Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wees blij, bij een EV was het 29% duurder.Al eens een motor of versnellingsbak in een ICE laten vervangen?
Ter info, onlangs een ongeval gehad, motor en versnellingsbak nog perfect in orde. Herstellingskost: 30k€
Maar bij een nieuwe batterij heb je wel de kans dat die nieuwe door de evolutie in technologie opeens 10% capaciteit meer heeft. Als je dan nog eens de degradatie van de oude batterij mee rekent, kan je mogelijks opeens 100km extra doen met je wagen.Bedankt om te bevestigen dat het nog steeds goedkoper is dan een nieuwe HV batterij![]()
In het Tesla Service Center vertelden ze over een taxichauffeur in Canada die > 500 000 km had gereden met zijn model 3, batterij was defect. De man heeft toen besloten een nieuwe accu te plaatsen, dat was iets van een 13 000 € indien ik het me correct herinner. Dus dat is ook een mogelijkheid voor een wat oudere EV
Dat hangt er van af of je een nieuwe of een gereviseerde koopt. Daar zal ook een prijsverschil in zitten. En gereviseerde presteren niet noodzakelijk slechter dan een nieuwe.Probleem is dat die nieuwe batterijen (toch die onder garantie) al een gereviseerde batterij is samengesteld uit andere defecte packs.
Waarom niet? Als die BMS de nodige soft en hardware heeft om met die nieuwe batterij om te gaan, moet dat toch perfect mogelijk zijn?Zou ook sterk zijn moest nieuwere batterijen met andere technologie kunnen werken.
Als die hetzelfde voltage levert, en de software krijgt een update om de capaciteit juist te detecteren, waarom niet?Probleem is dat die nieuwe batterijen (toch die onder garantie) al een gereviseerde batterij is samengesteld uit andere defecte packs.
Zou ook sterk zijn moest nieuwere batterijen met andere technologie kunnen werken.
Ik wou het hier niet plaatsen omdat het weer aanzien ging worden als een duur voorbeeld, maar omdat er nu naar gevraagd wordtKomaan hoeveel (normale) werkende mensen houden hun auto nu nog 300 a 500k km ??
We spreken hier ook nog denk ik over oudere ICE versnellingsbakken.
Vraag me af wat de nieuwere automaten-cvt-dsg - double clutch restauratieprijzen zijn als daar iets aan komt
Maar het kan natuurlijk ook gewoon dat ze van metaal wisselen (zoals bij Tesla). Of dat er een solid state batterij komt in hetzelfde formaat/voltage (geen idee of dat effectief kan) of ...daar zeg je het het. Hetzelfde voltage.
Voor het weinige wat ik er van weet heb je lithium polymeren van 4.2V maar ook de HV lithium polymeren van 4.4v of in de toekomst nog hoger. Ik denk niet dat je die HV's gaat kunnen inbouwen zonder verdere hardwarematige aanpassingen aan BMS en charging hardware in de wagen. Ook niet vergeten dat dit softwarematig een complexe oefening wordt als er 8 jaar oude teslas gaan rondtuffen met andere cellen.
En dan een grotere capaciteit van de cellen in dezelfde vormfactor gieten lijkt me ook moeilijk.
Ik denk toch dat dit niet zo een eenvoudige oefening is.
Wel die taxichauffeur zal dan wel beslist hebben dat dat interieur nog meer dan voldoende goed was, denk ik dan?Ja maar goed je moet ook wel alles in acht nemen.
Hoeveel is de economische waarde nog van die model 3 na 500k km met een defecte accu.
Je mag niet vergeten dat alles aan die wagen al 500km ervaring heeft eh. Dat stuur is al 500k km vastgehouden, die zetel daar is al 500k km ingezeten. Dat infotainment heeft al gedurende 500k km gebrand.
Geen eeuwigheid, maar bij de Bolt heeft GM aangegeven dat ze ontworpen zijn om 600 000 miles mee te gaan.Die draagarmen hebben al 500k km gedragen, de rubbers, de veren en ga zo maar door, allemaal al 500k km gelopen.
Die motoren, ook die draaien niet voor eeuwig en hebben al 500k km gedraaid.
Veel meer, maar toch veel minder dan in een ICE.Batterij vervangen voor 13k allemaal goed en wel maar kan je dat ook nog verantwoorden.
Iedereen focust op die batterij omdat het een known slijtageonderdeel is waar iedereen massa’s ervaring mee heeft.
Maar er is echt wel meer dan alleen maar dat hoor. Maar het is lang niet het enige wat onderhevig is aan sleet.
Omdat een ICE is veel complexer, met een veel grotere lijst aan slijtage gevoelige onderdelen (transmissie, katalysator, koelsysteem, ...)Bij een ice kan je ook een mooi revisieblok kopen voor 13k. Daar kan je dan ook misschien weer 300k rijden zonder zorgen. De reden dat mensen dit vaak niet doen mag je niet blind voor zijn.
Dat staat er niet. Raad van state is van oordeel dat het dossier geen spoedadvies nodig heeft. Ze zullen het gewoon binnen de standaard termijnen beoordelen.En in februari,
Raad van state geeft geen goedkeuring voor de premie![]()
Maar... er moet dus wel nog steeds een goedkeuring komen. Als ze die er niet komt heeft er een hoop volk een auto gekocht die ze niet kunnen betalen.Dat staat er niet. Raad van state is van oordeel dat het dossier geen spoedadvies nodig heeft. Ze zullen het gewoon binnen de standaard termijnen beoordelen.

Je hebt dit verhaal al een aantal keren verteld, en ik begrijp je gevoel daarbij. Maar je moet beseffen dat Tesla hiermee de waarde van ALLE tweedehandswagens naar beneden trekt, niet enkel van Tesla's. Wie voor €35.000 een jonge tweedehandse gezinswagen wou kopen, pakweg een occasie Volvo XC60, zal nu toch ook eens naar een nieuwe Tesla Model Y kijken.Leuk voor iedereen die momenteel een model Y heeft en binnen een paar jaar wil verkopen. Die is dus tweedehands maar 30k meer waard of zelfs nog veel minder. Musk dénkt dat hij goed bezig is, tot je zelf uw Model Y wil verkopen na 4 jaar. Er is geen merk op de markt dat zoveel zijn waarde verliest. Je koopt eentje van 60k en is na 4 jaar 20k waard. Dan kan je hem beter niet verkopen vind ik, maar om met zo’n wagen 8 jaar te rijden is misschien ook wat saai.