Elektrische wagens

Lang leve de Tesla Superchargers dan maar? Rond de 40 cent voor Tesla-eigenaars en zo'n halve euro voor niet Tesla-eigenaars (tijdens daluren).
Helaas zijn er daarvan veel te weinig.

Ik denk dat 95% het elektrische wagenpark niet kan laden daar omdat ze geen pasjes van de firma accepteren :laugh:

En dan inderdaad weer dat stemmetje: Je geraakt er niet! Ah wel ik had nog 18% over en ik was dus bijna een uur sneller ter plaatse.

Maar het voordeel van een EV is toch dat je nog exact weet hoeveel batterij je over hebt ? Dus je checkt gewoon constant de range en op je GPS hoeveel km je nog moet rijden en je past daaraan dan je snelheid aan. Ben zo eens thuisgekomen met 1% en 2km overschot, en eigenlijk had ik totaal gene stress.
EDIT: nevermind, had ook je vervolgposts moeten lezen :).

Het is in buurlanden niet persé beter: in Nederland bv. wordt in veel gemeentes een concessie gegeven voor openbare laadpalen aan 1 uitbater zodat die plaatselijk ook een monopolie hebben en daar serieus gebruik van maken door de prijs hoog te zetten.
Ik heb het hier al vaker gezegd, maar als ik politicus was zou ik de openbare laadpalen (11 kW AC op openbare parkeerplaatsen) echt als publieke infrastructuur beschouwen, zoals de verlichtingspalen en verkeerslichten. Installatie, onderhoud, IT en monitoring kunnen dan nog in onderaanneming gebeuren, maar die publieke laadinfrastructuur hoeft geen massa's winst op te leveren voor private bedrijven. Zeker niet omdat je met concessies per definitie een lokaal monopolie krijgt.

In essentie zou een publieke laadpaal zelfs goedkoper moeten zijn dan een private laadpaal, omdat hij gedeeld wordt met meerdere auto's, omdat die laadpalen grotere volumes elektriciteit verbruiken (~ groothandelsprijzen), omdat de installatie in bulk kan gebeuren, ... . 10 laadpalen kunnen bv. voldoende zijn voor 40 buurtbewoners zonder mogelijkheid om thuis te laden. Dat wil zeggen dat gemiddeld 4 mensen maar 1 laadpaal moeten financieren. Vergelijk het met deelwagens vs privaat bezit.

Je hebt het over een hybride vermoed ik? Ik dacht dat het bij die kleinere batterijen niet nodig is om te limiteren op 80%... Althans ik doe dat toch zeker niet :D
Iemand die dit kan bevestigen?
Merci al voor te antwoorden, dacht dat mijn vraag niet zichtbaar was. Hybride idd.

Moet zeggen dat Tesla dat wel nauwkeurig berekend. Op een verre rit zit die er maar 1-4% naast als ik een verre rit doe als ik kijk op den oprit en nog niet vertrokken ben. Een je 30-60min aan het rijden bent, wordt het nog nauwkeuriger.
In het begin had ik daar wel wat schrik van want die liet me soms ergens met 10% aankomen, maar ondertussen vertrouw ik het systeem en dat klopt wel altijd.

Ik denk dat 95% het elektrische wagenpark niet kan laden daar omdat ze geen pasjes van de firma accepteren :laugh:

Is dat zo, dat je bij Superchargers niet terecht kan met de meeste firma laadpassen?
Wel goed om te weten op voorhand, heb er nog nooit gebruik van moeten maken maar op langere trips zou de kans wel groot zijn dat ik bij een Supercharger stop ipv 1 of andere laadplaats met 2 snelladers die veel vaker bezet zullen zijn...

