Elektrische wagens

Al eens een motor of versnellingsbak in een ICE laten vervangen?
Ter info, onlangs een ongeval gehad, motor en versnellingsbak nog perfect in orde. Herstellingskost: 30k€
Wees blij, bij een EV was het 29% duurder.

Het gaat over een revisie he. Dat moet je vergelijken met het vervangen van cellen in de batterij.
Ik zie dat je bij Tesla 4 jaar/80000km garantie krijgt op een nieuwe batterij. Geen idee als dat ook op een nieuwe versnellingsbak is, maar ik denk het niet.

Maar goed, ik heb m'n eigen rekening gemaakt en het moet al serieus mis gaan voordat ik duurder uit ben met een EV dan met brandstofwagen.

Bedankt om te bevestigen dat het nog steeds goedkoper is dan een nieuwe HV batterij ;)
Maar bij een nieuwe batterij heb je wel de kans dat die nieuwe door de evolutie in technologie opeens 10% capaciteit meer heeft. Als je dan nog eens de degradatie van de oude batterij mee rekent, kan je mogelijks opeens 100km extra doen met je wagen.

Een nieuwe versnellingsbak op een ice zal geen noemenswaardig verschil geven op het verbruik. Tenzij je natuurlijk eentje steekt met 8 versnellingen ipv 5 of zo

In het Tesla Service Center vertelden ze over een taxichauffeur in Canada die > 500 000 km had gereden met zijn model 3, batterij was defect. De man heeft toen besloten een nieuwe accu te plaatsen, dat was iets van een 13 000 € indien ik het me correct herinner. Dus dat is ook een mogelijkheid voor een wat oudere EV

Ja maar goed je moet ook wel alles in acht nemen.
Hoeveel is de economische waarde nog van die model 3 na 500k km met een defecte accu.
Je mag niet vergeten dat alles aan die wagen al 500km ervaring heeft eh. Dat stuur is al 500k km vastgehouden, die zetel daar is al 500k km ingezeten. Dat infotainment heeft al gedurende 500k km gebrand.
Die draagarmen hebben al 500k km gedragen, de rubbers, de veren en ga zo maar door, allemaal al 500k km gelopen.
Die motoren, ook die draaien niet voor eeuwig en hebben al 500k km gedraaid.

Batterij vervangen voor 13k allemaal goed en wel maar kan je dat ook nog verantwoorden.

Iedereen focust op die batterij omdat het een known slijtageonderdeel is waar iedereen massa’s ervaring mee heeft.
Maar er is echt wel meer dan alleen maar dat hoor. Maar het is lang niet het enige wat onderhevig is aan sleet.
Bij een ice kan je ook een mooi revisieblok kopen voor 13k. Daar kan je dan ook misschien weer 300k rijden zonder zorgen. De reden dat mensen dit vaak niet doen mag je niet blind voor zijn.

Laatst bewerkt:
Probleem is dat die nieuwe batterijen (toch die onder garantie) al een gereviseerde batterij is samengesteld uit andere defecte packs.
Dat hangt er van af of je een nieuwe of een gereviseerde koopt. Daar zal ook een prijsverschil in zitten. En gereviseerde presteren niet noodzakelijk slechter dan een nieuwe.

Zou ook sterk zijn moest nieuwere batterijen met andere technologie kunnen werken.
Waarom niet? Als die BMS de nodige soft en hardware heeft om met die nieuwe batterij om te gaan, moet dat toch perfect mogelijk zijn?

Komaan hoeveel (normale) werkende mensen houden hun auto nu nog 300 a 500k km ??

We spreken hier ook nog denk ik over oudere ICE versnellingsbakken.

Vraag me af wat de nieuwere automaten-cvt-dsg - double clutch restauratieprijzen zijn als daar iets aan komt

Probleem is dat die nieuwe batterijen (toch die onder garantie) al een gereviseerde batterij is samengesteld uit andere defecte packs.
Zou ook sterk zijn moest nieuwere batterijen met andere technologie kunnen werken.
Als die hetzelfde voltage levert, en de software krijgt een update om de capaciteit juist te detecteren, waarom niet?
Tesla heeft bvb onlangs nog geswitcht van batterijtechnologie in een bestaand model he...

Komaan hoeveel (normale) werkende mensen houden hun auto nu nog 300 a 500k km ??

We spreken hier ook nog denk ik over oudere ICE versnellingsbakken.

