Elektrische wagens

600 bruto is wel zeer schappelijk eigenlijk, dan is de keuze al iets makkelijker. Hier wordt dat dan wel een monofase laadpaal.
Maak je je daar geen zorgen om? Bij bepaalde modellen kan je dan blijkbaar niet hoger dan 7,7 kWh gaan, wat toch serieus limiterend is als je een 80-100kwh batterij moet opladen.

Ik heb hier ook monofase maar denk er sterk aan om naar 3-fase te gaan als er een elektrische wagen komt.

Meer dan 32A of 7,4kWh is toch niet echt nodig, hoe dikwijls kom je 's avonds thuis met pakweg 5% en heb je 's morgens weer de volle 100% nodig? Zeker met het capaciteitstarief is het interessanter om de snelheid zelfs lager te houden.

Maak je je daar geen zorgen om? Bij bepaalde modellen kan je dan blijkbaar niet hoger dan 7,7 kWh gaan, wat toch serieus limiterend is als je een 80-100kwh batterij moet opladen.

Ik heb hier ook monofase maar denk er sterk aan om naar 3-fase te gaan als er een elektrische wagen komt.
Totaal niet eigenlijk nee. Ik kan op het werk laden aan 11kWh en eventueel aan een snellader ergens anders. Ik werk 3 dagen per week thuis en elke keer die wagen thuis zou staan plug ik die gewoon in, zelfs als je op 10% zit met een 80kWh batterij heb je nog 8kW, je moet dan dus 72kW bijladen.
Aan 4kWh duurt dat dan 18 uur, aan 6kWh 12 uur en aan 11 kWh (ik heb vlakbij zoals gezegd 78 laadpalen staan) is dat 6.5 uur. Als ik echt in die situatie zit, zet ik 'm dan wel daar een paar uur. Al denk ik dat ik niet vaak in zo'n situatie zou komen.
De meeste mensen proberen hun laadpaal net te limiteren voor het capaciteitstarief.

EDIT: ongeveer wat @Mégane zegt dus.

Wordt alleen interessant als je 2 of meer EVs in het gezin hebt die allebei erg veel kilometers maken.

Je laadt ook meestal tot 80%. Zelfs met een bijna lege batterij is dat bij een 80 kWh batterij maar 60 kWh op een hele avond en nacht laden.

Ik weet 2 plaatsen bij mij in het dorp, de ene op 800m, de andere op 1200m. Niet onoverkomelijk maar toch geen afstanden die ik 'dagelijks' wil doen.
Zeker niet als je weet dat ik op 50m woon van een parking met een 50-tal plaatsen maar waar er niets voorzien is.
Dan tel ik nog alle parkeerplaatsen langs de straat niet mee.

Ik woon 'onder' de kerktoren maar de laadpalen staan aan de buitenkant van het dorp :unsure:
Ja de logica ontbreekt soms nog wel. Het is niet zo dat het niet mogelijk is laadpalen te plaatsen op 100-200 meter van waar ik woon. Juist in tegendeel. Ze staan er gewoon (nog) niet.

Maar in België staan er al best veel in vergelijking met veel andere landen.

Wordt alleen interessant als je 2 of meer EVs in het gezin hebt die allebei erg veel kilometers maken.

Je laadt ook meestal tot 80%. Zelfs met een bijna lege batterij is dat bij een 80 kWh batterij maar 60 kWh op een hele avond en nacht laden.
Mm ik denk nogal snel aan de dagen waar ik thuiskom van het werk en dan toch nog weg moet. En hem dan met mijn stomme kop waarschijnlijk ook nog heb vergeten op te laden de nacht ervoor.

Maar inderdaad, zolang er nog een andere wagen is op brandstof moet ik dat nog niet meteen doen.

