Elektrische wagens

Hansjörg von Gemmingen-Hornberg heeft al 1.9 miljoen km op de teller van zijn Model S, en is aan zijn vierde accu bezig..
Tweede accu ging 670 000 km mee, derde accu 505.000 km. Zijn huidige accu heeft nu 150.000 km afgelegd (en nog 92% van de originele range)

Hansjörg rijdt gewoon voor zijn plezier rond met de wagen, vooral autostrade.

500.000 km met een accu lijkt dus wel haalbaar.

Enkelingen maken geen gemiddelde. Daarvoor moet je statistisch meer data hebben.

Deze heeft bijvoorbeeld 3 batterijen versleten op 100000 mijl.

Hier zie je dat een batterij gemiddeld bij 200000km wel het beste gegeven heeft.

Laatst bewerkt:
Enkelingen maken geen gemiddelde. Daarvoor moet je statistisch meer data hebben.

Deze heeft bijvoorbeeld 3 batterijen versleten op 100000 mijl.
Meer statistische data zijn ook beschikbaar voor de model S, op het Tesla forum. Daar spreekt men over 10% degradatie na 250 000 km (daar waren > honderd deelnemers)
Tesla heeft vorig jaar ook cijfers gepubliceerd : 12% accu degradatie na 200 000 mijl, gebaseerd op alle rondrijdende Model S -en.

Die uberdriver met zijn model Y is dus eerder de uitzondering

Zie officieel onderzoek in mijn vorige post dan "wij van WC eend verkiezen..." onderzoek ;)
"Officieel onderzoek"
Dan zie ik een grafiek van één accu van één model S , en een theoretische model gebaseerd op 'Historical data from Tesla shows capacity degradation of about 5% after 80,000km', en in hun model blijven ze dus lineair 5% per 80 000 km verminderen.

De praktische tests die verderop in het artikel worden weergegeven geven allemaal aan dat de initiële degradatie hoger is dan de verdere degradatie.
Wanneer je dan de resultaten van de tesla-gebruikers zelf op ziet TMC (Model S / X gebruikers die zelf de data opvolgen), dan zie je ook daar dat de initiële degradatie vrij groot is, maar dat die degradatie nadien afneemt (net zoals die test van Munchen) .

Dus neen, je gaat met overtuigendere argumenten moeten komen, die niet van een website komt die de naam "universiteit" misbruikt

tesla-battery-degradation.jpg

Wat je daar leest is geschreven in 2019, dus gebaseerd op nog oudere data. Ondertussen zitten de meeste merken ook niet stil met het verbeteren van hun BMS.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is het heel simpel hè. Wie in de markt is voor een 8 of 10 jaar oude elektrische auto, houdt gewoon rekening met een kortere range. Een long range van weleer is een standard range geworden, zeg maar.

Voor de dagelijkse ritten maakt het niet uit of je nu 250, 300 of 350 km range hebt. En voor de jaarlijkse autovakantie hou je er rekening mee dat je bijvoorbeeld een uurtje langer onderweg zal zijn dan met een splinternieuwe EV (trager rijden en/of vaker laden). Wie in de markt is voor een oudere 2e of 3e-hands wagen zal ook op andere vlakken in het leven wel compromissen maken.

Eigenlijk is het heel simpel hè. Wie in de markt is voor een 8 of 10 jaar oude elektrische auto, houdt gewoon rekening met een kortere range. Een long range van weleer is een standard range geworden, zeg maar.

