Elektrische wagens

Ik denk dat je in dat geval tot een minderheid behoort.
Aan de andere kant kun je ook stellen dat PHEV's hier vaak het verwijt krijgen dat ze laadpalen bezetten ten nadele van EV's, die niet de mogelijkheid hebben om op brandstof te rijden. Terwijl er nu blijkbaar ook EV's zijn die de optie hebben om thuis te laden, maar toch kiezen om een openbare laadpaal te bezetten. Dit gaat dan weer ten koste van diezelfde EV's die die optie niet hebben.
Dit is verder geen verwijt ofzo ;)

Kijk, zolang mijn werkgever onderscheid maakt in ICE/hybride en elektrische rijders weiger ik 1 cent te betalen aan brandstof.
Ik heb een BEV besteld omdat hun claim was dat hybriderijders die niet genoeg elektrisch rijden mee moeten instaan voor de benzine (en vond dat fair enough). Met mijn gebruik zou ik veel benzine rijden en heb dan onmiddellijk EV gekozen.
En nu blijkt dat EV rijders moeten bijleggen (omdat ik een vast contract heb, maar zelfs variabel is het krap) en hybride rijders die enkel op benzine rijden niet.

Jammer dat ik onnodig een publieke plaats bezet, in Koersel dorp is dat nog geen issue, maar niet met mij... Ik laad dus duur publiek.

De statistieken van de inschrijvingen van Q3 geven aan dat we hier ook kunnen stoppen met te stellen dat "Particulieren geen BEV kopen".
Net geen 5% van de wagens, aangekocht door particulieren, zijn BEV. Dat is dus 1 op 20 wagens, nog niet veel, maar duidelijk meer dan geen.

Wat echt opmerkelijk is, is dat particulieren ook ongeveer 5% PHEV kochten. Dat is voor mij echt eigenaardig, een PHEV is uiteindelijk bijna even duur als een BEV, maar staat volgens mij garant voor torenhoge onderhoudskosten, omdat je een wagen koopt met een heel complexe aandrijflijn. Terwijl je bij een BEV na de dure aankoop kan profiteren van een wagen die dan wel erg duur was, maar geen onderhoud behoeft (mijn model 3 is nu 3 jaar oud, 72 000km, onderhoudskost tot nu toe (exclusief banden) = 0 €)

Bij bedrijven is 25% van de wagens nu BEV, en 28% PHEV.

Wanneer je die cijfers samen bekijkt, worden 8.5% van alle verkochte elektrische wagens aangekocht door particulieren. Dus 1 op 12 van alle verkochte BEV in België worden aangekocht door een particulier.
"Particulieren kopen geen EV" is dan ook niet strikt letterlijk te nemen.
Maar als je jij hier komt vertrellen dat slechts 1 op 12 EV's verkocht worden... je hebt altijd mensen die geen EV kunnen uitrekenen, of teveel geld hebben/niet caren, of mensen die altruistische motieven hebben en zo toch bij een EV terecht komen maar het zijn gewoon de uitzonderingen die de regel bevestigen, namelijk: "Particulieren kopen geen EV".

Als 91.5% van alle EV's bedrijfswagens zijn dan is het duidelijk dat de switch vooral dáár gemaakt wordt, voornamelijk gedreven door financiële incentives. Aangezien die financiële incentives er op de particuliere markt niet zijn volgt die kant van de markt gewoon niet. En die €5k bonus volgend jaar gaat echt geen verschil maken. Als je dan nog steeds geen ruime gezinswagen kan kopen voor €35k dan gaat dat geen massale switch veroorzaken.

"hoe kom je aan die 8,5%"? :)

En vooral zijn verwarring tussen het procentueel aantal BEVs bij privé-wagens (net geen 5%), en het aantal BEVs dat privé gekocht wordt (8.5%). @Horse : Die 2 percentages slaan op iets anders (nl. aantal privé gekocht vs aantal verkochte BEVs) en zijn op zich dus onafhankelijk van elkaar, dus 8.5% kan wel degelijk.
Zoals ik hierboven al grappend zei heb je een aantal onbekenden en een aantal vergelijkingen, maar uitrekenen moet niet, want de concrete cijfers staan gewoon in de link die @langun hierboven geeft (de 2 tabellen 'verdeling per motortype').