Nogmaals mijn tip sharen: installeer gewoon A Better RoutePlanner.
Zoveel beter dan eender welke in-car navigatie, bij sommige merken dien je wel een dongle te installeren om de app volledig te kunnen gebruiken, maar het is echt de moeite waard. Ik heb de betalende versie van de app, met real-time weer. Werkt zeer nauwkeurig, maar vooral ook 't feit dat je kan instellen hoe je wilt rijden (zo snel mogelijk / zo weinig mogelijk laadstops / voorkeur voor bepaalde snelladers / min resterend % SOC bij aankomst / snelheid die je gaat rijden ...)
In theorie, agreed. In de praktijk liep die koppeling met mijn wagen echt niet goed (zonder dongle). Kreeg vaak geen correcte SOC door, app was buggy hierdoor, etc. - zeker een reden (voor mij) om er niet meer voor te betalen. Ik heb dat gewoon opgelost door de berekening voor langere reizen handmatig elke keer in ABR te doen, en dan dat charging station op de autonav in te geven. Dan zie je ook meteen of je écht in de problemen gaat komen of niet. Voor die sporadische kortere ritjes van max 1 laadstop vind ik het imo niet de moeite om er elke maand voor te betalen. Dan kan je echt wel vertrouwen op louter de autonavigatie.

Is dat zo, dat je bij Superchargers niet terecht kan met de meeste firma laadpassen?
Wel goed om te weten op voorhand, heb er nog nooit gebruik van moeten maken maar op langere trips zou de kans wel groot zijn dat ik bij een Supercharger stop ipv 1 of andere laadplaats met 2 snelladers die veel vaker bezet zullen zijn...
Ja, werkt gewoon met credit card koppeling. Als je een creditcard van de zaak hebt kan dat dus prima (facturen achteraf via de app op te vragen), anders wordt het moeilijk, tenzij je ze mag expensen.

Ja, werkt gewoon met credit card koppeling. Als je een creditcard van de zaak hebt kan dat dus prima (facturen achteraf via de app op te vragen), anders wordt het moeilijk, tenzij je ze mag expensen.
Of als je geluk hebt kan je je laadpas linken met de tesla app. Voorlopig enkel dkv mobility en travelcard jammer genoeg. Ik hoop dat er snel mogelijkheden bij komen.

ik zag net iets leuk aan mijn auto, laden zonder laadpas.

Plug & Charge maakt een naadloze en veilige laadervaring mogelijk. Sluit uw voertuig simpelweg aan op een geschikt Plug & Charge laadstation om automatisch te beginnen met laden - u hoeft uw app of laadkaart niet te gebruiken.

Beetje het systeem van Tesla zeker?

Plug en charge zet ik uit. Ik kies liever zelf welke laadpas ik waar gebruik en het is je pas gewoon eens over de lezer schuiven.

Bijna even naadloos en even veilig.

Plug en charge zet ik uit. Ik kies liever zelf welke laadpas ik waar gebruik en het is je pas gewoon eens over de lezer schuiven.

Bijna even naadloos en even veilig.

en zijn er al veel palen die het ondersteunen? Bepaalde netwerken?

Ik heb het hier al vaker gezegd, maar als ik politicus was zou ik de openbare laadpalen (11 kW AC op openbare parkeerplaatsen) echt als publieke infrastructuur beschouwen, zoals de verlichtingspalen en verkeerslichten. Installatie, onderhoud, IT en monitoring kunnen dan nog in onderaanneming gebeuren, maar die publieke laadinfrastructuur hoeft geen massa's winst op te leveren voor private bedrijven. Zeker niet omdat je met concessies per definitie een lokaal monopolie krijgt.

In essentie zou een publieke laadpaal zelfs goedkoper moeten zijn dan een private laadpaal, omdat hij gedeeld wordt met meerdere auto's, omdat die laadpalen grotere volumes elektriciteit verbruiken (~ groothandelsprijzen), omdat de installatie in bulk kan gebeuren, ... . 10 laadpalen kunnen bv. voldoende zijn voor 40 buurtbewoners zonder mogelijkheid om thuis te laden. Dat wil zeggen dat gemiddeld 4 mensen maar 1 laadpaal moeten financieren. Vergelijk het met deelwagens vs privaat bezit.

Eigenlijk zo een beetje zoals de tankstations die ook publiek bezit zijn en de oliemaatschappijen die ook geen miljoenen verdienen door de verkoop van brandstof?