Voor de dagelijkse ritten maakt het niet uit of je nu 250, 300 of 350 km range hebt. En voor de jaarlijkse autovakantie hou je er rekening mee dat je bijvoorbeeld een uurtje langer onderweg zal zijn dan met een splinternieuwe EV (trager rijden en/of vaker laden). Wie in de markt is voor een oudere 2e of 3e-hands wagen zal ook op andere vlakken in het leven wel compromissen maken.
In het Tesla Service Center vertelden ze over een taxichauffeur in Canada die > 500 000 km had gereden met zijn model 3, batterij was defect. De man heeft toen besloten een nieuwe accu te plaatsen, dat was iets van een 13 000 € indien ik het me correct herinner. Dus dat is ook een mogelijkheid voor een wat oudere EV

In het Tesla Service Center vertelden ze over een taxichauffeur in Canada die > 500 000 km had gereden met zijn model 3, batterij was defect. De man heeft toen besloten een nieuwe accu te plaatsen, dat was iets van een 13 000 € indien ik het me correct herinner. Dus dat is ook een mogelijkheid voor een wat oudere EV
Inderdaad, voor een defecte accu is dat een optie, zeker als de wagen voor de rest nog in goede staat is. Maar als de accu niet defect is, maar gewoon versleten, denk ik dat het economischer is om de wagen te verkopen aan iemand die met die kleinere range kan leven en zelf een nieuwe (of jonge 2e hands) te kopen.

Je weet dat tesla al auto’s heeft die +10 jaar rondrijden? The future is now.

Natuurlijk, maar dan lees je: "Wat je daar leest is geschreven in 2019, dus gebaseerd op nog oudere data."
Dus 4 jaar is oude data.

En ik heb het al opgegeven omdat het alleen over degradatie van een batterij ging terwijl een batterij ook gewoon kapot kan gaan. En dan is een reparatie erg erg duur buiten garantie.

Ik rij ook al enkele jaren EV, dus the future is me al langer dan wellicht jou bekend ;)

Laatst bewerkt:
Natuurlijk, maar dan lees je: "Wat je daar leest is geschreven in 2019, dus gebaseerd op nog oudere data."
Dus 4 jaar is oude data.

En ik heb het al opgegeven omdat het alleen over degradatie van een batterij ging terwijl een batterij ook gewoon kapot kan gaan. En dan is een reparatie erg erg duur buiten garantie.

Ik rij ook al enkele jaren EV, dus the future is me al langer dan wellicht jou bekend ;)
Al eens een motor of versnellingsbak in een ICE laten vervangen?
Ter info, onlangs een ongeval gehad, motor en versnellingsbak nog perfect in orde. Herstellingskost: 30k€

Dus 4 jaar is oude data.
In 2019 geschreven, gebaseerd op historische data. Ja, die zijn oud ondertussen. We zitten ondertussen al minstens één generatie verder in accucellen

Je komt af met een site zonder duidelijke credentials, en schrijft dan 'officiële onderzoek'. In dat stukje beschrijft de auteur dan nog eens een model dat niet in lijn is met het enige wetenschappelijke in dat artikel. Het feit dat hij oude data gebruikt is niet het grootste issue.

Al eens een motor of versnellingsbak in een ICE laten vervangen?
Ter info, onlangs een ongeval gehad, motor en versnellingsbak nog perfect in orde. Herstellingskost: 30k€
Ja, een Porsche. Iets zegt me dat die herstellingskost heel minder zou zijn als het een Kia of zo was(is).

Ja, een Porsche. Iets zegt me dat die herstellingskost heel minder zou zijn als het een Kia of zo was(is).
Inderdaad, extremen erbij halen gemakkelijk om gelijk te willen halen.

Ik vind het vreemd dat ze de herstelkosten van een Ferrari er niet bij halen ;)

Inderdaad, extremen erbij halen gemakkelijk om gelijk te willen halen.

Ik vind het vreemd dat ze de herstelkosten van een Ferrari er niet bij halen ;)
Mijn vader zijn Nissan Qashqai van 2013, automatique, 60k km op de teller. Versnellingsbak was stuk, vervanging werd op 10k gequote. Revisie op 7k.
Herstelkosten van alles kan tegenvallen.

Voor de derde keer in 2 dagen tijd: enkelingen maken geen gemiddelde.
Mijn vader had 7k kosten, dus iedereen heeft die kosten.
Mijn buur rijdt door rood, dus iedereen rijdt door rood.
Beetje HLN-reacties.

En volgens dit artikel kost een revisie al 2000-5000euro gemiddeld. Een nieuwe zal dan nog duurder.

Terug
Bovenaan