En vooral zijn verwarring tussen het procentueel aantal BEVs bij privé-wagens (net geen 5%), en het aantal BEVs dat privé gekocht wordt (8.5%). @Horse : Die 2 percentages slaan op iets anders (nl. aantal privé gekocht vs aantal verkochte BEVs) en zijn op zich dus onafhankelijk van elkaar, dus 8.5% kan wel degelijk.
Zoals ik hierboven al grappend zei heb je een aantal onbekenden en een aantal vergelijkingen, maar uitrekenen moet niet, want de concrete cijfers staan gewoon in de link die @langun hierboven geeft (de 2 tabellen 'verdeling per motortype').
Ik vind die stats ergens altijd pijnlijk. Als je snel het verschil in welvaartniveau tussen Vlaanderen en Wallonië wil kaderen is dat de ideale tool. Wat een contrast.

Sure, die Model Y, XC40 en X1 zijn 90% bedrijfswagens in Vlaanderen en die Sandero, Duster en Yaris in Wallonië zijn waarschijnlijk veelal particulier maar eigenlijk doet dat er niet toe. Eigenlijk schetst dat min of meer het beeld dat de beter betaalde jobs waar die premium wagens van Vlaanderen bij horen er in Wallonië eigenlijk quasi niet zijn.

Ik vind die stats ergens altijd pijnlijk. Als je snel het verschil in welvaartniveau tussen Vlaanderen en Wallonië wil kaderen is dat de ideale tool. Wat een contrast.

Sure, die Model Y, XC40 en X1 zijn 90% bedrijfswagens in Vlaanderen en die Sandero, Duster en Yaris in Wallonië zijn waarschijnlijk veelal particulier maar eigenlijk doet dat er niet toe. Eigenlijk schetst dat min of meer het beeld dat de beter betaalde jobs waar die premium wagens van Vlaanderen bij horen er in Wallonië eigenlijk quasi niet zijn.

Eer je een salariswagen krijgt moet je wel eerst werken natuurlijk :p.

Een BEV is inderdaad een pak goedkoper in onderhoud, maar ik had al een paar keer gelezen dat de PHEV’s van hele hoge kwaliteit zijn omdat de reputatie van kwaliteit belangrijker dan ooit is als je de consument richting PHEV’s wilt pushen.
Dus gaat het misschien niet noodzakelijk duurder uitkomen dan onderhoud bij een zuivere ICE.

Dat was dan voor de grote heksenjacht door de overheden op brandstofwagens natuurlijk, nu maakt die reputatie minder uit omdat je toch verplicht gaat worden om naar BEV over te stappen.
Ik las gisteren nog eens de Facebook comments op een artikel over EV's. Hier een korte opsomming van 90% van de comments
- We kunnen nu amper onze elektriciteitsrekening betalen, dan gaat die nog hoger worden met zo'n EV
- De verzekering voor zo'n wagen is torenhoog want ze kunnen in brand vliegen
- Met mijn benzine kan ik 1200km en op 2min tanken
- Je bent 2 dagen onderweg naar het zuiden van Frankrijk terwijl dat met een brandstofwagen op 1 dag lukt
- Die auto's zijn duur

Veel mensen kopen dus geen EV uit onwetendheid of hebben een afkeer omdat ze zich benadeeld voelen. Volgens mij vergelijken ze ook de prijs van een nieuwe EV vs een tweedehands brandstofwagen die ze anders zouden kopen. Geef het nog 5-10 jaar en ze kunnen voor hun budget ook een tweedehands elektrische vinden.

Ik heb voor het mobiliteitsbudget gekozen en de oefening zelf recent gemaakt. Het is een elektrische geworden want de TCO kwam lager uit dan een brandstofwagen.