Eigenlijk zo een beetje zoals de tankstations die ook publiek bezit zijn en de oliemaatschappijen die ook geen miljoenen verdienen door de verkoop van brandstof?
Je moet goed lezen wat ik schrijf: "openbare laadpalen (11 kW AC op openbare parkeerplaatsen)". Dat is de basisinfrastructuur waarmee mensen zonder eigen garage of oprit, en dus zonder eigen laadmogelijkheden, hun auto veelal 's nachts opladen. Denk dan aan stads- en dorpscentra waar op straat of op openbare parkings geparkeerd wordt.

Dit soort omgevingen dus:

parking.png

In de straat zijn er een 30-tal parkeerplaatsen en op die "buurtparking" nog eens 13. Aangezien daar elektriciteit aanwezig is, is het dus interessant om van die parking 13 laadplaatsen te maken. Mijn argument is dat die laadinfrastructuur, net zoals de aanwezige verlichtingspalen, verkeerslichten, bewakingscamera's, ... een publiek karakter heeft. Je moet dat niet laten uitbaten door een privaat bedrijf dat - per opbod - een concessie koopt en vervolgens de investering probeert terug te verdienen door zo hoog mogelijke tarieven te vragen aan de mensen die daar wonen.

Tankstations opereren in een heel andere markt. Mensen tanken onderweg en komen dus veel tankstations tegen. Ze kunnen kiezen voor het goedkoopste, dat met de beste service, dat met interessante winkel of horeca, ... . Snelladers zitten in diezelfde markt, AC-laadpalen niet. Voor snelladers zou er enkel een maximumprijs moeten gedefinieerd worden, om te vermijden dat de sukkelaar die met 1% accu daar strandt €3/kWh moet betalen.

Moet je niet nog in de app ook aangeven dat je wilt laden? Of is het echt lader er in en klaar?
Nope, enkel de stekker er in.
Uiteraard moet je wel de eerste keer in de app de auto aan uw account koppelen en uw laadpas. Maar daarna is het plug n charge.
VAG wagens vallen ook uit de boot want die sturen hun MAC adres niet uit via de laadpoort, dus de lader weet dan niet welke auto het is.

Je moet goed lezen wat ik schrijf: "openbare laadpalen (11 kW AC op openbare parkeerplaatsen)". Dat is de basisinfrastructuur waarmee mensen zonder eigen garage of oprit, en dus zonder eigen laadmogelijkheden, hun auto veelal 's nachts opladen. Denk dan aan stads- en dorpscentra waar op straat of op openbare parkings geparkeerd wordt.

Dit soort omgevingen dus:

parking.png

In de straat zijn er een 30-tal parkeerplaatsen en op die "buurtparking" nog eens 13. Aangezien daar elektriciteit aanwezig is, is het dus interessant om van die parking 13 laadplaatsen te maken. Mijn argument is dat die laadinfrastructuur, net zoals de aanwezige verlichtingspalen, verkeerslichten, bewakingscamera's, ... een publiek karakter heeft. Je moet dat niet laten uitbaten door een privaat bedrijf dat - per opbod - een concessie koopt en vervolgens de investering probeert terug te verdienen door zo hoog mogelijke tarieven te vragen aan de mensen die daar wonen.

Tankstations opereren in een heel andere markt. Mensen tanken onderweg en komen dus veel tankstations tegen. Ze kunnen kiezen voor het goedkoopste, dat met de beste service, dat met interessante winkel of horeca, ... . Snelladers zitten in diezelfde markt, AC-laadpalen niet. Voor snelladers zou er enkel een maximumprijs moeten gedefinieerd worden, om te vermijden dat de sukkelaar die met 1% accu daar strandt €3/kWh moet betalen.
Je kan toch ook kiezen waar je gaat laden, net zoals er mensen zijn die speciaal rondrijden om nij tankstation x of y te gaan tanken.
Zelfs in mijn boeredorp kan ik kiezen tussen 3 - 4 laapdalen op wandelafstand. In de naburige stad is een relatief dure snellader en 15km tot een heel goedkope tesla supercharger.

Dure laders zullen er wel van tussen gaan als er genoeg goedkope laders in de buurt komen.

Terug
Bovenaan