Elektrische wagens

Nee, ik ga het enkel doen als ik de dag zelf of de dag erna een verre trip heb. Thx!
Dat is ook gewoon prima. In de winter doe ik het ook wel eens vaker in het weekend om bijvoorbeeld wat zonnewinst mee te pakken en tot 100% te gaan voor de werkweek weer begint. Binnen de pakweg 16 uur is die toch weer aan het bollen en is er 20% af.

Ik kan niet wachten tot de BMW I5 touring te koop is op de 2dehandsmarkt...
Dat zal wel nog een paar jaar duren dus ik kan sparen. :sarcastic:
Als ik een EV koop zal het sowieso een break moeten zijn en voorlopig zijn er amper opties denk ik.

Tesla heeft enkele jaren zeer hoge operationele marges gehad, en is die nu aan 't opofferen om zijn kosten verder te drukken. In the end is hij niet uit om van zijn automerk een premium automerk te maken, het doel van Tesla is de elektrificatie van alle auto's te garanderen, en door zijn wagens goedkoper te maken werkt hij in die richting.
't Zal de model 3 nog duurder maken op de leasemarkt, dat wordt daar een echte premium wagen, ik zag vorige week dat een model 3 ongeveer 300€ duurder in lease was dan een ID7
Ik trek uw vaststelling natuurlijk niet in twijfel, maar het is een economische denkfout van die leasingmaatschappij om te veronderstellen dat Volkswagen & co niet geïmpacteerd zouden zijn door de (duurzame, want uit kostprijsreductie voortvloeiende) prijsverlagingen van Tesla. Alle tweedehandswagens, EV én ICE, worden minder waard als nieuwe EV's plots (tien)duizenden euro's goedkoper worden.

Analogie: Als Apple het in zijn hoofd zou halen om hun nieuwe iPhones voor €400 ipv €800 te verkopen, heeft dat een onmiddellijke impact op de doorverkoopwaarde van gebruikte iPhones. Maar ook tweedehands Samsungs en andere merken worden daardoor goedkoper, want *een nieuwe iPhone voor €400* is een plots een alternatief geworden voor heel wat consumenten.

Het belangrijkste gevolg van de prijsverlagingen van Tesla is een versnelling van de EV-transitie. Ofwel doordat andere merken (kunnen) volgen in de prijsoorlog en zo alle EV's goedkoper worden. Ofwel doordat andere merken weglopen van de prijsoorlog (bv. Mercedes-Benz) en schijnbaar de EV-adoptie vertragen. Dat is maar schijn van korte duur, want Tesla wint door dit manoevre marktaandeel --> meer volume --> lagere eenheidskosten --> lagere prijzen (hun strategie) --> meer vraag naar hun product --> versnelling van de EV-transitie.

Op dit moment zitten we in Vlaanderen trouwens pal in het midden van de S-curve, met ongeveer 50% marktaandeel voor EV's bij de bestellingen in februari. In Noorwegen zaten ze vorige maand aan 92%, daar gaan wij dus ook naartoe over enkele jaren.

Ik vrees dat het er voor de gevestigde (Duitse) autofabrikanten erg somber uitziet. Die zitten binnenkort met overcapaciteit in hun ICE- én EV-fabrieken...

Kwam gisteren toevallig op reclame van dacia spring.

Het is goedkoop maar heeft dat ding nu maar echt 45 en 65 pk ???
Yes, 19.10 sec naar 100 km/h. En een topsnelheid van 125 :biglaugh:
Da's toch serieus onder gedimensioneerd om af en toe eens een stukje snelweg mee te nemen.

Met de versie met de volle 65pk ben je al in 13"74 op 100 ;)
Da's wel doenbaar natuurlijk als je merendeel stadsverkeer doet, of als 2e auto.

-edit- Bijkomend voordeel. Door het lage gewicht mag je nog wel Parijs binnen

Kwam gisteren toevallig op reclame van dacia spring.

Het is goedkoop maar heeft dat ding nu maar echt 45 en 65 pk ???
Dat is gewoon een auto met een heel specifieke doelgroep.
Als mijn ouders/schoonouders 20km autostrade per jaar doen, dan zal het veel zijn. Die rijden met hun auto rond de kerktoren en af en toe eens op bezoek bij familie 20km verderop ofzo. Meer doen die niet.

