Elektrische wagens

Mijn auto is aangekomen in antwerpen :woohoo:

waar kan je die bumperstickers bestellen met "I survived the suez canal houthi attacks" ?
Ze zijn momenteel met ne koevoet alle deurpanelen eraf aan 't halen om aan die verstopte drugs te geraken. Seffens gaan ze beginnen aan de pakskes die ze in de batterij verstopt hebben.

Als je veel autostrade doet, is het nog minder blijkbaar.
Ik hoor die consultants hier praten van 400km zogenaamd -> 280km in de praktijk, bij normaal weer dan.

Dat is idd prima als je nooit te lange afstanden doet.
Maar als je eens naar de Ardennen rijdt, wordt het al moeilijker.
En dan moet je daar nog een paal te pakken zien krijgen, maar ga je die 's morgens inpalmen terwijl jij er een dag op uit trekt?
Dat maakt het net zo lastig allemaal nog.
Al vaker gezien, dat mensen afkomen, de laadpaal inpikken, en die daar een dag laten staan. Gaat men ook tegenin komen.

's nachts opladen ja, anders zit je nog met uw piek als je een digitale meter hebt.
En voor die dan nog een warmtepomp hebben, ook nog eens dubbel opletten.

(Bij ons willen ze ook beginnen met mobiliteitsbudgetten. Ik blijf toch nog even weg van die elektrische auto's, staat nog niet op punt.
Zal wel voor het geld (+ wat er nog uit te halen valt) gaan, al gaat een deel dan naar de belastingen.)

Onlangs bij ene zijn byd gestaan, was wel een ferm machien.
Die had in de praktijk wel 400km. Kost wel +70k zo 😆

Ik hoor toch meer en meer van mensen die reeds een salariswagen hadden, toch gaan passen voor een volgende. Want het elektrische wordt er doorgeduwd stilaan. En men ziet op tegen al wat erbij komt kijken.

(Voor die particulier ene kopen. Ook nog eens rekening houden met het verlies van rendement over de jaren heen.
Echt nog duur, lage actieradius voor de gewone modellen, en dan nog rendementsverlies.)
Dat rendementsverlies na een aantal jaren dat valt echt heel goed mee hoor. Pas nog van een collega gehoord die met een oude nissan leaf rijdt. Dit is dan ook zonder snufjes die de levensduur verlengen zoals het voorverwarmen vd batterij ed. zoals je tegenwoordig ziet. Hij zit na 13(!) jaar op 77%.

Van Tesla ook al heel wat cijfers zien passeren van grootte-orde 88% resterend na 300k km.

Dus ja, het is iets om zeker rekening mee te houden. Maar het is over het algemeen veel minder dramatisch dan dat mensen denken. Ik weet natuurlijk niet wat uw referentiepunt is. Als jij 12% verlies na 300k km teveel vindt, tja, dat kan, maar voor de meeste mensen zou dat geen probleem mogen zijn, of als het echt op die 12% aankomt, dan tel je te nipt en is een elektrische wagen niets voor u tout court.

Dat rendementsverlies na een aantal jaren dat valt echt heel goed mee hoor. Pas nog van een collega gehoord die met een oude nissan leaf rijdt. Dit is dan ook zonder snufjes die de levensduur verlengen zoals het voorverwarmen vd batterij ed. zoals je tegenwoordig ziet. Hij zit na 13(!) jaar op 77%.

Van Tesla ook al heel wat cijfers zien passeren van grootte-orde 88% resterend na 300k km.

Dus ja, het is iets om zeker rekening mee te houden. Maar het is over het algemeen veel minder dramatisch dan dat mensen denken. Ik weet natuurlijk niet wat uw referentiepunt is. Als jij 12% verlies na 300k km teveel vindt, tja, dat kan, maar voor de meeste mensen zou dat geen probleem mogen zijn, of als het echt op die 12% aankomt, dan tel je te nipt en is een elektrische wagen niets voor u tout court.
Ik rij wel vaak een 300km per dag.

In de week rij ik weinig.

In het weekend van hier naar daar crossen.

Auto inspringen, naar pakweg Houffalize rijden, 's avonds weer terug naar huis.

Met 300km bereik ben ik niets. Zelfs 400 zou maar op het randje zijn.

Is dus nog niets voor mij.

En als er dan nog eens met de jaren 'maar' 10% afgaat.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, in dat geval een goede diesel die makkelijk 1000km kan rijden per tankbeurt :music:
Ja, want we rijden allemaal 1000km per dag...
Ik heb mijn EV nu 6 maand en ben 2x gaan snelladen toen ik terug kwam van weekend zonder laadmogelijkheden.
De rest thuis de oprit. Dat heeft me minder tijd gekost dan al die keren rondrijden voor het tankstation.
Zelf tijdens een weekje Limburg moest ik nergens snelladen. Ik kon in het vakantiepark laden, op de parking van dierentuin, in alle parkings in Maastricht, ...

Als ik 6 keer ga tanken, ben ik meer tijd kwijt dan die 2x dat ik moest stoppen aan de snellader om thuis te geraken.

Omg niet opnieuw beginnen he.
Iedereen weet dat je met een diesel verder kan rijden en je op dat vlak meer comfort krijgt.
Ben je de uitzondering en rij je altijd +400km op een dag? Dan is een EV helaas niet ideaal voor jou.

Discussie afgesloten.

Laatst bewerkt:
Kogel door de kerk: nieuwe salariswagen wordt de nieuwe Renault Scenic full option.

Kon ook kiezen voor Model Y, iX1 of XC40 maar die zijn teveel eenheidsworst voor mij. Ik rijd nu met ne X1 full option en kvind dat ook maar zeer matig qua rijgedrag, interieur en comfort. Dus BMW viel sowiesoaf voor mij.

