Elektrische wagens

iX3 gaat net als ik voor een jonge tweedehands ga (Premium Selection).

Toegevingen: gemis van sensoren (Tesla Vision), rijcomfort (harde demping), spartaans interieur, geen Apple Carplay, kwaliteitsissues (hit or miss, je moet precies wat chance hebben als ik het zo lees :unsure:)
Win: Snel, veeeeel ruimte
Looks: Hier wint de iX3 nog wel voor mij, maar de Model Y heeft ook wel iets chic op zijn eigen manier.

edit: Ik rij momenteel in een X1 (2018) en wil zo veel mogelijk het gevoel hebben van een stapje omhoog te doen ;)
Heb zelf zowel de iX3 (pre-facelift) gehad en rij nu met een model Y.

Qua comfort is the iX3 inderdaad een stap hoger. Alles is zachter en stiller. De afwerking van de Y is wel gewoon goed en luxueus. Het is puur de ophanging die een stuk beter is bij de iX3. De model Y is een stuk sneller maar het is niet alsof de iX3 nu ergerlijk traag is. In de praktijk maakt dit niet zoveel uit denk ik.

Kwaliteit bij Tesla valt ondertussen meer dan mee. Die reputatie sleuren ze een beetje mee maar de laatste 2 jaar is het meestal wel in orde. (ook bij BMW kan het misgaan jammer genoeg).

geen Apple carplay/Android auto kan ik begrijpen dat je ziet als een nadeel maar de navigatie en het grote scherm in de Tesla maken dat wel grotendeels goed. Vergeleken met de BMW is alles heel vlot en werkt alles zoals je zou verwachten. Navigatie houdt ook gewoon rekening met het verkeer zoals Google Maps dat zou doen.

Wat ik niet zie in je vergelijking is het elektrisch rijden, range en laden. Daar verschillen ze enorm in. Laadsnelheid is een stuk hoger, verbruik een heel stuk minder en de praktische range dus ook een stuk hoger. Bovendien kun je overal laden bij Tesla aan het kortingstarief. Vooral in de winter vond ik het verschil enorm.

Laatst bewerkt:
BMW generation 6 battery will increase range 30%, boost charging speed 30%. and cut cost 40%! It will be installed in 2025 and cuts its carbon footprint 60%.

Zoals vaker in dit topic aangehaald: wat je vandaag koopt is een jaar later outdated.

Zoals vaker in dit topic aangehaald: wat je vandaag koopt is een jaar later outdated.
We may see a test car with a solid-state battery in two years. However, we shouldn’t expect it to be mass produced earlier than the late 2020s or early 2030s.

Maak daar 10 jaar later van :)

We may see a test car with a solid-state battery in two years. However, we shouldn’t expect it to be mass produced earlier than the late 2020s or early 2030s.

Maak daar 10 jaar later van :)
Ondertussen zijn er wel verbeteringen die enkele jaren terug zijn aangekondigd die nu wel worden geïmplementeerd.
'tis echt een markt die zot hard verandert

Dat betwijfel ik, het is niet dat die auto’s niet meer bruikbaar zijn ofzo. Een tesla van 5j oud met de grote batterij is nog steeds perfect bruikbaar voor 99% van de rijdende bevolking.

Hetzelfde toen benzines en diesels op vrij korte tijd een stuk efficiënter werden of toen automatische versnellingsbakken mainstream werden. Het is niet dat de 2e hands markt toen plots inzakte qua prijzen toch?

Wat met de exportmarkt?
Ok, dat is nu het laatste van mijn zorgen en maakt mijn rekening niet maar een 2/3dehands of meer EV overlaten aan de gekende handje-contantje opkopers zal toch gewoon lastiger zijn? Batterij status, elektromotor niet te 'controleren' of moeilijker zelf te herstellen, ze gaan vanalles uitvinden.

Ik heb de wagen eindelijk terug sinds een weekje.

2 maand wachten op de batterij, 1 dag werktijd in de garage....
Nieuwe auto's zijn een kloterij soms voor onderdelene enzovoort.

Vorige week afspraak gemaakt voor mijn winterbanden voor de i4... Laatste week van december.

Iets met speciaal banden voor dat model die nimeer te vinden zijn in België nu. Bon ik bid dat er geen sneeuw valt tot dan. :D

Iemand die weet hoe zit met die premies voor elektrische wagens?
  1. Wordt de premie afgetrokken bij de aanschaf of krijg je die terug bij je belastingen of zo?
  2. Kun je die ook aanvragen voor een wagen die je koopt in het buitenland?
Nog een vraagje: hoever rond je woning mag er geen laadpaal zijn om 1 aan te vragen?

Iemand die weet hoe zit met die premies voor elektrische wagens?
  1. Wordt de premie afgetrokken bij de aanschaf of krijg je die terug bij je belastingen of zo?
  2. Kun je die ook aanvragen voor een wagen die je koopt in het buitenland?
Nog een vraagje: hoever rond je woning mag er geen laadpaal zijn om 1 aan te vragen?

Die iX3 is luxueuzer. Rijbereik zal beter zijn met de Tesla als je de LR versie neemt en hij is sneller volgens mij. De Tesla is volgens mij ook een stuk ruimer.
Ik zou eens gaan test rijden met beide wagens en kijken welke opties die iX3 aan boord heeft. Dan kun je kiezen. Sowieso zijn het beide goede wagens en geen straf om mee te rijden.

Een iX3 heeft alles zowat standaard, zelfs in standaard trim.

De executive heeft vooral Harman Kardon (wat toch ondermaats is), echt leder, HUD, 360 graden camera en grote velgen. Heb de executive enkel genomen voor de 20" velgen, de rest is nice to have maar niet nodig zoals digital key.

Een iX3 heeft alles zowat standaard, zelfs in standaard trim.

De executive heeft vooral Harman Kardon (wat toch ondermaats is), echt leder, HUD, 360 graden camera en grote velgen. Heb de executive enkel genomen voor de 20" velgen, de rest is nice to have maar niet nodig zoals digital key.
Elektrische zetels was hier de reden :p

Elektrische zetels was hier de reden :p

Oprechte vraag: vind je dat zo'n meerwaarde? Ik heb dat zelf ook, maar 1 keer als mijn stoel goed staat na de eerste paar maanden, kom ik daar nog nauwelijks aan.
Mijn passagiers daarentegen gebruiken dat vaker maar die rijden nu ook niet zo regelmatig mee als ik het persoon per persoon bekijk.

Oprechte vraag: vind je dat zo'n meerwaarde? Ik heb dat zelf ook, maar 1 keer als mijn stoel goed staat na de eerste paar maanden, kom ik daar nog nauwelijks aan.
Mijn passagiers daarentegen gebruiken dat vaker maar die rijden nu ook niet zo regelmatig mee als ik het persoon per persoon bekijk.
1 auto, 2 bestuurders...

Terug
Bovenaan