Ik vind al die verhalen van op 500m kan ik hem laden dus dat is ok altijd bizar. Je zou dat hier is 10j geleden moeten gezegd hebben dat je te voet naar het tankstation moest voor een bidon naft. Je zou terecht voor zot verklaard worden. Maar we moeten nu elektrisch dus iedereen praat het zichzelf goed. Blijf het een ongemakkelijk verhaal vinden de elektrische wagens. Maar zal het zelf eerst eens moeten ondervinden :)

Monofase laden gaat inderdaad niet hoger dan 32A (7.4kW). Ik heb ne laadpaal die 22kW kan, maar de auto kan maar 11kW op 3 fase en 7.4kW op 1 fase.
Maar zelfs die 7 of 11kW wil ik niet gebruiken want dan betaal ik ook meer capaciteitstarief. Ik steek mijn wagen geregeld in de stekker en de batterij komt zelden onder de 50%. Zo hoef ik me geen zorgen te maken als ik onverwachts weg moet en kan ik gezapig bijladen en extra kosten ivm het capaciteitstarief vermijden.
Ik wil alleen snel kunnen laden op een zomerdag zodat ik alle geproduceerde zonne energie in de auto krijg.

Totaal niet eigenlijk nee. Ik kan op het werk laden aan 11kWh en eventueel aan een snellader ergens anders. Ik werk 3 dagen per week thuis en elke keer die wagen thuis zou staan plug ik die gewoon in, zelfs als je op 10% zit met een 80kWh batterij heb je nog 8kW, je moet dan dus 72kW bijladen.
Aan 4kWh duurt dat dan 18 uur, aan 6kWh 12 uur en aan 11 kWh (ik heb vlakbij zoals gezegd 78 laadpalen staan) is dat 6.5 uur. Als ik echt in die situatie zit, zet ik 'm dan wel daar een paar uur. Al denk ik dat ik niet vaak in zo'n situatie zou komen.
De meeste mensen proberen hun laadpaal net te limiteren voor het capaciteitstarief.

EDIT: ongeveer wat @Mégane zegt dus.

Haha, nog geen ervaring met laden op het werk zeker...
Dat laden met 11kW is wat overrated en de palen worden serieus geknepen. Je kan laden, maar aan meer dan 4kWh gemiddeld zal dat zeker niet zijn.
Maar als je thuis kan laden is dat ook geen issue, ik laad nooit op het werk en afstand is 150km/dag. Ik kan dat desnoods 2 dagen achter elkaar doen.

Mm ik denk nogal snel aan de dagen waar ik thuiskom van het werk en dan toch nog weg moet. En hem dan met mijn stomme kop waarschijnlijk ook nog heb vergeten op te laden de nacht ervoor.

Bij een ICE ga je niet aan een tankstation staan als je nog een halve tank hebt. Bij een laadpaal thuis doe je dat wel. Dat is het verschil.

De kabel insteken bij aankomst is gemakkelijk en wordt snel een automatisme. Helpt ook voor het capaciteitstarief zoals MorGo7h zegt.

Ik laad wel aan 7,2 via monofase omdat ik nog een terugdraaiende teller heb.

Relevant filmpje van de VRT over elektrisch rijden in Brussel, en bij uitbreiding in alle stedelijke omgevingen.

De expert van Transport & Mobility Leuven kan niet anders dan vaststellen dat elektrisch rijden voor stedelingen een zeer dure en onpraktische zaak wordt. Oplossingen om elektrisch rijden mogelijk te maken worden niet aangedragen, wel wordt ingezet op gedragswijziging, dwz niet langer met de auto rijden maar wel met het openbaar vervoer, de fiets, etc. "De stad leent zich daar ook toe." 't Is maar dat je weet waar mobiliteitsexperten ons graag naartoe pushen.

Slechts 250 wagen ingeschreven die in aanmerking komen? Maak dat the cat wise he.
Het loket voor de aanvragen is nog niet eens open. Dan zul je pas wat zien.

Slechts 250 wagen ingeschreven die in aanmerking komen? Maak dat the cat wise he.
De Tesla Model Y RWD is pas sinds 4 januari 2024 verkrijgbaar voor €39.990. Daags voordien was dat nog €47.990. Bij de inschrijvingen van januari waarop Lydia Peeters zich baseert, zit de Tesla Model Y er dus nog niet (of amper) bij.

Nu de premie van €5000 bevestigd is door de bevoegde minister, is de particuliere nettoprijs van zo'n Model Y effectief €34.990... . Wie denkt dat een prijsverlaging van 47.990 naar 34.990 euro géén noemenswaardig effect op de vraag heeft, dwaalt compleet. Voor €34.990 koop je amper een Volkswagen Golf 1.0 TSI... dan is de keuze voor de Tesla toch snel gemaakt, zelfs al sta je wat sceptisch tegenover EV's. Nothing beats a great price.

