Elektrische wagens

Even uit interesse, hoeveel en hoe lang waren jullie stops? Wij vertrekken hier binnen 3 weken richting Spanje (Alicante) met een baby van 9 maanden :biglaugh:
Dit jaar meer stops met een dochter van 2 dan vorig jaar met een dochter van 1 jaar moet ik zeggen.

Toen ze 1 jaar was dan was het eigenlijk stoppen voor een pamper te vervangen en klaar bij wijze van spreken, onze dochter heeft eigenlijk het merendeel van de rit toen geslapen.
Nu met een 2 jarige, dat wilt is rondlopen en op de speeltuin, en ze doet enkel nog een middagdutje en was dus veel wakker😛

Opzich beide jaren heb ik evenveel marge gerekend.
Ik rekende om de 2 uur rijden 15-20minuten pauze.
Daarbovenop 1 ruimere pauze voor een dutje zelf te doen (30-45min) en 1 ruime pauze voor middageten (dik uurtje).

Dit jaar wel veel te vroeg vertrokken waardoor ik 5-6uur te vroeg ging aankomen en dus extra lange pauzes genomen (en ook zelf 2x geslapen).

Wat ook veel doet is welke uren je rijd.
Wij zijn dit jaar om 22u 's avonds vertrokken, dus we hebben haar wakker gehouden tot we vertrokke.
Resultaat is dat ze tot 7u smorgens geslapen heeft.
Dus 1 grote etappe zonder pauze van gemaakt terwijl vrouw en kind sliepen.

Lees gerust mijn en andere mensen hun ervaring hier:

Kreeg net een mailtje van Maingau. Hun tarieven veranderen vanaf 10 juli. AC in Duitsland van 0.59 €/kwh naar 0.49. Met een toeslag vanaf 180 minuten van 0.10 €/min. met een max van 12 € per laadbeurt.
DC in Duitsland, van 0.80 €/kwh naar 0.59, met toeslag vanaf 60 minuten van 0.10 €/min, eveneens met een max van 12 € per laadbeurt.

Mijn vader gaat een EV aankopen en twijfelt tussen de Volvo EX30 of Tesla Model Y aan te kopen.
Bij Volvo staat er prijs exclusief delivery pack (450euro) - Geniet van een levering op maat. Weet er iemand als dit optioneel is of zijn dit de verplichte afleverkosten?

Mijn vader gaat een EV aankopen en twijfelt tussen de Volvo EX30 of Tesla Model Y aan te kopen.
Bij Volvo staat er prijs exclusief delivery pack (450euro) - Geniet van een levering op maat. Weet er iemand als dit optioneel is of zijn dit de verplichte afleverkosten?
Twijfelen tussen die twee? Dat is toch een compleet ander segment? kleine vs grote auto

Twijfelen tussen die twee? Dat is toch een compleet ander segment? kleine vs grote auto
Ja, ik heb hem dat gezegd maar op foto ziet hij niet veel verschil. Hij gaat zaterdag beiden testrijden, dus dan zal het wel doordringen.
Langs de andere kant maakt het ook niet veel uit voor hem. Hij heeft die ruimte niet echt nodig.
Maar de EX30 core is maar pover kwa opties imo. Hij moest al minstens naar de plus gaan imo om een gelijkaardige wagen te hebben als wat hij nu heeft. En de EX30 Ultra komt kwa opties en range overeen met de Tesla Model Y RWD imo.

Hij heeft die Model Y voor 39990euro gezien en wil nu nog eens kijken wat er rond die prijsklasse zit en de EX30 vind hij schoon op foto.
Maar goed, ik ben 90% zeker dat hij voor de Tesla zal gaan als hij de optiepakketten naast elkaar legt en de auto's in het echt gezien heeft.
En om de prijskaartjes goed te kunnen vergelijken, had ik graag geweten als die delivery pack verplicht is of niet. Want als je dat moet nemen + nog een laadkabel moet kopen, is dat weer 1000euro extra tov een Tesla.

Laatst bewerkt:
Hij heeft die Model Y voor 39990euro gezien en wil nu nog eens kijken wat er rond die prijsklasse zit en de EX30 vind hij schoon op foto.
Maar goed, ik ben 90% zeker dat hij voor de Tesla zal gaan als hij de optiepakketten naast elkaar legt en de auto's in het echt gezien heeft.
En om de prijskaartjes goed te kunnen vergelijken, had ik graag geweten als die delivery pack verplicht is of niet. Want als je dat moet nemen + nog een laadkabel moet kopen, is dat weer 1000euro extra tov een Tesla.

Als ik zo op de Volvo website zie; zit er standaard een laadkabel van 5m bij. Als bij te betalen optie kan je die van 7m nemen.

Bij dat delivery pack zie ik als omschrijving staan:
• 5 reflecterende veiligheidsvestjes
• gevarendriehoek
• brandblusser
• nummerplaat vooraan
• wagen minstens 80% opgeladen
• uitgebreide uitleg wagen
• Volvo EX30 app-connectie
• Levering onder doek
• 1 uur terugkommoment voor al uw vragen

In de prijslijst zie ik wel geen optie bolletje erbij staan, dus kan goed zijn dat dit er idd nog moet bijgerekend worden.
Eens navragen in de garage dus. (zijn nu ook wel aantal zaken die je toch verplicht moet hebben in de wagen, dus als je dat pack al kunt laten vallen zal je die toch zelf moeten bekostigen)

Ja, ik heb hem dat gezegd maar op foto ziet hij niet veel verschil. Hij gaat zaterdag beiden testrijden, dus dan zal het wel doordringen.
Langs de andere kant maakt het ook niet veel uit voor hem. Hij heeft die ruimte niet echt nodig.
Maar de EX30 core is maar pover kwa opties imo. Hij moest al minstens naar de plus gaan imo om een gelijkaardige wagen te hebben als wat hij nu heeft. En de EX30 Ultra komt kwa opties en range overeen met de Tesla Model Y RWD imo.

