Elektrische wagens

Ook wel 210k km meer gedaan. Die kostte destijds rond de 70k€ (afhankelijk van opties etc) dus 0.23€ waardeverlies per km. Dat is nu ook niet zo extreem hoor.
De mijne heeft nu 14000€ (of dus 20%) waardeverlies op 2.5 jaar tijd. Ik denk dat geen enkele van die Chinese merken nog maar in de buurt zal komen qua restwaarde...
Der zijn zoveel factoren om mee rekening te houden. Tesla was in het begin ook een niche merk met een onbekende techniek, hoe gaan de batterijen evolueren de volgende jaren, hoeveel is je laadvermogen, heeft de wagen een type stekker dat niet meer gebruikt wordt,...
Veel te veel om nu een goede schatting te kunnen maken wat je restwaarde zal zijn.

Ter vergelijking: mijn pa heeft een nieuwe kangoo besteld en krijgt nu nog 12000€ voor zijn oude waar hij 7 jaar geleden slechts 14000 voor betaald heeft.
Heel goeie vragen, waar ik nog niet echt een antwoord heb op gezien? Behalve dan voor de laadpaal (via die link).

De concrete uitwerking weten ze precies zelf niet lijkt me.

Alsook vind ik het belangrijk te weten of de wagen bij een garage moét gekocht worden, of mag die 2de hands ook bij een particulier gekocht zijn om de premie te krijgen?
En wat met wagens die je in het buitenland koopt?
Ik vermoed dat het eerder bij de inschrijving zal zijn dat de premie wordt toegekend, maar hoe ze dan zal worden uitbetaald worden???

Vandaag voor het eerst in een jaar beweging gespot in de toekomstige showroom van Lucid in Zaventem. Die was woensdag nog verborgen achter stickers, maar vandaag liep er volk rond en ziet ie eruit alsof die binnen niet al te lange tijd open kan gaan. Nog aankleding en auto's, en ze kunnen aan de slag. 't Wordt ook tijd ook, want daar hing de hele tijd op dat ie in 2023 ging openen.
Vorige week voor het eerst ene zien rijden, gigantische bak, zowel in lengte als breedte.

Polestar 5 ziet er toch wel knap uit. Over het algemeen vind ik Polestars goed gelukt. Zou ook meer dan 100 km kunnen bij laden op 5 minuten. Geen achterruit is wel speciaal.

https://www.autoexpress.co.uk/poles...revealed-first-official-look-new-taycan-rival

Polestar%205%20official%20reveal.jpg

Polestar 5 ziet er toch wel knap uit. Over het algemeen vind ik Polestars goed gelukt. Zou ook meer dan 100 km kunnen bij laden op 5 minuten. Geen achterruit is wel speciaal.

https://www.autoexpress.co.uk/poles...revealed-first-official-look-new-taycan-rival

Polestar%205%20official%20reveal.jpg
Knappe wagen, maar zal wel wat kosten. Het dak lijkt gewoon glas te zijn dat doorloopt tot achter.
Vooraan zie ik geen parkeersensoren en achteraan enkel op de hoeken. Wordt dat de nieuwe trend? Geen sensoren meer maar camera's?

De eerste rijtesten van de Kia EV9 staan online. Toch wel best een indrukwekkende auto. Maar wel zwaar, 2600kg voor de AWD. Hij heeft wel een 100kWh batterij aan boord.

Die captain seats achterin zijn wel leuk voor de kinderen. Denk dat ik een id buzz zeker zou laten staan hiervoor. Voor hetzelfde geld heb je een quasi even ruime auto maar ééntje die wel in 5,3 sec naar 100 spurt tov die ID slak.
Heb wel het gevoel dat deze echt voor de US markt gemaakt is. Gewoon een grote boxy SUV. Maar cool ding wel!

Knappe wagen, maar zal wel wat kosten. Het dak lijkt gewoon glas te zijn dat doorloopt tot achter.
Vooraan zie ik geen parkeersensoren en achteraan enkel op de hoeken. Wordt dat de nieuwe trend? Geen sensoren meer maar camera's?

Nu ge hebt zegt, mijn auto heeft wel sensoren (ook 360 graden camera), maar heb die eigenlijk nog nooit horen biepen...

Lijken me sensoren naast de nummerplaat te zitten?

Aan welk verbruik is dat dan gerekend? En in winterse of zomerse omstandigheden?
Het zou gaan om een nieuw soort batterijtechnologie en zou eerder 160 km op 5 minuten zijn dan 100 km (het artikel sprak over mijl). Valt uiteraard wel onder "eerst zien en dan geloven." Bouwers van EV's hebben natuurlijk nog nooit bepaalde waardes van hun wagens (bv range of verbruik) mooier voorgesteld.

Het zou ook nog niet meteen bij de lancering van de Polestar 5 beschikbaar zijn, wordt eerst getest op een prototype en zou dan later effectief op de wagens komen.
Hier wat meer info erover:
https://www.autoexpress.co.uk/poles...r-extreme-fast-charging-tech-adds-100-miles-5

Het zou gaan om een nieuw soort batterijtechnologie en zou eerder 160 km op 5 minuten zijn dan 100 km (het artikel sprak over mijl). Valt uiteraard wel onder "eerst zien en dan geloven." Bouwers van EV's hebben natuurlijk nog nooit bepaalde waardes van hun wagens (bv range of verbruik) mooier voorgesteld.