Veel mensen kopen dus geen EV uit onwetendheid of hebben een afkeer omdat ze zich benadeeld voelen. Volgens mij vergelijken ze ook de prijs van een nieuwe EV vs een tweedehands brandstofwagen die ze anders zouden kopen.
Je hebt zonet een mooie doorsnede geschetst van 90% van de mensen in facebook comments: ze voelen zich benadeeld... :sarcastic:

Ze vergelijken de prijzen wrs niet nieuwe EV vs tweedehands maar vooral nieuwe EV vs wat ze voor hun huidige wagen betaald hebben. Er zijn zeer veel mensen nog niet helemaal mee met de nieuwe realiteit: dat een beetje gezinswagen tegenwoordig snel €40k kost, in brandstof uitvoering. Veel mensen leven nog steeds in de wereld waar je voor €25-30k toch een degelijk gezinswagen hebt. Net zoals mijn schoonouders 5 jaar geleden het niet in hun hoofd kregen dat een stuk bouwgrond gewoon snel €200k kost...

Maar de prijzen zijn momenteel ook compleet van pot gerukt, er wordt soms het excuus ingeroepen dat constructeurs nog niet echt inzetten op kleine EV's maar dat is gewoon complete onzin. Kijk naar die Honda e... veel kleiner kan je ze nog moeilijk maken. Maar €40k asjeblief voor een versie met wat opties... maar het gaat nog evolueren. Ik verwacht op een bepaald moment ergens nog wel een move van Musk, niet de eerste 2 jaar maar de EV gaat nog toegankelijker worden in de toekomst.

Eens de bal aan het rollen is draaien die mensen die nu zo negatief zijn ook wel bij hoor... veel toch. Belgen staan niet meteen bekend als early adopters, het is niet toevallig dat wij altijd veel langer moeten wachten op lancering van bv nieuwe streaming diensten terwijl Nederland vaak al veel langer toegang heeft...

Vorige maand las ik ergens het aandeel bedrijfswagens in de nieuwe inschrijvingen. Ik kan het helaas nergens meer vinden, maar dit waren de cijfers:

België: 65% van de nieuwe inschrijvingen zijn op naam van een bedrijf
  • Vlaanderen: 72%
  • Brussel: 83%
  • Wallonië: weet ik niet meer, maar dat moet dan ongeveer 50% zijn.
Conclusie: in Wallonië worden relatief meer auto's privé gekocht. Vandaar dat je daar in de algemene verkoops-top 5 Dacia en Toyota ziet staan, en in Vlaanderen Tesla, Volvo en BMW.

Wie koopt er in er in Vlaanderen nu ook privé een nieuwe auto boven de €40.000? Sommige ambtenaren en leerkrachten/professoren, sommige gepensioneerden en rijke mensen (Porsche etc). Werkende mensen die voldoende geld hebben om een nieuwe auto te kunnen kopen, kunnen meestal een bedrijfswagen krijgen via hun werk of dat van hun partner.

Onder de €30.000 heb je dan weer de value shoppers die een Toyota of Kia met 7 jaar garantie kopen, of de prijsshoppers die een nieuwe Dacia Sandero kopen om hem op te rijden.

Particulieren die een BMW of Audi willen hebben, kopen die meestal (jong) tweedehands. Het tweedehandsaanbod aan premiummerken is hier nu eenmaal enorm door de uit de kluiten gewassen bedrijfswagenmarkt, dus je moet het toch al serieus menen om die tweedehandsmarkt links te laten liggen en als particulier een nieuwe premiumauto in de garage te gaan bestellen.

In Brussel worden enorm veel nieuwe auto's ingeschreven, veelal bedrijfswagens van grote bedrijven en leasingmaatschappijen die daar gevestigd zijn.

In Wallonië is de tewerkstellingsgraad lager, en zit de tewerkstelling bovendien geconcentreerd in de (semi-)publieke sector, waar je zelden een bedrijfswagen krijgt. Vandaar dat het aandeel bedrijfswagens daar kleiner is, en dus ook de typische Dacia's en Toyota's bij de meestverkochte auto's horen.

TL;DR: de bedrijfswagenmarkt en -fiscaliteit bepalen de auto-economie in dit land. De trends in 't oog houden qua bedrijfswagens is dan ook de beste voorspeller voor het algemene straatbeeld over enkele maanden en jaren.