Vraag me af wat de nieuwere automaten-cvt-dsg - double clutch restauratieprijzen zijn als daar iets aan komt
Ik wou het hier niet plaatsen omdat het weer aanzien ging worden als een duur voorbeeld, maar omdat er nu naar gevraagd wordt ;)

Mijn vorige baas zijn A7 had na 5 jaar en 320k km een defecte versnellingsbak: kostprijs €13k. Die heeft dan een nieuwe A7 besteld.

daar zeg je het het. Hetzelfde voltage.
Voor het weinige wat ik er van weet heb je lithium polymeren van 4.2V maar ook de HV lithium polymeren van 4.4v of in de toekomst nog hoger. Ik denk niet dat je die HV's gaat kunnen inbouwen zonder verdere hardwarematige aanpassingen aan BMS en charging hardware in de wagen. Ook niet vergeten dat dit softwarematig een complexe oefening wordt als er 8 jaar oude teslas gaan rondtuffen met andere cellen.
En dan een grotere capaciteit van de cellen in dezelfde vormfactor gieten lijkt me ook moeilijk.
Ik denk toch dat dit niet zo een eenvoudige oefening is.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon dat ze van metaal wisselen (zoals bij Tesla). Of dat er een solid state batterij komt in hetzelfde formaat/voltage (geen idee of dat effectief kan) of ...

Ja maar goed je moet ook wel alles in acht nemen.
Hoeveel is de economische waarde nog van die model 3 na 500k km met een defecte accu.
Je mag niet vergeten dat alles aan die wagen al 500km ervaring heeft eh. Dat stuur is al 500k km vastgehouden, die zetel daar is al 500k km ingezeten. Dat infotainment heeft al gedurende 500k km gebrand.
Wel die taxichauffeur zal dan wel beslist hebben dat dat interieur nog meer dan voldoende goed was, denk ik dan?
Tesla model 3 interieurs blijken merkwaardig goed de tand des tijds te doorstaan, deze Taxi Model 3 heeft 320 000 km op de teller)
In het interieur rammelt er ook niets, omdat er geen mechanische bedieningselementen in dat interieur zitten.

Die draagarmen hebben al 500k km gedragen, de rubbers, de veren en ga zo maar door, allemaal al 500k km gelopen.
Die motoren, ook die draaien niet voor eeuwig en hebben al 500k km gedraaid.
Geen eeuwigheid, maar bij de Bolt heeft GM aangegeven dat ze ontworpen zijn om 600 000 miles mee te gaan.
Batterij vervangen voor 13k allemaal goed en wel maar kan je dat ook nog verantwoorden.

Iedereen focust op die batterij omdat het een known slijtageonderdeel is waar iedereen massa’s ervaring mee heeft.
Maar er is echt wel meer dan alleen maar dat hoor. Maar het is lang niet het enige wat onderhevig is aan sleet.
Veel meer, maar toch veel minder dan in een ICE.
Bij een ice kan je ook een mooi revisieblok kopen voor 13k. Daar kan je dan ook misschien weer 300k rijden zonder zorgen. De reden dat mensen dit vaak niet doen mag je niet blind voor zijn.
Omdat een ICE is veel complexer, met een veel grotere lijst aan slijtage gevoelige onderdelen (transmissie, katalysator, koelsysteem, ...)

Mijn punt is trouwens niet dat een EV 1.000.000 km kan afleggen, wel dat het argument dat een ICE een langer leven beschoren is dan een EV een totaal foutieve weergave van de werkelijkheid is. Een goed ontworpen accu gaat langer mee dan de gemiddelde economische levensduur van een wagen.

Laatst bewerkt:
Nog over elektrische wagens gesproken. Iemand hier die overweegt om een Fisker Ocean te bestellen?
In België blijkbaar alleen als in de "Extreme" livrei (AWD, >500 pk, 3.9s 0-100) verkrijgbaar op dit ogenblik, ergens 64 k€ voor een zo goed als volledig uitgeruste grote SUV met een WLTP range van 707 km.

Dat staat er niet. Raad van state is van oordeel dat het dossier geen spoedadvies nodig heeft. Ze zullen het gewoon binnen de standaard termijnen beoordelen.
Maar... er moet dus wel nog steeds een goedkeuring komen. Als ze die er niet komt heeft er een hoop volk een auto gekocht die ze niet kunnen betalen.

Even in 't vet zetten want ik vind dit WAANZINNIG!

