Elektrische wagens

Zo uitzonderlijk is dat niet hoor. In een straal van 8km staan er hier 15 denk ik (van min 50kW)
Hier 1, bij de Lidl, en dat is ook niet op de typische route die ik moet nemen.

Voor mij zou het ook wel altijd moeten lukken langs de snelweg. Voor mijn partner iets minder. Ik zie er 1 aan een autogarage, maar geen idee of die toegankelijk is buiten kantooruren.

Hier 1, bij de Lidl, en dat is ook niet op de typische route die ik moet nemen.

Voor mij zou het ook wel altijd moeten lukken langs de snelweg. Voor mijn partner iets minder. Ik zie er 1 aan een autogarage, maar geen idee of die toegankelijk is buiten kantooruren.
En er is maar 1 Lidl in die straal? Want van die 15 zaten er 3 Lidls bij :p
En dan de rest bij garages (meestal blijven die toegankelijk) en tankstations.

Zo uitzonderlijk is dat niet hoor. In een straal van 8km staan er hier 15 denk ik (van min 50kW)
Hier nul komma nul
De dichtstbijzijnde snelladers staan in het industriepark van Herentals & aan de Albert Heyn in Westmeerbeek. Allebei 10km ver weg.

Ik woon echt in een boerengat en ook nog eens netjes in het midden van snelladers ;)

Hier nul komma nul
De dichtstbijzijnde snelladers staan in het industriepark van Herentals & aan de Albert Heyn in Westmeerbeek. Allebei 10km ver weg.

Ik woon echt in een boerengat en ook nog eens netjes in het midden van snelladers ;)
Euhm, woont ge niet vlakbij mij?
De Lidl op Liersesteenweg, garage Smets, Audi garage op Liersesteenweg, Total in Beerzel, Lidl in Berlaar, Lidl in Beerzel, ...

Euhm, woont ge niet vlakbij mij?
De Lidl op Liersesteenweg, garage Smets, Audi garage op Liersesteenweg, Total in Beerzel, Lidl in Berlaar, Lidl in Beerzel, ...
Snellader = Vanaf 150 kW naar mijn mening. Daaronder zijn het gewoon 'laders'.
Die van de lidl kan voor zover bekend in mijn app géén 150 kW laden hoor. Belange nog niet.
Of hebben ze die geupgrade? :support:

50kW volgens Chargemap, een andere Lidl heeft dan weer 60kW?
En de Lidl is bijvoorbeeld ook al 6km. Dat is dus ook al nipt :) Ok wel binnen de 8 km. (en géén 150 kW)
Garage Smets is al 11 km van bij mij.

Heist Centrum is het dichtst. 3.1km

Dus ja dat is in de buurt van Heist alleen is het toch steeds een eindje rijden :D

En de Lidl is bijvoorbeeld ook al 6km. Dat is dus ook al nipt :) Ok wel binnen de 8 km. (en géén 150 kW)
Garage Smets is al 11 km van bij mij.

Heist Centrum is het dichtst. 3.1km

Dus ja dat is in de buurt van Heist alleen is het toch steeds een eindje rijden :D
Ahja oké, ik had idd >22kW (dus alles DC) als snellader ingesteld. Ja, je valt dan nét buiten het bereik van de Liersesteenweg, waar er zelf al 6 staan (2 Lidl, 2 BMW en 2 Audi volgens mij) en de Mechelsesteenweg waar de rest zowat zit. Grappig hoe je relatief dicht bij elkaar kan wonen, maar toch zo'n andere situatie kan hebben :P.

ik snap range vs infra anxiety wel.

Ik ben al meermaals thuisgekomen met 1-3km resterende range op de tellert. Ik weet dat mijn laadpaal thuis werkt, dus neem ik dat risico. Naar het werk hetzelfde verhaal, in het slechtste geval moet ik eventjes wachten op een plaatsje maar daarvoor heb ik een Teamskanaal aangemaakt met alle EV-rijders.

Op verplaatsing is het ander verhaal. Ik ben al eens gestrand aan een laadpaal met 10km range, en die bleek niet te werken. Dan heb ik, ergens in Brecht (denk ik), een half uur staan laden aan 10kw bij een Lidl, om nét aan de Fastned te geraken. Ik heb mij nog nooit zo nutteloos gevoeld.