Maar de prijzen zijn momenteel ook compleet van pot gerukt, er wordt soms het excuus ingeroepen dat constructeurs nog niet echt inzetten op kleine EV's maar dat is gewoon complete onzin. Kijk naar die Honda e... veel kleiner kan je ze nog moeilijk maken. Maar €40k asjeblief voor een versie met wat opties... maar het gaat nog evolueren. Ik verwacht op een bepaald moment ergens nog wel een move van Musk, niet de eerste 2 jaar maar de EV gaat nog toegankelijker worden in de toekomst.

--> Elektrische B-segmenter met een 44 kWh LFP-accu (320 km WLTP) voor €23.300. Trek daar de premie van €5000 vanaf, en je zit aan €18.300 voor een nieuwe elektrische auto.

Reverz bij een honda e heb je 2 uitvoeringen en kan je geen opties kiezen buiten ledere zetels of iets cosmetisch of verlichtbare instaplijsten ofzo.

Als eerste ev wouden ze het vol opties en snufjes steken.

Een id3 of cupra is niet echt groter.
Ok je hebt del het dubbele van range ;-)

Deze rijtest heeft mijn ogen geopend:

De Tesla Model 3 RWD is, ondanks het lagere rijbereik dan de MG 4 Extended Range (77 kWh), toch sneller op lange afstanden dankzij het superieure Supercharger-netwerk en de betere laadcurve. Bovendien is de Tesla efficiënter en is het laden aan de Superchargers de helft goedkoper.

Op een autoreis van 900 km komt de Tesla een uur vroeger aan dan de MG 4, verbruikt hij minder energie en spaart hij +- €50 aan laadkosten uit.

Ik leer daaruit dat grotere batterijen NIET nodig zijn, en dat inzetten op efficiëntie en snellaadervaring belangrijker is.
  • Efficiëntie: aerodynamica, gewicht, aandrijflijn, samenstelling accu (LFP kan je opladen tot 100%)
  • Snellaadervaring: EV-navigatiesysteem met een betrouwbare inschatting van je rijbereik en geïntegreerde laadstops, overvloedige en betrouwbare snellaadinfrastructuur, geen gedoe met 1000 laadpassen cfr. plug & charge, een goede laadcurve (o.a. door pre-conditionering van de batterij)

Dat is vrijwel enkel van tel op een lange autoreis.
Voor dagelijkse verplaatsingen maakt het niet uit zolang je thuis kan laden.

Na 1jaar EV rijden heb ik nog nergens onverwacht aan een snellader gestaan.
Neemt niet weg dat het tesla netwerk superieur is.

Deze rijtest heeft mijn ogen geopend:

De Tesla Model 3 RWD is, ondanks het lagere rijbereik dan de MG 4 Extended Range (77 kWh), toch sneller op lange afstanden dankzij het superieure Supercharger-netwerk en de betere laadcurve. Bovendien is de Tesla efficiënter en is het laden aan de Superchargers de helft goedkoper.

Op een autoreis van 900 km komt de Tesla een uur vroeger aan dan de MG 4, verbruikt hij minder energie en spaart hij +- €50 aan laadkosten uit.

Ik leer daaruit dat grotere batterijen NIET nodig zijn, en dat inzetten op efficiëntie en snellaadervaring belangrijker is.
  • Efficiëntie: aerodynamica, gewicht, aandrijflijn, samenstelling accu (LFP kan je opladen tot 100%)
  • Snellaadervaring: EV-navigatiesysteem met een betrouwbare inschatting van je rijbereik en geïntegreerde laadstops, overvloedige en betrouwbare snellaadinfrastructuur, geen gedoe met 1000 laadpassen cfr. plug & charge, een goede laadcurve (o.a. door pre-conditionering van de batterij)
Maar het tesla netwerk wordt steeds meer opengesteld voor andere merken, dus dat is niet echt een sterk argument meer voor tesla.
Een goeie laadcurve daarentegen is wel belangrijk.
En elke batterij kan je opladen tot 100% hé, het is gewoon niet goed om dat te lang en te vaak te doen. Bij een LFP is het vooral belangrijk dat dit regelmatig gebeurt (zeker 1x per week) om zo de software de soc beter te laten inschatten.

