Heb zelf zowel de iX3 (pre-facelift) gehad en rij nu met een model Y.iX3 gaat net als ik voor een jonge tweedehands ga (Premium Selection).
Toegevingen: gemis van sensoren (Tesla Vision), rijcomfort (harde demping), spartaans interieur, geen Apple Carplay, kwaliteitsissues (hit or miss, je moet precies wat chance hebben als ik het zo lees)
Win: Snel, veeeeel ruimte
Looks: Hier wint de iX3 nog wel voor mij, maar de Model Y heeft ook wel iets chic op zijn eigen manier.
edit: Ik rij momenteel in een X1 (2018) en wil zo veel mogelijk het gevoel hebben van een stapje omhoog te doen![]()
Qua comfort is the iX3 inderdaad een stap hoger. Alles is zachter en stiller. De afwerking van de Y is wel gewoon goed en luxueus. Het is puur de ophanging die een stuk beter is bij de iX3. De model Y is een stuk sneller maar het is niet alsof de iX3 nu ergerlijk traag is. In de praktijk maakt dit niet zoveel uit denk ik.
Kwaliteit bij Tesla valt ondertussen meer dan mee. Die reputatie sleuren ze een beetje mee maar de laatste 2 jaar is het meestal wel in orde. (ook bij BMW kan het misgaan jammer genoeg).
geen Apple carplay/Android auto kan ik begrijpen dat je ziet als een nadeel maar de navigatie en het grote scherm in de Tesla maken dat wel grotendeels goed. Vergeleken met de BMW is alles heel vlot en werkt alles zoals je zou verwachten. Navigatie houdt ook gewoon rekening met het verkeer zoals Google Maps dat zou doen.
Wat ik niet zie in je vergelijking is het elektrisch rijden, range en laden. Daar verschillen ze enorm in. Laadsnelheid is een stuk hoger, verbruik een heel stuk minder en de praktische range dus ook een stuk hoger. Bovendien kun je overal laden bij Tesla aan het kortingstarief. Vooral in de winter vond ik het verschil enorm.
Laatst bewerkt:
)