Dan is een auto van 10000€ zonder running cost en amper verzekeringkosten gewoon ideaal.

Haha zalig hoe die dikke nek van een Polestar CEO opeens zijn kar mag keren.

Voorheen was het van "Nee wij zijn een luxemerk dus wij doen gewoonweg niet mee aan kortingen".
Wel nu verkopen ze nog amper, is het aandeel van polestar al een tijd aan het crashen.
Heeft Volvo zijn deel in Polestar verkocht aan het moederbedrijf Geely en zo voort...

Ik vind de PS2 (en de andere modellen van PS) heel mooi maar ze zijn gewoonweg te duur voor wat ze leveren.

De nieuwe Renault 5 is voorgesteld, beschikbaar in 3 motoruitvoeringen met een batterij van 40 of 52 kWh:

Haha zalig hoe die dikke nek van een Polestar CEO opeens zijn kar mag keren.

Voorheen was het van "Nee wij zijn een luxemerk dus wij doen gewoonweg niet mee aan kortingen".
Wel nu verkopen ze nog amper, is het aandeel van polestar al een tijd aan het crashen.
Heeft Volvo zijn deel in Polestar verkocht aan het moederbedrijf Geely en zo voort...

Ik vind de PS2 (en de andere modellen van PS) heel mooi maar ze zijn gewoonweg te duur voor wat ze leveren.
Ze leverden exact het zelfde als Volvo met praktisch dezelfde prijs.
Met alleen de PS2 gingen ze natuurlijk geen potten breken in een markt waarbij SUV koning is. De P3 en P4 komen waarschijnlijk te laat.

Tesla Model 3 RWD (zwart of wit) nu beschikbaar voor €39.990!

Nettoprijs voor particulieren na de Vlaamse premie: €34.990.

Ooh nice, was eigenlijk aan het twijfelen voor ID.3 tweedehands, maar dit is wel interessant.

ID.3 heeft natuurlijk wel nog PDC, regensensor en een betrouwbare Travel Assist.
Maar qua software en service scoren ze ondermaats

Stressken, met een bijna lege batterij toegekomen in de laadpaalwoestijn van de provincie Luxemburg. Batterijconditionering heeft wel wat energie genomen zeg. Aangekomen met een gemiddeld verbruik van 27kWh per 100. En overal me aan de snelheid gehouden.

Soit, er is hier 1 HPC van Totalenergies en dat netwerk heeft me al 2x geweigerd met mijn Chargemap paske. De Kia charge "zou" moeten werken en effectief... oef 😅

De nieuwe Renault 5 is voorgesteld, beschikbaar in 3 motoruitvoeringen met een batterij van 40 of 52 kWh:
Grmbl, ik wil een wagen kunnen samenstellen om te zien of ik bij een prijs van 25-27k kan blijven voor de 400km versie.
Aangezien de 300km versie of de basis basis versie geen DC - snellaadmogelijkheid zou hebben. En dat zie ik echt niet zitten hoor...

5k ervanaf met de subsidie. Het feit dat je geen inschrijftaksen hebt en voorlopig geen jaarlijkse verkeersbelasting en ik wil het eventueel overwegen ipv een 2de handse zoe (+/-2020).

Je weet toch dat het jaar nadat jij een EV koopt ze dat zullen afschaffen he. :oi22:
Ja, maar die geen inschrijftaksen heb ik dan al niet moeten betalen.
En ik rijd 2.5-5k km op jaarbasis met de moto, dus ik kan er dan 20 jaar tegen. Hopelijk ;p.

Maar zoals gezegd mogelijks dat ik het dan gewoon houd op een 2de handse zoe. Het is vooral om het gemak te hebben om een auto te kunnen nemen die in elke stad binnenmag zonder discussie of eens naar de winkel te gaan.

Die lane keeping assist van me doet vantijd toch maar vies vind ik. Vooral in bochten, als ik ze sportiever durf nemen voelt het aan alsof de auto in onderstuur gaat omdat ie mij perse 20cm meer naar links of rechts probeert te duwen. Dat functieke ga ik toch permanent uitzetten vrees ik.