--> Elektrische B-segmenter met een 44 kWh LFP-accu (320 km WLTP) voor €23.300. Trek daar de premie van €5000 vanaf, en je zit aan €18.300 voor een nieuwe elektrische auto.
f*ck, da nieuwe logo is aartslelijk :puke:

Voor de rest wel een interessante wagen(tje)

Ik las op tweakers iets over de James Dyson Awards en 1 van de kanshebbers is een retro-fit kit om oude ICE wagens om te bouwen tot een hybride. Het is wel nog een pril idee, maar beloftevol :)

Laatst bewerkt:
Maar het tesla netwerk wordt steeds meer opengesteld voor andere merken, dus dat is niet echt een sterk argument meer voor tesla.
Een goeie laadcurve daarentegen is wel belangrijk.
En elke batterij kan je opladen tot 100% hé, het is gewoon niet goed om dat te lang en te vaak te doen. Bij een LFP is het vooral belangrijk dat dit regelmatig gebeurt (zeker 1x per week) om zo de software de soc beter te laten inschatten.

Er blijft een groot verschil op vlak van verbruik (MG4: 28% hoger) en laadsnelheid bij snelladers (MG4: 20% trager voor laders vanaf 150 kW).
Alleen al het verschil in verbruik weegt volledig op tegen de grotere batterijcapaciteit van de MG4 (toevallig 29% groter)

Je hebt zonet een mooie doorsnede geschetst van 90% van de mensen in facebook comments: ze voelen zich benadeeld... :sarcastic:

Ze vergelijken de prijzen wrs niet nieuwe EV vs tweedehands maar vooral nieuwe EV vs wat ze voor hun huidige wagen betaald hebben. Er zijn zeer veel mensen nog niet helemaal mee met de nieuwe realiteit: dat een beetje gezinswagen tegenwoordig snel €40k kost, in brandstof uitvoering. Veel mensen leven nog steeds in de wereld waar je voor €25-30k toch een degelijk gezinswagen hebt. Net zoals mijn schoonouders 5 jaar geleden het niet in hun hoofd kregen dat een stuk bouwgrond gewoon snel €200k kost...

Eens de bal aan het rollen is draaien die mensen die nu zo negatief zijn ook wel bij hoor... veel toch. Belgen staan niet meteen bekend als early adopters, het is niet toevallig dat wij altijd veel langer moeten wachten op lancering van bv nieuwe streaming diensten terwijl Nederland vaak al veel langer toegang heeft...
Een MG EV4 was verkrijgbaar vanaf 30k geloof ik. Ik ben nu niet echt vertrouwd met dat merk, maar volgens mij is dat veel auto voor je geld. Zeker met de premie van 5000euro er nog eens vanaf.
BYD heeft er ook een rond de 30k en er komen er nog. Kwa taks, brandstof, … spaar je wellicht ook nog eens 5k uit over 5-10 jaar. Dat wordt dan wel betaalbaar denk ik. En als die modellen over 5 jaar op de tweedehands komen, dan wordt het helemaal betaalbaar.

Een BEV is inderdaad een pak goedkoper in onderhoud, maar ik had al een paar keer gelezen dat de PHEV’s van hele hoge kwaliteit zijn omdat de reputatie van kwaliteit belangrijker dan ooit is als je de consument richting PHEV’s wilt pushen.
Dus gaat het misschien niet noodzakelijk duurder uitkomen dan onderhoud bij een zuivere ICE.
Een PHEV is per definitie duurder in onderhoud, omdat hij een pak complexer is dan een ICE of een BEV. En complexe systemen zijn nu eenmaal duurder in onderhoud.
Bovendien is er nog een bijkomend issue: mensen die zo goed als altijd op hun accu rijden en amper hun brandstofmotor gebruiken, dat is uiteindelijk ook niet ideaal voor een motor. Ik had begrepen dat dat één van de reden was waarom BMW gestopt is met de i3 + REX
En in zo'n geval gaat accu ook degraderen, veel sneller dan in een BEV, want die gaat uiteindelijk ook maar een zeker aantal cycli mee, dus die is dan ook naar de Filistijnen na enkele jaren.

Terug
Bovenaan