(want, offtopic, mede-meerwaardezoekers uit andere topics weten dat ik een absolute hekel heb aan de LIDL vanwege de verschrikkelijk slechte kwaliteit aan producten, en ik daar dus nooit bewust een voet zou binnenzetten. Geen snob, connoisseur)

Ik ben al meermaals thuisgekomen met 1-3km resterende range op de tellert. Ik weet dat mijn laadpaal thuis werkt, dus neem ik dat risico. Naar het werk hetzelfde verhaal, in het slechtste geval moet ik eventjes wachten op een plaatsje maar daarvoor heb ik een Teamskanaal aangemaakt met alle EV-rijders.

Op verplaatsing is het ander verhaal. Ik ben al eens gestrand aan een laadpaal met 10km range, en die bleek niet te werken. Dan heb ik, ergens in Brecht (denk ik), een half uur staan laden aan 10kw bij een Lidl, om nét aan de Fastned te geraken. Ik heb mij nog nooit zo nutteloos gevoeld.

(want, offtopic, mede-meerwaardezoekers uit andere topics weten dat ik een absolute hekel heb aan de LIDL vanwege de verschrikkelijk slechte kwaliteit aan producten, en ik daar dus nooit bewust een voet zou binnenzetten. Geen snob, connoisseur)
Ja, ik vind infra anxiety ook belangrijker dan effectief range hoor. Op het ene heb je redelijk wat controle, het andere eigenlijk totaal niet. Al is het ondertussen wel al een pak beter imo.

Voor al de iX3 rijders hier met winterbanden: hoe hard zijn ze bij jullie geblazen? Sedert dat de winterbanden eronder liggen ligt mijn verbruik voortdurend rond de 22. Ik had wel een stuk meer verbruik verwacht, maar niet op deze manier.

Winterbanden staan nu op 2.3-2.4 bar.

Voor al de iX3 rijders hier met winterbanden: hoe hard zijn ze bij jullie geblazen? Sedert dat de winterbanden eronder liggen ligt mijn verbruik voortdurend rond de 22. Ik had wel een stuk meer verbruik verwacht, maar niet op deze manier.

dat is weinig. Ik denk dat de boordcomputer aangeeft 2.6 achteraan. Met zomerbanden 3.0 dacht ik

Ik rij ook aan 22 met iX3, dat is normaal als je niet rijdt zoals jouw oma

ps: die ChargeMap werkt niet goed, ik filter op > 43kW maar ik krijg resultaten die bezet zijn
kan je filteren op enkel vrij?

tweede probleem, op dit moment krijg ik 25 resultaten en daarvan is 95% momenteel BEZET (!)
het is woensdag 12u54 ffs en voor hetzelfde geld blijven die wagens daar staan tot 17u

ook leuk als er slechts nog eentje vrij is, je rijdt er naartoe en tegen dat je er bent is hij bezet...
dat geeft toch stress als je nog 25km op de teller hebt staan neen?

Laatst bewerkt:
Heb die app gisteren geïnstalleerd en zie dat inderdaad in mijn account staan. Is dat dan gewoon QR code op de laadpaal scannen en word je dan automatisch doorgeschakeld naar de app?
Ik had natuurlijk issues in Oberhausen met het laden van mijne Cupra Born. Of wat had ik verwacht? :headshake:

Poging 1
* Met mijn EDI pasje (ik heb nu EDI en géén Shell) scannen werkte niet. Ik hoorde nooit een beep en ik kreeg een rood lichtje aan mijn wagen

Poging 2
Daarna heb ik de EDI app geopend en de QR code proberen scannen van de laadpaal: "Error! Foute QR code".

Poging 3
OK géén probleem ik had de reeks laadpalen thuis al opgezocht en op voorhand aldus gecheckt of ik via de EDI app kan opladen. Het antwoord is JA (er stond namelijk een knop 'charge' en als je daarop klikt stond er 'laden starten'). Dus ik open die app als ik daar aan de laadpaal sta in Oberhausen. Staat die knop om op te laden er dus ineens niet meer. :confused:

Poging 4
Ik heb dan de app "QR & barcode scanner" geopend (dat is een app om alle type QR codes te scannen) en via die app werkte de QR code wel. Ik kwam dan op de betaalwebsite terecht van de laadpaaluitbater en daar kon ik dan betalen met een kredietkaart of met paypal.

Maar de eerste keer crashte het net nadat ik mijn betaalgegevens had ingegeven. (En je moet dan alles terug opnieuw ingeven dat wordt niet bewaard)

Poging 5
De 2de keer had ik een rood lichtje aan mijn wagen omdat ik deze te snel had ingestoken en aldus faalde het opnieuw

Poging 6 (YES GELUKT! :clap::clap::clap:)
Ik kon eindelijk laden en ik kreeg een groen lichtje. Ik heb dan toch een dikke 3 uur liggen opladen.

