Elektrische wagens

Gek genoeg bestaat er al een BMW i3 sedan maar enkel in China. Op zich een beetje een overbodig model omdat de i4 qua afmetingen behoorlijk overeen komt met bv een 3-reeks sedan. Ik denk ook dat ze misschien van die i-benaming gaan afstappen om het onderscheid duidelijker te maken. Ik ga waarschijnlijk binnen een jaar of 2 opnieuw naar een EV kijken dus ik hoop dat die Neue Klasse wagens alvast geslaagd gaan zijn.

De eerste twee modellen van de Neue Klasse gaan inderdaad een SUV (mogelijke opvolger van de iX3) en een sedan zijn. Ik ben toch wel heel benieuwd hoe die wagens er uit gaan zien, de SUV is al gespot met efficiënte camouflage en het is moeilijk in te schatten hoe stijlvol die gaat zijn. De concepten van de sedan... Mja, dat ga ik toch eens in het echt moeten zien.
BMW had indertijd aangegeven dat de iNext een betrouwbaar beeld schepte van de wagen die zou volgen, en de iX wijkt daar echt niet zo ver van af volgens mij.

De naam i3 ligt nog niet vast blijkbaar.
BMW heeft alleen aangegeven dat het design van het Neue klasse prototype voor 90% zou overgenomen worden in de eerste wagen die dat designperk ingaat.
Dus whatever de naam van die wagen wordt, ja de sedan die zal afgeleid worden van dat Neue klasse prototype.
En een i4 daar heb je geen interesse in?

De reden waarom EV’s vaak SUV’s zijn is een tweeluik.
Mensen zijn dol op in een hoge wagen te zitten om allerlei redenen, wat in mijn ogen echt kwalijke evolutie is.
En dan is het ook gewoon makkelijker om in een SUV batterijen te steken omdat de vloer sowieso al hoger is.
De nieuwe ID.7 is echt ook al een hoge wagen doordat de vloer vol ligt met batterijen.

Ik hoop alvast dat er meer sedan, touring en coupe EV’s komen.

Ik begin stilaan wel die BMW Neue Klasse als mogelijke opvolger te zien voor mijn huidige wagen. Indien die volgend jaar beschikbaar is, zou dat hem wel eens kunnen worden...
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Eind dit jaar zou ik kunnen gaan voor een salariswagen. Maar ik ga denk ik nog even wachten op dat nieuw platform. Dan uiteraard hopen dat hij mee in de lijst komt. :p

En een i4 daar heb je geen interesse in?
Neen, dat is een EV afgeleid van een ICE. Ik wil geen wagen waar met kunst en vliegwerk een accu is ingelepeld, met alle nadelen van dien (middentunnel, beperkte wielbasis tov lengte voertuig).
De reden waarom EV’s vaak SUV’s zijn is een tweeluik.
Mensen zijn dol op in een hoge wagen te zitten om allerlei redenen, wat in mijn ogen echt kwalijke evolutie is.
En dan is het ook gewoon makkelijker om in een SUV batterijen te steken omdat de vloer sowieso al hoger is.
Een SUV zegt me niets. Ik wil die hoge instap niet, ik ben geen 75 jaar oud, heb dat niet nodig.
Ik heb 7 jaar geleden op aandringen van de BMW verkoper een X3 getest, ik stond na een kwartier al terug in de garage.
Voor een kleine wagen zou ik een uitzondering maken, daar heb je die hoogte idd nodig om de accu kwijt te geraken.
De nieuwe ID.7 is echt ook al een hoge wagen doordat de vloer vol ligt met batterijen.
Ik denk dat daar ook een aantal jammerlijke designbeslissingen de oorzaak van zijn. Een model 3 en een EQE zijn toch flink stuk lager.
Ik hoop alvast dat er meer sedan, touring en coupe EV’s komen.
Ik ook. Ik heb nu echt amper keuze (Chinese voertuigen neem ik niet in overweging).

Heeft iemand ook al eens geladen aan de Lidl, met Lidl Pay? Ik moet telkens mijn uitgave bevestigen met itsme, niet echt praktisch.
Voorlopig is dit wel de goedkoopste publieke laadpaal in de buurt.

Laatst bewerkt:
het grootste nadeel aan de LIDL, is dat je dan boodschappen doet in de LIDL.
En je dan weinig betaalt, maar ook verschrikkelijk ranzige producten in de plaats krijgt. Elke keer ik daar noodgedwongen binnenstap zweer ik dat het mijn laatste keer zal zijn.

het grootste nadeel aan de LIDL, is dat je dan boodschappen doet in de LIDL.
En je dan weinig betaalt, maar ook verschrikkelijk ranzige producten in de plaats krijgt. Elke keer ik daar noodgedwongen binnenstap zweer ik dat het mijn laatste keer zal zijn.
De standaard test sinds maanden iedere week een aantal huismerkproducten tegen merkproducten, getest door een expert

Wat opvalt is dat Lidl in die vergelijkingen meestal zeer goed scoort, en blijkbaar bij de top van de huismerkleveranciers hoort
Ik heb nog nooit bij Lidl aankopen gedaan, maar al die experts zijn het toch niet met je eens.

