Elektrische wagens

Huh, net ook eens op de configurator gekeken en bij de iX3 zit inderdaad een hoop standaard inbegrepen dat bij de i4 een niet-inbegrepen optie was. Zelfs voor de kleur moet je bij de iX3 niet bij betalen! Toch ook een beetje dwaas dat dat per model zo verschilt bij dezelfde autobouwer. De i4 is qua basisprijs lager maar eens je een paar opties aanklikt, is het verschil ineens niet meer zo groot of gewoon weg.

Vond dat echt een enorm gedoe, de opties kiezen bij BMW. Ook onrechtstreeks de reden waarom ik nu niet in een i4 rond rijd. :'(

Huh, net ook eens op de configurator gekeken en bij de iX3 zit inderdaad een hoop standaard inbegrepen dat bij de i4 een niet-inbegrepen optie was. Zelfs voor de kleur moet je bij de iX3 niet bij betalen! Toch ook een beetje dwaas dat dat per model zo verschilt bij dezelfde autobouwer. De i4 is qua basisprijs lager maar eens je een paar opties aanklikt, is het verschil ineens niet meer zo groot of gewoon weg.

Vond dat echt een enorm gedoe, de opties kiezen bij BMW. Ook onrechtstreeks de reden waarom ik nu niet in een i4 rond rijd. :'(
Chinese VS Duitse productielijn. Ik gok dat het in China veel goedkoper uitkomt om gewoon de band op massaproductie modus te blijven draaien.

Het was een keuze van BMW om de iX3 al vrij volledig in de markt te zetten. Ik heb dit eens gevraagd aan de BMW garage maar kan me niet herinneren waarom het zo is precies. Was ook enkel voor de iX3. Bij de andere elektrische modellen zijn ze daar vanaf gestapt. ik veronderstel om te proberen hem aantrekkelijker te maken dan de andere EV's op dat moment.

De eerste rijtesten van de Kia EV9 staan online. Toch wel best een indrukwekkende auto. Maar wel zwaar, 2600kg voor de AWD. Hij heeft wel een 100kWh batterij aan boord.

Die captain seats achterin zijn wel leuk voor de kinderen. Denk dat ik een id buzz zeker zou laten staan hiervoor. Voor hetzelfde geld heb je een quasi even ruime auto maar ééntje die wel in 5,3 sec naar 100 spurt tov die ID slak.

De eerste rijtesten van de Kia EV9 staan online. Toch wel best een indrukwekkende auto. Maar wel zwaar, 2600kg voor de AWD. Hij heeft wel een 100kWh batterij aan boord.

Die captain seats achterin zijn wel leuk voor de kinderen. Denk dat ik een id buzz zeker zou laten staan hiervoor. Voor hetzelfde geld heb je een quasi even ruime auto maar ééntje die wel in 5,3 sec naar 100 spurt tov die ID slak.
Er zijn nog andere opties, bv de Maxus MIFA9 en de Hongqi E-HS9. De ene meer een people carrier, de andere een SUV zoals de Kia

Ik vind die ook wel geslaagd voor Kia, er zit een Volvo lijn in die ik wel apprecieer.
Wel mottige velgen op beide versies.

Zo'n ID Buzz is toch ook maar gewoon een Fisher-Price wagen op een andere schaal ?

Tja, ik ben iemand die 'function over form' verkiest 😉

Die Hongqi is wel getekend door ene die ook een of andere Rolls-Royce getekend heeft. :unsure:
Het probleem is dat je van beide merken totaal geen idee hebt wat de restwaarde is (realistisch zal dat dicht bij "onverkoopbaar" uitkomen). En dan is het gewoon veel geld.

Ik vind de EV9 precies een beetje de moderne variant van de Ford Galaxy/Chrysler Voyager/... Handig als je veel zitplaatsen nodig hebt, maar dat is het dan zowat.

Laatst bewerkt:
Het probleem is dat je van beide merken totaal geen idee hebt wat de restwaarde is (realistisch zal dat dicht bij "onverkoopbaar" uitkomen). En dan is het gewoon veel geld.

