Elektrische wagens

Ik ben iemand met een PHEV die die nooit oplaad. Ik stap in, druk op de "sport" knop en die houdt zijn batterij al rijdend op peil. Die liter benzine extra interesseert mij niet. Ik ben ook niet hypocriet: die is puur voor mijn zaak owv het fiscale voordeel. Het extra vermogen is uiteraard mooi meegenomen.

Maar als ik gratis kan parkeren aan laadpalen dan laad ik die op aan 1 kW zodat die een ganse werkdag nodig heeft. Fantastisch idee!

Ik snap niet dat je de PHEV zo hard kan verdedigen terwijl er te weinig publieke laadpalen zijn.
Bij een EV kan het een verschil zijn tussen 's ochtends kunnen vertrekken of een kwartier naar een dure snellader gaan.

De PHEV helpt ook niet als tussenstap naar EV als je het de EV nog moeilijker maakt :unsure:

Laatst bewerkt:
Bij ons op kantoor zijn er 7 mensen met phev's. 5 van die 7 mensen laden dagelijks hun wagen.

En om eerlijk te zijn laad ik niet voor de ecologische afdruk (en die andere mensen ook niet denk ik). De wagen rijdt gewoon aangenamer met een volle batterij.

Ik kan je zeker volgen in de periode dat je de "hybride" Panamera's had die 12 meter elektrisch konden rijden, maar nu lijkt me dit toch anders.

Hier geef ik je wel gelijk! Ik had liever gewoon een dikkere benzine wagen gekocht ipv een overpriced hybride.

Ze zijn/waren gewoon een goede tussenstap voor mensen om elektrisch rijden te leren kennen. Voor mijn huidige wagen had ik nooit een elektrische wagen gekocht. Na de rijervaring met deze (op ev mode dan) sta ik wel open voor een elektrische wagen, indien ik thuis een laadpaal kan plaatsen.

Ben je ergens phev's niet gewoon gaan stigmatiseren omdat je op dagelijkse basis met die ene te maken kreeg in Brussel?
Op het werk is dat op privé terrein, niet openbaar, daar heb ik dan geen probleem mee en is dat een probleem voor de werkgever en werknemers van die ene specifieke locatie.

Neen ik stigmatiseer niet door dat ene geval, dat ene geval is één voorbeeld van de vele gevallen die ik dagdagelijks zie als ik de baan op ga, en sinds 2019 is dat tot heden een ramp met publieke laadpalen die gegijzeld worden door PHEV of ICE wagens.

Een goede tussenstap is het net niet want het beste van 2 werelden, dus een middenmaat, bestaat niet. Het is het ene of het andere. Mensen zijn mensen en vaak 'lui' om hun wagen te gaan verplaatsen midden op de dag/nacht of na enkele uren.

Vandaar een soort van 'boete' + blokkage van trage laadplakkers vanaf bv. onder de 7kW zonder pardon een notificatie en vanaf de 15de minuut eronder een bepaald bedrag per minuut/uur erbij voor traag laden. Mentaliteiten moeten veranderen.

Ik kan toch moeilijk een tankstation gaan blokkeren met m'n Tesla nu, en daar 2-3 pompen blokkeren voor een hele dag terwijl er mensen echt noodzakelijk moeten tanken... PHEV moeten net niet noodzakelijk laden omdat hun primaire brandstof NIET elektrisch is.

En publiek is publiek, privé doet men wat men wil, maar een publieke infra moet ten volle benut kunnen worden.

Ik ben iemand met een PHEV die die nooit oplaad. Ik stap in, druk op de "sport" knop en die houdt zijn batterij al rijdend op peil. Die liter benzine extra interesseert mij niet. Ik ben ook niet hypocriet: die is puur voor mijn zaak owv het fiscale voordeel. Het extra vermogen is uiteraard mooi meegenomen.

Maar als ik gratis kan parkeren aan laadpalen dan laad ik die op aan 1 kW zodat die een ganse werkdag nodig heeft. Fantastisch idee!
Idem, we hebben thuis ook 2 PHEV maar laden nooit, soms eens op de motor maar dan gaan we gewoon een keer extra tanken met de kaart van het werk :D
Ik ga wel nooit aan een publieke paal staan, heb zelfs geen eigen kabel. Boeit ons ook niet.

Op het werk is dat op privé terrein, niet openbaar, daar heb ik dan geen probleem mee en is dat een probleem voor de werkgever en werknemers van die ene specifieke locatie.