De standaard test sinds maanden iedere week een aantal huismerkproducten tegen merkproducten, getest door een expert

Wat opvalt is dat Lidl in die vergelijkingen meestal zeer goed scoort, en blijkbaar bij de top van de huismerkleveranciers hoort
Ik heb nog nooit bij Lidl aankopen gedaan, maar al die experts zijn het toch niet met je eens.

Test het vooral even zelf uit. Geen idee waar kranten tegenwoordig hun experten halen. Van smeerchoco tot ossobuco experten.
Er zijn zaken waarvoor ik speciaal naar de Lidl rij (kipsla en grote pitabroodjes) en andere zaken die ik daar laat staan.

On topic: volgens mij verbruik ik nu gemiddeld 24-25kWh met de P* :unsure: In de zomer eerder 16.

Test het vooral even zelf uit. Geen idee waar kranten tegenwoordig hun experten halen. Van smeerchoco tot ossobuco experten.
Er zijn zaken waarvoor ik speciaal naar de Lidl rij (kipsla en grote pitabroodjes) en andere zaken die ik daar laat staan.

On topic: volgens mij verbruik ik nu gemiddeld 24-25kWh met de P* :unsure: In de zomer eerder 16.
Ik denk dat chefs met een ster best wel in staat zijn om de kwaliteit (smaak) van voeding te testen.
Net zoals een prijswinnende barista en sommelier koffie en wijn kunnen beoordelen.

Mijn reactie was eerder om aan te geven dat de commentaar van peoperman over the top was.

Zowel mijn ega als mijn dochter moeten/mogen dit jaar een nieuwe leasewagen kiezen. Dat wordt een EV, het valt me op hoeveel merken een warmtepomp als optionele extra opnemen in de catalogus.
Ik beschouw dat eigenlijk toch als een must have op een EV, vanwege de grote impact op verbruik en bereik in de winter. Ik herinner me dat Björn een vergelijkende test deed tussen een Model 3 met en zonder warmtepomp, bij een temperatuur net boven het vriespunt (3°) was het benodigde vermogen om het interieur op temperatuur te houden 0.73 kW met warmte pomp 2,1kW.
Een uur rijden is bij de gemiddelde auto dus 1% of 3% batterijverbruik voor de verwarming alleen...

Het laden in betaalparkings zoals Indigo, QPark maar ook EFFIA bv in Frankrijk: loopt dat via je laadkaart of kan je dat ook via een kredietkaart doen?

Zowel mijn ega als mijn dochter moeten/mogen dit jaar een nieuwe leasewagen kiezen. Dat wordt een EV, het valt me op hoeveel merken een warmtepomp als optionele extra opnemen in de catalogus.
Ik beschouw dat eigenlijk toch als een must have op een EV, vanwege de grote impact op verbruik en bereik in de winter. Ik herinner me dat Björn een vergelijkende test deed tussen een Model 3 met en zonder warmtepomp, bij een temperatuur net boven het vriespunt (3°) was het benodigde vermogen om het interieur op temperatuur te houden 0.73 kW met warmte pomp 2,1kW.
Een uur rijden is bij de gemiddelde auto dus 1% of 3% batterijverbruik voor de verwarming alleen...
Hangt ook van het merk af. De warmtepomp in de elektrische wagens van VAG werden zelfs afgeraden door verkopers omdat ze eigenlijk niet goed werkten.

Zie de bomen door het bos niet meer, wat is de betere laadpas voor een elektrische wagen op de eigen vennootschap om thuis te laden inzake verbruik bijhouden? Laadpaal hebben we reeds.

haha id4 you funny.

aangezien ik morgen naar antwerpen moet en op 60% charge stond toch even aan de snellader 150kw gehangen hier in de buurt.

actual charge... 13kw bij batterij temp 1°C

haha id4 you funny.

aangezien ik morgen naar antwerpen moet en op 60% charge stond toch even aan de snellader 150kw gehangen hier in de buurt.

En ik maar vloeken dit weekend omdat ik maar 85kW haalde bij 0C omdat ik laat was met voorverwarmen 😅

haha id4 you funny.

En ik maar vloeken dit weekend omdat ik maar 85kW haalde bij 0C omdat ik laat was met voorverwarmen 😅
Met software versie 4 kan je met een ID zelf ten alle tijde het voorverwarmen triggeren (wat dan weer niet kan bij Tesla).
Ik weet niet of @zwarten die software gaat 'ontvangen'

Terug
Bovenaan