De Tesla Model Y RWD is op dit moment NIEUW te koop voor €34.990*!!!

* Rekening houdend met de Vlaamse premie van €5000 voor particulieren en vzw's, die nog niet helemaal zeker is.
* Enkel verkrijgbaar in het zwart of wit.

Particulieren die aan het kijken waren naar een Model Y moeten NU bestellen! :p

Ondertussen vragen ze €51.000 voor een tweedehands Model Y RWD :LOL:

"In nieuwstaat!
Beschikbaar na overeenkomst
Gekeurd voor verkoop
Prijs incl btw.
100% aftrekbaar
17.000km
12/2022"

Laatst bewerkt:
Leuk voor iedereen die momenteel een model Y heeft en binnen een paar jaar wil verkopen. Die is dus tweedehands maar 30k meer waard of zelfs nog veel minder. Musk dénkt dat hij goed bezig is, tot je zelf uw Model Y wil verkopen na 4 jaar. Er is geen merk op de markt dat zoveel zijn waarde verliest. Je koopt eentje van 60k en is na 4 jaar 20k waard. Dan kan je hem beter niet verkopen vind ik, maar om met zo’n wagen 8 jaar te rijden is misschien ook wat saai.

Triestig voor al die autohandelaars die momenteel 10 Model Y hebben staan. Die zullen furieus zijn op Musk.

Het enige dat die CEO doet is massa’s Tesla’s maken en dan zorgen dat hij er vanaf geraakt. Die prijsdalingen gaan blijven duren want zijn laatste kwartaal was alweer slecht op de beurs. En zo zal blijken dat de aankoop toch niet zo’n goed idee was. Ik vind zelfs dat hij een beetje wanhopig overkomt. Overproductie, slechte cijfers op de beurs, alweer prijsdaling, …

Hopelijk geen vicieuze cirkel. Kameraad van mij was fier dat hij een model 3 kocht voor 50k ipv 60k (ooit vroeger nieuwprijs). Volgens mij gaat dit zijn effect hebben op de andere Tesla modellen. Die zijn wagen is van dag op dag direct 10k minder waard. Waarom zou ik een model 3 tweedehands kopen voor 45k als ik nu een model Y NIEUW kan kopen voor 35k? Heel die Tesla tweedehands markt gaat gewoon instorten.

Laatst bewerkt:
Leuk voor iedereen die momenteel een model Y heeft en binnen een paar jaar wil verkopen. Die is dus tweedehands maar 30k meer waard of zelfs nog veel minder. Musk dénkt dat hij goed bezig is, tot je zelf uw Model Y wil verkopen na 4 jaar. Er is geen merk op de markt dat zoveel zijn waarde verliest. Je koopt eentje van 60k en is na 4 jaar 20k waard. Dan kan je hem beter niet verkopen vind ik, maar om met zo’n wagen 8 jaar te rijden is misschien ook wat saai.
Je hebt dit verhaal al een aantal keren verteld, en ik begrijp je gevoel daarbij. Maar je moet beseffen dat Tesla hiermee de waarde van ALLE tweedehandswagens naar beneden trekt, niet enkel van Tesla's. Wie voor €35.000 een jonge tweedehandse gezinswagen wou kopen, pakweg een occasie Volvo XC60, zal nu toch ook eens naar een nieuwe Tesla Model Y kijken.

Neem nu deze auto:
Stel dat je die als particulier koopt en er 5 jaar mee wilt rijden. Hoeveel ga je daar in januari 2029 nog voor krijgen? €16.499? Dan heb je dus €30.000 afgeschreven op 5 jaar.
Die zwarte Tesla Model Y RWD (€34.990 incl premie) kan je over 5 jaar zéker voor meer dan €5000 verkopen.

Tesla heeft een heel kostenefficiënt productontwerp en productieproces op poten gezet en ontwricht de gevestigde automerken daarmee. De Model 3/Y is zowat de Ford T van de 21e eeuw.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen Tesla en ben geen autohandelaar, maar al die Tesla wagens die in 2023 50k hebben gekost zijn opeens veel minder waard. En dat is bij alle andere EV ongezien.

Ik zou als particulier maar 25k meer geven voor een tweedehands Tesla. Maximum. En altijd als argument zeggen dat ik een nieuwe Tesla kan kopen voor 35k.

Audi kan dit argument bv snel afwimpelen door hun interieur of comfort. Weinig verschil tussen een model 3 en Y in interieur of comfort.

Terug
Bovenaan