand duurder, voor een vergelijkbaar uitrustingsniveau en range.
Omdat anders niemand een ID.3 zou kiezen :unsure:

Oei en ik maar rijden met een oud dieseltje waarvan blijkbaar de schokdempers zijn versleten , de ophanging is versleten er gaten zitten in de bekleding en er bijna geen verf ophangt …pertang geraakt die zonder enig echte problemen door de jaarlijkse keuring hoor en ik ben dit jaar zelfs niet naar de garage geweest voor nazicht ….denk dat er nog wel meer auto’s rondrijden van 15 jaar en ouder die in prima staat zijn en in prima staat gehouden worden ….
Ze zullen u wel op andere ideeën brengen met een paar takskes.

Mogelijk komt er een coupe versie van de MG Cyberster.

Hopelijk kan ik eindelijk tegen mijn 50 aan op de zaak een leuke wagen kopen.
Met de eindeloze toevoer van SUVs (hatellijk) en de overgang naar EV (niets op tegen) op de zaak, wordt het wel heel moeilijk om een beetje een mid-life crisis te hebben qua auto op de zaak.
MG Cyberster is eigenlijk ook veel te groot en zwaar om leuk te zijn, maar het is wel 10.000 keer beter dan de meeste EVs.
Caterham project V eens bekijken ;)

Ze zullen u wel op andere ideeën brengen met een paar takskes.

Heeft niets te maken met de bewering dat oude auto’s van 15 jaar of ouder allemaal versleten rommel is …

En trouwens denk jij echt dat ze de EV niet gaan beginnen leeg te melken , de schatkist moet gevuld worden . ;)
Ze zullen achtereen ook wel taksen op elektrisch rijden invoeren en dan gaat iedereen terug betalen . ;)

Ik zie nu enkel dat als er een nieuw model uitkomt dat ze nu ook weer benzine en diesel aanbieden waar dat voorheen meestal enkel elektrisch was .

Terug
Bovenaan