Neen ik stigmatiseer niet door dat ene geval, dat ene geval is één voorbeeld van de vele gevallen die ik dagdagelijks zie als ik de baan op ga.
Een goede tussenstap is het niet want mensen zijn mensen en vaak 'lui' om hun wagen te gaan verplaatsen midden op de dag of na enkele uren.

Vandaar een soort van 'boete' + blokkage van trage laadplakkers vanaf bv. onder de 7kW zonder pardon een notificatie en vanaf de 30ste minuut eronder een bepaald bedrag per minuut/uur erbij voor traag laden., bij traag
Een boete voor traag laden nu niet, wel verhoogde tarieven indien +1u vol aan de lader overdag. Maar dat is dan niet enkel voor de PHEV, maar ook voor de elektrische rijders een reden om de auto te verzetten indien vol. Een EV kan even associaal daar ingeplugd staan zonder te laden.

Neen ik stigmatiseer niet door dat ene geval, dat ene geval is één voorbeeld van de vele gevallen die ik dagdagelijks zie als ik de baan op ga, en sinds 2019 is dat tot heden een ramp met publieke laadpalen die gegijzeld worden door PHEV of ICE wagens.

Een goede tussenstap is het net niet want het beste van 2 werelden, dus een middenmaat, bestaat niet. Het is het ene of het andere. Mensen zijn mensen en vaak 'lui' om hun wagen te gaan verplaatsen midden op de dag/nacht of na enkele uren.

Vandaar een soort van 'boete' + blokkage van trage laadplakkers vanaf bv. onder de 7kW zonder pardon een notificatie en vanaf de 15de minuut eronder een bepaald bedrag per minuut/uur erbij voor traag laden. Mentaliteiten moeten veranderen.

Ik kan toch moeilijk een tankstation gaan blokkeren met m'n Tesla nu, en daar 2-3 pompen blokkeren voor een hele dag terwijl er mensen echt noodzakelijk moeten tanken... PHEV moeten net niet noodzakelijk laden omdat hun primaire brandstof NIET elektrisch is.

En publiek is publiek, privé doet men wat men wil, maar een publieke infra moet ten volle benut kunnen worden.
Ik haal op kantoor dan ook enkel aan om de hoeveelheid mensen de bespreken die wel hun phev laden. Heeft

Ik snap niet dat je de PHEV zo hard kan verdedigen terwijl er te weinig publieke laadpalen zijn.
Bij een EV kan het een verschil zijn tussen 's ochtends kunnen vertrekken of een kwartier naar een dure snellader gaan.

De PHEV helpt ook niet als tussenstap naar EV als je het de EV nog moeilijker maakt :unsure:
Je argument slaat toch gewoon nergens op? De overheid duwde iedereen naar phev's, nu naar ev's, en er zijn gewoon te weinig laadpalen. Om nu het probleem bij phev's te leggen is gewoon onlogisch.

Dat je 'smorgens naar een dure snellader moet, is dan toch ook je eigen probleem en een gevolg van de keuze van een ev te kopen?

Je argument slaat toch gewoon nergens op? De overheid duwde iedereen naar phev's, nu naar ev's, en er zijn gewoon te weinig laadpalen. Om nu het probleem bij phev's te leggen is gewoon onlogisch.
De overheid had de mensen niet blindelings naar PHEV's moeten sturen.
En dat is toch wel een arguement? De PHEV kan altijd 's ochtends rustig vertrekken en de andere heeft een groot probleem omdat de batterij leeg is.

Dat je 'smorgens naar een dure snellader moet, is dan toch ook je eigen probleem en een gevolg van de keuze van een ev te kopen?
Dat is idd je eigen probleem dan. Maar omdat je niet kon laden door een PHEV maakt het wel heel frustrerend.
Je moet dat probleem toch zien?

Gelukkig kan ik thuisladen en heb ik snelladers op het werk.

Maar dat was er wel, en nu zitten veel mensen met phev's. En het is logisch dat die mensen ook willen laden. En dat die laders in de wagen slechts 5kw laden of dergelijke, daar kan de consument niets aan doen.

Dus nogmaals, je frustratie moet niet bij PHEV's liggen, maar bij te weinig laadpalen. + ik zie in Antwerpen net zo goed ev's die waarschijnlijk van de laadpaal thuis komen om dan iets te eten in de stad, maar dan ook terug aan een laadpaal hangen omdat dat vaak gewoon makkelijke parkings zijn. Het probleem kan overal ontstaan.