Ik heb dan het nummer van de laadpaal nog eens apart genoteerd en ik heb dan NA het laden even gekeken of ik via de app van EDI op de knop 'charge' kon klikken. Maar neen die knop stond er nog steeds niet (meer), dus misschien had ik thuis fout gezien?

Ik kom thuis, ik check de laadpaal (het exacte nummer). 1x raden of de knop 'charge' er nu wel opnieuw stond. :support: Ik weet niet of dit te maken heeft met roaming (?) of dat het systeem van EDI tijdelijk niet kon gebruikt worden voor die laadpaal. Maar dit was dus wel een beetje frustrerend.

Maar goed eind goed al goed ik heb daar finaal kunnen laden en ik ben terug thuis geraakt na een leuke uitstap op de kerstmarkt en het shoppingcenter. :)

Laatst bewerkt:

Dan heb je waarschijnelijk niet goed genoeg opgeladen op voorhand.
Of de wagen die je hebt heeft te kleine batterij voor de use cases je hem voornamelijk gebruikt.

Heb enyaq 80 & rij heel belgie rond met 80% - 90% SoC 's morgens.
Zonder zorgen.

Is er überhaupt (nog) iemand met een EV die Range Anxiety ervaart ?
Mijn vriendin, ja. Toen ze haar elektrische auto een paar dagen had was ze ermee naar kantoor en terug gereden in de winter. Dat is +- 180km of een dikke halve batterij in de winter in haar geval. Ze kwam dus thuis met een batterij onder de helft zat dus haar logisch idee was om te beginnen laden. Ik zat op dat moment in het buitenland en mijn auto stond in de parking van de luchthaven. Een kwartier later krijgt ze een paniek telefoontje van haar moeder dat haar grootmoeder op sterven ligt en dat ze al onderweg is naar het rusthuis. Het rusthuis is wel bijna 200km van waar wij wonen. Haar grootouders en ouders wonen aan de kust. Ze stapte in paniek in haar auto en besefte dat haar auto niet genoeg geladen was om het rusthuis te halen. Ze heeft de sleutels gepakt van mijn oldtimer (waar zij een absolute hekel aan heeft) en is vertrokken naar de kust. En ja ze kon nog afscheid nemen van haar oma. Mijn vriendin kon nog afscheid nemen van haar grootmoeder dankzij een auto van 37 jaar terwijl ene van nog geen 37 dagen niet voldeed. Zo'n situatie creëert range anxiety en dat is ook waarom wij alle privé verplaatsingen samen met mijn auto (plug-in hybride die ik nooit oplaad) doen.

Ik weet maar al te goed dat dit uitzonderlijke ongeplande situaties zijn maar ook dán moet een auto voldoen, vind ik.

Mijn vriendin, ja. Toen ze haar elektrische auto een paar dagen had was ze ermee naar kantoor en terug gereden in de winter. Dat is +- 180km of een dikke halve batterij in de winter in haar geval. Ze kwam dus thuis met een batterij onder de helft zat dus haar logisch idee was om te beginnen laden. Ik zat op dat moment in het buitenland en mijn auto stond in de parking van de luchthaven. Een kwartier later krijgt ze een paniek telefoontje van haar moeder dat haar grootmoeder op sterven ligt en dat ze al onderweg is naar het rusthuis. Het rusthuis is wel bijna 200km van waar wij wonen. Haar grootouders en ouders wonen aan de kust. Ze stapte in paniek in haar auto en besefte dat haar auto niet genoeg geladen was om het rusthuis te halen. Ze heeft de sleutels gepakt van mijn oldtimer (waar zij een absolute hekel aan heeft) en is vertrokken naar de kust. En ja ze kon nog afscheid nemen van haar oma. Mijn vriendin kon nog afscheid nemen van haar grootmoeder dankzij een auto van 37 jaar terwijl ene van nog geen 37 dagen niet voldeed. Zo'n situatie creëert range anxiety en dat is ook waarom wij alle privé verplaatsingen samen met mijn auto (plug-in hybride die ik nooit oplaad) doen.

Ik weet maar al te goed dat dit uitzonderlijke situaties zijn maar ook dan moet een auto voldoen, vind ik.
Even snelladen ergens onderweg was geen optie? :x

Ik weet maar al te goed dat dit uitzonderlijke situaties zijn maar ook dan moet een auto voldoen, vind ik.
Dat is nu wel een heel uitzonderlijke situatie he.
En op 200km kom je wel enkele snellader tegen waardoor je je niet hoeft op te jagen (uitgezonderd dat iemand op sterven ligt ofc)

Terug
Bovenaan