Als ik zo wat door de google results heen blader, zou 300k km toch zeker haalbaar moeten zijn. En weinig ICE zijn nog veel waard na die periode.
Trouwens die model X lijkt mij wel eerder uitzonderlijk (+ het is nog een vroegere generatie ook, batterijen worden steeds beter), want Tesla zelf geeft 160k km of 8j garantie op de batterij. En ik denk niet dat ze hun garantieperiode zo lang zetten, als ze weten dat de meeste batterijen in die garantieperiode zullen vervangen moeten worden.
En ook de andere merken geven heel ruime garanties op de batterijen.
Belangrijk om te vermelden is dat ze de eerste 8 jaar of 160k kilometer de garantie geven dat de batterij minstens 70% capaciteit zal hebben.
Praktisch wil dat zeggen dat in de winter je bij een nieuwe wagen gemiddeld 330km kan rijden, na 8j kan dit nog maar 224km zijn. Dat is toch al een aanzienbare afname in range.
Hoe ouder een batterij, en hoe meer sleet hoe hoe sneller hij ook verder zal degraderen.
Laat ons zeggen dat je na 10j nog 50% capaciteit hebt dan haal je nog 160km range, dan rij je van laadpaal naar laadpaal eh.
Praktisch gesproken is hij dan kapot en aan vervanging toe.
Ook bij een EV tweedehands kopen zal het belangrijk blijven om de historie te kennen.
Heeft de vorige eigenaar een goeie laadetiquette gehad, of kon het hem weinig schelen en was het pompen aan de supercharger dat het geen naam had?
Dat heeft invloed op hoe de batterij ervoor zal komen.
Ex-lease wagens zullen nog altijd een risico blijven. Je hebt er altijd die zorg voor hun wagen dragen alsof ze hem zelf betaald hebben. Maar je hebt er ook die denken blaas mijn zak op binnen 4 jaar heb ik toch een nieuwe.
En net zoals bij elke wagen zullen er de eerste 5 jaar geen zotte dingen kapotgaan. Wat vloeistoffen en standaard filters en checks en je bent ervan af. Maar als de wagen ouder wordt dan zal ook bij een EV dingen gaan slijten. Die draagarmen, ophanging, rubbers en allerlei andere zaken zitten er ook op en slijten ook gewoon. En bij een zwaardere wagen zal de factuur daarvoor ook wel gevoelig duurder zijn.
Wat als na 10 jaar uw scherm van uw model 3 stukgaat, dat kan gebeuren, dan ben je met 200€ niet gesteld waarschijnlijk. Het niet vervangen is ook geen optie.