Zullen we dus akkoord zijn over "Er moeten gewoon veel meer laadpalen komen zodat iedereen die moet/wil laden, kan laden"?

Maar dat was er wel, en nu zitten veel mensen met phev's. En het is logisch dat die mensen ook willen laden. En dat die laders in de wagen slechts 5kw laden of dergelijke, daar kan de consument niets aan doen.

Dus nogmaals, je frustratie moet niet bij PHEV's liggen, maar bij te weinig laadpalen. + ik zie in Antwerpen net zo goed ev's die waarschijnlijk van de laadpaal thuis komen om dan iets te eten in de stad, maar dan ook terug aan een laadpaal hangen omdat dat vaak gewoon makkelijke parkings zijn. Het probleem kan overal ontstaan.

Zullen we dus akkoord zijn over "Er moeten gewoon veel meer laadpalen komen zodat iedereen die moet/wil laden, kan laden"?
Akkoord dat er meer laadpalen moeten komen. Maar dat neemt niet weg dat ze dan nog steeds het netwerk inefficient gebruiken door vaak max 3.6kW te laden (3x trager dan EV).

PHEV's zijn inefficient en ik blijf er bij :p
Iemand die zijn PHEV altijd mooi oplaadt kon ook in zijn/haar situatie perfect een EV kiezen. En iemand die zijn PHEV nooit oplaadt stoot meer uit dan enkel een verbrandingsmotor.

Een PHEV, is inderdaad handig voor mensen die thuis kunnen laden en dagdagelijks maar woonwerkverkeer hebben volgens het max km dat ze uit hun PHEV batterij kunnen halen, maar persoonlijk vind ik het belachelijk dat die publieke laadpalen gijzelen om 30-50km bij te laden gedurende 7 à 8u of langer omdat ze ook systematisch trager laden dan een volwaardige EV die tot 22kW kan op AC, een EV kan niet anders dan laden. Op een parking van een supermarkt is dat nog acceptabel gezien men daar dan max 1u staat.

Een boete voor traag laden nu niet, wel verhoogde tarieven indien +1u vol aan de lader overdag. Maar dat is dan niet enkel voor de PHEV, maar ook voor de elektrische rijders een reden om de auto te verzetten indien vol. Een EV kan even associaal daar ingeplugd staan zonder te laden.
Met die boete van 60€ per uur, bedoelde ik dus niet echt een eenmalige boete per geval of per uur, maar inderdaad 1€ per idle minuut. Wat in feite mij inziens tegenwoordig toch het minimum is, want daaronder is de drempel nog te laag voor sommige 'rijken' die denken toch maar te blijven staan omdat het goedkoop is...

In frankrijk heb je op bepaalde netwerken bv. sowieso idle fees per minuut extra tussen 8u en 22u

Zeer mager voorbeeld:

Voor 77kWh komt dan neer op een energiekost van € 27,10 en € 9,24 om tussen 8u en 22u te laden.

Dit vind ik al niet voldoende, die kosten komen dan toch op de werkgever hun kap en zijn minimaal... Al zouden werkgevers dit dan systematisch moeten weigeren en aftrekken van het loon van hun werknemers...

Bijvoorbeeld:
Vaste prijs per kWh van bv. € 0,40 (fictief)
Als je meer dan 8u staat te laden: € 0,80 per kWh + time based fee van € 0,05 bovenop de kWh prijs.
Idle fee: € 1 per minuut na wachttijd van 10min (kwestie van in die 10min tijd naar je auto te wandelen).

Gemiddeld is een deftige EV met 70+ kWh batterij wel opgeladen in 8u.

Het probleem met dan traag te gaan laden kan in feite ook niet echt aangepakt worden want de meeste EV's die tijdens het laden een SoC van 95% naderen laden veel trager verder aan soms 1~3 kW. Ofwel moet iedere autofabrikant of laadpaalnetwerk implementeren dat men op publieke level 2 laadpalen de laadsnelheid niet kan aanpassen vanuit de wagen/app, op level 3 kan dat ook niet.