Ik trek uw vaststelling natuurlijk niet in twijfel, maar het is een economische denkfout van die leasingmaatschappij om te veronderstellen dat Volkswagen & co niet geïmpacteerd zouden zijn door de (duurzame, want uit kostprijsreductie voortvloeiende) prijsverlagingen van Tesla. Alle tweedehandswagens, EV én ICE, worden minder waard als nieuwe EV's plots (tien)duizenden euro's goedkoper worden.
Tesla vist steeds meer in een ander segment, de kostenbesparingen op die Tesla maken ook dat die wagens steeds meer uitgekleed worden. Op technisch vlak is de voorsprong van Tesla ook allang niet meer zo groot.
Vergeet niet dat veel mensen een imago kopen met hun wagen, daarom verkocht Audi ook beter dan Skoda…
Analogie: Als Apple het in zijn hoofd zou halen om hun nieuwe iPhones voor €400 ipv €800 te verkopen, heeft dat een onmiddellijke impact op de doorverkoopwaarde van gebruikte iPhones. Maar ook tweedehands Samsungs en andere merken worden daardoor goedkoper, want *een nieuwe iPhone voor €400* is een plots een alternatief geworden voor heel wat consumenten.
Maar de lease markt werkt anders. Die Duitse merken garanderen een overnameprijs. Zij geven ook korting, maar in de toonzaal.
Voor mijn vorige leasewagen had ik 25% korting. Dat heeft minder impact op de 2de handsprijs.
De model S en X worden ondertussen nog amper verkocht. In Noorwegen verkocht Tesla samen 10 model S + X. Audi verkocht 131 Q8.

Audi heeft bijna evenveel e-tron verkocht op 4 jaar tijd als Tesla Model S + X op 10 jaar tijd.

Tesla heeft van alle ingeschreven EV in Noorwegen er 16.5% "verkocht". VW 14.87%, Audi 5.5% en Skoda 3%. Mercedes en BMW blijven daar ver bij achter, maar die zitten echt wel meer in de niche van luxevoertuigen. De start van de Duitse merken is misschien traag maar dat zegt niet per definitie zoveel over de toekomst. Tesla prijst zich uit het segment van de luxewagens. Er gaan altijd mensen zijn die zich willen onderscheiden van anderen, en net bewust een duurdere wagen kopen als statussymbool, één die zij kunnen uitrusten naar hun smaak zodat die uniek is.
Het belangrijkste gevolg van de prijsverlagingen van Tesla is een versnelling van de EV-transitie. Ofwel doordat andere merken (kunnen) volgen in de prijsoorlog en zo alle EV's goedkoper worden. Ofwel doordat andere merken weglopen van de prijsoorlog (bv. Mercedes-Benz) en schijnbaar de EV-adoptie vertragen.
Nogmaals, die andere merken spelen in een ander segment. Heel veel mensen halen hun neus op voor een Tesla, en ik kan je verzekeren dat er veel mensen zijn die na hun eerste Tesla geen tweede meer hoeven. In mijn vriendenkring zijn er twee die opnieuw voor een Tesla gaan, en 4 die sowieso geen Tesla meer blieven.
Ik vrees dat het er voor de gevestigde (Duitse) autofabrikanten erg somber uitziet.
Ik vrees vooral voor de merken van Stellantis en Renault, want zij zitten in hetzelfde segment als Tesla.

Die zitten binnenkort met overcapaciteit in hun ICE- én EV-fabrieken...
Zou kunnen, de toekomst zal dat uitwijzen. EV technologie heeft nog geen maturiteit bereikt. Een doorbraak in technologie kan de verliezer van vandaag de winnaar van morgen maken.
VW communiceerde begin dit jaar over de vooruitgang die Quantumscape 't voorbije jaar maakte met de ontwikkeling van een solid state accu (bedrijf in handen van VW).
Hun accu's zouden in tests < 5% degraderen over 500 000km, een hogere energiedichtheid hebben en sneller laden. Idee was dat er nu zou gestart worden om ze te implementeren in portable devices. Dat kan dik tegenvallen, of dat kan ervoor zorgen dat er over 5 jaar VW's in de toonzaal staan die >1000 km rijden op één lading en aan 4C laden (dat is wat Quantumscape vooropstelt, van 0-100% in 15 minuten)

Ook BMW en Mercedes investeren massaal in deze technologie. Musk gelooft er niet in ... Ik zeg niet dat die er komt, ik zeg alleen dat de toekomst alle richtingen kan uitgaan.

Terug
Bovenaan