Ik trek uw vaststelling natuurlijk niet in twijfel, maar het is een economische denkfout van die leasingmaatschappij om te veronderstellen dat Volkswagen & co niet geïmpacteerd zouden zijn door de (duurzame, want uit kostprijsreductie voortvloeiende) prijsverlagingen van Tesla. Alle tweedehandswagens, EV én ICE, worden minder waard als nieuwe EV's plots (tien)duizenden euro's goedkoper worden.
Tesla vist steeds meer in een ander segment, de kostenbesparingen op die Tesla maken ook dat die wagens steeds meer uitgekleed worden. Op technisch vlak is de voorsprong van Tesla ook allang niet meer zo groot.
Vergeet niet dat veel mensen een imago kopen met hun wagen, daarom verkocht Audi ook beter dan Skoda…
Analogie: Als Apple het in zijn hoofd zou halen om hun nieuwe iPhones voor €400 ipv €800 te verkopen, heeft dat een onmiddellijke impact op de doorverkoopwaarde van gebruikte iPhones. Maar ook tweedehands Samsungs en andere merken worden daardoor goedkoper, want *een nieuwe iPhone voor €400* is een plots een alternatief geworden voor heel wat consumenten.
Maar de lease markt werkt anders. Die Duitse merken garanderen een overnameprijs. Zij geven ook korting, maar in de toonzaal.
Voor mijn vorige leasewagen had ik 25% korting. Dat heeft minder impact op de 2de handsprijs.
De model S en X worden ondertussen nog amper verkocht. In Noorwegen verkocht Tesla samen 10 model S + X. Audi verkocht 131 Q8.
Audi heeft bijna evenveel e-tron verkocht op 4 jaar tijd als Tesla Model S + X op 10 jaar tijd.
Tesla heeft van alle ingeschreven EV in Noorwegen er 16.5% "verkocht". VW 14.87%, Audi 5.5% en Skoda 3%. Mercedes en BMW blijven daar ver bij achter, maar die zitten echt wel meer in de niche van luxevoertuigen. De start van de Duitse merken is misschien traag maar dat zegt niet per definitie zoveel over de toekomst. Tesla prijst zich uit het segment van de luxewagens. Er gaan altijd mensen zijn die zich willen onderscheiden van anderen, en net bewust een duurdere wagen kopen als statussymbool, één die zij kunnen uitrusten naar hun smaak zodat die uniek is.
Het belangrijkste gevolg van de prijsverlagingen van Tesla is een versnelling van de EV-transitie. Ofwel doordat andere merken (kunnen) volgen in de prijsoorlog en zo alle EV's goedkoper worden. Ofwel doordat andere merken weglopen van de prijsoorlog (bv. Mercedes-Benz) en schijnbaar de EV-adoptie vertragen.
Nogmaals, die andere merken spelen in een ander segment. Heel veel mensen halen hun neus op voor een Tesla, en ik kan je verzekeren dat er veel mensen zijn die na hun eerste Tesla geen tweede meer hoeven. In mijn vriendenkring zijn er twee die opnieuw voor een Tesla gaan, en 4 die sowieso geen Tesla meer blieven.
Ik vrees dat het er voor de gevestigde (Duitse) autofabrikanten erg somber uitziet.
Ik vrees vooral voor de merken van Stellantis en Renault, want zij zitten in hetzelfde segment als Tesla.
Die zitten binnenkort met overcapaciteit in hun ICE- én EV-fabrieken...
Zou kunnen, de toekomst zal dat uitwijzen. EV technologie heeft nog geen maturiteit bereikt. Een doorbraak in technologie kan de verliezer van vandaag de winnaar van morgen maken.
VW communiceerde begin dit jaar over de vooruitgang die Quantumscape 't voorbije jaar maakte met de ontwikkeling van een solid state accu (bedrijf in handen van VW).
Hun accu's zouden in tests < 5% degraderen over 500 000km, een hogere energiedichtheid hebben en sneller laden. Idee was dat er nu zou gestart worden om ze te implementeren in portable devices. Dat kan dik tegenvallen, of dat kan ervoor zorgen dat er over 5 jaar VW's in de toonzaal staan die >1000 km rijden op één lading en aan 4C laden (dat is wat Quantumscape vooropstelt, van 0-100% in 15 minuten)
Ook BMW en Mercedes investeren massaal in deze technologie. Musk gelooft er niet in ... Ik zeg niet dat die er komt, ik zeg alleen dat de toekomst alle richtingen kan uitgaan.