Ik vind de EV9 precies een beetje de moderne variant van de Ford Galaxy/Chrysler Voyager/... Handig als je veel zitplaatsen nodig hebt, maar dat is het dan zowat.

Of veel laadruimte.. 2900 liter met alle achterbanken plat :o

Tja, ik ben iemand die 'function over form' verkiest 😉

Die Hongqi is wel getekend door ene die ook een of andere Rolls-Royce getekend heeft. :unsure:

Dat zie je wel aan het rooster en die koplampen vind ik, hij heeft ze nogal ge-copy-paste :)

Ik vind ze alle 3 niet echt mooi maar als je zoveel plaatsen nodig hebt, heb je weinig keuze - al zou de mode 10 jaar geleden mensen in de richting van een mono-volume gedreven hebben ipv een SUV.

Goh ja, Maxus is vooral bekend van de elektrische bestelwagens dus die hebben wel enige bekendheid hier.
Hongci is het merk waarmee de Chinese staatsleiders al decennia lang rond rijden. Dus het zou me niet verbazen moesten ze dit zwaar promoten hier.

Op iedere wagen verlies je sowieso gigantisch veel. Al een I Pace gespot op AutoScout24 aan 20k. Die heeft er ook gigantisch op verloren.

Goh ja, Maxus is vooral bekend van de elektrische bestelwagens dus die hebben wel enige bekendheid hier.
Hongci is het merk waarmee de Chinese staatsleiders al decennia lang rond rijden. Dus het zou me niet verbazen moesten ze dit zwaar promoten hier.

Op iedere wagen verlies je sowieso gigantisch veel. Al een I Pace gespot op AutoScout24 aan 20k. Die heeft er ook gigantisch op verloren.
Ook wel 210k km meer gedaan. Die kostte destijds rond de 70k€ (afhankelijk van opties etc) dus 0.23€ waardeverlies per km. Dat is nu ook niet zo extreem hoor.
De mijne heeft nu 14000€ (of dus 20%) waardeverlies op 2.5 jaar tijd. Ik denk dat geen enkele van die Chinese merken nog maar in de buurt zal komen qua restwaarde...

Vandaag voor het eerst in een jaar beweging gespot in de toekomstige showroom van Lucid in Zaventem. Die was woensdag nog verborgen achter stickers, maar vandaag liep er volk rond en ziet ie eruit alsof die binnen niet al te lange tijd open kan gaan. Nog aankleding en auto's, en ze kunnen aan de slag. 't Wordt ook tijd ook, want daar hing de hele tijd op dat ie in 2023 ging openen.

Vandaag voor het eerst in een jaar beweging gespot in de toekomstige showroom van Lucid in Zaventem. Die was woensdag nog verborgen achter stickers, maar vandaag liep er volk rond en ziet ie eruit alsof die binnen niet al te lange tijd open kan gaan. Nog aankleding en auto's, en ze kunnen aan de slag. 't Wordt ook tijd ook, want daar hing de hele tijd op dat ie in 2023 ging openen.
Ook gezien deze week.
Mij leek het eerder alsof het er niet meer komt.
De manier hoe de stickers van de showroom getrokken zijn en hoe binnen er alles als een stort bijligt.

Iemand die weet hoe zit met die premies voor elektrische wagens?
  1. Wordt de premie afgetrokken bij de aanschaf of krijg je die terug bij je belastingen of zo?
  2. Kun je die ook aanvragen voor een wagen die je koopt in het buitenland?
Nog een vraagje: hoever rond je woning mag er geen laadpaal zijn om 1 aan te vragen?
Heel goeie vragen, waar ik nog niet echt een antwoord heb op gezien? Behalve dan voor de laadpaal (via die link).

De concrete uitwerking weten ze precies zelf niet lijkt me.

Alsook vind ik het belangrijk te weten of de wagen bij een garage moét gekocht worden, of mag die 2de hands ook bij een particulier gekocht zijn om de premie te krijgen?

Terug
Bovenaan