Bij KGM (het vroegere ssangyong) heb je 2 modellen die minder dan 40k kosten.
Bij Renault heb je er ook verschillende, bij jeep heb je de renegade, Fiat de 500e en 600e. Peugeot de 208, 2008,... Al de rest van de stellantis groep heeft vergelijkbare modellen.
Keuze genoeg alvast 😁

Als ik zo op de Volvo website zie; zit er standaard een laadkabel van 5m bij. Als bij te betalen optie kan je die van 7m nemen.

Bij dat delivery pack zie ik als omschrijving staan:
• 5 reflecterende veiligheidsvestjes
• gevarendriehoek
• brandblusser
• nummerplaat vooraan
• wagen minstens 80% opgeladen
• uitgebreide uitleg wagen
• Volvo EX30 app-connectie
• Levering onder doek
• 1 uur terugkommoment voor al uw vragen

In de prijslijst zie ik wel geen optie bolletje erbij staan, dus kan goed zijn dat dit er idd nog moet bijgerekend worden.
Eens navragen in de garage dus. (zijn nu ook wel aantal zaken die je toch verplicht moet hebben in de wagen, dus als je dat pack al kunt laten vallen zal je die toch zelf moeten bekostigen)
Merci! Dat van die laadkabel had ik niet gevonden.
Inderdaad, daar staan wel een paar essentiële items bij dus zal wel verplicht zijn. Ik zal het hem eens laten navragen bij de garage als hij gaat testrijden.

Bij KGM (het vroegere ssangyong) heb je 2 modellen die minder dan 40k kosten.
Bij Renault heb je er ook verschillende, bij jeep heb je de renegade, Fiat de 500e en 600e. Peugeot de 208, 2008,... Al de rest van de stellantis groep heeft vergelijkbare modellen.
Keuze genoeg alvast 😁
Mijn pa koopt een auto door er naar te kijken en een klein beetje de praktische kant ervan te bekijken.
Verder is hij er weinig mee bezig, maar achteraf durft hij wel eens klagen dat hij het dan niet te goei bekeken heeft kwa opties enzo. Maar ik vrees dat bovenstaande opties het niet worden.

Twas een I pace, EX30 of Model Y. Maar hij wil er eigenlijk ook niet teveel geld aan hangen, dus de I pace valt al af.

Iemand een Vw ID4? Is het standaard geluidssysteem degelijk? Voor de rest tevreden van?
De ID.4 heeft net een update gehad, nieuwe, krachtigere motor die ook een pak zuiniger is en een update van software en bedieningsscherm, wat de belangrijkste kritiek op dit model wegwerkt.
Zorg dus dat je zeker die.nieuwe motor hebt.
Vriendin van me heeft een 2023 model en is erg tevreden.

OK, dan vervalt mijn opmerking ;)
Los daarvan heb ik zelf een jaar geleden een EV gekocht als particulier (Tesla model 3 RWD) nadat ik mijn bedrijfswagen heb ingeruild en ben nog steeds tevreden met die keuze. Geen taks, geen inschrijving, weinig en goedkoop onderhoud en ik rij van maart tot half oktober op 99% zonne-energie.

Een tweedehands Audi A4/3 serie kwam me duurder uit als ik het kostenplaatje op 5 jaar maakte en die had maar de helft van de opties als een Tesla.

OK, dan vervalt mijn opmerking ;)
Het zit bij veel mensen gewoon nog tussen hun oren dat een EV duur is.

Moest je de totale kost bekijken op 5j is een EV in veel gevallen goedkoper.
De fabrikanten hebben de prijzen van hun benzine en diesels zo hard de lucht in getorpedeerd dat die bijna op hetzelfde niveau zitten als EV.

Enige keren dat een verbrandingsmotor nog goedkoper is, bij 2e handse wagens en als je zelf geen laadpaal kan zetten. In dat laatste geval is de prijs per gereden kilometer ongeveer dezelfde als verbrandingsmotor.

Maar een EV kost weliswaar nog iets duurder in aankoop dan een verbrandingsmotor in sommige gevallen. Er zijn zelfs al gevallen waar de prijs van een EV goedkoper is als dezelfde verbrandingsmotor equivalent.

Is er een site voor Kia recalls btw of Gwen via garage gehoord?
Op tweakers is een topic per EV model.
Aangezien ik een ev6 had heb ik daar wel wat tijd gespendeerd.
Daar kwamen in het begin verhalen van mensen wiens iccu het begeven had.
Nadien kwamen de verhalen waarbij de dealers het tegen gebruikers hadden gezegd.
Nadien kwamen de verhalen dat mensen te horen kregen dat als ze op onderhoud kwamen hun iccu preventief ging vervangen worden.
Nadien werden mensen preventief teruggeroepen (zoals tomski nu).

Ik denk dat er idd wel ooit een link is gepasseerd met een site van kia waarop zulk nieuws stond.

Er is ooit ook zoiets met de subwoofer van de ev6 geweest.
De meridian subwoofer van de allereerste batches begaf het gewoon (en sommige mensen hebben maanden moeten wachten op replacement, en ik ben niet 100% zeker of het totaal gedaan was met geluid, of enkel de bass)

Maar sinds december zit ik niet meer in dat topic, dus ben niet 100% meer up to date.

Sinds 2 weken zit ik daar in het tesla topic 😂
Dus nu lees ik veel over slechte ruitenwissers bij sommige mensen 😬

Achjah elk merk heeft wel iets zeker?
(+ Altijd rekening houden dat positieve verhalen minder gepost worden dan negatieve)

Terug
Bovenaan