Omg niet opnieuw beginnen he.
Iedereen weet dat je met een diesel verder kan rijden en op dat vlak meer comfort krijgt.
Ben je de uitzondering en rij je altijd +400km op een dag? Dan is een EV niet ideaal voor jou.

Discussie afgesloten.
Inderdaad. En als ge niet thuis kunt laden, zou ik hem ook niet moeten hebben

Ik rij wel vaak een 300km per dag.

In de week rij ik weinig.

In het weekend van hier naar daar crossen.

Auto inspringen, naar pakweg Houffalize rijden, 's avonds weer terug naar huis.

Met 300km bereik ben ik niets. Zelfs 400 zou maar op het randje zijn.

Is dus nog niets voor mij.

En als er dan nog eens met de jaren 'maar' 10% afgaat.

Ja maar je snapt dat dit eigenlijk geen argument is?
Je springt in uw wagen en rijdt naar houffalize, waar die wagen dan 3-4u op de parking staat te staan om dan terug naar huis te rijden.

In Houffalize zijn alvast 2 snelladers van 60kW. En meerdere 11kW laders.
Sta je 3u aan zo een 11kW laadpaal dan heb je 30kWh geladen, ofwel voldoende om opnieuw weer meer dan 100km te rijden.

Met een EV rijden dat is een achteruitgang op bepaalde vlakken. Het vraagt het aanpassen van denkwijzen en manieren van hoe je uw mobiliteit moet inplannen.
Maar het heeft ook voordelen, en de aanpassingen zijn echt niet zo drastisch hoor.

Rij je naar Lyon dan ga je enkele keren moeten stoppen ja. Maar dat moest je met een ICE ook hoor. Zowel in theorie als effectief in de praktijk.
Als jij 8u kan rijden zonder het toilet te moeten of eens uw benen te strekken dan ben je toch een straffe pee.

Ja maar je snapt dat dit eigenlijk geen argument is?
Je springt in uw wagen en rijdt naar houffalize, waar die wagen dan 3-4u op de parking staat te staan om dan terug naar huis te rijden.

In Houffalize zijn alvast 2 snelladers van 60kW. En meerdere 11kW laders.
Sta je 3u aan zo een 11kW laadpaal dan heb je 30kWh geladen, ofwel voldoende om opnieuw weer meer dan 100km te rijden.

Met een EV rijden dat is een achteruitgang op bepaalde vlakken. Het vraagt het aanpassen van denkwijzen en manieren van hoe je uw mobiliteit moet inplannen.
Maar het heeft ook voordelen, en de aanpassingen zijn echt niet zo drastisch hoor.

Rij je naar Lyon dan ga je enkele keren moeten stoppen ja. Maar dat moest je met een ICE ook hoor. Zowel in theorie als effectief in de praktijk.
Als jij 8u kan rijden zonder het toilet te moeten of eens uw benen te strekken dan ben je toch een straffe pee.
Als ik bv. naar die kanten rijd, zal het zelden aan het centrum zijn. (Gehuchtje, bosrand, ...)
Om daar mijn fiets af te laden, of wandelschoenen aan te trekken.
En heus echt wel wat langer wegblijf dan 3-4 uur :p
En dus niet in de buurt blijf van de wagen.

Nee, niet compatibel met mij.

(En dan nog. Hoe groot is de kans dat die enkele palen vrij gaan zijn als je daar aankomt? Stel dat je met meerdere ev's oprijdt. Ik ga vaak met grotere groepen mee...)

Soit. Meer zeg ik er niet over, ik heb onbewust een heiligdom betreden en zie overal rode ogen staren :p

Laatst bewerkt:
Als ik bv. naar die kanten rijdt, zal het zelden aan het centrum zijn. (Gehuchtje, bosrand, ...)

(En dan nog. Hoe groot is de kans dat die enkele palen vrij gaan zijn als je daar aankomt? Stel dat je met meerdere ev's oprijdt. Ik ga vaak met grotere groepen mee...)

Soit. Meer zeg ik er niet over, ik heb onbewust een heiligdom betreden en zie overal rode ogen staren :p
EV’s zoals ze nu zijn, gaan ook niet voor iedereen werken. Maar daar is er nog meer dan 10j tijd voor op een oplossing te vinden.
In tussentijd ga je wel steeds meer belastingen betalen als je met een brandstofwagen blijft rijden.

Gisteren na de collegas thuis af te zetten om 3 uur snachts hier toch even aan de snellader gehangen omdat de madam vandaag met de ouders op familiebezoek moet. Yeah mss toch eens investeren in een laadpaal thuis.

Wat betreft de batterijdegradatie (als ik ABPR mag geloven) is 11% op 3 jaar tijd en 30k km.

Laatst bewerkt:
Als ik bv. naar die kanten rijdt, zal het zelden aan het centrum zijn. (Gehuchtje, bosrand, ...)

En dan laad je uw fiets af aan de lader of trek je je wandelschoenen daar aan. Weer zo'n straffe sportieveling die als de dood is om wat verder te stappen of te fietsen.

Gisteren na de collegas thuis af te zetten om 3 uur snachts hier toch even aan de snellader gehangen omdat de madam vandaag met de ouders op familiebezoek moet. Yeah mss toch eens investeren in een laadpaal thuis.

Wat betreft de batterijdegradatie (als ik ABPR mag geloven) is 11% op 3 jaar tijd en 30k km.
11% degradatie op 3 jaar tijd en 30k km?
:crazy:

11% degradatie op 3 jaar tijd en 30k km?
:crazy:
mja als die abrp met die dongle correct is dan wel. Maar geen idee of dat een realistische inschatting is
batterij.png

Terug
Bovenaan