Vlaanderen knalt onwaarschijnlijk in de elektrificatie van het wagenpark. Bedrijfswagens, in VL goed voor 70% van alle nieuw ingeschreven personenwagens, zijn 80% elektrisch in 2024. Van de 30% particuliere nieuwe wagens zal nu nog eens pakweg 30% elektrisch worden. Da's samengeteld een EV-marktaandeel van 65% in 2024. Heel bijzonder, wetende dat dat EV-marktaandeel slechts 10% bedroeg in 2022. Op 2 jaar tijd gaan we van 10% naar 65%, laat dat even inzinken. We maken de snelste EV-transitie van de hele Westerse wereld, sneller dan landen als Noorwegen, Zweden, Nederland, ... .

Laat ons hopen dat politici beseffen wat ze in gang hebben gezet. :) Ter verduidelijking, dit is de huidige situatie in Noorwegen:

417481061_10163239683332678_9065873716534643155_n.jpg

Het loket voor de aanvragen is nog niet eens open. Dan zul je pas wat zien.

Volgens het artikel zijn er maar 250 wagens ingeschreven in januari die in aanmerking komen voor de premie, het gaat dus niet over aanvragingen voor de premie.
Maar zoals alle 'goeie' politiekers houdt ze geen rekening met het feit dat de meeste wagens waarschijnlijk nog maar besteld zijn of mensen die wachten om hem in te schrijven tot dat loket online is, ... . Zouden die nu echt niet verder kijken dan hun neus lang is of denken ze echt dat we zo dom zijn om zo'n belachelijke uitspraken gewoon te aanvaarden? :puke:

Haha, nog geen ervaring met laden op het werk zeker...
Dat laden met 11kW is wat overrated en de palen worden serieus geknepen. Je kan laden, maar aan meer dan 4kWh gemiddeld zal dat zeker niet zijn.
Maar als je thuis kan laden is dat ook geen issue, ik laad nooit op het werk en afstand is 150km/dag. Ik kan dat desnoods 2 dagen achter elkaar doen.
Ik heb nu toch al bij redelijk wat bedrijven geladen en ik ben 4kW nog maar 1x tegengekomen. Al de andere keren was het aan 7kW en 11kW.

De Tesla Model Y RWD is pas sinds 4 januari 2024 verkrijgbaar voor €39.990. Daags voordien was dat nog €47.990. Bij de inschrijvingen van januari waarop Lydia Peeters zich baseert, zit de Tesla Model Y er dus nog niet (of amper) bij.

Nu de premie van €5000 bevestigd is door de bevoegde minister, is de particuliere nettoprijs van zo'n Model Y effectief €34.990... . Wie denkt dat een prijsverlaging van 47.990 naar 34.990 euro géén noemenswaardig effect op de vraag heeft, dwaalt compleet. Voor €34.990 koop je amper een Volkswagen Golf 1.0 TSI... dan is de keuze voor de Tesla toch snel gemaakt, zelfs al sta je wat sceptisch tegenover EV's. Nothing beats a great price.

Vlaanderen knalt onwaarschijnlijk in de elektrificatie van het wagenpark. Bedrijfswagens, in VL goed voor 70% van alle nieuw ingeschreven personenwagens, zijn 80% elektrisch in 2024. Van de 30% particuliere nieuwe wagens zal nu nog eens pakweg 30% elektrisch worden. Da's samengeteld een EV-marktaandeel van 65% in 2024. Heel bijzonder, wetende dat dat EV-marktaandeel slechts 10% bedroeg in 2022. Op 2 jaar tijd gaan we van 10% naar 65%, laat dat even inzinken. We maken de snelste EV-transitie van de hele Westerse wereld, sneller dan landen als Noorwegen, Zweden, Nederland, ... .

Laat ons hopen dat politici beseffen wat ze in gang hebben gezet. :) Ter verduidelijking, dit is de huidige situatie in Noorwegen:

417481061_10163239683332678_9065873716534643155_n.jpg
Waar heb jij gelezen dat de premie bevestigd is ? Ik lees net dat de antwoorden/'oplossingen' van Lydia Peeters op het advies ook op tegenkanting lopen van oa NVA en zij het willen tegenhouden. Lijkt me nog geen gelopen race, al zal er wel een of ander Belgisch compromis uit de bus vallen zeker?

Terug
Bovenaan