Het zou ook nog niet meteen bij de lancering van de Polestar 5 beschikbaar zijn, wordt eerst getest op een prototype en zou dan later effectief op de wagens komen.
Hier wat meer info erover:
https://www.autoexpress.co.uk/poles...r-extreme-fast-charging-tech-adds-100-miles-5
Ze spreken over 350kw laadvermogen. Dat bestaat nu al. De Lotus Eletre haalt dat bijvoorbeeld.
En bij een verbruik van 180w/km kan je effectief 160km op 5 minuten bijladen.
Maar dat zal ook enkel in ideale omstandigheden zijn, dus goed voorverwarmde batterij, batterij zo goed als leeg en de laadpaal/het netwerk kan ook dat vermogen leveren.
Al denk ik dat het wel straf gaat zijn als je dat ook effectief 5min lang kunt volhouden vooraleer het laadvermogen zakt.
Tesla kan bijvoorbeeld ook 250kW laadvermogen aan, maar meer dan een paar minuten haal je die snelheid niet.

Alle zenne, den deze moest voor de eerste keer snelladen onderweg. Mij gelukkig wat voorbereid en plan was om bij Tesla tussen Brussel en Leuven te gaan en daar wat naar winkels te gaan (vergeten dat het feestdag was, maar goed). Een dik uur geleden zag alles er goed uit, maar bij aankomst was het al buiten dienst..... En dat precies alleen voor niet-Tesla's, want er stonden er wel een paar te laden. Nog iemand anders met een Renault kwam het ook vragen.

Nuja, staan we aan de Fastned paar kilometer verder, stukje duurder natuurlijk. Bezig aan 89 kW, de koude hakt erin.

Jammer genoeg ook helemaal niets om wat te eten of drinken.

Goeie eerste ervaring :unsure:

Alle zenne, den deze moest voor de eerste keer snelladen onderweg. Mij gelukkig wat voorbereid en plan was om bij Tesla tussen Brussel en Leuven te gaan en daar wat naar winkels te gaan (vergeten dat het feestdag was, maar goed). Een dik uur geleden zag alles er goed uit, maar bij aankomst was het al buiten dienst..... En dat precies alleen voor niet-Tesla's, want er stonden er wel een paar te laden. Nog iemand anders met een Renault kwam het ook vragen.

Nuja, staan we aan de Fastned paar kilometer verder, stukje duurder natuurlijk. Bezig aan 89 kW, de koude hakt erin.

Jammer genoeg ook helemaal niets om wat te eten of drinken.

Goeie eerste ervaring :unsure:
Tesla straft wel af als je te lang staat te laden. Misschien is dat de reden?

Hmm ik blijf maar twijfelen tussen ne full option iX1, ne XC40, model Y of toch de nieuwe Peugeot e-3008. Ik denk dat de model Y afvalt omdat ik overal lees dat die rammelt tijdens het rijden.

Voor mij vooral belangrijk dat hij iets hoger is omwille van maxi cosy en dat koffer groot genoeg is om mijn fiets in te steken zonder wiel eraf te moeten halen.

Meningen/ervaringen hier?

Hmm ik blijf maar twijfelen tussen ne full option iX1, ne XC40, model Y of toch de nieuwe Peugeot e-3008. Ik denk dat de model Y afvalt omdat ik overal lees dat die rammelt tijdens het rijden.

Voor mij vooral belangrijk dat hij iets hoger is omwille van maxi cosy en dat koffer groot genoeg is om mijn fiets in te steken zonder wiel eraf te moeten halen.

Meningen/ervaringen hier?
Uit die lijst ALTIJD de Tesla toch. Sjeez. Onvergelijkbaar met die andere.

Een iX1 valt natuurlijk ook niet tegen, hoewel is na een aantal dagen (bij een collega) toch echt niet meer blij word van dat interieur.

Ik sta komende week voor de keuze tussen mijn kia ev6 gtline (met elke optie) te behouden, of in te ruilen voor een tesla model y performance.

De MY heeft als grootste voordeel dat er veel meer kofferruimte is.
Maar dingen zoals de Tesla vision bij parkeren en ruitenwissers lijken als ik hier al weekje mee lees een groot issue...

Ik ga komende week een testrit doen en mijn ev6 naast een MY zetten.

Zijn er nog dingen waar jullie van zeggen "neem dit zeker mee in je vergelijking"?

Ik zou sowieso met de nieuwe werkgever willen proberen te bespreken dat ik mag wachten op de juniper update.

Bv @Tomski jij hebt onlangs de ev6 besteld, wat zijn in u ogen de voor en nadelen van beide?

Mijn grootste nadeel is dat ik een auto besteld heb maar er geen krijg :laugh:

Maar de nadelen die je daar aanhaalt van de parkeersensors en ruitewissers is voor mij de dealbreaker.

Moet wel zeggen dat ik vandaag niet meer voor de EV6 zou gaan en meteen voor een EV9 zou tekenen.

Maar de nadelen die je daar aanhaalt van de parkeersensors en ruitewissers is voor mij de dealbreaker.

Moet wel zeggen dat ik vandaag niet meer voor de EV6 zou gaan en meteen voor een EV9 zou tekenen.
Dat heb je met andere merken ook jammer genoeg. Q4 besteld in juni 2022 en ten vroegste heb ik hem in maart 2024 (oorspronkelijk was het september 2023)

Ev9 ligt buiten budget 😛
Het is mijn ev6 meenemen, of 50k excl btw aankoopprijs (trekhaak mag bovenop de 50k komen)

Terug
Bovenaan