Ze hadden de fiscaliteit voor PHEV veel sneller (3 jaar geleden) moeten afbouwen om dan EV beter te promoten, nu hebben EV fiscaal gezien een kortere periode van verhoogde aftrek gehad dan PHEV gehad heeft en spreekt men al van EV te gaan belasten omdat ze zo populair zijn...
Dat ze eens kijken naar wat ze in Noorwegen doen, wat een ramp hier in België met hun kluwen van fiscale regeltjes.

Akkoord, maar PHEV zullen toch verdwijnen op termijn, dus nog even op onze tanden bijten en meer en meer laadpalen...

Akkoord dat er meer laadpalen moeten komen. Maar dat neemt niet weg dat ze dan nog steeds het netwerk inefficient gebruiken door vaak max 3.6kW te laden (3x trager dan EV).

Iemand die zijn PHEV altijd mooi oplaadt kon ook in zijn/haar situatie perfect een EV kiezen. En iemand die zijn PHEV nooit oplaadt stoot meer uit dan enkel een verbrandingsmotor.
² that.

Als ze willen dat het lukt, dan moet er op het werk overal een laadpaal staan (tijdens uw 8u shift opladen dus)

tot die dag zal het toch vooral benzine zijn

maar neen, liever overal 1 eenzame laadpaal zetten (ffs)

Als ze willen dat het lukt, dan moet er op het werk overal een laadpaal staan (tijdens uw 8u shift opladen dus)
'Op het werk' kan ook in een winkel(straat) zijn en je op 400m of een km verder moeten parkeren op straat, niet ieder bedrijf heeft een parking zoals bv. een fabriek of groot bedrijf met een immense parking...

tot die dag zal het toch vooral benzine zijn

maar neen, liever overal 1 eenzame laadpaal zetten (ffs)

Of... wachten tot het officieel verplicht wordt in 2025 om laadpalen te zetten - en er dan 1 te zetten voor 20 parkeerplaatsen :rolleyes:

En dat is toch wel een arguement? De PHEV kan altijd 's ochtends rustig vertrekken en de andere heeft een groot probleem omdat de batterij leeg is.

Dat is idd je eigen probleem dan. Maar omdat je niet kon laden door een PHEV maakt het wel heel frustrerend.
Je moet dat probleem toch zien?

Gelukkig kan ik thuisladen en heb ik snelladers op het werk.
Dit zal sterk afhankelijk zijn van locatie.

Ik plug mijn PHEV altijd in wanneer ik thuiskom, in een publieke laadpaal. In mijn gemeente (met 4.000 inwoners) is er letterlijk 1, met 2 aansluitingen.

In 80% van de gevallen staat mijn wagen daar alleen op te laden, die overige 20% heb ik uiteraard geen idee of ik een BEV zijn laadtijd zou afnemen. Wat niet wegneemt dat die paal doorheen de dag veelvuldig gebruikt wordt, maar dus zelden tijdens de uren dat ik hem gebruik. Voor de enkele keren dat er door mij een 100% EV niet kon opladen weegt naar mijn mening niet op tegen de hoeveelheid extra kilometers die ik op benzine zou moeten afleggen.

Dat was mijn doel, maar mijn werkgever wou daar niet in meegaan. En dan ging het niet eens over type wagen of budget, simpelweg geen full EV.

'Op het werk' kan ook in een winkel(straat) zijn en je op 400m of een km verder moeten parkeren op straat, niet ieder bedrijf heeft een parking zoals bv. een fabriek of groot bedrijf met een immense parking...
Tuurlijk, maar met die oplossing kunnen we direct een zeer groot deel van de Vlamingen helpen. Op iedere parking in 't stad zelfde verhaal. Dat zou al een sterk begin zijn. Waarom men nu om de 481m één laadpaal wil plaatsen, ik snap daar echt niets van.

Tuurlijk, maar met die oplossing kunnen we direct een zeer groot deel van de Vlamingen helpen. Op iedere parking in 't stad zelfde verhaal. Dat zou al een sterk begin zijn. Waarom men nu om de 481m één laadpaal wil plaatsen, ik snap daar echt niets van.
Wij hebben hier in de verkaveling een grote elektriciteitscabine staan met 2 parkeerplekken naast. Ik heb eens gepolst of daar eigenlijk geen laadpaal kan komen voor bezoekers (waar die parkings ook voor dienen).
"Het is geen plek met een publiek karakter".
Als je dan naar de grote parkings kijkt, staan daar 2 laadpalen op 400 parkeerplekken...

Terug
Bovenaan